Bukefalos 28 år!

Ansvarsfråga vid lösa hästar?

toughcookie

Trådstartare
För en stund sedan fick jag meddelande om att det var ordentligt pådrag ute vid mitt stall. Poliser med bilar, hundar och helikopter. Helikoptern hade först landat precis utanför en av hagarna och sedan cirkulerat precis ovanför trädtopparna.

Nu undrar jag hur ansvarsfrågan hade sett ut OM hästarna kommit lösa.
Om de sprungit ut på vägen och orsakat en olycka? Skadat sig själva och andra.
Om de kommit ut på järnvägen och blirvit påkörda?
Om de sprungit ut på Mälarens is och gått igenom?
Eller om gud förbjude, min (mindreåriga) inackordering blivit skadad när hon försökte få in de panikslagna hästarna?
Jag anser själv att staketen är i bra skick, mycket med tanke på stallets läge och ingen av hästarna har under åren jag haft dem gått igenom något staket.

Och bara för att ha det sagt, jag förstår givetivis att polisen måste få göra sitt jobb och att de inte medvetet gått in för att skrämma hästarna :o.
 
För en stund sedan fick jag meddelande om att det var ordentligt pådrag ute vid mitt stall. Poliser med bilar, hundar och helikopter. Helikoptern hade först landat precis utanför en av hagarna och sedan cirkulerat precis ovanför trädtopparna.

Nu undrar jag hur ansvarsfrågan hade sett ut OM hästarna kommit lösa.
Om de sprungit ut på vägen och orsakat en olycka? Skadat sig själva och andra.
Om de kommit ut på järnvägen och blirvit påkörda?
Om de sprungit ut på Mälarens is och gått igenom?
Eller om gud förbjude, min (mindreåriga) inackordering blivit skadad när hon försökte få in de panikslagna hästarna?
Jag anser själv att staketen är i bra skick, mycket med tanke på stallets läge och ingen av hästarna har under åren jag haft dem gått igenom något staket.

Och bara för att ha det sagt, jag förstår givetivis att polisen måste få göra sitt jobb och att de inte medvetet gått in för att skrämma hästarna :o.

Häst som blir påkörd av tåget = tågets fel. Ersättning utgår.
Häst som blir påkörd av bil = som regel bilistens fel. Ersättning kan utgå från bilistens försäkring.
Häst som går genom isen: vet inte.

Även om jag tror mig förstå att din poäng är att det borde vara polisen som är ansvarig.
 
Häst som blir påkörd av tåget = tågets fel. Ersättning utgår.
Häst som blir påkörd av bil = som regel bilistens fel. Ersättning kan utgå från bilistens försäkring.
Häst som går genom isen: vet inte.

Även om jag tror mig förstå att din poäng är att det borde vara polisen som är ansvarig.

Ja, lite så. Hade inte polisen varit tvugna att göra sin insats just där så hade hästarna med största sannorlikhet inte kommit lösa.
Det är 90väg, lite skymd sikt och stora hästar, risken att någon människa skulle dö är ganska överhängande.
 
För övrigt är jag nyfiken så att jag håller på att dö över vad det är som pågår. Helikoptern har på börjat nya flygningar och en polisbil är lämnad vind för våg med dörrarna öppna på vägen.

Jag har sagt till min inackordering att hon inte får åka därifrån, hon måste stanna kvar och rapportera :devil:
 
Vet en vars häst gick igenom staket i totalpanik när något företag tyckte det var en bra idé att spela fotboll med bumperball precis utanför staketet. Hästen fick en rejäl skada på ett ben och en lindrigare skada på ett annat - många tripper till klinik och tog drygt två år på sig att repa sig så pass att de kunde börja träna inför tävling igen.
Hon fick ingenting i ersättning.
 
Ja, lite så. Hade inte polisen varit tvugna att göra sin insats just där så hade hästarna med största sannorlikhet inte kommit lösa.

Då är det väl bovarnas fel?

Eller varför det nu var pådrag. Polis tycker jag inte ska bli ersättningskyldiga för att en idiot gör något olagligt som gör att polis måste ut.
Då kan boven få det på sin räkning istället.
 
Häst som blir påkörd av tåget = tågets fel. Ersättning utgår.
Häst som blir påkörd av bil = som regel bilistens fel. Ersättning kan utgå från bilistens försäkring.
Häst som går genom isen: vet inte.

Även om jag tror mig förstå att din poäng är att det borde vara polisen som är ansvarig.

Nja, det är trafikverket som ersätter vid påkörning av tåg. Inte tågbolaget.
Bara för att förtydliga.
 
Om hästarna skräms av helikoptern borde det också gå att få ersättning, det är strikt ansvar även för "skada i följd av luftfart".
 
Om hästarna skräms av helikoptern borde det också gå att få ersättning, det är strikt ansvar även för "skada i följd av luftfart".
Ja det är det, men utryckning faller tydligen inte under samma sak. Vi hade en trafikolycka för några år sedan vid vårt stall, helikopter kom och vi blev varnade att hålla hästarna längre bort så de inte blev skrämda. Ja det var ju lättare sagt än gjort, för när hästarna hörde flappandet från helikoptern kom de i full kareta för att se vad som stod på. De stod som en hög gipskatter och glodde förundrat och nyfikna. :confused:
 
Någon som vet hur det funkar om man hyr stall (med hagar) och stallägaren inte ser till att staketen är ordentliga, och hästar kommer lösa? Har hyresgästen ansvar ändå, trots att hagar och staket ligger på stallägarens ansvar enligt kontrakt. Hyresgästen har påtalat bristerna vid upprepade tillfällen, och inte bara accepterat.
 
Någon som vet hur det funkar om man hyr stall (med hagar) och stallägaren inte ser till att staketen är ordentliga, och hästar kommer lösa? Har hyresgästen ansvar ändå, trots att hagar och staket ligger på stallägarens ansvar enligt kontrakt. Hyresgästen har påtalat bristerna vid upprepade tillfällen, och inte bara accepterat.
Utan att veta skulle jag tro att det yttersta ansvaret ligger på hästägaren, att inte släppa ut hästar i hagar med undermåliga staket.
 
Ja, du lär ju ansvara för dina hästar oavsett.
Det som du skulle kunna uppnå är att själv ställa krav på kompensation från stallägaren
(skadestånd för avtalsbrott?)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 740
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 980
Senast: Eldbollen
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 469
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp