Antagningsbesked HT 2015

Jag förstår att jag ställde min fråga fel.

Det höga tempot, hur visade det sig rent krasst fysiskt? Jag tänker på mängden text som ska läsas, hur många inlämningsuppgifter på kort tid, tentor, seminarier, etc. Gick det åt 40h i veckan..eller 50-60-70h för att klara av kursen?

Ursäkta sent svar, har inte varit inloggad på några dagar. Jag utgår från att det är den första kursen du menar nu (alltså grundkursen), i och med att det är den jag läst tidigare? Vilken högskola är det du läser den ifrån, tempot behöver ju kanske inte vara likadant om det är en annan högskola/universitet.

Det var ju som sagt en halvfartskurs jag läste, och då räknar jag med att man faktiskt inte ska behöva lägga mer än hälften av en heltid på skolan, alltså 20 timmar i veckan eller 4 timmar/dag. Den kursen jag läste var uppdelad i tre delkurser, den första introduktionen var väl lite småtråkig för mig som läst psykologi innan, men den var med facit på hand absolut den lättaste, den var nämligen helt individuell. Två mindre tentor under kursens gång och en större tenta som avslutning, alla tre sköttes via nätet och det gick himla smidigt (läste den här från kursstart i september ungefär fram till månadsskiftet oktober-november). Här var alltså det största problemet att det var väldigt mycket text som skulle läsas, men på första delkursen la jag nog ungefär 20 timmar/vecka på det, så där kan jag inte komma med några anmärkningar på något dåligt.

Jag hade ganska höga förväntningar på delkurs två sen, för att den skulle behandla just familjepsykologi som ämne och inte allmänt om psykologi som introduktionen hade gjort. Här var dock tempot betydligt högre, och jag ha utan problem 20 timmar/vecka på enbart läsningen av texten. Kursen tenterades delvis via individuella tentor (en precis efter jul och en i mars) med samma upplägg som första kursen och dels genom grupparbete. Det var grupparbetet som ställde till det för mig, jag vet ju givetvis inte om det var jag som hade otrolig otur och hamnade i en dålig grupp, för först sköttes inte alls grupparbetet som det var meningen (som vilket forum som helst med trådar som den här där var och en skulle diskutera frågorna när det passade dem) utan mina gruppmedlemmar envisades med att ha gemensamma träffar där vi var inloggade samtidigt och dels passade de få tiderna gruppmedlemmarna kunde mitt schema för övrigt absolut allra sämst och dels gick väldigt mycket tid åt till oväsentligt prat och krångel. Hade fyra inlämningar i den kursen genom grupparbetet, och eftersom samarbetet i gruppen inte fungerade tog det till fjärde inlämningen innan vi slapp komplettera, vilket pressade schemat ännu mer.

Delkurs tre (slutet på mars-början på juni) liknade tvåan väldigt mycket i upplägg, men hade bara två gruppinlämningar och en individuell tenta, dock var tempot med läsningen störst i den här kursen.

Som en sammanfattning kan jag säga att om kursen enbart hade bestått av läsningen och de individuella bitarna hade jag inte haft några klagomål. Men krånglet med grupparbetet gjorde att jag nog la bortåt 40 timmar istället/vecka, inget jag hade haft problem med om det hade varit en helfart så klart, men just när det är en halvfart känns det väldigt stressigt. Men då vet jag ju inte heller om det fungerade mer smärtfritt i de andra grupperna, det kan ju ha varit min grupp som var ovanligt besvärlig.
 
Jag kan eventuellt ha råkat senanmäla mig till en kurs :angel: Museipedagogik I på distans från Stockholm. Jag som skulle nöja mig med 125% studier :meh::banghead::angel:
 
Jag kom in på det enda jag sökte, Samhälls- och kunskapsanalys, 180 hp, LiU.

Det blir fjärde programstarten för mig. :grin:
Har tidigare läst media i Örebro, miljövetenskap på LiU (+ fristående kurser inom etologi med inriktning hundbeteende) och yttepytte introduktionsdesign från en högskola. Håller tummarna för att det här programmet hållet mitt intresse uppe, annars får jag nog skita i det här med vidareutbildning och bara ägna mig åt sambons och mitt företag.
 
Jag kom in på det enda jag sökte, Samhälls- och kunskapsanalys, 180 hp, LiU.

Det blir fjärde programstarten för mig. :grin:
Har tidigare läst media i Örebro, miljövetenskap på LiU (+ fristående kurser inom etologi med inriktning hundbeteende) och yttepytte introduktionsdesign från en högskola. Håller tummarna för att det här programmet hållet mitt intresse uppe, annars får jag nog skita i det här med vidareutbildning och bara ägna mig åt sambons och mitt företag.

Blev nyfiken på vilka kurser du läst inom etologi? behövde man ha några förkunskaper/kurser? har letat en del efter fristående "djur" kurser som inte är på distans men utbudet är litet som det verkar.
Lycka Till med programmet hoppas att det är intressant !:), det är så svårt att veta innan när man ska välja, det är ju inte förens man testat som man vet.

Nu är det mindre än en vecka kvar till andra beskedet kommer :up::nailbiting:
 
Blev nyfiken på vilka kurser du läst inom etologi? behövde man ha några förkunskaper/kurser? har letat en del efter fristående "djur" kurser som inte är på distans men utbudet är litet som det verkar.
Lycka Till med programmet hoppas att det är intressant !:), det är så svårt att veta innan när man ska välja, det är ju inte förens man testat som man vet.

Nu är det mindre än en vecka kvar till andra beskedet kommer :up::nailbiting:

Jag har läst följande på distans från Linköpings Universitet:
Hundens beteendebiologi I 7,5hp
Hundens beteendebiologi II 7,5hp
Hundens beteendebiologi II 7,5hp
Djurens kommunikation I 7,5hp
Djurens kommunikation II 7,5hp
Djurens beteende 15hp
Fortsättningskurs i etologi 7,5hp
Hästens sinnen och beteenden 7,5hp

Sökte också för några år sedan och kom in på en distanskurs genom SLU som hette Hästens beteendebiologi 10hp, läste aldrig kursen och den verkar inte finnas kvar idag. Utbudet är som sagt inte så stort. De enda som kräver förkunskap är fortsättningskurserna. :)
 
Glöm inte tacka JA förresten idag är sista svarsdagen om någon missat :)

Bara för det var jag illa tvungen att logga in för att verkligen kolla om jag svarat ja, trots att jag vet att jag gjort det. :D
Är faktiskt ganska pepp inför detta program, även om jag kanske har lite fördomar om "typen" av folk som ett sånt här program gärna lockar till sig... :o :angel: nåja, tre år kan gå fort!
 
Glöm inte tacka JA förresten idag är sista svarsdagen om någon missat :)
Har nog gått in och kollat minst 5 gånger nu att jag faktiskt har tackat Ja, trots att jag vet att det ligger ett bekräftelsemail från Antingen i min mailbrevlåda:angel:
Blir alltid så nervös kring sånt här, att jag ska råka missa och stå utan plats sen!
 
Detsamma här :p Stensäker på att jag tackat ja men var ändå tvungen att kolla extra när jag såg att det var sista dagen :p
 
Jag har läst följande på distans från Linköpings Universitet:
Hundens beteendebiologi I 7,5hp
Hundens beteendebiologi II 7,5hp
Hundens beteendebiologi II 7,5hp
Djurens kommunikation I 7,5hp
Djurens kommunikation II 7,5hp
Djurens beteende 15hp
Fortsättningskurs i etologi 7,5hp
Hästens sinnen och beteenden 7,5hp

Sökte också för några år sedan och kom in på en distanskurs genom SLU som hette Hästens beteendebiologi 10hp, läste aldrig kursen och den verkar inte finnas kvar idag. Utbudet är som sagt inte så stort. De enda som kräver förkunskap är fortsättningskurserna. :)

Tack, djurens kommunikation & beteende har jag inte sett innan får gå in och kika :up: Har tänkt läsa några av dem när jag hinner. Har dock gått "Introduktion till Etologi" än så länge och är antagen till Hundens Beteende Biologi 1 i höst :) Rätt bra att de är på distans så man kan göra annat under tiden, men samtidigt var jag lite sugen på att gå en strökurs på plats på ett universitet bara för att se hur det är, det verkar ju dock inte finnas tyvärr.
 
Tack, djurens kommunikation & beteende har jag inte sett innan får gå in och kika :up: Har tänkt läsa några av dem när jag hinner. Har dock gått "Introduktion till Etologi" än så länge och är antagen till Hundens Beteende Biologi 1 i höst :) Rätt bra att de är på distans så man kan göra annat under tiden, men samtidigt var jag lite sugen på att gå en strökurs på plats på ett universitet bara för att se hur det är, det verkar ju dock inte finnas tyvärr.

Jag har inte någon koll på vad man kan välja för etologi/biologi-kurser som ges på campus, men spontant så känns det som att det borde finnas?
Det var nog 5-6 år sedan jag läste HB 1, har ni obligatoriska träffar med föreläsningar fortfarande? Det saknade jag verkligen på HB 3, som ges helt på distans.
 
Är man intresserad av etologi finns även Djurparksdjurens biologi och beteende, som har återuppstått. Den gavs på SLU förut men i våras stod Skövde högskola för den men är ett samarbete med SLUs forskare i ämnet. Går på distans med 3 träffar under våren (en i skövde, en på nordens ark och en i skara), så sök i höst! :)
 
Jag har inte någon koll på vad man kan välja för etologi/biologi-kurser som ges på campus, men spontant så känns det som att det borde finnas?
Det var nog 5-6 år sedan jag läste HB 1, har ni obligatoriska träffar med föreläsningar fortfarande? Det saknade jag verkligen på HB 3, som ges helt på distans.

Jag har inte kikat på höstens kurs, men de senaste åren har träffen (om det varit någon) varit frivillig, första året jag kikade på den, är nog en 3-4 år sen var den obligatorisk men det var nog sista året. Ja man tycker att det borde finnas, och det gör det några som jag hittat (Linköping univ. bl.a) men tyvärr kräver de mer än nkB, man ska ha alla naturämnena. Det är nu man märker att man borde gått natur och inte samhäll :down:
 
Är man intresserad av etologi finns även Djurparksdjurens biologi och beteende, som har återuppstått. Den gavs på SLU förut men i våras stod Skövde högskola för den men är ett samarbete med SLUs forskare i ämnet. Går på distans med 3 träffar under våren (en i skövde, en på nordens ark och en i skara), så sök i höst! :)

Åh det lät ju jätteintressant :love: Men jag vågar knappt fråga vilken behörighet som krävs? :crazy::)

Kikade nu grundläggande behörighet :up: tack för tipset :)
 
Senast ändrad:
Åh det lät ju jätteintressant :love: Men jag vågar knappt fråga vilken behörighet som krävs? :crazy::)

Kikade nu grundläggande behörighet :up: tack för tipset :)

Precis, bara grundläggande, och har man läst en del etologi innan så är vissa saker kanske basic. Men kursen blir delvis vad man gör den till då man kan välja nivå på t ex projektarbete själv. :)
 
Är det nån som fått bra nyheter idag?

Jag har kommit in på den jag var reserv på, Vårdadministrativa programmet på Umeå Universitet :D:D
 
Är det nån som fått bra nyheter idag?

Jag har kommit in på den jag var reserv på, Vårdadministrativa programmet på Umeå Universitet :D:D

Grattis ! :)

Inga bra nyheter här tyvärr, jag sjönk enbart från 88:e reservplats till 63:e, lite besviken trodde jag skulle hamna under 50 strecket iaf :down: men men sånt är livet.
 
Inga bra nyheter här heller, blev 15.e respektive 2.a reserv på två kurser jag verkligen skulle vilja läsa utöver programmet jag kommit in på men men, blir kanske bättre lycka nästa gång på den fronten:)
 
Bra nyheter :)
Börjar plugga nu i höst, en 7,5 hp på 25% i Gävle.

Och 7 reserv på en kurs i Uppsala.
Långt ner på reservlistorna på programmet jag sökt, men de hade jag redan släppt, gjorde en sen anmälan till förra urvalet.

Ska plugga till och skriva högskoleprovet nu i höst, sen blir det till att söka en del program till våren :)
 
Jag fick ju bra nyheter redan vid första antagningssvaret, men det känns ändå skönt nu när andra svaret kom och man kan börja få lite info från skolan. Kursböckerna för första kursen är redan beställda och en ny ryggsäck inhandlad, nu är man några tusenlappar fattigare... velar även mellan en ny laptop eller en surfplatta + tangentbord. Det lutar åt surtplattan!

Det är dyrt att vara student! :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 495
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp