Jag förstår att jag ställde min fråga fel.
Det höga tempot, hur visade det sig rent krasst fysiskt? Jag tänker på mängden text som ska läsas, hur många inlämningsuppgifter på kort tid, tentor, seminarier, etc. Gick det åt 40h i veckan..eller 50-60-70h för att klara av kursen?
Ursäkta sent svar, har inte varit inloggad på några dagar. Jag utgår från att det är den första kursen du menar nu (alltså grundkursen), i och med att det är den jag läst tidigare? Vilken högskola är det du läser den ifrån, tempot behöver ju kanske inte vara likadant om det är en annan högskola/universitet.
Det var ju som sagt en halvfartskurs jag läste, och då räknar jag med att man faktiskt inte ska behöva lägga mer än hälften av en heltid på skolan, alltså 20 timmar i veckan eller 4 timmar/dag. Den kursen jag läste var uppdelad i tre delkurser, den första introduktionen var väl lite småtråkig för mig som läst psykologi innan, men den var med facit på hand absolut den lättaste, den var nämligen helt individuell. Två mindre tentor under kursens gång och en större tenta som avslutning, alla tre sköttes via nätet och det gick himla smidigt (läste den här från kursstart i september ungefär fram till månadsskiftet oktober-november). Här var alltså det största problemet att det var väldigt mycket text som skulle läsas, men på första delkursen la jag nog ungefär 20 timmar/vecka på det, så där kan jag inte komma med några anmärkningar på något dåligt.
Jag hade ganska höga förväntningar på delkurs två sen, för att den skulle behandla just familjepsykologi som ämne och inte allmänt om psykologi som introduktionen hade gjort. Här var dock tempot betydligt högre, och jag ha utan problem 20 timmar/vecka på enbart läsningen av texten. Kursen tenterades delvis via individuella tentor (en precis efter jul och en i mars) med samma upplägg som första kursen och dels genom grupparbete. Det var grupparbetet som ställde till det för mig, jag vet ju givetvis inte om det var jag som hade otrolig otur och hamnade i en dålig grupp, för först sköttes inte alls grupparbetet som det var meningen (som vilket forum som helst med trådar som den här där var och en skulle diskutera frågorna när det passade dem) utan mina gruppmedlemmar envisades med att ha gemensamma träffar där vi var inloggade samtidigt och dels passade de få tiderna gruppmedlemmarna kunde mitt schema för övrigt absolut allra sämst och dels gick väldigt mycket tid åt till oväsentligt prat och krångel. Hade fyra inlämningar i den kursen genom grupparbetet, och eftersom samarbetet i gruppen inte fungerade tog det till fjärde inlämningen innan vi slapp komplettera, vilket pressade schemat ännu mer.
Delkurs tre (slutet på mars-början på juni) liknade tvåan väldigt mycket i upplägg, men hade bara två gruppinlämningar och en individuell tenta, dock var tempot med läsningen störst i den här kursen.
Som en sammanfattning kan jag säga att om kursen enbart hade bestått av läsningen och de individuella bitarna hade jag inte haft några klagomål. Men krånglet med grupparbetet gjorde att jag nog la bortåt 40 timmar istället/vecka, inget jag hade haft problem med om det hade varit en helfart så klart, men just när det är en halvfart känns det väldigt stressigt. Men då vet jag ju inte heller om det fungerade mer smärtfritt i de andra grupperna, det kan ju ha varit min grupp som var ovanligt besvärlig.