Antagningsbesked HT 2015

Jag behöver lite hjälp hörrni... Jag blev sjunde reserv på mitt förstahandsval och kom in på det andra, men jag är även femte reserv på en utbildning på folkhögskola. Ska nog tacka nej till mitt andrahandsval för jag kände nu när jag kom in att nää, vill hellre gå nått av de andra. Men på folkhögskoleutbildningen får jag inte slutgiltigt besked förrän 17/8 och man måste ju ge besked på antagning senast 31/7. Hur bindande är det efter det datumet? För om jag kommer in på folkhögskolan vill jag gå den men gör jag inte det lägger jag ju mitt hopp på mitt förstahandsval..

Det blev otroligt rörigt dethär kände jag nu, men jag har det så rörigt i huvudet just nu så jag vet knappt själv vad jag skriver :confused:
 
Jag tog min kandidatexamen nu i våras och nu har jag kommit in på masterprogrammet för personal och arbetsliv i Lund, och jag är så himla splittrad... Jag hade aldrig trott att jag skulle komma in direkt när jag sökte. Så en del av mig känner "woohoo, jag kom in! master here I come!" medan en annan del lutar åt det som typ alla inom min bransch säger: att jobba några år mellan kandidat och master är nästan ett måste (för att man ska känna efter vilken inriktning man vill ta). Hur skulle ni ha gjort?
 
Varför gör man överintag?

Kan man räkna ut själv om de gjort överintag, säg att det är 40 platser till ett program och vid intagningen så tar de in 50 personer. Är det då 10 i överintag då?
 
Sökte lite sent, men kom på reserv 20 på den ena och reserv 218 (!) på den andra. Snacka om att jag behöver höja poängen på högskoleprovet för att ens ha en chans nästa år när det väl blir dags. Nu blir det att få tag på en bra bok om högskoleprovet, gärna med mycket matematik i för det var min svaghet.
 
Varför gör man överintag?

Kan man räkna ut själv om de gjort överintag, säg att det är 40 platser till ett program och vid intagningen så tar de in 50 personer. Är det då 10 i överintag då?

Antagligen för att säkra upp lite och inte behöva ta in så många reserver, typ? Det är ju lite meckigt för många med 2 veckors varsel att flytta och greja om de blir antagna i urval 2.
Och ja, om det är 40 platser och 50 antagna är överintaget 10 om inte platserna utökats, du kan fråga institutionen om det skulle jag tro. :)
 
- Som tredjehandsval sökte jag familjepsykologi 2 (har läst ettan under läsåret 14/15), och här kom jag in. Samma skola som jag läste ettan på, och är djupt kluven till om jag ska vara glad eller inte. Tempot var nämligen skyhögt på första kursen, och vet av erfarenhet att fortsättningskurserna knappast brukar vara lugnare. Dock är ämnet intressant, och den ligger över hela året, så jag behöver inte söka om inför våren. :up:

Fråga.
Jag är nyfiken på den kursen.

Skyhögt tempo för dig..vad innebär det?
 
Jag kom in på en högskoleingenjörs linje som jag sökte i fjol också. Hade gärna gått en civilingenjörsutbildning men mina betyg var för låga. :( Så nu är det bara att tuta och köra! :up:
 
Fråga.
Jag är nyfiken på den kursen.

Skyhögt tempo för dig..vad innebär det?

Det var en halvfartskurs på pappret, men i verkligheten en helfartskurs, och det tycker jag är högt om det ska föreställa att vara halvfart. Då är det väl ändå någonstans meningen att man ska hinna med att läsa andra kurser parallellt eller till och med jobba. Jag har läst 100 % i flera år tidigare, och aldrig behövt lägga ner så mycket tid som jag fått göra på den här kursen. Nu hade jag varken jobb eller annan kurs eftersom jag inte kom in på den jag sökte parallellt (för att kunna ta ut csn för heltid), och jag höll precis näsan över vattenytan, men jag vet att det var andra som hade andra kurser och jobb och som knappt hann andas.

Sen är kursen intressant, eller i alla fall de delar som behandlar det specifika ämnet familjepsykologi (första delkursen var mer en introduktion till psykologi som ämne, och jag har läst psykologi innan, så det var inte hyperintressant för just mig, men naturligtvis bra och nödvändigt om man aldrig läst ämnet tidigare), så minuset var helt klart tempot. Jag hade inte alls reagerat på tempot om det hade varit en helfartskurs från början.
 
Lite trådkap, men aja.
UHRs statistiksida har fullkomligen lagt ner för mig :(

Men är det någon som kan se/kolla följande åt mig?:
(HT 2015 - första antagningen)

Jurist - SU - BI och HP
Jurist - UU - -II-
Ekonomiekandidat - SU - -II-
Ekonomiekandidat - UU - -II-
Business & Economics - HHS - -II-

Det skulle vara superjättemegasnällt! :)
 
Lite trådkap, men aja.
UHRs statistiksida har fullkomligen lagt ner för mig :(

Men är det någon som kan se/kolla följande åt mig?:
(HT 2015 - första antagningen)

Jurist - SU - BI och HP
Jurist - UU - -II-
Ekonomiekandidat - SU - -II-
Ekonomiekandidat - UU - -II-
Business & Economics - HHS - -II-

Det skulle vara superjättemegasnällt! :)

De två sista:
Ekonomie kandidatprogram UU
BI 21.20
HP 1.55

Business & Economics
BI 19.74
HP 1.95
 
Har kommit in på lantmäteriingejör och designingenjör. Vet inte riktigt vilket program man ska välja. Designingenjör låter ju roligare.
Någon som har pluggat dessa?
 
Det var en halvfartskurs på pappret, men i verkligheten en helfartskurs, och det tycker jag är högt om det ska föreställa att vara halvfart. Då är det väl ändå någonstans meningen att man ska hinna med att läsa andra kurser parallellt eller till och med jobba. Jag har läst 100 % i flera år tidigare, och aldrig behövt lägga ner så mycket tid som jag fått göra på den här kursen. Nu hade jag varken jobb eller annan kurs eftersom jag inte kom in på den jag sökte parallellt (för att kunna ta ut csn för heltid), och jag höll precis näsan över vattenytan, men jag vet att det var andra som hade andra kurser och jobb och som knappt hann andas.

Sen är kursen intressant, eller i alla fall de delar som behandlar det specifika ämnet familjepsykologi (första delkursen var mer en introduktion till psykologi som ämne, och jag har läst psykologi innan, så det var inte hyperintressant för just mig, men naturligtvis bra och nödvändigt om man aldrig läst ämnet tidigare), så minuset var helt klart tempot. Jag hade inte alls reagerat på tempot om det hade varit en helfartskurs från början.

Jag förstår att jag ställde min fråga fel.

Det höga tempot, hur visade det sig rent krasst fysiskt? Jag tänker på mängden text som ska läsas, hur många inlämningsuppgifter på kort tid, tentor, seminarier, etc. Gick det åt 40h i veckan..eller 50-60-70h för att klara av kursen?
 
Jag tog min kandidatexamen nu i våras och nu har jag kommit in på masterprogrammet för personal och arbetsliv i Lund, och jag är så himla splittrad... Jag hade aldrig trott att jag skulle komma in direkt när jag sökte. Så en del av mig känner "woohoo, jag kom in! master here I come!" medan en annan del lutar åt det som typ alla inom min bransch säger: att jobba några år mellan kandidat och master är nästan ett måste (för att man ska känna efter vilken inriktning man vill ta). Hur skulle ni ha gjort?

Jag är nästan i samma sits som dig, med samma program :D Dock är jag inte så sugen på att fortsätta plugga just nu, sökte mest för att ha något att göra i höst eftersom jag just nu bara har jobb till slutet av augusti :p Men helst vill jag jobba, så känns dumt att börja på en magister/master för att hoppa av om man får ett jobb.. Hade egentligen velat plugga lite företagsekonomi eller juridrik i höst och det känns lite "bättre" att hoppa av en enstaka kurs bara men dock var jag dum och la masterprogrammet som förstahandsval så både ekonomin och juridriken kag sökte ströks :banghead: Såå jag vet inte heller riktigt hur jag ska göra..
 
Jag är nästan i samma sits som dig, med samma program :D Dock är jag inte så sugen på att fortsätta plugga just nu, sökte mest för att ha något att göra i höst eftersom jag just nu bara har jobb till slutet av augusti :p Men helst vill jag jobba, så känns dumt att börja på en magister/master för att hoppa av om man får ett jobb.. Hade egentligen velat plugga lite företagsekonomi eller juridrik i höst och det känns lite "bättre" att hoppa av en enstaka kurs bara men dock var jag dum och la masterprogrammet som förstahandsval så både ekonomin och juridriken kag sökte ströks :banghead: Såå jag vet inte heller riktigt hur jag ska göra..
Det låter ju precis som jag har det också. :D Jag lutar ändå åt att tacka ja på antagning.se nu och så fundera lite till...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 495
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp