Anti-dragsele till valp (Utbruten från Valp 2018)

Klart jag inte vill ha en sele som nyps! Jag vill ha en sele med ring fram och fortsätta träna som jag gör nu. Varje gång han drar backar jag eller går åt andra hållet. Fortsätter jag att träna så samma vis med sele kommer jag förhoppningsvis snart ha en hund som går med slappt koppel snart.
Meningen är ju att han inte ska segdra i selen - vad gör den för nytta om jag låter honom att fortsätta dra?
Klart jag ska träna honom för att inte behöva antidragsele för jämnan. Det är ett hjälpmedel och inte en permanent lösning.

Men varför inte bara skaffa en helt vanlig sele istället? Håller helt med om att det vore bättre för hundens nacke att få en sele på sig, men varför inte bara en sele som inte riskerar att snedbelasta honom? Känns som du byter en risk mot en annan bara.

(Och jag är glad att höra att det inte var en "gå fint-sele" du ville ha! :up:)
 
Men varför inte bara skaffa en helt vanlig sele istället? Håller helt med om att det vore bättre för hundens nacke att få en sele på sig, men varför inte bara en sele som inte riskerar att snedbelasta honom? Känns som du byter en risk mot en annan bara.

(Och jag är glad att höra att det inte var en "gå fint-sele" du ville ha! :up:)
För att jag har ett vanligt sele som inte ger den effekt jag önskar. Därför vill jag under en period använda ett antidrag sele som hjälpmedel för att sedan återgå till det vanliga selet igen.
 
För att jag har ett vanligt sele som inte ger den effekt jag önskar. Därför vill jag under en period använda ett antidrag sele som hjälpmedel för att sedan återgå till det vanliga selet igen.
Precis som jag alltid jobbat med hästarna, ta hjälp av ett hjälpmedel och när det ger effekten/verkan så återgår man successivt till att rida utan hjälpmedlet. Har aldrig vart några konstigheter.
 
För att jag har ett vanligt sele som inte ger den effekt jag önskar. Därför vill jag under en period använda ett antidrag sele som hjälpmedel för att sedan återgå till det vanliga selet igen.

OK, ja det är ju din valp och du gör som du vill så länge det är lagligt. Jag hade inte gjort det, jag hade inte rekommenderat någon på valpkurs att göra det, men vi är flera som rekommenderat emot det (även vi med hundar i samma storleksklass som din) och du verkar ha bestämt dig oavsett. Jag har inget köptips att komma med ens om jag velat (jag syr selar själv) så jag lämnar det här då.
 
För att jag har ett vanligt sele som inte ger den effekt jag önskar. Därför vill jag under en period använda ett antidrag sele som hjälpmedel för att sedan återgå till det vanliga selet igen.
Så risken för att du skadar din valp är mindre viktigt än att använda ett hjälpmedel? EN sele kommer ju inte att göra så att han slutar dra heller..Du får ju träna på precis samma sätt som den vanliga selen?
 
För att jag har ett vanligt sele som inte ger den effekt jag önskar. Därför vill jag under en period använda ett antidrag sele som hjälpmedel för att sedan återgå till det vanliga selet igen.
Hur gör du om valpen fortsätter dra i den selen då? Som flera skrivit så kompenserar många hundar helt enkelt och fortsätter dra framåt trots frontfästet, vilket kommer leda till problem ganska snabbt.
En sådan sele är som sagt mest användbar som hjälpmedel under en period när en (vuxen) hund kastar sig framåt och det har jag inte uppfattat att din valp gör.

Hur brukar det se ut när ni tränar? Har du tillräckligt gott godis med dig?
 
Det kanske inte blev tydligt men han segdrar inte och jag behöver ha något som hjälper mig att hålla honom utan att jag tappar fotfästet.
Just nu när jag tränar passivitet med honom måste jag hålla kopplet runt höfterna och ställa mig brett med fötterna. Det är en tung och livlig valp.
När jag går i långlina med honom så funkar det vanliga selet då han får ”space”. Men när jag är ute och går själv eller med en dubbelvagn med två barn under fyra år måste jag hålla båda fötterna på marken när han försöker rubba mig.

Jag anser att jag behöver ett hjälpmedel och har det inte i syfte för att straffa eller dylikt.
Men späd kropp med sviter efter foglossning och onda axlar tar stryk av en hund som rubbar en. Som jag skrivit förut så segdrar han inte, då hade jag fortsatt traggla med vanliga selet.
 
Det kanske inte blev tydligt men han segdrar inte och jag behöver ha något som hjälper mig att hålla honom utan att jag tappar fotfästet.
Just nu när jag tränar passivitet med honom måste jag hålla kopplet runt höfterna och ställa mig brett med fötterna. Det är en tung och livlig valp.
När jag går i långlina med honom så funkar det vanliga selet då han får ”space”. Men när jag är ute och går själv eller med en dubbelvagn med två barn under dyra år måste jag hålla båda fötterna på marken när han försöker rubba mig.

Jag anser att jag behöver ett hjälpmedel och har det inte i syfte för att straffa eller dylikt.
Men späd kropp med sviter efter foglossning och onda axlar tar stryk av en hund som rubbar en. Som jag skrivit förut så segdrar han inte, då hade jag fortsatt traggla med vanliga selet.

Jag vet inte om det hjälper dig, men när jag har mina i midjebälte så har jag oftast terränglöparskor på mig som har lite dubb :) Vi går oftast på skogs-/gräsvägar, och om jag inte har dem så får jag så mycket sämre fäste och kan lätt halka omkull. Mina ligger gärna i rätt hårt i selarna (dragselar) och utan "rätt" skor på fötterna så drar de enkelt omkull mig.
Jag har ett par Salomon Speedcross.
 
Förtydligande. Problemet med en sele med frontfäste för en växande valp, om den används för en "slänger sig fram"-hund som är vad jag ser som den normala, fungerande användningen av den typen av sele, är att en valp inte har kroppskontrollen som krävs för att hantera effekten. Hela poängen är att selen mer eller mindre roterar hunden i luften när den slänger sig/hoppar fram, så hunden landar i en helt annan riktning än den startade. En vuxen hund har reaktionssnabbheten och koordinationen att hantera det, landa på fötterna och ta emot kraften med musklerna. En valp har små eller inga chanser att göra detsamma. Det blir roterande kraft på tassarna och lederna däri, sidokrafter på höfter och skuldra, ryggraden lär inte ha det för roligt heller beroende på hur hunden landar, och stor risk att valpen dessutom går omkull och slår sig. Ju större hund desto större krafter - och desto senare kroppskontroll. Plus att den kroppen redan har risker pga sin storlek. Jag förstår att har man själv problem med sin kropp så kan det kännas som att det behövs något sådant hjälpmedel, men för mig är det en sån där "lösning" som är för sen att ångra när man fått skäl för det. Jag tycker det är väldigt riskabelt, och hade hellre lagt en period på stenhård träning i miljöer (tex den egna gräsmattan) där hunden har goda chanser att kunna göra vad jag förväntar mig av den för att den ska lära sig grundbeteendet att ta med ut i världen sedan.
(Jag kan inte tagga, Totoro har ätit upp alt-gr...)
 
Klart jag inte vill ha en sele som nyps! Jag vill ha en sele med ring fram och fortsätta träna som jag gör nu. Varje gång han drar backar jag eller går åt andra hållet. Fortsätter jag att träna så samma vis med sele kommer jag förhoppningsvis snart ha en hund som går med slappt koppel snart.
Meningen är ju att han inte ska segdra i selen - vad gör den för nytta om jag låter honom att fortsätta dra?
Klart jag ska träna honom för att inte behöva antidragsele för jämnan. Det är ett hjälpmedel och inte en permanent lösning.
Jag skulle aldrig sätta nån form av antidragsele på en växande hund bland annat pga risken att de snedbelastar sig. En bekant till mig övertog en hund som gått i liknande typ av sele hela första året, den blev aldrig av med sina kroppsliga problem den fått av att gå och felbelasta hela tiden som valp och unghund.

Behöver du något extra hjälpmedel för att skona kroppen om han rycker till så använd i så fall dubbla koppel. Ett som sitter i halsband och ett som sitter i tex VGW sele som bara stoppar upp vid de tillfällena rycken kommer. Då riskerar du inte nacken på hunden och skonar din kropp samtidigt.
 
Förtydligande. Problemet med en sele med frontfäste för en växande valp, om den används för en "slänger sig fram"-hund som är vad jag ser som den normala, fungerande användningen av den typen av sele, är att en valp inte har kroppskontrollen som krävs för att hantera effekten. Hela poängen är att selen mer eller mindre roterar hunden i luften när den slänger sig/hoppar fram, så hunden landar i en helt annan riktning än den startade. En vuxen hund har reaktionssnabbheten och koordinationen att hantera det, landa på fötterna och ta emot kraften med musklerna. En valp har små eller inga chanser att göra detsamma. Det blir roterande kraft på tassarna och lederna däri, sidokrafter på höfter och skuldra, ryggraden lär inte ha det för roligt heller beroende på hur hunden landar, och stor risk att valpen dessutom går omkull och slår sig. Ju större hund desto större krafter - och desto senare kroppskontroll. Plus att den kroppen redan har risker pga sin storlek. Jag förstår att har man själv problem med sin kropp så kan det kännas som att det behövs något sådant hjälpmedel, men för mig är det en sån där "lösning" som är för sen att ångra när man fått skäl för det. Jag tycker det är väldigt riskabelt, och hade hellre lagt en period på stenhård träning i miljöer (tex den egna gräsmattan) där hunden har goda chanser att kunna göra vad jag förväntar mig av den för att den ska lära sig grundbeteendet att ta med ut i världen sedan.
(Jag kan inte tagga, Totoro har ätit upp alt-gr...)
Det här såg jag inte innan jag postade. Det du skriver om rotationer vid ryck och liknande hade jag inte ens tänkt på men den risken finns ju med. Då hade jag kanske inte ens velat ha frontkopplad sele som ”säkerhet”.
 
När mina föräldrar är hundvakter åt Frank och Morran har har hundarna varsin Rukka-sele med frontknäppning. Då kan man knäppa den vanligt på ryggen, och sedan knäppa om dem till frontknäppning om man ser att man kommer hamna i en situation där de kan dra mer än vanligt (hundmöten, vilt etc). Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att mina hundar drar omkring mina pensionärsföräldrar bara för att hundarna blir exalterade.

Då kan man träna kontakt och fint koppelgående i andra situationer, men ibland vill man ju bara ha en extra handbroms försäkerhets skull. Eftersom de inte alltid har den så har de inte lärt sig att hänga i selen och köra på som vanligt, utan de vänder sig om när kopplet tar stopp.
image_view.php
 
40858876_10214349335702284_4835374099955974144_n.jpg

Det har varit lite svårt att hitta en sele som sitter bra på irländaren eftersom han är så avlång men vi har den från Rukka som nämns ovan. Knäppe både fram och bak, fram knäpper vi ibland när vi går dagispromenader eftersom det inte är läge att klickerträna "gå fint" när man går med 8 hundar. Han är inte så stor men stark är han så den är en bra "nödbroms" att ha när han får upp spår och helt tappar fokus i flocken.
EDIT: Expanderkoppel som Viva nämnde är också jättebekvämt, det hjälper kanske inte i träningen men det blir mycket skonsammare för dig om hunden rycker. Jag har ett som jag fäster i bälte när vi går långpromenad och han "får" dra.
 
Visa bifogad fil 19293
Det har varit lite svårt att hitta en sele som sitter bra på irländaren eftersom han är så avlång men vi har den från Rukka som nämns ovan. Knäppe både fram och bak, fram knäpper vi ibland när vi går dagispromenader eftersom det inte är läge att klickerträna "gå fint" när man går med 8 hundar. Han är inte så stor men stark är han så den är en bra "nödbroms" att ha när han får upp spår och helt tappar fokus i flocken.
EDIT: Expanderkoppel som Viva nämnde är också jättebekvämt, det hjälper kanske inte i träningen men det blir mycket skonsammare för dig om hunden rycker. Jag har ett som jag fäster i bälte när vi går långpromenad och han "får" dra.
Ett sådan sele som jag har tittat på! :)
 
Klart jag inte vill ha en sele som nyps! Jag vill ha en sele med ring fram och fortsätta träna som jag gör nu. Varje gång han drar backar jag eller går åt andra hållet. Fortsätter jag att träna så samma vis med sele kommer jag förhoppningsvis snart ha en hund som går med slappt koppel snart.
Meningen är ju att han inte ska segdra i selen - vad gör den för nytta om jag låter honom att fortsätta dra?
Klart jag ska träna honom för att inte behöva antidragsele för jämnan. Det är ett hjälpmedel och inte en permanent lösning.

Jag vill verkligen varna för dessa selar med ring fram. Skägget hade en sådan ett kort tag och det tog inte lång tid innan han gick snett!!
Ett besök hos fysioteraputen (som svor en förbannelse över dessa selar) visade att han redan hade börjat snedbelasta sig och bygga muskler ojämt.
Nu var detta en 2 årig dvärghund. Färdigväxt.
Jag skulle absolut inte sätta en sådan på en valp av långsamväxande ras.

Tyvärr är det bara att slita på som en tok med kontaktövingar och stå ut med tyngden i armar och rygg.
 
För att jag har ett vanligt sele som inte ger den effekt jag önskar. Därför vill jag under en period använda ett antidrag sele som hjälpmedel för att sedan återgå till det vanliga selet igen.

Det är aldrig sele/koppel/halsband eller andra attribut som ska ge någon typ av effekter. Det är träning som ska ge effekt.
Om den inte gör det är träningen fel. Inte selen.
 
Jag vill verkligen varna för dessa selar med ring fram. Skägget hade en sådan ett kort tag och det tog inte lång tid innan han gick snett!!
Ett besök hos fysioteraputen (som svor en förbannelse över dessa selar) visade att han redan hade börjat snedbelasta sig och bygga muskler ojämt.
Nu var detta en 2 årig dvärghund. Färdigväxt.
Jag skulle absolut inte sätta en sådan på en valp av långsamväxande ras.

Tyvärr är det bara att slita på som en tok med kontaktövingar och stå ut med tyngden i armar och rygg.

Otäckt att det kan gå så fort! Hade han den varje promenad när ni började märka problemet? Jag har inte märkt något på just mina hundar, men de är ju fullvuxna i 25-30 kg-klassen. Det gäller att vara uppmärksam
 
Det kanske inte blev tydligt men han segdrar inte och jag behöver ha något som hjälper mig att hålla honom utan att jag tappar fotfästet.
Just nu när jag tränar passivitet med honom måste jag hålla kopplet runt höfterna och ställa mig brett med fötterna. Det är en tung och livlig valp.
När jag går i långlina med honom så funkar det vanliga selet då han får ”space”. Men när jag är ute och går själv eller med en dubbelvagn med två barn under fyra år måste jag hålla båda fötterna på marken när han försöker rubba mig.

Jag anser att jag behöver ett hjälpmedel och har det inte i syfte för att straffa eller dylikt.
Men späd kropp med sviter efter foglossning och onda axlar tar stryk av en hund som rubbar en. Som jag skrivit förut så segdrar han inte, då hade jag fortsatt traggla med vanliga selet.

Vilken "effekt" är det du vill att selen ska ha?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 688
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 375
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 661
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp