Anti-dragsele till valp (Utbruten från Valp 2018)

Ska vi prata om preferenser så älskar jag att ha valparna helt lösa tills de är typ.... ett år! Då får man lära sig jobba för kontakten och relationen utan genvägar i form av snören! ;):D

Jag har tagit bort kopplet nu och vips så går hunden fint vi min sida. Jag som grinade för att jag inte kunde gå ut genom dörren utan att ha en rabiat unghund. :rofl:
 
Jag har ju haft en stroke och är inte särskilt stadig på fötterna, nu är jag ju rätt överviktig så mina tre hundar väger väl fortfarande mindre än mig men går jag med alla tre så har jag de i princip alltid i midjebälte. Jag tycker att det är mycket enklare att hålla sig på fötterna då än när jag har dom i koppel i handen liksom, och det gör inte heller lika ont i kroppen.
Kanske har missat att TS skrivit att det inte funkar men annars är det mitt tips :)
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Någon som har tips på antidrag sele, märke och vart ni köpt den? :)
Blev rekommenderad idag på valpkursen att köpa en sele till vår best, han blir så fruktansvärt tung i kopplet.

Jag gick på en föreläsning förra året "varför drar min hund i kopplet". Finns det liknande föreläsningar hos er så rekommenderar jag det verkligen!

Föreläsningen hölls av en hundpsykolog som jobbar mycket med hundar som drar i kopplet och med problemhundar. Samt har en del hundkurser. Hon förklarar de fysiska riskerna med olika "hjälpmedel" som finns med antidragselar, stryphalsband etc. Det var tydligt förklarande på vad som kan hända med skelettet, muskler och nerver att tex kastas åt sidan i tex VGW-sele.

Åker själv till hennes kurser ibland, då hon fokuserar mycket på kontakt och samarbete genom olika övningar och lekar. Jag är inne på hennes tanke, att samarbete och en bra relation gynnar allt man gör. Jag har ingen quick-fix till din hund, fick själv kämpa i flera månader med att lösa min hunds gnagande på mina armar och krängning av sele/halsband. Tyvärr ser det ut så, finns inga snabba lösningar. Går det ha hunden lös så håller jag med om att det är det bästa att bygga en relation utan koppelkorrigering. Vår hund hade tex inte koppel förrän han var 6 månader och började valpkurs, har aldrig koppel hemma. Man får jobba mer, men du får också mer tillbaka :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 688
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 375
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 661
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp