Bukefalos 28 år!

Antihalk på transportlämmen

J

jojjo_blondin

Ida när vi skulel lasta ramlade min älskling 2 ggr på lämmen! :eek: det är textilmatta med två typ plywood träslåer..

vill absolut inte att det ska hända igen, en annan i stallet var med när det händer och dom har gummimatta på lämmen i sin startrailer -03, den blev tydligen glashal när det var minusgrader

vad är egentligen bäst för att det inte ska va halt på lämmen?
 
oj,hur är den att lasta nu?
är den rädd lämmen nu?
du kan ju forsöka lägga ut spån nesta gång på själva lämmen,så det blir feste
 
lätt att lasta har hon varit, men ida höll vi på i två timmar, fick på henne en gång efter att hon hade ramlat, la också ut spån och avlastning gick bra..
 
vi har en startrailer med gummimatta, me jag har aldrig upplevt att den har blivit hal? kan ni inte sätta upp fler tvärslåar så hästen har mer att ta spjärn emot?
 
Vår gummimatta är inte helt slät utan har tvärslåer...Jag föreslår att ni byter till gummimatta, vi hade textilmatta på fronturlastningen så den byttes ut när vi köpte vårt släp.
 
japp vi ska antagligen byta ut den, pappa har vart å tittat på massa olika gummimattor ida men vi tycker den från trane verkar bra,

ett stort plus me gummimatta är ju att det är lätt att hålla rent!
 
De där "textilmattorna" (kokosfiber?) är hopplöst hala. Det är tvunget att ha fler (4-5 st) bra tvärslåar i ek eller annat hållbart trä för att det ska vara säkert. Hopplöst att hålla rent också, precis som du säger.
Vill ni slippa byta matta behöver ni ändra på tvärslåarna så att där sitter fler och har en bra dimension.
Tranes matta med inbyggda tvärslåar i gummi är dock inte dumma!
 
japp.. det satt två innan men dom va ganska rötna :( sen vet ja inte om ja vill ah trä heller..

hon kan ju faktiskt sparka upp dom och skada sej på dom när lämmen är stängd, det är ju ngåot att tänka på, för det är svårare för henne att skada sej ¨på en gummimatta..
 
Om ni inte tycker att det är helt ok med kostnaden för en ny gummimatta (gissningsvis ca 2000 kr, ring Trande och kolla) så är det enkelt att fixa nya ribbor och kostar inte mkt. Väljer ni t ex ek så håller det väldigt bra och risken för att hästen ska slå sönder och skada sig på dem bör vara minimal. 3-4 fästbultar (vagnsbultar) bör det vara per ribba.
 
japp men vi har kollat priset och ¨så ca 2000 kr

antagligen gör vi det, textilmattan är lite sönder på n ågra ställen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 625
Senast: cewe
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 204
Senast: LenaH
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 855
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp