Antskallhalsband - funkar de?

Sv: Antskallhalsband - funkar de?

Calazirya: om de ringer på dörren och jag inte är hemma signalerar dom självklart att de är något utanför. Pga att dom är en HUND;).. Sen tystnar dom direkt och lägger sig..... Jag har förklarat vilken metod jag jobbar med och vilka omplaceringar jag har och får in ibland.. De du frågar har jag i andra inlägg förklarat. varför en HUND signalerar. och hur vi jobbar med våra hundar. De är självklart bara en liten bit av hur vi jobbar. Som sagt helheten är viktig för att resultaten ska bli dom bästa.
De är så mkt i amichien som man får förstå tillämpa och fördjupa sig i.
De är inte som vissa tror att de räcker att läsa böckerna. och sen tycka att man kan allt vad de innebär.
De är när man tillämpar, lär, och lyssnar och utbildar sig som man börjar bygga kunskap.
Nu har jag vovvar att ta hand om:) ha de bra med hästar och hundar:) *voff voff*

nej de är helt värdelöst... Köp citronhalsbandet istället. De ska tydligen funka mkt bättre =D

Jo jag vet att vi pratar om HUNDAR, det behöver du inte förtydliga.

Min följdfråga blir då varför dina hundar när du inte är hemma skäller till / signalerar och sedan lägger sig direkt om det knackar på dörren, medans du måste "ta över ansvaret" & säga tack tack alt koppla dina hundar i köket när du är hemma för att dom ska sluta signalera?

När dom är ensamma finns där ingen som kan ta över ansvaret, varför tystnar dina hundar automatiskt då?

om de ringer på dörren och jag inte är hemma signalerar dom självklart att de är något utanför. Pga att dom är en HUND;).

Hm... Är min äldsta hund inte en hund?
Hon skäller nämligen aldrig när det plingar på dörren - och det har hon aldrig gjort!
Faktum är att hon i princip aldrig skäller.
Har jag en hund som inte är en hund då?

I ALL hundträning gäller det att hitta ett förhållningssätt som passar de enskilda individerna - hund OCH människa - och deras målsättning.

Att tro att J Fennel skulle vara lösningen för alla hundar och hundägare är lika korttänkt som att tro att C Milan är lösningen för alla!
Det gäller att plocka russinen ur kakan från ALLA som har något vettigt att säga om hundträning och sedan skapa sin alldeles egen stil! Det går liksom inte att kopiera någon annans koncept rakt av! Inte inom hundträning, inte inom bilkörning, inte inom ett förhållande eller någon stans där det handlar om relationer mellan levande varelser!

:bow: Bra skrivet!

Utan att vara nedlåtande så känns det som att du inte sett nog många hundar ännu...

Oavsett om du så ÄR J Fennel så kommer även du att snubbla på hundar som inte "svarar" på de signaler som "alla andra" hundar gör!

Hundar med en annan inställning till "ledare", hundar med mer motorer - som inte nöjer sej med att bara "följa en ledare" för att få sina behov uppfyllda, hundar med så stora mentala "defekter" att de inte går att "programmera om" genom att ignorera dem...osv osv

Dessutom har du ännu inte svarat på mina frågor, så jag repeterar dem:
"Mina hundar får tex skälla vid dörren - och vid grinden!
Enligt ditt resonemang innebär det att mina hundar vid dörren/grinden "tar över" ledarskapet i vår grupp?
Om alla mina hunda skäller vem/vilka är det då som leder gruppen?
Eller ser sej alla hundar i den situationen som "ledare"?
Om alla ser sej som ledare...borde inte det väldigt snabbt leda till total anarki i gruppen = slagsmål?

Om "ledarskap" vore en statisk företeelse inom en hundgrupp så skulle gruppen - enligt mina erfarenheter - snabbt kolapsa!
Olika hundar är bra på olika saker och beroende på aktivitet så kommer olika individer visa "framfötterna"!
Skulle gruppens "ledare" då ständigt vara i behov av att "bevisa sin överhöghet" så skulle inte många aktiviteter bli utförda...

Hur skulle mina hundar tex kunna genomföra ett svårt spår om de samtidigt skulle behöva fundera på att det var deras "ledare" som gick bakom dem i linan?
För ledaren skall ju vara den som leder...enligt ditt resonemang."

/Swat

****raderat****

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte ägaren till hunden, men pga vissa omständigheter så bor hon hos mig ett tag.

Vi (jag och ägaren) kände att vi vill testa med ett sådant halsband. Vi vet inte exakt varför hon skäller, men hon har aldrig tyckt om att vara ensam. Hon tuggar inte sönder saker eller så, utan det är bara skällandet hon gör. Och det driver mina grannar till vansinne.

Det är inte många timmar hon är ensam, då jag enbart jobbar deltid. Men det är tillräckligt för att reta upp mina grannar.

Och det finns ingen dagmatte, hunddagis eller något annat. Det har vi redan kollat upp.;) Halsbandet är en sista lösning.

Den med citronspray fungerar antagligen inte, då hon faktiskt äter citron. :p

Fast det är ju själva spruttet som i alla fall avleder min hund inte just lukten. Jag kör luktfritt, funkar kanon på min hund.
Den tajmingen hade jag aldrig hunnit med själv.

Jag pratade med ägaren, som är min bästa vän, och hon tyckte att den här typen av halsband kan vara värt att testa just på Hera. Men vi får se hur hon reagerar.:)

Hera är en blandras, schäfer/tervueren/jämthund. Alla de 3 raserna är väl ganska så "skälliga" har jag för mig? Hon är lite osäker. Inte fruktansvärt mycket, men ändå lite. I övrigt är hon en mycket snäll och go hund. (har en son på snart 3 år. hade hon inte varit snäll, hade jag inte tagit hand om henne)

Hon är runt 2 år gammal. Problemet är ju att hon skäller när jag är borta, jag kan ju inte avleda henne då tyvärr. När jag är hemma, så kan jag avleda henne jättebra.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Skärma av henne vet jag inte om det skulle fungera, då hon ALLTID vill vara där människorna är. Går jag på toa, följer hon efter osv. Har det med vallhunden i henne att göra?

Jag kan som vanligt bara svara utifrån mina egna, begränsade, erfarenheter. Men det du beskriver att hon vill vara där människor är och att hon följer efter in på toaletten stämmer precis in på min hund. Han är golden/schäfer/border collie och har alltså mycket vall i sig. Samma gäller för hans bästis, en aussietik. Ute i skogen kan de springa iväg, men de håller alltid koll på var människorna, flocken, befinner sig. Bägge är lite åt det veka hållet, något som säkert spelar in i deras beteende. Min hund är dock bara åtta månader så hur han kommer att utvecklas är ju inte hugget i sten. Jag vet tuffare vallhundar som kan dra iväg och ge sjutton i var deras ägare är, så det är säkert väldigt individuellt och hänger nog ihop med både ras och personlighet.

SWAT: Jo jag har förstått att du är för "mix metoder" tyvärr hjälper de inte att läsa alla jans böcker och sen säga att man fattat innebörden... De är som om jag skulle läsa alla kyra kyrklunds böcker och sen säga att jag var kvalificerad för grand prixe.. Du får lycka till med ditt hundägarskap och jag önskar dig en fortsatt bra dag ha de gott:) mvh en flock på 8:bow::bow::bow:

Att vara nedlåtande vinner man inga poäng på.
Att som du skriver/menar att man inte förstått om man inte läst allt o gått alla kurser är ungefär lika initierat som Livets Ord/Guds Barn/Scientologerna etc...etc..
Att tro att det bara finns en enda sanning som skulle vara giltig för alla individer i alla lägen snuddar till fanatism o sekterism o är inget jag kan ta på allvar.

Hunden är bättre än mig på att spåra o att söka, hunden är bättre på att läsa får/nöt när vi vallar än vad jag någonsin kan bli. Är det hunden som är ledare då?

Du skall få lite lästips:
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

En del utav det dus kriver stämmer in på Hera.

Älskar henne, trots att hon inte är min. Men jag har inte tid med att vara hemma dygnet runt med henne tyvärr..:(

Liknande trådar

Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
205
Senast: geting
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 512
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka