Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Jo, han åt det mesta med en förkärlek för plast.
Men grejen är väl att jag anser att en hund ska klara att leva i vår familj, bur är inte ett alternativ. De har egna bäddar de kan ligga i om de vill, men de är välkomna i alla rum utom barnens. Eftersom bur inte är ett alternativ för mig har vi jobbat massor på att få det att funka ändå. När jag måste avgränsa använder jag numer hallen med barngrind som avskiljare. En öppen barngrind, en relativt stor hall. Jag kan inte med bästa vilja säga att bur är jämförbart.

Jag har haft brukshund också, modell aktiv.

Sa hur manga ganger behovde du aka till vet for att hunden atit grejor?
Nar jag "skilde av" med en valphage (da hon redan atit upp en bit av en barngrind anvande jag metall och skruvade fast oglor i vaggen som jag faste den i sa hon inte kunde flytta den med sig) at diva upp en forsvarlig bit golvlist. Det var inte en av gangerna hon behovde laggas in med blodande avforing och krakningar.

Eller Tate ... som blir som en overtrott baby for att han inte kan koppla av om jag inte sitter still sa han far sova? Han vilar mycket bra i buren vare sig dorren ar oppen eller inte, vare sig sovrumsdorren ar oppen eller inte. Han sager till nar han ar klar och han sager till nar han vill ga in och lagga sig.
 
Du sitter alltså vid grinden hos valpen?

Nej, men när vi hade valp i köket som var vi också mest i köket. Jag eller partner sov på soffan med valp i början, eftersom vi hade en hög säng och vi inte lämnar en valp. Det är en bebis. Med två hundar har den lilla gjort som den stora, och våra hundar är synnerligen med i familjelivet. De är med typ alltid.

Avdelat till Köket var ett bra sätt att kunna ha öppet till balkongen utan oro. Annars har jag dammsugit med valp under armen nån gång osv
Jag har ju uppenbart alltid kunnat lösa det utan bur, oavsett hur du har gjort. Satt vi på balkongen var valp med eller så hade vi ett öga och öra inåt. Som med småbarn.
 
Sa hur manga ganger behovde du aka till vet for att hunden atit grejor?
Nar jag "skilde av" med en valphage (da hon redan atit upp en bit av en barngrind anvande jag metall och skruvade fast oglor i vaggen som jag faste den i sa hon inte kunde flytta den med sig) at diva upp en forsvarlig bit golvlist. Det var inte en av gangerna hon behovde laggas in med blodande avforing och krakningar.

Eller Tate ... som blir som en overtrott baby for att han inte kan koppla av om jag inte sitter still sa han far sova? Han vilar mycket bra i buren vare sig dorren ar oppen eller inte, vare sig sovrumsdorren ar oppen eller inte. Han sager till nar han ar klar och han sager till nar han vill ga in och lagga sig.

Alltså, jag har ögon i nacken för sånt och det har alltid gått bra. En gång har vi fått åka in, varför vet vi fortfarande inte. Jag ser ändå inte det som ett skäl till bur för hundens skull, det är för ägarens skull möjligen. Jag vet många med flera hundar, stentuffa hundar osv, men bur används inte i hemmet ändå.
Det närmsta jag kommer är hundhus eller boxar eller hundrum.
Jag fattar att hunden kan vänja sig och trivas med bur, men det är olagligt i Sverige. Att det är standard i USA är en annan fråga.
 
Nej, men när vi hade valp i köket som var vi också mest i köket. Jag eller partner sov på soffan med valp i början, eftersom vi hade en hög säng och vi inte lämnar en valp. Det är en bebis. Med två hundar har den lilla gjort som den stora, och våra hundar är synnerligen med i familjelivet. De är med typ alltid.

Avdelat till Köket var ett bra sätt att kunna ha öppet till balkongen utan oro. Annars har jag dammsugit med valp under armen nån gång osv
Jag har ju uppenbart alltid kunnat lösa det utan bur, oavsett hur du har gjort. Satt vi på balkongen var valp med eller så hade vi ett öga och öra inåt. Som med småbarn.

Ha valpen under armen medans du dammsuger och moppar? 😅 En 8-12 kgs sprattlande skrikande valp som biter hårt som satan? Jag tror hellre jag stänger undan valpen i dom 5 min det tar att dammsuga... Istället för att bråka i 30 min med den.
 
Ha valpen under armen medans du dammsuger och moppar? 😅 En 8-12 kgs sprattlande skrikande valp som biter hårt som satan? Jag tror hellre jag stänger undan valpen i dom 5 min det tar att dammsuga... Istället för att bråka i 30 min med den.

Och jag tar hellre en diskussion om dammsugaren från början och sen är det klart. Vi dammsuger dagligen, det är bara att inse.
Min förra lade sig i bädden, nuvarande har lekt med den i början men de ledsnar rätt fort när det blir vardag.
 
Ha valpen under armen medans du dammsuger och moppar? 😅 En 8-12 kgs sprattlande skrikande valp som biter hårt som satan? Jag tror hellre jag stänger undan valpen i dom 5 min det tar att dammsuga... Istället för att bråka i 30 min med den.

Sen om man som vi är två stundtals så tar den ena barn och djur, den andra städar/duschar/lagar mat. Men jag har klarat det själv också. Utan bur. Och utan att stänga ute valpar. De är vid fötterna, härjar runt och man springer som en tetting ibland, men det är ju så. Valpar är svinjobbiga, och unghundar också ibland, men det är ju så de lär sig.
”Vänta” är mitt bästa kommando. Och att göra saker när huliganer sover.
 
Och jag tar hellre en diskussion om dammsugaren från början och sen är det klart. Vi dammsuger dagligen, det är bara att inse.
Min förra lade sig i bädden, nuvarande har lekt med den i början men de ledsnar rätt fort när det blir vardag.

Och jag väljer att inte ta konflikter med bebisar utan låter det mesta vara och växa bort istället :) Ser ingen anledning till det och är inte bekväm med det heller. Krävs ganska mycket för att få en driftstark valp att sluta göra något skitkul.
 
Nu skulle jag inte riskera Princess Diva's liv hellre an att satta in henne i en bur nar jag inte kunde ha ogonen pa henne hela tiden. Som nar jag red, tillexempel, eller nar jag var pa toa och faktiskt inte kunde lyfta rumpan fran tronen for att forhindra att hon at nagot, eller nar jag hade ett viktigt telefonsamtal med myndigheter eller liknande som inte kunde bara stoppas flera ganger.
Och nej. Hon var den bitigaste valp, med det storsta resursforsvar, (hon ansag att ALLT hon fick for sig att ata behovde forsvaras. ALLT. Fran papper hon hittade i parken, till kvistar i skogen och sanden pa havsstranden) jag nagonsin sett ... och det var inte bara att "halla i". Kunde jag inte lirka/byta/ha battre gods/whatever/ och avsta konflikt blev det super traumatiskt nar jag tog henne's "skatt".

Nu ska jag kanske lagga till att Miss Mandy var i och for sig burtranad sa till vida att jag hade en bur i "tack room" (hon var "out of the way" men kunde se vad jag gjorde) som hon fick vara i nar hon var liten och jag hade hastarna ute, men hon anvande inte bur i huset. Det behovdes inte.
Jag tycker nog att man bor se till hunden's basta och inte ta bort grejor som kan hjalpa hunden att ma bra.
 
Sen om man som vi är två stundtals så tar den ena barn och djur, den andra städar/duschar/lagar mat. Men jag har klarat det själv också. Utan bur. Och utan att stänga ute valpar. De är vid fötterna, härjar runt och man springer som en tetting ibland, men det är ju så. Valpar är svinjobbiga, och unghundar också ibland, men det är ju så de lär sig.
”Vänta” är mitt bästa kommando. Och att göra saker när huliganer sover.

Men alltså. Vissa valpar vaknar ju när man gör något som de tycker är sketkul. Det handlar ju inte om att stänga undan valpen Så fort den blir lite jobbig. Mina valpar har också hängt i byxben, fått frispel när man ska sova, dragit ner gardiner och satt sig fast i allt möjligt som man får montera bort dom ifrån, eller locka med annat.

Men ibland har man helt enkelt inte lust av att springa ut ifrån duschen naken, komma in och se hanen tycka att valpen är asäcklig som inte lyssnar, se hunden vurpa över ett kompostgaller osv osv. Det handlar om säkerhet ganska ofta när valpen satts i buren. Oftast så gick vi ut en sväng, gosade eller körde lite trick istället. Det ena utesluter liksom inte det andra.

Men jag var otroligt tacksam att jag hade burträna när hon var sjuk. För annars finns risken att det hade blivit komplikationer om hon inte hållit sig lugn då hon hade dropp. Det fick ju absolut inte lossna och hålla på.
 
Jag måste erkänna att jag är förvånad över diskussionen brukshund kontra annan. Absolut brukshund har en annan styrka och kan både demolera och skada på annat vis.

Men jag skulle snarare se det som individer. Familjen har haft brukshund hela mitt liv och innan dess. Ingen bur.inga problem mer än normala valp"problem". Inga av brukshundarna har demolera. Den värsta jag haft var vinthund. Den behövde inte heller bur iofs, inte ens när den bröt benet som 9 v valp. För folks mentala hälsa hade bur nog dock varit välkommet.

Jag förnekat inte det finns individer som inte går ha i möblerade rum. Eller städa i samma hem som osv. Men jag vill nog se det som endera individ eller uppfostransval, vilket som passar bäst på den enskilda valpen. Och innan någon känner sig påhoppad så kan ju ett uppfostransval varit någon annans och man fått ta hand om resultatet och konsekvensen.
 
Jag har tränings- och tävlingshundar. Mao blir det en del tid spenderad i bilbur, och i vanlig bur vid tävlingsplanen. Igår satt mina hundar i sina bilburar mellan 18.00-21.00 under tiden som jag instruerade på valpkurs. Jag är förstås fullständigt övertygad om att mina hundar inte på något sätt hade degenererat varken fysiskt eller psykiskt om jag istället hade plockat in burarna till kontoret vid utbildningssalen. Det är fortfarande samma metallåda som de befinner sig i.

Men givetvis förstår jag att lagen finns, även om den kan vara trång.
 
Vi använder väldigt sällan bur inomhus (det tar ju så stor plats?!), behöver vi göra något inne där hundarna kan vara i vägen eller råka illa ut så stänger vi undan dem i ett annat rum eller sätter ut dem i hundgården.
Ladda satt ju 4 veckor i bur nu när hon blev påkörd och det var hemskt, både för henne och oss. Hon var helt ok med att vara i buren och skuttade självmant in när dörren var öppen efter rastning, men det var inte roligt (om än nödvändigt) att ha henne så begränsad.

Någon valp har fått sova i bur nattetid första tiden, för att de inte kunnat sova i sängen (hoppade ner) och för att de flyttat runt kompostgaller. Däremot har vi nog knappt aldrig satt en valp i bur (förutom i bilen) under tiden vi varit vakna.
 
Struntar man i det praktiska och är principiellt mot att stänga in hunden i mindre utrymmen än nödvändigt så fungerar säkerhetssele utmärkt vid transport.

Om det enbart var för att följa lagen om att inte ha lös last så återkommer frågan varför du inte använder säkerhetsele istället?
Om man inte bryr sig om att hund i sele blir köttslamsor om det smäller i högre hastighet, eller att den förvandlas till projektil så är väl bilsele OK.
Den enda krocktestade selen är Allsafe, den håller kvar hunden om hunden väger ca 20 kg o bilen färdas i max 50 km i timmen, dock osäkert om hunden överlever i högre hastigheter.
 
Om man inte bryr sig om att hund i sele blir köttslamsor om det smäller i högre hastighet, eller att den förvandlas till projektil så är väl bilsele OK.
Den enda krocktestade selen är Allsafe, den håller kvar hunden om hunden väger ca 20 kg o bilen färdas i max 50 km i timmen, dock osäkert om hunden överlever i högre hastigheter.
På vilket sätt skulle en hund bli till köttslamsor av en sele menar du? Möjligtvis går selen sönder men knappast förvandlas en välsittande sele till en kvarn på annat sätt än att ett säkerhetsbälte skulle göra det.
Det finns flertalet krocktestade selar och om man tror att en hund i bur i bagaget, som i många bilar är konstruerat som en deformationszon, skulle vara säkrare än en som sitter inne i bilen med krockkuddar osv så stämmer det nog sällan. Både lastgaller och burar (även de krocktestade) är främst till för att skydda passagerare, inte hunden. En liten hund kan dessutom flyga en bra bit även om den är i en bur.

Jag har själv krocktestad bur men de är även de bara testade i 50 km/h frontal och 30 km/h kollision bakifrån. Det är inga större hastigheter man verkar testa hundburar med.
 
På vilket sätt skulle en hund bli till köttslamsor av en sele menar du? Möjligtvis går selen sönder men knappast förvandlas en välsittande sele till en kvarn på annat sätt än att ett säkerhetsbälte skulle göra det.
Det finns flertalet krocktestade selar och om man tror att en hund i bur i bagaget, som i många bilar är konstruerat som en deformationszon, skulle vara säkrare än en som sitter inne i bilen med krockkuddar osv så stämmer det nog sällan. Både lastgaller och burar (även de krocktestade) är främst till för att skydda passagerare, inte hunden. En liten hund kan dessutom flyga en bra bit även om den är i en bur.

Som jag har förstått det kommer hundens skelett att knäckas snabbare än selen går sönder om man krockar i högre hastigheter, pga trycket som blir. Personligen anser jag krocktestad bur betydligt säkrare ur sådana perspektiv. Även mindre risk för lös hund vid olycka. Val av bur ska anpassas efter hundstorlek.
 
Som jag har förstått det kommer hundens skelett att knäckas snabbare än selen går sönder om man krockar i högre hastigheter, pga trycket som blir. Personligen anser jag krocktestad bur betydligt säkrare ur sådana perspektiv. Även mindre risk för lös hund vid olycka. Val av bur ska anpassas efter hundstorlek.
Fast det gör ju även människors skelett om man krockar i högre hastigheter. Brutna nyckelben och revben av säkerhetsbälten är väldigt vanligt. Säkrast är man nog om man inte åker bil alls men det vore ju rätt opraktiskt i många situationer.
 
Men alltså. Det går att jämföra utan att dra till ytterligheter som dödar hela diskussionen.
Men när folk motiverar saker med att de uppfattar någonting som säkrare trots att de hävdar att det egentligen går emot alla deras principer utan att egentligen ha belägg för att det ÄR säkrare så måste man kunna ifrågasätta det.

Jag transporterar både min hund i bagageluckan i krocktestad bur men ibland också fastspänd i krocktestad sele i de fall då jag åker bilen som inte är en kombi. Själv tror jag det till störst del beror på hur man krockar vad som är säkrast och resonerar som så att är att sitta fastspänd ok för mig så är det gott nog även till min hund. I vilket fall så sitter han fastspänd eller i bur egentligen mer för min skull så att han inte flyger iväg och slår ihjäl mig eftersom det inte finns saker som är konstruerade på annat sätt. Men det ÄR mer praktiskt att kunna ha hunden i bagaget eftersom det brukar bli rätt smutsigt i bilen annars.
 
Men när folk motiverar saker med att de uppfattar någonting som säkrare trots att de hävdar att det egentligen går emot alla deras principer utan att egentligen ha belägg för att det ÄR säkrare så måste man kunna ifrågasätta det.

Jag transporterar både min hund i bagageluckan i krocktestad bur men ibland också fastspänd i krocktestad sele i de fall då jag åker bilen som inte är en kombi. Själv tror jag det till störst del beror på hur man krockar vad som är säkrast och resonerar som så att är att sitta fastspänd ok för mig så är det gott nog även till min hund. I vilket fall så sitter han fastspänd eller i bur egentligen mer för min skull så att han inte flyger iväg och slår ihjäl mig eftersom det inte finns saker som är konstruerade på annat sätt. Men det ÄR mer praktiskt att kunna ha hunden i bagaget eftersom det brukar bli rätt smutsigt i bilen annars.

Men ifrågasätt gärna? Det är väl vad som skapar och driver diskussionen. Men att bemöta med "säkrare att skippa bil helt" är ju bara supertrist diskussionsteknik.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 557
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp