Använda bur hemma (Utbruten från Vägledning med bitig och morrig valp)

Jag får medge att jag tycker du har trasslat in dig lite nu. Jag tror inte vi kommer längre än så.
Jag har inte trasslat in mig någonstans så du måste ha missförstått saker tyvärr. Att vägra kalla ett utrymme för en bur gör det inte till någonting annat än en bur. Det går utmärkt att använda säkerhetsbälte på sin hund i bilen tex om man principiellt är mot burar.
 
Senast ändrad:
Jag brukar inte ha bilen inomhus.

Men poängen med denna diskussionen är ju ändå att vi ser det utifrån hundens perspektiv. Låtsas att du inte bor i Sverige då.

En del hundar behöver tränas på att vara i bur. En del anser det bättre att valpen får vara i bur en liten stund istället får att den ska råka svälja något olämpligt eller skada sig på annat vis om man behöver duscha (tex).

Man kan liksom inte skita i att duscha och städa i 1-2 månader...
 
Fast den sitter ju innanför galler i samma begränsade utrymme som en bur. Bara mindre säkert.
Jag har inte trasslat in mig någonstans så du måste ha missförstått saker tyvärr.
Slår ihop mitt svar. Alltså, det är ju en halmdocka att jämföra med en bil. Ingenstans har jag påstått att det skulle vara ok att gå ut och sätta hunden i bilen när en dammsuger/duschar/hunden behöver lugna ner sig wvr. Det handlar ju inte om utrymmet utan om användningen.

En bil är för transport. En bur är onödig. Nu orkar jag inte tjafsa mer. Jag tror min ståndpunkt framstår tydligt redan.
 
Jag tänker tvärt om, ifall det inte räcker att valpsäkra, har man en väldigt extrem valp.

De tva hundar jag har nu ar lite "overkurs" pa burkshund ... men jag kanner manga fler.

Men ingen har sagt att du behöver använda bur? :confused:

Är det verkligen så svårt att tänka sig att det finns valpar som behöver bur ibland? Folk har olika liv, med olika boenden, olika hundar i hemmet sen innan och olika valpar.

Jag kan inte förstå hur det här med bur är så svårt att, ptja, förstå. Att det kan behövas ibland för att det är schysstast för alla inblandade. Det är verkligen inte så komplicerat.

Min Malle forstor inte grejor, han ater inte upp nagot aven om han demolerar det ... men han blir super stressad och kan inte koppla av om han inte har bur. Numera kan en hundsang fungera om jag sitter stilla i samma rum. Men om jag ror pa mig (stadar, gar fram och tillbaka, etc) sa klarar han inte av att ligga kvar (om jag inte beordrar det och da leder det till gnall nar jag forsvinner till ett annat rum). I sin bur med dorren oppen eller stangd lagger han sig och sover vare sig jag ar dar eller inte.

Fast min yngsta corgi har bland annat dödat några trösklar, ett oräkneligt antal skor, legobitar, gosedjur och en del jag har förträngt.
Jag ser inte det som en orsak till burförvaring ändå. Han demolerade ALLT han kom över.
Jag hade kombon småbarn och valp, så saker fanns alltid. Jag ser det nog som en del av valptiden helt enkelt.

Men jag forutsatter att din corgi inte AT det den forstorde? Min rottis tuggar och svaljer ... ALLT. Plast, metall, tra, ty,g och papper. Efter den andra "inpaction" (blockage?) inlaggning over ett dygn sa ar det inte aktuellt att tro att det ska ga bra bara for att hon inte gor det nar jag ar hemma aven om jag ar i ett annat rum.
Hon river fortfarande soner och tuggar pa vissa grejor som bara ar for frestande om hon far tag pa det och jag ar hemma men i ett annat rum, men svaljer bara nar jag inte finns hemma.

Jag tänker nog mer att det är ägaren som har behovet snarare än valpen/hunden.

Vad tycker du jag skulle ha gjort med Diva? Avlivat henne hellre an att anvanda bur?

Som valp satt hon mycket, mycket ofta i ett koppel som jag knot runt midjan sa hon inte skulle dra ivag och ata saker utan att jag hann se det ... numera sager jag at henne att lagga sig "spot" om jag vet att det finns grejor framme som kan vara lockande.
 
Slår ihop mitt svar. Alltså, det är ju en halmdocka att jämföra med en bil. Ingenstans har jag påstått att det skulle vara ok att gå ut och sätta hunden i bilen när en dammsuger/duschar/hunden behöver lugna ner sig wvr. Det handlar ju inte om utrymmet utan om användningen.

En bil är för transport. En bur är onödig. Nu orkar jag inte tjafsa mer. Jag tror min ståndpunkt framstår tydligt redan.
Absolut, du använder bur när du själv anser det säkrast och mest praktiskt men andra har fel när dom använder samma argument. De bryter mot lagen ja, det gör inte du men det har knappast någotning med hur den specifika hunden upplever situationen att göra eller vad som är nödvändigt.
 
Absolut, du använder bur när du själv anser det säkrast och mest praktiskt men andra har fel när dom använder samma argument.
Du behöver slipa på din diskussionsteknik. Citera gärna var jag har påstått att mina hundar åker bil för att det är "säkrast och mest praktiskt". Nej, just det. Over and out.
 
Jag kan inte förstå hur det här med bur är så svårt att, ptja, förstå. Att det kan behövas ibland för att det är schysstast för alla inblandade. Det är verkligen inte så komplicerat.
Jag kan inte förstå varför du o andra burförsvarare är så rabiata burförsvarare, är det ett så viktigt får ni väl lobba för en lagändring.

Det enda som denna tråd bidrar till är att hundägare av olika slag får argument för att förvara sina valpar/hundar i bur, eftersom de har sunt förnuft.
 
Du behöver slipa på din diskussionsteknik. Citera gärna var jag har påstått att mina hundar åker bil för att det är "säkrast och mest praktiskt". Nej, just det. Over and out.
Vad jag behöver och inte avgör inte du.
Det är ren slutledningsförmåga som gör att jag antar att du har hunden bak i bilen på grund av någon form av praktisk anledning. Det är opraktiskt med smutsiga hundar på säten och det är ibland praktiskt att få plats med andra passagerare i bilen. Struntar man i det praktiska och är principiellt mot att stänga in hunden i mindre utrymmen än nödvändigt så fungerar säkerhetssele utmärkt vid transport.
Det är även rätt opraktiskt att åka på böter om man inte använder lastförskjutningsskydd eller får en hund som hoppar runt lös i bilen. Det är även osäkert att ha lös last som inte sitter fast. Därav förutsatte jag att det var på grund av säkerhetsaspekten du använde lastgaller.

Om det enbart var för att följa lagen om att inte ha lös last så återkommer frågan varför du inte använder säkerhetsele istället?
 
Jag kan inte förstå varför du o andra burförsvarare är så rabiata burförsvarare, är det ett så viktigt får ni väl lobba för en lagändring.

Det enda som denna tråd bidrar till är att hundägare av olika slag får argument för att förvara sina valpar/hundar i bur, eftersom de har sunt förnuft.
På vilket sätt är folk rabiata? Jag använder inte bur till min hund annat än i bilen dels pga att jag inte riktigt haft behov men också just pga att det är olagligt. Det jag argumenterar för är de som hävdar att det från hundens synvinkel är helt ok med bur på ett ställe men inte på ett annat. Det är bara lagen som gör att det är skillnad på bur, ingenting annat. Även om jag hoppas och antar att intentionen med den åtminstone är för djurens bästa.
 
De tva hundar jag har nu ar lite "overkurs" pa burkshund ... men jag kanner manga fler.



Min Malle forstor inte grejor, han ater inte upp nagot aven om han demolerar det ... men han blir super stressad och kan inte koppla av om han inte har bur. Numera kan en hundsang fungera om jag sitter stilla i samma rum. Men om jag ror pa mig (stadar, gar fram och tillbaka, etc) sa klarar han inte av att ligga kvar (om jag inte beordrar det och da leder det till gnall nar jag forsvinner till ett annat rum). I sin bur med dorren oppen eller stangd lagger han sig och sover vare sig jag ar dar eller inte.



Men jag forutsatter att din corgi inte AT det den forstorde? Min rottis tuggar och svaljer ... ALLT. Plast, metall, tra, ty,g och papper. Efter den andra "inpaction" (blockage?) inlaggning over ett dygn sa ar det inte aktuellt att tro att det ska ga bra bara for att hon inte gor det nar jag ar hemma aven om jag ar i ett annat rum.
Hon river fortfarande soner och tuggar pa vissa grejor som bara ar for frestande om hon far tag pa det och jag ar hemma men i ett annat rum, men svaljer bara nar jag inte finns hemma.



Vad tycker du jag skulle ha gjort med Diva? Avlivat henne hellre an att anvanda bur?

Som valp satt hon mycket, mycket ofta i ett koppel som jag knot runt midjan sa hon inte skulle dra ivag och ata saker utan att jag hann se det ... numera sager jag at henne att lagga sig "spot" om jag vet att det finns grejor framme som kan vara lockande.

Jo, han åt det mesta med en förkärlek för plast.
Men grejen är väl att jag anser att en hund ska klara att leva i vår familj, bur är inte ett alternativ. De har egna bäddar de kan ligga i om de vill, men de är välkomna i alla rum utom barnens. Eftersom bur inte är ett alternativ för mig har vi jobbat massor på att få det att funka ändå. När jag måste avgränsa använder jag numer hallen med barngrind som avskiljare. En öppen barngrind, en relativt stor hall. Jag kan inte med bästa vilja säga att bur är jämförbart.

Jag har haft brukshund också, modell aktiv.
 
Hur menar du? Från jordbruksverkets sida var det solklart att dispans endast ges om det är ordinerat burvila. Står det strikt vila gäller inte den generella dispansen och det ges heller inte dispans om man ansöker om det.

Jag menar att i den nya lagen så finns en generell dispens mot burhållning om det ordinerats av veterinär. Dvs ingen ansökan behöver göras. Självklart ska det då ordineras burvila. Strikt vila betyder inte burvila.
 
Jo, han åt det mesta med en förkärlek för plast.
Men grejen är väl att jag anser att en hund ska klara att leva i vår familj, bur är inte ett alternativ. De har egna bäddar de kan ligga i om de vill, men de är välkomna i alla rum utom barnens. Eftersom bur inte är ett alternativ för mig har vi jobbat massor på att få det att funka ändå. När jag måste avgränsa använder jag numer hallen med barngrind som avskiljare. En öppen barngrind, en relativt stor hall. Jag kan inte med bästa vilja säga att bur är jämförbart.

Jag har haft brukshund också, modell aktiv.

Jag skulle säga att det för många hundar är mycket värre att bli avskild från sin flock än att sitta i just en bur.

Det är liksom inte riktigt relevant om du haft brukshundar eller ej. Även brukshundar är olika påhittiga. Och folk lever olika liv.
 
Jag kan inte förstå varför du o andra burförsvarare är så rabiata burförsvarare, är det ett så viktigt får ni väl lobba för en lagändring.

Det enda som denna tråd bidrar till är att hundägare av olika slag får argument för att förvara sina valpar/hundar i bur, eftersom de har sunt förnuft.
Alltså. Jag använder inte bur, varken inne eller i bil (eftersom jag inte har någon bil) - men jag kan liksom se saker på andra sätt än svartvitt och jag tkr det är intressant att just bur är så hemskt när den står inomhus.
 
För att du använder samma resonemang som vi använder inne. Pga säkerhet och bekvämlighet.

Nej, faktiskt inte. Jag har bur i bilen av säkerhetsskäl, inne har vi andra lösningar eftersom jag

1: tycker bur är fel
2:det är olagligt

Bekvämlighet har inte med saken att göra, annat än för hunden i så fall som slipper ligga vid nåns fötter.

I bilen måste hunden färdas säkert, sele är inte ett alternativ på grund av barn och utrymme. Alltså har vi en satans dyr bur samt en takbox för annat.
Jag fattar inte varför det är så viktigt med bur för dig? Känns som när folk skriker att just deras hund måste ha stackel eller elhalsband för just Den Hunden är ju så speciellt stark/jobbig/driftstark.
 
Jag skulle säga att det för många hundar är mycket värre att bli avskild från sin flock än att sitta i just en bur.

Det är liksom inte riktigt relevant om du haft brukshundar eller ej. Även brukshundar är olika påhittiga. Och folk lever olika liv.

De är inte avskiljda, med vår planlösning. Hall och vardagsrum sitter ihop.
 
Nej, faktiskt inte. Jag har bur i bilen av säkerhetsskäl, inne har vi andra lösningar eftersom jag

1: tycker bur är fel
2:det är olagligt

Bekvämlighet har inte med saken att göra, annat än för hunden i så fall som slipper ligga vid nåns fötter.

I bilen måste hunden färdas säkert, sele är inte ett alternativ på grund av barn och utrymme. Alltså har vi en satans dyr bur samt en takbox för annat.
Jag fattar inte varför det är så viktigt med bur för dig? Känns som när folk skriker att just deras hund måste ha stackel eller elhalsband för just Den Hunden är ju så speciellt stark/jobbig/driftstark.

För att det är en superbra grej att använda vid vissa tillfällen och vissa hundar.

Min hund hade tex kanske varit död idag om hon inte fått vänja sig vid bur. @hastflicka tar upp att hennes hund kanske hade dött utan bur (fast av andra anledningar). Det är en väldigt stor anledning till att bur är viktigt att vänja hunden vid.

Stackel och el är en annan diskussion men även där anser jag det inte vara så svartvitt som det anses av vissa i Sverige.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 090
Senast: Migo
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Åsa A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 562
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp