Använder ni matfett på smörgåsar?

Använder du matfett på smörgåsar?

  • Ja

    Röster: 155 73,1%
  • Nej

    Röster: 22 10,4%
  • Varierar

    Röster: 35 16,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
  • Omröstning stängd .
Flora har jag ingen koll på, tycker inte att det är gott. Men är ganska säker på att bregott ändrade sitt recept för ett gäng år sedan, plötsligt vad det inte sådär hårt som det varit tidigare. Förr behövde man ju låta bregott stå framme en stund innan det gick att bre utan att mosa mackan, plötsligt en dag för några år sedan så behövdes inte det längre. Större andel rapsolja kanske?
Ja det är det jag också har upptäckt, jag gillade det hårda liksom. därtill luktar det inte lika mycket smör som tidigare, lukten förändrades alltså i samma veva.
 
Fast det är inte märke av smör som är skillnaden. Om man väljer Lätta får man nog också stryka den första meningen. Lätta är inte på minsta vis någon typ av smör. (Men trådrubriken är ganska tydlig och bra, matfettsblandning. Många matfettsblandningar innehåller en stor andel smör - som Bregott och Gårdsgoda och Smör- och raps-blandningar. Men Lätta innehåller inte ens spår av smör. Utom i vissa varianter där man tillsatt just spår av smör för att kunna lägga till det i marknadsföringen.)
Jag tror nog alla här på buke vet skillnaden men säger smör eftersom det är enklare och av gammal vana liksom. Så är det i min närhet och så är intrycket jag fått här på buke genom tidigare diskussioner om saken. Jag tycker att du beter dig rätt drygt mot människor som inte har det du tycker att man ska ha på sina smörgåsar, eller kallar det vad du tycker det ska kallas.

Känns det bra där uppe på de höga hästarna, eller skulle det vara ok att komma ner till oss andra dödliga?
 
Jag tror nog alla här på buke vet skillnaden men säger smör eftersom det är enklare och av gammal vana liksom. Så är det i min närhet och så är intrycket jag fått här på buke genom tidigare diskussioner om saken. Jag tycker att du beter dig rätt drygt mot människor som inte har det du tycker att man ska ha på sina smörgåsar, eller kallar det vad du tycker det ska kallas.

Känns det bra där uppe på de höga hästarna, eller skulle det vara ok att komma ner till oss andra dödliga?

Jag har inga stora åsikter om andras val alls av vad de vill ha på sina smörgåsar, men jag tycker om när människor gör medvetna val. Men jag tycker det är att spela livsmedelsföretagen, de som vill lura folk att exempelvis Lätta är ett slags smör, i händerna att kalla det smör. De satsar mångmiljonbelopp på marknadsföring för att lura konsumenter, och så finns det några som gärna vill utgöra en liten motkraft.

Jag tycker kunskap i ämnet saknas i allmänhet och språkbruket är en del av det. Många vet helt enkelt inte att Lätta har exakt noll med smör att göra, att det är något helt annat.
 
<snip>
Jag tycker kunskap i ämnet saknas i allmänhet och språkbruket är en del av det. Många vet helt enkelt inte att Lätta har exakt noll med smör att göra, att det är något helt annat.

Exact! Liksom med all annan mat kan jag tycka att det ar viktigt att vi vet vad vi ater. Jag ater inte smor om jag ater latta och jag ater inte agg eller ost om jag ater ett substitut ...
 
Exact! Liksom med all annan mat kan jag tycka att det ar viktigt att vi vet vad vi ater. Jag ater inte smor om jag ater latta och jag ater inte agg eller ost om jag ater ett substitut ...
Fast där jag kommer ifrån säger gemene man i alla fall "smöra mackan" oavsett typ av fett som ska på, det är mer talspråk än ett patent på att det man smetar på sitt bröd de facto är smör. Folk är rätt medvetna om att Lätta är en skum produkt ändå.
"Matfetta mackan" rinner inte smidigt av tungan direkt. :p:D
 
Börjar ju fundera om man kan klara sig utan när ett paket Bregott mellan kostar 57kr. 🙄
Funderar seriöst på att prova nån av de andra varianterna typ lätta, flora, becel.
Men jag älskar Bregott. 😳 Majskakor chia&havssalt med lite för mkt Bregott på. Så otroligt sjukt gott.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inga stora åsikter om andras val alls av vad de vill ha på sina smörgåsar, men jag tycker om när människor gör medvetna val. Men jag tycker det är att spela livsmedelsföretagen, de som vill lura folk att exempelvis Lätta är ett slags smör, i händerna att kalla det smör. De satsar mångmiljonbelopp på marknadsföring för att lura konsumenter, och så finns det några som gärna vill utgöra en liten motkraft.

Jag tycker kunskap i ämnet saknas i allmänhet och språkbruket är en del av det. Många vet helt enkelt inte att Lätta har exakt noll med smör att göra, att det är något helt annat.
Eller så vet man, men bryr sig inte, eftersom man inte har råd att köpa Bregott eller ens vill göra det. Och säger smör eftersom det heter som @Sel skriver "smöra mackan" och är också vad man hade förr. Gammal vana liksom.

Man kan göra medvetna val utan att det är samma val som du gör, du vet det?
 
Fast där jag kommer ifrån säger gemene man i alla fall "smöra mackan" oavsett typ av fett som ska på, det är mer talspråk än ett patent på att det man smetar på sitt bröd de facto är smör. Folk är rätt medvetna om att Lätta är en skum produkt ändå.
"Matfetta mackan" rinner inte smidigt av tungan direkt. :p:D
Det där om Lätta lärde jag mig på hemkunskapen när jag gick i årskurs 8 och var 15 år gammal. Jag är 42 nu, så det där om att "folk saknar kunskap" ger jag inte mycket för. Tror mer att det är olika viktigt för olika personer bara. De jag känner som köper annat än smör och har på mackan, men säger smör... vet precis att det inte är smör. Men vad ska man annars säga?
 
Jag tycker kunskap i ämnet saknas i allmänhet och språkbruket är en del av det. Många vet helt enkelt inte att Lätta har exakt noll med smör att göra, att det är något helt annat.
Jag tycker de flesta som säger smör om margarin verkar ha full koll på skillnaden. Jag vill absolut inte ha smör, både av etiska skäl och att jag tycker det är äckligt. Men ändå händer det att jag kallar byttan för "smöret".
 
Eller så vet man, men bryr sig inte, eftersom man inte har råd att köpa Bregott eller ens vill göra det. Och säger smör eftersom det heter som @Sel skriver "smöra mackan" och är också vad man hade förr. Gammal vana liksom.

Man kan göra medvetna val utan att det är samma val som du gör, du vet det?
Jag förstår nog inte riktigt varför du går till frontalattack om saker som jag inte skrivit.

Sista stycket är en rejäl skitgrej att skriva efter att jag skrivit det jag skrev.
 
Jag tycker de flesta som säger smör om margarin verkar ha full koll på skillnaden. Jag vill absolut inte ha smör, både av etiska skäl och att jag tycker det är äckligt. Men ändå händer det att jag kallar byttan för "smöret".
Med tanke på marknadsföringen de senaste 40 åren är inte det särskilt konstigt. Min erfarenhet är dock inte att kunskapen är särskilt omfattande. Men det kan säkert vara olika i olika konstellationer av människor.

Jag ser fördelar med att inte gå i den fälla om uppfattning av dessa produkters ursprung och innehåll som vissa delar av livsmedelsindustrin med så stor emfas och monetära satsningar vill ha in oss i - men om det kan man såklart tycka olika.
 
Har aldrig smör på bröd, bara pålägg. Är brödet gott kan det ätas utan pålägg också, alternativt doppas i lite olivolja. Margarin förstår jag inte alls hur man kan äta, det luktar ju packa.
 
Börjar ju fundera om man kan klara sig utan när ett paket Bregott mellan kostar 57kr. 🙄
Funderar seriöst på att prova nån av de andra varianterna typ lätta, flora, becel.
Men jag älskar Bregott. 😳 Majskakor chia&havssalt med lite för mkt Bregott på. Så otroligt sjukt gott.
Exakt den kombon! Mmmmmmmm.
 
Jag förstår nog inte riktigt varför du går till frontalattack om saker som jag inte skrivit.

Sista stycket är en rejäl skitgrej att skriva efter att jag skrivit det jag skrev.
Vad var det nu igen du inte har skrivit? Att kunskapen hos folk generellt är dålig så att det inte alls är så att man vet skillnaden på Lätta och smör?
Och jag svarar att man kanske visst vet men inte bryr sig för att man kanske inte har råd eller ens vill köpa tex Bregott?

Och medvetna val gör folk kanske trots att det inte är samma val som du gör? Man kanske köper Lätta av en anledning och vet hur det görs och kallar det smör helt medvetet? Tanken har inte slagit dig, alls? Ens efter att så många i tråden beskriver annat än smör som smör?
 
Vad var det nu igen du inte har skrivit? Att kunskapen hos folk generellt är dålig så att det inte alls är så att man vet skillnaden på Lätta och smör?
Och jag svarar att man kanske visst vet men inte bryr sig för att man kanske inte har råd eller ens vill köpa tex Bregott?

Och medvetna val gör folk kanske trots att det inte är samma val som du gör? Man kanske köper Lätta av en anledning och vet hur det görs och kallar det smör helt medvetet? Tanken har inte slagit dig, alls? Ens efter att så många i tråden beskriver annat än smör som smör?
Tanken är uttryckt explicit och ändå går du till frontalattack mot den som om du vägrat läsa.
 
Vad var det nu igen du inte har skrivit? Att kunskapen hos folk generellt är dålig så att det inte alls är så att man vet skillnaden på Lätta och smör?
Och jag svarar att man kanske visst vet men inte bryr sig för att man kanske inte har råd eller ens vill köpa tex Bregott?

Och medvetna val gör folk kanske trots att det inte är samma val som du gör? Man kanske köper Lätta av en anledning och vet hur det görs och kallar det smör helt medvetet? Tanken har inte slagit dig, alls? Ens efter att så många i tråden beskriver annat än smör som smör?
Ja, jag tycker att lätt och lagom är näst godast på smärgåsen. Det finns nån med havssalt i som är godare, men den är snordyr.
Riktigt smör har jag tex till kantareller eller sparris, föredrar lätt och lagom på smörgåsen.
 
Ja, jag tycker att lätt och lagom är näst godast på smärgåsen. Det finns nån med havssalt i som är godare, men den är snordyr.
Riktigt smör har jag tex till kantareller eller sparris, föredrar lätt och lagom på smörgåsen.
Kantareller och sparris är ju så gott i riktigt smör! Längtar efter båda nu!!

Jag har smakat Flora med havssalt men tyckte inte det var gott, vet du vilket du tänker på? Jag äter Lätt och lagom nu, men har lite svårt för det tyvärr. Gillar Bregott och Flora. Extrasaltat, så havssalt tänkte jag skulle passa. Dock inte med Flora tyvärr.
 
Jag läste och svarade på det du skrev. Menar du något annat än det du skrev?
Jag menar att jag explicit skrev att jag inte har några synpunkter på andras val. De valen inkluderar att göra helt andra val än de jag gör. Du vet, jag är liberal ända in i själen, och vill att alla ska gå de vägar de vill och att vi alla ska hjälpas åt att underlätta för varandra att få göra de valen. Så vill man äta Lätta är det inga problem för mig, men när man bidrar till okunskapsutbredningen som önskas och dröms om av livsmedelsföretagen som producerar det, genom att kalla det smör så tänker jag att språkbruket är ogynnsamt. Både för tillgången till det medvetna valet och för kunskapen.
 
Fast där jag kommer ifrån säger gemene man i alla fall "smöra mackan" oavsett typ av fett som ska på, det är mer talspråk än ett patent på att det man smetar på sitt bröd de facto är smör. Folk är rätt medvetna om att Lätta är en skum produkt ändå.
"Matfetta mackan" rinner inte smidigt av tungan direkt. :p:D
Jag säger bara pröva att vagnsfetta mackan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 822
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp