Använder ni matfett på smörgåsar?

Använder du matfett på smörgåsar?

  • Ja

    Röster: 155 73,1%
  • Nej

    Röster: 22 10,4%
  • Varierar

    Röster: 35 16,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    212
  • Omröstning stängd .
Röstade varierar, för det beror på lite vilken typ av macka det är, men för det mesta har jag Naturli på (som jag för övrigt tycker är mycket godare än smör).
 
Gårdsgoda är snäppet billigare än Bregott och samma innehåll. Förutom ursprunget då. De flesta kedjor har smör o raps blandning som EMV också men det vill undertecknad undvika om det inte är ett måste. Och de butiker där det blir ett måste, undviks sedan att besöka.
EMV?

Gårdsgoda har jag testat, det var också gott minns jag!

Något har hänt med bregott. Det är inte lika hårt som vanligt, har inte samma gula smak, luktar inte lika mycket smör och har inte samma smörsmak. Och inte lika salt! Samma med flora... Gick över från favoriten flora till bregott pga det, och nu samma där?
 
Alltid, köper lätta. Gott, billig(are), enkelt att bre. Äter så mycket mackor att jag ofta gör slut på ett 600g paket på en månad själv :angel:
Gott?? :jawdrop:

Smörfärgad, kemikalietvättad och sedan gulinfärgad palmolja som härdats och smaksatts med salt och smör-”aromer”. Det är verkligen en fantastiskt konstig produkt - men vida använd så minst marknadsföringen måste ha varit riktigt bra.

(Hade man gjort den mer ”naturlig” så hade den varit skarpt orangefärgad (dvs ej tvättad) och nästan helt smaklös. Tror dock att tillverkaren har ”rätt” i att efterfrågan hade varit mindre då. Eller så hade det bara behövts mer marknadsföring.)
 
Röstade varierar, för det beror på lite vilken typ av macka det är, men för det mesta har jag Naturli på (som jag för övrigt tycker är mycket godare än smör).
Undrar om det inte är det jag också har. Det är otroligt lättsmält i alla fall, men smakar salt och gott 🤩
 
EMV?

Gårdsgoda har jag testat, det var också gott minns jag!

Något har hänt med bregott. Det är inte lika hårt som vanligt, har inte samma gula smak, luktar inte lika mycket smör och har inte samma smörsmak. Och inte lika salt! Samma med flora... Gick över från favoriten flora till bregott pga det, och nu samma där?
Alltså Flora är gjort som Lätta fast med tillsats av 10% smör. Att det skulle smaka mer smör än riktigt smör och rapsolja är nog fel rent definitionsmässigt.:)

EMV är Egna MärkesVaror där Ica, Garant och Coop köper ”Bregott” från leverantören. men sätter eget märke på det. Och pressar priset. Gynnar företagen och missgynnar producenterna. Därav no-no för min del.
 
EMV?

Gårdsgoda har jag testat, det var också gott minns jag!

Något har hänt med bregott. Det är inte lika hårt som vanligt, har inte samma gula smak, luktar inte lika mycket smör och har inte samma smörsmak. Och inte lika salt! Samma med flora... Gick över från favoriten flora till bregott pga det, och nu samma där?
Jag har ju för mig att Bregott hade 80% fetthalt men nu står det 75% :cautious:
 
Alltid smör, sen kan det nästan kvitta vilken sort det är. Sambon vill absolut ha Bregott men för min del kvittar det om det är Bregott, Flora, Lätta eller något annat. Det som däremot är löjligt gott är att micra smörgåsarna i ca 15-20 sec beroende på tjocklek på brödet och sen direkt bre smör på så det smälter. Det går inte upp emot nybakat bröd men det är inte långt ifrån.

Palmolja är inte en sorts smör.
 
Är nog också definitionsmässigt rätt. Men om man har tvångstankar kring att förvara mejeriprodukter i kylen så underlättar tillförandet av rapsoljan.
Nu ska du göra ett test.

Vi är just nu mitt i sommaren. Mät upp 100 gram smör.
Lägg det på ett fat, och ställ en kopp ovanpå, så smöret är täckt.
Låt stå i rumstemperatur i 14 dagar.
Gör ett smaktest då dessa 14 dagar förflutit, på nybakt surdegsbröd.
Berätta i den här tråden hur smöret upplevdes.

Är dina tvångstankar för kraftiga, låt andra i familjen pröva före dig.
 
Nu ska du göra ett test.

Vi är just nu mitt i sommaren. Mät upp 100 gram smör.
Lägg det på ett fat, och ställ en kopp ovanpå, så smöret är täckt.
Låt stå i rumstemperatur i 14 dagar.
Gör ett smaktest då dessa 14 dagar förflutit, på nybakt surdegsbröd.
Berätta i den här tråden hur smöret upplevdes.

Är dina tvångstankar för kraftiga, låt andra i familjen pröva före dig.
Det är inte jag som har tvångstankarna. Att få ett paket smör att stå framme mer än 10 minuter (vilket krävs för viss bakning och matlagning) är en ganska stor pärs. Att klara ett dygn vore en bergsbestigning.

Jag får nog gömma ett paket annorstädes.
 
Alltså Flora är gjort som Lätta fast med tillsats av 10% smör. Att det skulle smaka mer smör än riktigt smör och rapsolja är nog fel rent definitionsmässigt.:)

EMV är Egna MärkesVaror där Ica, Garant och Coop köper ”Bregott” från leverantören. men sätter eget märke på det. Och pressar priset. Gynnar företagen och missgynnar producenterna. Därav no-no för min del.
Var skriver jag att flora smakar mer smör än riktigt smör och rapsolja? Flora smakade och luktade mer smör tidigare mot vad det gör nu. Bregott smakade och luktade mer smör tidigare mot vad det gör nu.

Ok, tack. Varor som passar min plånbok bättre då eftersom jag inte har råd att tänka på alla andra när jag handlar utan för välja vad jag ska prioritera.
 
Jag har ju för mig att Bregott hade 80% fetthalt men nu står det 75% :cautious:
Måste bero på det, helt klart skillnad! Det är inte värt pengarna smakmässigt riktigt, jag som gillar lukten till och med känner numera inte så stor skillnad ens. Och blir det mer och mer likt billigare varianter kan man ju köpa det....
 
Ja, jag kan inte äta mackor utan smör. Tycker det blir så torrt annars. Jag köper det billigaste smöret, vilket oftast blir Lätta och den duger gott för min del. Jag har inte råd att slösa pengar på ett "finare" märke helt enkelt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 427
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 847
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp