skorpannorpan

Trådstartare
Hej!
Verkar ju finnas en del insatta i vad som händer i Europa med hingstar å avkommor så jag tänkte kolla om någon vet vad som händer med Apaches avkommor? Hans första årgång måste väl vara 2 år nu (2009)? Hört något hur det gått på fölmönsringar å dyl? Har inte hittat någon info, har säkerligen missat en massa länkar till det då jag inte kan holländska :( Vore toppen med lite spännande läsning!

Tack på förhand!
 
Sv: Apache

Du får nog inget riktigt bra svar förrän i höst då den första årgången är med i hingstselektion. Men KWPN utvärderar första fölårgång e nya hingstar genom att kolla ett 20-tal slumpvis utvalda föl.
Här är länken till 2009 års fölkoll, intressant för oss på då flera Sverigegdk hingstar utvärderas: Sir Oldenburg, Ampère, Apache, Zuidenwind. Även avelsråd ges utifrån de besiktigade fölens mödrar.
Länken finns från KWPN:s engelska sida under hingstar, längst ner. MEN texten är endast på holländska. Skaffa ordbok, läs läs läs så går det, eller hitta ngn att fråga!
http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8765/Afstammelingenkeuringen_2009.pdf
 
Sv: Apache

Men KWPN utvärderar första fölårgång e nya hingstar genom att kolla ett 20-tal slumpvis utvalda föl.

Det är inte slumpvis uttagna föl, några tas ut av förbundet men en del tas ut av hingstägaren.
I Apaches fall var 11 av fölen "slumpvis" uttagna av förbundet och resterande 4 föl var uttagna av hingstägaren.

Film på Apachefölen vid mönstringen 2009 finns här.
Det är alltså dessa föl som beskrivs i bedömningen i pdf-filen som ranunkel länkade till.
 
Senast ändrad:
Sv: Apache

Väldigt kort och amatörmässig översättning av fölinventeringen som ranunkel och Cat_and_rat länkat till (ta inte min översättning som en absolut sanning :angel: ):

Fölen har en enhetlig typ, ok till god rektangulär ridhästmodell, bra bogar, hals, lagom långa mankar, uttrycksfulla huvuden. Rygglinjen; gott om längd, här är jag osäker på vad det står, kort sluttande kors på en del av fölen kanske?? Kommentarerna om benen fattar jag inte heller, bakbenen är långa, frambenen har bra längd men...? Traven är luftig men bakbensaktiviteten kunde vara bättre. Skritten är rymlig, galoppen är balanserad. De inspekterade fölens mödrar håller god kvalitet, över snittet.
Sedan står det som C_a_r skrev, 4 av fölen är utvalda av hingstägaren, 11 utvalda av förbundet, sedan var det ytterligare ett föl som skulle ha kommit, men det var skadat så det var inte på mönstringen. Ett av fölen som var på plats blev också skadat så det bedömdes efter omständigheterna.

Jag behöver bli bättre på att läsa holländska, så ni som kan får gärna rätta till och fylla i (alltid lär man sig något). :)
 
Sv: Apache

Kompletterar lite, vår holländska är nog på samma nivå CaR och Flippeti. Med google, fantasi och oförvägenhet kommer man en bit fast finlir blir det ju inte.
Däremot är det jättekul att försöka. (tänk aldrig jag kan inte.....)
Lichaam, fysik t skillnad från psyke, tolkar det som att fölen kunde använda sin kropp bättre i skritten men däremot är rörliga med mekanik då de travar
(lichaamsgebruik)
Koehakkig - kohasig! Var min första tanke o hittade en bild i ett pardenlexikon
via google. Jfr eng hock, has.
Bergop - inte hittat men visst måste det vara uphill, uppförsbacke?
Schakelen, om galoppen, betyder koppla ihop eller växla, tolkar det som att de har register/utväxling.
 
Sv: Apache

Insamling enhetlig ridning typ, väl
föl som utvecklat tillräckligt bra
till god rektangulär modell
med en tilltalande front i rörelse.
Trav är rymligt med
en bra böj i lederna.
Bakbenen skulle ibland
kan inkludera ytterligare steg. Den
föl galopp enkelt och
ha en bra plats. I rörelse
De föl har balans mycket,
hållning och kan mycket väl byta.
Enhetlig samling av väl utvecklad ridning typ
föl som många goda
den dressyr modell med en tilltalande
fronten i rörelse.
Huvudet säger.
Halsen är av god längd.
Halsen är en bra längd till flera gånger
i en hals. Rörelse i nacken
används på rätt sätt.
Manken är väl utvecklade och väl
längd.
Axeln har gott om längd
och plats.
På baksidan har gott om längd och
muskulatur och ofta lätt insjunkna.
Länden är tillräckligt väl anslutna.
Korset är av god längd och
flera gånger med en kort sluttande hamstring.
Den främre benet har en bra längd och några
gånger begränsade.
Bakbenen är långa med en övervägande
rörpluggen som måste ske smidigt.
Stiftelsen har gott om
storlek och kvalitet.
Vandringen är tillräckligt utrymme och
flexibilitet.
Trav är rymlig med en bra
böjning i lederna. Den bakre
skulle då vara mer
enligt lagen.
Den föl galopp enkelt och
ha en bra plats.
I rörelse många av fölen
balans, hållning och kan mycket väl byta.
Fok-/aanparingsadvies:
Den genetisk vägledning är baserad på bruksprov
bedömning och fölet.
Apache kan ställas in, och användbarhet
lägga skärpa till dressyrhäst.
De ston har bra
den rektangulära modell och goda
utvecklas.
Detaljer:
Samlingen bestod av de tolv
KWPN föl och fyra som utses av
ägaren valt föl. En
utsetts av KWPN fölet var
frånvarande är detta hem inspekteras och
Passar bilden av rapporten. En
föl var närvarande men skadades
och efter tillstånd bedöms
och passar i termer av yttre
bild av rapporten.
De föl presenterades vid eengrasbodem.
Kvaliteten av mödrarna var över
tillräckligt god.
Antal ston som täcks under 2008: 60
Beloppet för 2009 föl:
11 utses av KWPN fölen
Loggas och ett hem inspektion
4 valts ut av ägaren fölen

Enligt google :)
 
Sv: Apache

knapplån

Det finns en engelsk översättning på KWPNs hemsida:

APACHE 528003 05.08169 STB (UB 40 x Krack C)

A uniform collection of well developed riding type foals that have more than sufficient to good rectangular-shaped conformation. The front end is attractive in movement. The trot has good stride length with good articulation of the joints. In several instances, the hind legs should step more under the body. The foals pick up the canter easily and show good stride length. They have very balanced movement and carriage, and they collect well.

A uniform collection of well developed riding type foals with more than sufficient to good dressage horse conformation. The front end is attractive in movement.

The head is attractive.

The neck has good length with an under-neck in several instances. The neck is used well in movement.

The wither is well developed and has good length.

The shoulder has more than sufficient length and slope.

The back has more than sufficient length and muscling but is often slightly dropped.

The loin is more than sufficiently connected to the body.

The croup is sufficiently long but often steep with short buttock muscles.

The front legs have good length but appear tied-in in some cases.

The hind legs are for the most part long but do not tie in smoothly with the cannon bone.

The legs are more than sufficient in circumference and quality.

The walk has sufficient stride length and suppleness.

The trot has good stride length and articulation of the joints. The hind legs should step more under the body in several instances.

The foals pick up the canter easily and show good stride length.

The foals move with abundant balance and carriage, and they collect well.



The breeding recommendation is based on the performance test and offspring inspection.

Apache can benefit dressage horse breeding by passing on a good attitude, rideability, and responsiveness. He is best paired with mares that have good rectangular-shaped conformation and development.



The collection included 12 foals selected by the KWPN and four selected by the stallion's owner. One foal selected by the KWPN was absent and therefore inspected at its home location. The foal showed the same traits as others in the collection. Another foal was present at the inspection venue but injured and therefore was evaluated later standing. The foal showed the same conformation traits as others in the collection.


The foals were presented on grass.


The quality of the dams ranged from more than sufficient to good.


Mares bred in 2008: 60

Foals presented in 2009:

11 selected by the KWPN

1 foal absent and inspected at its home location

4 foals selected by the stallion's owner

För er som vill läsa även om t ex Ampère på engelska:
http://www.kwpn.org/site/main/article?guid=8d964628-b72b-11de-b6f8-12313b0305a4
 
Sv: Apache

Det står också att det krävs 10 föl för att "avkommebeskrivas".
Får man inte ihop 10 föl, tittar nämnden även på nästa fölårgång.
 
Sv: Apache

Tack allihopa!!! Å speciellt för den engelska, google är bra på alla vis men jag blev inte riktigt klok på den översättningen ;) Nu är jag hursomhelst inte mindre sugen på den hingsten. Mycket nöjd! Tack igen! Då får jag helt enkelt vänta till hösten å se hur det gårför 2 åringarna.
 
Sv: Apache

Ha en reserv i åtanke om du väljer Apache, han betäcker så mycket i Holland att det är svårt att få hit skick. Vi skulle använt honom förra året, men då fick Flyinge inga skick och likadant i år när stoet brunstade. Tråkigt när man ställer in sig på en hingst att han ej finns tillgänglig.
 
Sv: Apache

Näää, är det sant? Fy va tråkigt. Har Ampere som reserv men han har ju ngt visst den där Apache... Hörde rykte om att Apache skulle komma til sverige till bruksprovet nästa år. Någon som vet om det är sant?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 712
Senast: F-Blod
·
I
Hoppning skapade tidigare en tråd om stanford då jag hade hittat en unghäst e. den hingsten å kände att jag ville ha lite mer kött på benen...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Ancor
·
Avel Hej Funderar på att använda Rambo & Zephyr till mina ston, men har fått så lite information om dessa. :confused: Rambo har jag...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp