Bukefalos 28 år!

Apelsinkrokant

Typiskt, då var det nog inte den.. för det var choklad med apelsinsmak i någon form.

Däremot minns jag jätteväl den glassen med tuggummi i pinnen.. Det där gula var lite syrligt med!
Bubblepop!
Det fanns olika färger på tuggummit också.

Jag är definitivt på ditt lag @Lillgrådis!
Totalnörd på samtliga glasskartor under uppväxten -det kaaaan ha att göra med att fiket på ridskolan sålde GB-glass och det var julafton en gång till när det kom nya glassar vid årsskiftet! :love:
Jag älskade verkligen Minty och sörjde när den försvann...
Boccia var en hyfsad efterträdare. ;)

https://www.gb.se/dela-gladjen/nostalgi/nostalgi-1980/
 
Fan, nu fick jag också flashbacks OCH blev grymt sugen på apelsinkrokantchoklad. Det fanns en GB-glass som hette Boccia i mitten/slutet på -80talet med kombinationen apelsin/krisp/choklad. Den var mycket god, mitt smakminne kan helt återskapa det där tunna krisplagret choklad i kombination med apelsinsmaken.

(Mitt smakminne kan återskapa i princip alla glassarna från 1985 i detalj, inklusive den något udda Jellysplitt. )

På den tiden glass ännu var - eller i alla fall starkt liknade - glass och inte skummjölk med emulgeringsmedel. Och choklad var choklad och inte brunt överdrag med sockersmak. *djupt nostalgisk suck*

Visa bifogad fil 19052
Jaa! det var tider det. Jag äter knappt ens glassarna nu. Det finns en enda glass kvar på GB som smakar glass och det är papperspaketet med gammeldags vanilj. Haken är att alla andra papperspaket med någon gammeldags-smak är läbbiga, så det blir jättekonstigt om man blandar. Jag har för mig att jag har hört ryktas om att de skulle göra om gammeldags vanilj också till en smörsmet men det blev protester.

Lejonet och Björnen vanilj och Hägen Dazs smakar som de alltid gjort. Men det är ju fortfarande inte riktigt smaken av gammal GB bigpack vanilj, eller rosa, grön, vit sniffle.
 
Med risk för trådkapning eller utbrytning till en "det var bättre förr, åtminstone var glassen bättre förr"-tråd så hittade jag visst stöd för min (och uppenbarligen också andras) personliga sorg över GB-"glassens" utveckling.

http://annfernholm.se/2018/09/04/brev-till-gb-vad-ar-det-ni-har-i-glassen/
Ann Fernholm sörjer allt som innehåller det minsta socker ... ;) Men i sak stämmer det ju, vanlig glass är typ den sämsta kombon av fett, socker och tillsatser åtminstone jag kan tänka mig. Sedan Mats-Eric Nilsson (med Äkta vara som hon också länkar till) öppnade mina ögon på den punkten har jag studerat glassomslag med en blandning av fascination och fasa.
 
Med risk för trådkapning eller utbrytning till en "det var bättre förr, åtminstone var glassen bättre förr"-tråd så hittade jag visst stöd för min (och uppenbarligen också andras) personliga sorg över GB-"glassens" utveckling.

http://annfernholm.se/2018/09/04/brev-till-gb-vad-ar-det-ni-har-i-glassen/
Den var hysteriskt rolig :D (är inte så förtjust i hennes bok men..) Gissar att alla stabiliseringsmedlen är för att glassen ska se ut som en glass även när den tinat istället för en såsig sörja. (jag gillar glass som blir såsig sörja iofs).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag åt pasta med pesto och tomater. Tyckte det smakade lite som stallukt. :confused: Brukar ni också uppleva att saker smakar eller...
2
Svar
24
· Visningar
823
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 686
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 624

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp