Är det jag som överreagerar???

abcd

Trådstartare
Jag är tillsammans med en kille sedan snart 1 år tillbaka. Vi bor inte ihop utan bor 4,5 mil i från varandra.
På helgerna är han hos mej och jag åker till honom någon kväll på vardagarna oftast.
När han är hos mej så äter han både frukost, middag och kvällsmat. När vi är och handlar så betalar jag, plus att när vi äter ute så betalar jag också för båda ganska ofta.
Han använder mitt schampo och tandkräm och allt sådant från dag ett utan att ens ha frågat.
När jag är hos honom så sover jag aldrig över eftersom han bara har en 90 säng, så på sin höjd så bjuder han mej på en kopp kaffe när jag är där på kvällen.

Nu känns ju det här jättelöjligt o hänga upp sej på detta, men han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag och jag har nästan dubbelt så dyr boendekostnad mot vad han har.

Det som fick mej att börja fundera var att för några veckor sedan så följde han med mej o hämtade min häst, en resa på 25 mil fram och tillbaka. Vi hade hans bil och självklart frågade jag om jag skulle betala bensinen och det ville han. Självklart ska man betala för sej men eftersom jag ändå står för ganska mycket kostnader övrig tid så trodde jag att han skulle säga att jag inte behövde det.

Känner mej lite besviken,är det jag som överreagerar, eller hur löser ni andra det ekonomiska med en partner som man inte bor ihop med?

Har också en pojkvän sedan ungefär ett år tillbaka, och vi bor inte heller ihop. För oss löser det sig ganska naturligt i och med att vi spenderar ungefär lika mycket tid hos varandra, men vi har också pratat om det, då vi båda varit måna om att lägga fram att vi varken vill känna oss som "parasit" på den andra, eller att den ena ska känna att den "föder" den andra, sådant skapar bara friktion till slut.

Tycker inte att du överreagerar, men det är ju inte sagt att han är medvetet gnidig, utan att han kanske inte ens har tänkt på det. Tyvärr är nog enda lösningen att prata om det, förklara hur du känner och ser på det. Det är kanske inte så roligt att ta upp, men som sagt så skapar det bara dåliga känslor i längden att inte göra det.

@abcd Självklart så delar man på kostnaderna, eller turas om att bjuda. Det har inte med inkomst eller boendekostnader att göra, utan mer allmänt hyfs. Han är en snåljåp som utnyttjar din frikostighet alternativt en socialt inkompetent drulle eller varför inte bådadera. Jag hade inte varit intresserad.

Jag är tillsammans med en kille sedan snart 1 år tillbaka. Vi bor inte ihop utan bor 4,5 mil i från varandra.
På helgerna är han hos mej och jag åker till honom någon kväll på vardagarna oftast.
När han är hos mej så äter han både frukost, middag och kvällsmat. När vi är och handlar så betalar jag, plus att när vi äter ute så betalar jag också för båda ganska ofta.
Han använder mitt schampo och tandkräm och allt sådant från dag ett utan att ens ha frågat.
När jag är hos honom så sover jag aldrig över eftersom han bara har en 90 säng, så på sin höjd så bjuder han mej på en kopp kaffe när jag är där på kvällen.

Nu känns ju det här jättelöjligt o hänga upp sej på detta, men han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag och jag har nästan dubbelt så dyr boendekostnad mot vad han har.

Det som fick mej att börja fundera var att för några veckor sedan så följde han med mej o hämtade min häst, en resa på 25 mil fram och tillbaka. Vi hade hans bil och självklart frågade jag om jag skulle betala bensinen och det ville han. Självklart ska man betala för sej men eftersom jag ändå står för ganska mycket kostnader övrig tid så trodde jag att han skulle säga att jag inte behövde det.

Känner mej lite besviken,är det jag som överreagerar, eller hur löser ni andra det ekonomiska med en partner som man inte bor ihop med?

Varför inte bara ta upp det med honom?
Låter ju lite som om han själv inte riktigt är medveten om hur du känner kring det.
Själv hade jag ju aldrig låtit detta pågå ett år utan att säga något om det.

Flyttade nyligen ihop med min sambo, innan inflyttningen så var vi båda övernes om att det behövde fixas lite i hans lägenhet, målas om och lite annat smått.
Jag erbjöd mig att bekosta detta, då han av olika anledningar fått använda sitt sparkapital på annat håll.
I gengäld så behöver jag inte betala någon hyra under en period för att kompensera att jag lagt ut för renoveringen.
Innan vi flyttade ihop, så delade vi på mat både "inne" och ute. Även nöjen som bio, pubben, shower mm mm. Aldrig att den ena bekostade allt hela tiden.
Han tankade även min bil några gånger, då vi bodde en bit ifrån varandra, men jag var mest hos honom då. (jag hade jobb och boende på annan ort, så normalt körde jag ej till jobb, men fick göra det när jag var hos honom)

I fråga om bensinkostnaderna för att hämta din häst håller jag med honom.
Jag tycker också att boendekostnaderna inte har med det hela att göra.
Men, jag tycker absolut att du inte skall behöva stå för alla matkostnader utan de skall delas upp. Det borde ni prata igenom snarast möjligt!

Varför betalar du för båda när ni äter ute? Det är ju helt ditt val så sluta göra det.
Schampo och tandkräm och sånt hade jag inte brytt mig om, däremot om jag handlar hem mat extra, då tycker jag man kan lägga ihop. Ska jag och tjejerna ha tacokväll så bidrar ju alla med sin del t.ex. så då kan väl han bidra med sitt.
Skulle han vilja ha någon speciell frukost eller så kan du ju be honom köpa med det när han kommer.

Det där med bilen ser jag inga problem med. Kör jag någon annans bil står jag självklart för bränsle och lämnar tillbaka den fulltankad. Minsta man kan göra.

Äter ni ute är det väl bara att ni betalar var för sig.
Resten hade inte jag brytt mig om. Har jag någon hos mig står jag alltid för maten.
Men tycker du att det är ett problem måste du ta upp det med honom annars kan han inte veta :)

Fast varför betalar du för båda om ni äter ute? Har han inte reagerat på det?
Däremot tycker jag inte det är problem att man får schampo, tandkräm etc om man hälsar på någon,
Men jag tycker du ska ta upp frågan.

Tack för svar...tydligen lite olika hur man tänker!
Självklart så bjuder man både på mat o tankräm mm. utan o fundera så mycket men i detta fallet är det väldigt snedfördelat. Av veckans 7 dagar lever han 2-3 dagar på mej. Känns säkert småsnålt från min sida. Då kände jag att hade det vart ombytta roller så hade jag kanske betalat resan med hästen som kompensation. Annars är det självklart att man betalar för det man lånar.
Ja ja...får väl ta ett snack med honom, sist jag gjorde det så sa han att han inte tänkt så men ändå fortsätter han likadant.

Detta med pengar är verkligen oerhört komplicerat.
Vissa har tänket med sig hela tiden. andra ägnar inte frågan en någon sekunds tankemöda.

Jag har träffat människor som helt enkelt inte har den dimensionen i sin tankevärld. Framförallt har det varit sådana som alltid haft pengar. Det har aldrig varit nån big deal eftersom pengar aldrig har tagit slut.

Att förutsätta att "rättvisa" i pengahänseende 'är allmängods blir fel.

För egen del är jag jättenoga om jag är skyldig pengar eller på något sätt åker snålskjuts, men har svårare att hålla reda på om någon är skyldig mig pengar. Jag bjuder gärna men har svårt att ta emot.

Men liveetg har lärt mig att människor fungerar väldigt olika gällande pengar.

Jag tror att @abcd måste tala klarspråk och göra en praktisk uppdelning och helt enkelt fixa ett "varannan-gång" system elelr på annat sätt få en praktisk lösning.

att vänta på att motparten ska "begripa" kommer sannolikt inte att funka.

Eftersom han inte av sig själv har erbjudit sig att betala för sin andel eller varannan gång av saker och ting, har du ju ingen anledning att räkna med att han kommer att ändra på det spontant.

Så det som återstår är att du tar upp saken till diskussion.

Min partner och jag var särbo de första tio åren ungefär, och då betalade jag nog vanligen mer än han av typ allting, helt enkelt därför att jag har betydligt högre inkomst. För oss har det inte inneburit någon direkt skillnad på den punkten när vi nu delar lägenhet sedan ett antal år tillbaka och jag ser inte att boendeformen har med våra inbördes ekonomiska förehavanden att göra.

Ja ja...får väl ta ett snack med honom, sist jag gjorde det så sa han att han inte tänkt så men ändå fortsätter han likadant.
så du har alltså i något läge tagit upp det med honom tidigare, men ingenting har hänt? Han försökte inte ens ändra på sig för en liten stund? Tycker det låter aningen respektlöst av honom det, men om du känner att han är värt din tid och kärlek så är du nog tvungen att riktigt tydligt förklara åt honom hur situationen ser ut, och att det riskerar börja knaka i fogarna annars.

Jag bodde hos exet en vecka jag var ledig, annars var det mest han som stannade över hos mig. För mig var det självklart att erbjuda mig att betala hälften av alla mat vi köpte. När han stannade över hos mig erbjöd han sig också. Om de inblandade sedan tackar nej är det en sak men jag är nog uppfostrad att åtminstone fråga. Till och med min mamma erbjuder sig när hon är nere och hälsar på och även när jag tackar nej går hon och handlar lite extra då och då. När man dessutom går och handlar tillsammans känns det, för mig, som den naturligaste saken i världen att fråga. Schampo, tandkräm, toalettpapper om det redan funnits hemma hade jag nog inte tänkt på att betala extra för utan tänkt att det går jämt upp med andra basvaror som behövs och man betalar för. Summan är väl att jag också hade reagerat. Men det enda du kan göra är ju att prata med din partner om det.

Tack för svar...tydligen lite olika hur man tänker!
Självklart så bjuder man både på mat o tankräm mm. utan o fundera så mycket men i detta fallet är det väldigt snedfördelat. Av veckans 7 dagar lever han 2-3 dagar på mej. Känns säkert småsnålt från min sida. Då kände jag att hade det vart ombytta roller så hade jag kanske betalat resan med hästen som kompensation. Annars är det självklart att man betalar för det man lånar.
Är det inte konstigt att han inte tar med sig egen tandkräm och schampo för han har väl med sig egen tandborste vad hindrar honom från att ta alla hygienartiklar med sig när han packar?? Eller använder han din tandborste också?

Han verkar bortskämd och ohyfsad!! Sluta bjuda honom på mat och är ni är och handlar säg att han kan betala för maten den här gången om han aldrig erbjuder sig att betala

Men jag hade nog gjort slut det där är ju som att ha barn istället för en pojkvän

Är det inte konstigt att han inte tar med sig egen tandkräm och schampo för han har väl med sig egen tandborste vad hindrar honom från att ta alla hygienartiklar med sig när han packar?? Eller använder han din tandborste också?

Det är väl inte jättekonstigt? Jag har liksom en egen tandborste hos min nuvarande (jag har både fått tandborste och gett tandborste till de jag dejtat ibland, så man slipper ta med), så det är inget jag släpar fram och tillbaka, inte heller de flesta andra av mina hygienartiklar släpas fram och tillbaka. Hade egen tandkräm i början, men när den tog slut gick jag inte och köpte en ny utan använde hans. De få gånger jag duschar där, vilket oftast är "oplanerat" så använder jag hans duschkräm. Det känns väl som det minsta problemet för TS. Matkostnaderna känns betydligt viktigare och större.

Ts! Ni behöver prata om det där. Jag och ett ex såg extremt olika på pengar och hur man spenderar dessa. han var generös så under särbo-tiden var det inga problem, utan snarare att han betalade mer, även om jag erbjöd mig och försökte få betala emellan åt, men som sambo gjorde jag klart innan hur jag tänker och vill ha det innan vi flytta ihop. Vi bråkade aldrig om pengar i och med det.

Nuvarande betalar jag nog mer mat, för jag är mån om att äta lagad och bra mat i större utsträckning. Dock betalar han nästan alltid när vi är ute så det jämnar ut sig. Jämnar det aldrig ut sig och någon är missnöjd så måste man prata om det. Händer det inget efter ni pratat så skulle jag direkt sluta bjuda och betala. I förlängningen skulle jag antagligen lämna personen.

Liknande trådar

Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 768
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 908
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
24 352
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 589
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka