Är det jag som överreagerar???

Jag är tillsammans med en kille sedan snart 1 år tillbaka. Vi bor inte ihop utan bor 4,5 mil i från varandra.
På helgerna är han hos mej och jag åker till honom någon kväll på vardagarna oftast.
När han är hos mej så äter han både frukost, middag och kvällsmat. När vi är och handlar så betalar jag, plus att när vi äter ute så betalar jag också för båda ganska ofta.
Han använder mitt schampo och tandkräm och allt sådant från dag ett utan att ens ha frågat.
När jag är hos honom så sover jag aldrig över eftersom han bara har en 90 säng, så på sin höjd så bjuder han mej på en kopp kaffe när jag är där på kvällen.

Nu känns ju det här jättelöjligt o hänga upp sej på detta, men han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag och jag har nästan dubbelt så dyr boendekostnad mot vad han har.

Det som fick mej att börja fundera var att för några veckor sedan så följde han med mej o hämtade min häst, en resa på 25 mil fram och tillbaka. Vi hade hans bil och självklart frågade jag om jag skulle betala bensinen och det ville han. Självklart ska man betala för sej men eftersom jag ändå står för ganska mycket kostnader övrig tid så trodde jag att han skulle säga att jag inte behövde det.

Känner mej lite besviken,är det jag som överreagerar, eller hur löser ni andra det ekonomiska med en partner som man inte bor ihop med?

Varför i hela fridens rike betalar du för honom på en restaurang??? Det hade jag aldrig gjort. Jäkla snåljåp som utnyttjar andra. Hur är han med andra saker? VIsar han samma oförskämda sätt då?

Överreagerar eller ej - DU reagerar och känner att det inte är ok - då ÄR det inte ok för dig oavsett vad andra tycker. Det finns bara en sak att göra, prata med honom om det. Om han reagerar med att inte vilja betala hade jag tackat för mig.
Varför skulle du betala för bensinen när du betalar för hans restaurangbesök kan jag inte fatta. Jag hade inte ens frågat om jag skulle betala för bensinen.

Är det inte konstigt att han inte tar med sig egen tandkräm och schampo för han har väl med sig egen tandborste vad hindrar honom från att ta alla hygienartiklar med sig när han packar?? Eller använder han din tandborste också?

Han verkar bortskämd och ohyfsad!! Sluta bjuda honom på mat och är ni är och handlar säg att han kan betala för maten den här gången om han aldrig erbjuder sig att betala

Men jag hade nog gjort slut det där är ju som att ha barn istället för en pojkvän
Varför ska man ta med hygienartiklar? Det tycker jag man kan bjuda på.
Däremot inte alla restaurangbesök och all mat etc

Det som fick mej att börja fundera var att för några veckor sedan så följde han med mej o hämtade min häst, en resa på 25 mil fram och tillbaka. Vi hade hans bil och självklart frågade jag om jag skulle betala bensinen och det ville han. Självklart ska man betala för sej men eftersom jag ändå står för ganska mycket kostnader övrig tid så trodde jag att han skulle säga att jag inte behövde det.
Det med hygienartiklar tycker jag inte är så konstigt, sålänge han inte slösar med det och använder typ halva flaskan. Trots allt så är det ganska så dyrt med schampo och sånt.

Restaurangerna tycker jag heller inte du ska betala allt på om du inte vill, när jag försöker luska ut vem som kommer betala så brukar jag tänka lite högt och säga att det och det hade jag velat ha men det är så dyrt etc, dom jag vart ute med har ganska så snabbt då sagt att dom tar det, säger dom att ja oj vad dyrt så förstår jag att det är jag som får betala iallafall för min mat. Men det som är bra med att säga så tycker jag är att det blir inte självklart att jag betalar hans mat heller. Iofs bör man bara rätt ut kunna fråga vem som betalar, det är ju enklast men jag är lite feg så jag luskar fram det på annat sätt.

Det med bilen så tycker jag absolut att han kunde betalat lite på bensinen, trots att så är ni ju ihop så att säga och det blir en trevlig utflykt tillsammans. Han hade kunnat säga från början att visst ta bilen men jag har inte råd att bidra med bensinen.

Det är väl inte jättekonstigt? Jag har liksom en egen tandborste hos min nuvarande (jag har både fått tandborste och gett tandborste till de jag dejtat ibland, så man slipper ta med), så det är inget jag släpar fram och tillbaka, inte heller de flesta andra av mina hygienartiklar släpas fram och tillbaka. Hade egen tandkräm i början, men när den tog slut gick jag inte och köpte en ny utan använde hans. De få gånger jag duschar där, vilket oftast är "oplanerat" så använder jag hans duschkräm. Det känns väl som det minsta problemet för TS. Matkostnaderna känns betydligt viktigare och större.
Inte jättekonstigt men konstigt att inte ha något mer än en tandborste när han bor där 2-3 dagar i veckan.

Skrev om maten också eftersom det är viktigast störst utgift skrev att det inte är okej att han aldrig betalar så det är inte som att det problemet inte finns bara för att jag tycker han KAN ha mer grejer än en tandborste hos ts

Inte jättekonstigt men konstigt att inte ha något mer än en tandborste när han bor där 2-3 dagar i veckan.

Skrev om maten också eftersom det är viktigast störst utgift skrev att det inte är okej att han aldrig betalar så det är inte som att det problemet inte finns bara för att jag tycker han KAN ha mer grejer än en tandborste hos ts
Håller med.

När jag pendlade till Västerås för några år sen bodde jag över en natt/vecka hos en god vän. Det var skönt att slippa åka en dag i veckan, vi kunde umgås och min vän hade nyligen varit sjukskriven rätt länge och tyckte det var skönt med sällskap.

Jag tog dit en väska med ett survival kit bestående av reselakan, handduk, hygienartiklar och lite smink. Väskan stod i en garderob mellan mina besök. Sen handlade jag på väg från jobbet. Jag brukade betala middagen och så delade vi på vinet och åt frukost av det som fanns hemma. Jag lagade maten som tack för att jag fick bo hos min vän. Hen var fortfarande lite risig och skulle ta det lugnt samt gillar min matlagning.

Tycker det är ganska rimligt att ta med lite grejor om man bor regelbundet hos någon. När jag jobbade i Kalmar för några år sedan hyrde jag ett hus. En kollega bodde på vandrarhem och jag sa att hen kunde flytta in. Hen ville betala men jag drog ju av för dubbelt boende så jag ville inte ha några pengar för det blev mest krångligt (det var fråga om 2-3 månader). Min kollega betalade då oombedd all mat de dagar hen bodde hos mig. Och lagade middag. När hens familj kom ner en helg tyckte jag de också kunde bo hos "oss". Ett par år senare var vi ute på restaurang i Uppsala och min fd kollega tar plötsligt hela notan för att hen inte tackat mig ordentligt för att hens partner och bäbis beretts plats.

Jag gillar också generösa människor och skulle nog redan tröttnat på den där snubben.

Jag gillar generösa människor. Det är så sjukt osexigt med snåljåpar.
+ en på den.
Det är extremt osexigt! :wtf:
Jag hade stört mig enormt. Särskilt när personen faktiskt HAR pengar och KAN betala för sig.
Jag är själv generös och bjuder gärna för att jag tycker det är trevligt, men det finns en gräns. Jag hade nog lackat ut ordentligt. :mad:
Man ska inte behöva uppfostra vuxna människor.

Min pojkvän under universitetstiden kunde äta kopiösa mängder och vi åt nästan alltid hos mig (för jag lagade godast mat :D). Först betalade han inte men när jag tog upp det för att jag helt enkelt inte hade råd skämdes han för han hade helt enkelt inte tänkt på det. Efter det delade vi på kostnaden.

Däremot, till skillnad från TS, behövde jag aldrig ta upp det igen.

Jag är tillsammans med en kille sedan snart 1 år tillbaka. Vi bor inte ihop utan bor 4,5 mil i från varandra.
På helgerna är han hos mej och jag åker till honom någon kväll på vardagarna oftast.
När han är hos mej så äter han både frukost, middag och kvällsmat. När vi är och handlar så betalar jag, plus att när vi äter ute så betalar jag också för båda ganska ofta.
Han använder mitt schampo och tandkräm och allt sådant från dag ett utan att ens ha frågat.
När jag är hos honom så sover jag aldrig över eftersom han bara har en 90 säng, så på sin höjd så bjuder han mej på en kopp kaffe när jag är där på kvällen.

Nu känns ju det här jättelöjligt o hänga upp sej på detta, men han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag och jag har nästan dubbelt så dyr boendekostnad mot vad han har.

Känner mej lite besviken,är det jag som överreagerar, eller hur löser ni andra det ekonomiska med en partner som man inte bor ihop med?

Jag är särbo med min pojkvän. Vi har tandborstar hos varandra så att man slipper ta med det när man sover över enstaka nätter under veckan. Han hade köpt en egen tandborste till mig redan första veckan :love: Tandkräm och dusch/hårschampo använder vi hos varandra. Allt annat som behövs tas med under helgen. Tycker att det funkar bra:)

Vi är varannan helg hos varandra och då blir det rättvist att den man är hos står för maten. Det händer att både jag eller han tar med oss någonting ändå till varandra. Äter vi ute betalar vi var för sig om det är lite dyrare och annars betalar vi varannan gång för bägge 2. Är väldigt nöjd med det:)

Om vi är ute och reser delar vi på allt som boende, mat och bensinpengar. Det blev bla 2 resor till Norge förra sommaren. Vi delade på alla kostnader då det blev ganska dyrt!

Han är inte orolig över pengar alls utan det är jag som är nojig pga hur min exman har varit. Jag vill betala för MITT och inte vara skyldig någon pengar.

Huvudsaken att man har gjort upp och är överens om hur man vill ha det. Annars får man sätta sig ner och diskutera så att man hittar en bra lösning för bägge parter.

Mvh anaby:)

Jag hade tyckt det var lite udda om min partner ville ha casch för duschtvål, men egen tandborste hade jag sett till att köpa om det inte fanns någon extra.

Att du alltid behöver betala allt däremot låter supersnålt och tråkigt, tar han inga initiativ alls till att göra rätt för sig?

Min första tanke när jag läste första inläggen var att jag inte ser problemet. Det är ju bara att prata med varandra. När jag sedan såg att det var ett ämne ni behandlat ser jag ett annat problem och det är att han inte tar till sig av vad du säger. Då handlar det i min värld om respekt och det hade gjort mig mycket surare än pengarna i sig.

Jag brukar tänka på att inte den ena parten ska betala allt. Det behöver förstås inte räknas på kronan.. Men jag skulle känna mig olustig att vara i en relation som TS beskriver dvs där någon skulle betala allt för mig nästan och jag inget.
samtidigt är jag medveten om att andra inte tänker på det.

Det märkliga är ju om TS har tagit upp saken och personen inte tänker på det... Då blir det ju respektlöst... och väldigt märkligt...

Jag kan tillägga att just nu betalar särbon det mesta när vi är tillsammans, helt enkelt för att han tjänar så väldigt mycket mer än vad jag gör. Det är inget jag förväntar mig, jag hade ett ganska stort motstånd mot det först. Men det gör honom glad att vi äter god mat vi gillar när vi är tillsammans och ja, jag tycker det är trevligt med guldkant. Han har aldrig skrivit mig på näsan att han minsann betalar mer (då hade jag sagt tack och adjö).

Tandkräm, tandborste osv har vi uppsättningar av på båda ställena (vi vill inte ha samma sort). Är något slut för den ene tar denne givetvis från den andre.

Jag kan tillägga att just nu betalar särbon det mesta när vi är tillsammans, helt enkelt för att han tjänar så väldigt mycket mer än vad jag gör. Det är inget jag förväntar mig, jag hade ett ganska stort motstånd mot det först. Men det gör honom glad att vi äter god mat vi gillar när vi är tillsammans och ja, jag tycker det är trevligt med guldkant. Han har aldrig skrivit mig på näsan att han minsann betalar mer (då hade jag sagt tack och adjö).

Tandkräm, tandborste osv har vi uppsättningar av på båda ställena (vi vill inte ha samma sort). Är något slut för den ene tar denne givetvis från den andre.
Tycker du att det är oproblematiskt?

Jag har ungefär samma läge, fast jag är i din särbos position. Jag tjänar mest. (Jag gör iofs av med mest också, jag har en häst, partner har två katter.)

Jag skriver verkligen inte heller partner på näsan att jag betalar, men det är ju ett slags maktobalans, och jag tänker mig att det är min roll - och alltså din särbos roll - som är den enklaste rollen i den maktobalansen.

Tycker du att det är oproblematiskt?

Jag har ungefär samma läge, fast jag är i din särbos position. Jag tjänar mest. (Jag gör iofs av med mest också, jag har en häst, partner har två katter.)

Jag skriver verkligen inte heller partner på näsan att jag betalar, men det är ju ett slags maktobalans, och jag tänker mig att det är min roll - och alltså din särbos roll - som är den enklaste rollen i den maktobalansen.

Ja, jag tycker faktiskt det. Jag ser det hellre som en förmåga, han tjänar mer pengar än mig men jag är bättre på tekniska saker som datorer och telefoner så den biten fixar jag. Absolut inte som någon form av handelsbalans utan bara olika förmågor.

Ska man prata i monetära termer är datorsupport ganska dyrt. Vill man prata i makttermer så har ju jag också då makten över tekniken sas.

Scrooge!!! :wtf:

Nej du överreagerar inte. Klart man ska dela på utgifterna, och har han dubbelt så mycket pengar som dig är det ju skamligt att han snyltar på dig.

Om man bor ihop med någon som har väldig olik inkomst är det vanligt att man betalar utgifter i procent av inkomsten. Något liknande bör appliceras på särbor också tycker jag. Att den som har minst pengar ska betala allt är så girigt! Han ska åtminstone betala hälften.

Vad händer om du helt enkelt inte tar fram plånboken/ditt kort nästa gång ni är och handlar eller äter på restaurang? Ev även med kommentaren: Jag betalade sist så idag är det din tur!

Eftersom det inte verkade fungera att prata med honom om det alltså...

Jag är en generös person som tror att andra ska göra det samma tillbaka och det har nästan alltid funkat. Men uppenbarligen fungerar det inte med denna kille, och jag får väl bli hårdare och helt enkelt bli mindre generös:mad: mot honom.
Svårt när man inte kan vara sej själv utan måste tänka sej för i ett förhållande.
Tycker mycket om honom men detta gör faktiskt att känslorna blir lite kantstötta och man irriterar sej.

Tack för alla svar, vet att det är hur jag känner som spelar roll, men alltid bra att höra ifrån någon annan hur dom tänker!:)

Jag instämmer med de andra och tycker han verkar snål. Varför kan han aldrig handla och varför skall du som redan står för helgmaten betala restaurang? Jättekonstigt och okamratligt av honom.

Liknande trådar

Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2
Svar
34
· Visningar
918
Senast: VLMF
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
26 073
Senast: Jahaja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
24 272
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 530
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka