är det nån ide att vaccinera mot botulism nu?

tezzie82

Trådstartare
är det det om man redan har börjat ge hösilage? vad jag förstår så är det tre sprutor med fyra veckors mellanrum. då skulle han vara grundvaccinerad i slutet på januari och då har han ätit det redan i flera månader... vet inte riktigt hur jag ska göra. det kom lite hastigt på att vi skulle börja med hösilage ist för hö så annars hade jag gjort det i somras redan. hon vi köper av tar med god marginal från marken, men man kan ju aldrig vara helt säker. hur hade ni gjort? hjälper vaccinet redan från första sprutan eller först efter alla tre?

Sv: är det nån ide att vaccinera mot botulism nu?

min häst är ej vaccinerad mot botulism. han ärter silage.
De jag pratat med säger att det är obetydligt om de är vacc. eller inte... de löper lika stor risk att bli sjuk. av 10 hästar som blivit sjuk så är 5 av dom vaccinerade. Vaccinet tar bara en viss "sorts" botulism, och den "sorter" är mycket sällan någon fått. Detta är vad jag fått till svar av vetrinärer.

Hej!

Min vetrinär sa att det var så liten chans att de fick botelism att det var nästintill onödigt att vaccinera. Det var lika vanligt att hästa insjuknade av vaccinet som av själva botelismen. Jag har dock vaccinerat ändå, men har du redan börjat gätt är det nog sent.

Det hjälper som du redan fått svar om först en tid efter tredje. Men ger du nu, så är du ju klar i slutet på januari, har skydd från början på februari. Då är ju feb, mars och april 'skyddade', och sen då hösten med om de ska äta nästa år.

Så det är ju helt klart bättre att vaccinera och ha skydd from feb, än att inte vaccinera alls. Men det är en risk mellan nu - feb.

Jag är i samma sits som dig nästan, fast jag har gett silage i många år, men fick hem en ny häst igår, som inte är botulismvaccinerad. Så jag ska vacc honom, men han är ju oskyddad än.

Ang vacc eller ej, så som sagts har ingen fullvacc häst fått botulism. Jag vacc inte förut, men gör det nu, sen jag köpte två som var vacc, och det var en sak att ta samma risk med alla, men inte ha två av tre vacc. Så då grundade jag den tredje i somras. Och nu står jag med två vacc och en ovacc, och då är det självklart att grunda honom, även om 'skyddet inte är klart' förrän i februari.

Jag tycker du ska vaccinera. Det är ju lönt även om en del av perioden gått. Har aldrig varit med om att någon av mina hästar blivit sjuka av själva vaccinet. Jag vet att det är möjligt att de kan få det ändå men de dör då inte av det vilket med stor säkerhet de ovaccinerade hästarna gör.

nu har jag bokat tid för vaccination idag. då kan jag iaf känna mig lugn efter januari ;)

förresten. är det ännu mer viktigt att ta det lugnt ett par dagar efter detta vaccin mot influensa vaccinet?

Varför skulle det vara "försent"? Du vet ju aldrig när den giftiga balen dyker upp och det är ju mot den du vaccinerar, inte mot hösiage i stort!;)

jag hade min vet ute igår och han vacinerade min mot bot. han sa att försäkringen inte täcker ifall det skulle hända att hästen blir sjuk i framtiden, så jag anser att man ska det.

jag hade min vet ute igår och han vacinerade min mot bot. han sa att försäkringen inte täcker ifall det skulle hända att hästen blir sjuk i framtiden, så jag anser att man ska det.

Det stämmer inte, det med försäkringsbolaget. Det enda de kräver vacc mot för att ersätta är stelkramp.

(Däremot skulle jag välkomna ett likadant krav ang botulism, men idag finns det inte hos något bolag, om de inte lagt till det typ senaste veckan)

Nej, du behöver inte ta det lugnt alls efter denna vaccination. Det är bara att rida som vanligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 273
Senast: Yrsel
·
Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 941
Senast: Snö
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 391
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 981
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka