Är det ok att hämta hinder som tillfallit gården?

annas_makeup

Trådstartare
Jag hoppas att jag får åsikter om det jag skriver om för jag är chockad och mår riktigt dåligt och vågar ej gå och sova efter det som hände igår natt.
Vi köpte en hästgård med ridhus för 4 år sedan. Jag frågade om hindren ingick i köpet men det gjorde det inte. Hon sa att jag kunde få låna dom ett tag. Ca ett halvår senare flyttade hon från stallet (vi hyr ut stallplats) och sa att hon skulle komma och hämta hindren och maganisera dom i en container vid sitt nya stall på travbanan. Precis när vi köpte gården så köpte jag en häst som hade stått på gården länge, ägaren till hästen hade ca 8 st hinderstöd och flera bommar samt en hemmagjord mur berättade hon för mig. Hon dog ca ett år senare och hade ej hämtat hindren. Vidare så står det i vår information till hyresgästerna att saker och ting som ej är bortplockat när man flyttar, tillfaller gården. Så dessa hinder efter den avlidna kvinnan var ju mina. Vidare så hörde jag ej ett ljud från hon vi köpte gården av trots att vi stötte på varandra ibland samt att hon ringde i panik till mig tidigare i år och berättade att A2 var på G i stallet på travet och frågade om jag kunde ta emot hennes två tävlingshästar, hon tävlar hoppning på hög nivå. Jag gjorde det, trots att jag ej egentligen inte hade plats, den lilla shettisen fick stå ensam i det lilla stallet. Jag ställde upp på henne, servade hennes hästar när hon var borta. Inte ett ord om hindren då heller förrän i fredags eftersom vi skall sälja gården. Då sms:ade hon och sa att hon skulle hämta hinderparken och jag skrev tillbaka att den lagligt tillfallit gården sedan fler år tillbaka, då extra kollat med mäklare, hon gick till attack med ett nytt sms som jag ej svarade på för det skulle bara bli pajkastning. Jag ville skriva ett brev och förklara hur det låg till. Nu i natt så (jag och alla här säkra till 100% att det är hon som hämtat hindren) har någon gått in i vårt ridhus och stulit alla hinderstöd och hinderbommar som till och med låg mellan maskinhall och manege, allt är borta, även bortplockat från ridbanan. Hindren är mina enligt lag. Hon har inte hämtat dom på 3.5 år, ej betalt hyra för lagring, aldrig ens pratat om dom. Bara tanken på att någon varit i vår anläggning nattetid/tidig morgon får mig att känna mig så vansinnigt kränkt. Mina barn är oroliga nu och jag kan inte sova. Är det ok att göra såhär? Ursäkta att det blev långt men jag är så upprörd och ledsen, man ställer upp till 100% och blir kränkt tillbaka. Hon är givetvis polisanmäld. (Hon har ingen användning för hindren för det finns hinder vid travet.):confused:

Senast ändrad:
Sv: Är det ok att hämta hinder som tillfallit gården?

Polisanmäl. Det är för jävligt, och viss blir man nojig när någon tar sig in så. Jag har varit med om hästar som blev skurna, och även de som dog. Därefter satte den jäveln eld på klubbrummet. Mitt stall e numera utrustat med kameror, brandsläckare och strålkastare som tänds vid rörelse.
Jag hade mest undrat vad mer hon tar/gör om hon är kapabel till sånt. Det krävs ändå en del för att verkligen göra något sådant, en sak att säga det bara.

sorry såg inte att du redan hade anmält...

men vilka människor det finns :mad:
bra att du polisanmält, frågan är ju bara vart hon själv gjort av hindren?

Tror du får bättre svar om du lägger den här på hästverksamhet.

Men jag håller med övriga. Överlämna till polisen, det är inte lagligt att göra som hon har gjort.

men vilka människor det finns :mad:
bra att du polisanmält, frågan är ju bara vart hon själv gjort av hindren?

Hon har en flyttfirma så magasinering är ju inga problem i hennes fall. Hoppas att det skipas rättvisa för såna här människor behöver lära sig vart gränser går. Brist på empati kan man väl kalla det.

För mig hade inte problemt varit hindren egentligen utan att någon snokat runt på gården nattetid. Det är olaga intrång alternativt hemfridsbrott.

Du gjorde rätt som polisanmälde.

det är absolut inte tillåtet att göra så. fy va otrevligt när någon har varit å rotat bland ens grejer även om de bara va i ridhuset. Har människan skrivit på ett kontrakt att de tillfaller gården så får hon ju stå sitt kasst, hoppas att polisen kan hjälpa dig...........

Ja, jag mår verkligen illa över att ha haft folk som rotat runt. I detta läge så blir jag ej förvånad om jag får besök i huset med. Nej jag mår inte bra över detta och väntar på att Brotts offer jouren skall ringa. Tack för er empati, för det här är riktigt jobbigt, kan ej släppa det för en sekund och mina barn är rädda så känslan förstärks.

Hon sa att du kunde få låna dom ett tag.
Eftersom jag antar att du tackade ja till det erbjudandet kan jag inte förstå att du anser att hindren är dina?
Har du talat om för henne under åren som gått att du VILL att hon ska hämta hindren?

Hon kankse helt enkelt trodde att du uppskattade att få använda en hinderpark som du inte betalat för?

Hon sa att du kunde få låna dom ett tag.
Eftersom jag antar att du tackade ja till det erbjudandet kan jag inte förstå att du anser att hindren är dina?
Har du talat om för henne under åren som gått att du VILL att hon ska hämta hindren?

Hon kankse helt enkelt trodde att du uppskattade att få använda en hinderpark som du inte betalat för?

Hon skulle ta med sig hindren då hon flyttade från vårt stall 6 månader senare men kom aldrig och hämtade dom. Jag tackade ej ja till hindren utan blev snopen över att de inte ingick. Jag hade sålt den hästen som jag köpte med gården några månader tidigare, så jag hade inte ens en häst när hon flyttade. Stallet var tomt på hästar. Senare började jag med westernridning/reining. Hon kom 3.5 år senare, tog även den avlidne kvinnans hinder. Vårt avtal i stallet säger att om man flyttar och inte tar med sig sina saker, tillfaller de automatiskt gården. Enligt mäklare och jurist så är hindren mina. Hade hon haft intresse av hindren så skulle hon ha tagit dom med sig som hon sa att hon skulle göra, eller frågat om det skulle gå bra att lagra dom hos oss och betala hyra för det. Man kan ju inte bara lämna saker hos folk och sen hämta det mitt i natten. Bara det skvallrar om att hon egentligen vet att hon gör fel. Annars så hade hon väl tagit upp det med mig när vi för någon månad sedan mockade tillsammans, eller kommit dagtid?

Senast ändrad:

hindrerna anser jag dock är hennes.
tycker inte heller hon ska betalt hyra för att ha dom hos er, eftersom dom är hämtade bla från ridbanan så har ni ju ändå haft nytta av dom o använt dom.

däremot är det inte rätt av henne att hämta dom utan tillstånd!
och det hade jag lixom du, polisanmält.

Jag tycker dom är hennes.

Och med risk för att jag får alla på tråden över mig så skriver jag vad jag tycker.

Hon hade sagt att du fick låna dom och någonstans har hon haft i bakhuvudet att hon ska hämta dom "någon gång" men förmodligen inte haft någon brådska bl a för att hon har sett att du har användning för dom (det har hon väl sett eftersom hon har haft häst hos dig?).

Sen ska du sälja gården och hon förstår att nu måste hon komma till skott och hämta hindren innan det kommer en ny människa på gården som inte vet ett dugg om hindrena eller vem dom tillhör. Hon kan rentav anta att du VILL att hon ska hämta dom.

Hon tar då kontakt med dig och blir helt paff när du som en blixt från klar himmel plötsligt säger att hindrena är dina. Du slutar svara på hennes SMS. Då blir hon f- bannad och tänker "nä nu åker jag dit och hämtar dom".

Jag förstår dig fullt ut att du tycker det är obehagligt att hon var och smög på natten på din gård, det skulle jag också tycka speciellt för barnens skull.

Men det finns som vanligt en "annan sida".

Om jag vore du skulle jag bara släppa det hela, svälja förtreten och gå vidare, varför låta detta obehag ta större plats i ditt liv. Be henne lämna tillbaks dom som tillhörde den avlidna kvinnan och numera dig (dom följde säkert med av bara farten) men släpp det andra.

hindrerna anser jag dock är hennes.
tycker inte heller hon ska betalt hyra för att ha dom hos er, eftersom dom är hämtade bla från ridbanan så har ni ju ändå haft nytta av dom o använt dom.

däremot är det inte rätt av henne att hämta dom utan tillstånd!
och det hade jag lixom du, polisanmält.

Nu har du nog missat lite i mitt långa brev. Kvinnan vars häst jag köpte ägde hälften av hindren med tillhörande bommar, hon dog för några år sedan. Enligt jurist så har hennes hinder tillfallit gården eftersom ingen anhörig har gjort anspråk på dom. Dessa stod på ridbanan ihop med den avlidne kvinnans hemmagjorda mur som blev kvarlämnad. Så det var gårdens hinder som stod på ridbanan och för att nuvarande gårdsägare skulle se hur dom såg ut eftersom jag informerat att hindren ingår. Den andra halvan av hindren stod i ridhuset, där den stått oanvänd i alla år. Tack för intressanta åsikter. Vad lagen säger får jag veta imorgon. Jag har lärt mig nu att skriva ner allt och få en namnteckning från bägge håll vad de än gäller så blir det inte galet.

Senast ändrad:

*dv knåpplån*

Men om hon inte tog med sig huindrena när hon flyttade står dte ju i kontraktet att desas tillfaller gården.
hur kan de då vara hennes?

Sedan tog hon ju Alla hinder, även de som tillhörde en annan person och som sedean tillfallit TS.

Jag tycker Inte TS ska vara tacksam för att hon haft hindena på gården iom att det står i kontraktet att de tillfaller gården om de inte tas med.
Nu har ju tjejen även haft sina hästar inhyrda en andra gång vilket innebär att hon haft en andra gångs chans att ta dom med sig OCH lämnat dom igen... dvs de tillfaller gården en andra gång...

Å andra sidan 'avtalade' man ju muntligt då TS köpte gården att TS skulle få låna hindren. Tjejen kanske tänkte sig att detta muntliga avtal även fortsättningsvis gällde hindren och inte den klausul som stod i stallplatskontraktet. Jag tycker inte att någon part skött sig "fläckfritt". TS kunde sagt ifrån att "tar du inte med hindren nu så tillfaller de gården" om hon ansåg det när tjejen flyttade sin häst, så hade fallet varit solklart sedan. Det verkade ju dessutom som TS (enligt inlägg 14) inte sagt till köparen av gården att tjejens hinder följde med i köpet, utan endast den döda kvinnans, så varför sätta sig på tvären över huvud taget egentligen?

Nåja, rent juridiskt har TS säkerligen rätt. Jag tycker dock att hon faktiskt skulle sagt till tjejen vid något tillfälle att det var dags att hon hämtade hindren om hon inte ville ha dem konfiskerade istället för att girigt invänta när hon kunde kalla hindren sina. Mig veterligen har tjejen aldrig vägrat att hämta hindren vid tillfrågning, utan bara vid ett tillfälle erbjudit TS att låna dem under en tid, vilket TS verkat gå med på... Jag tycker definitivt att den här historien verkar ha minst två sidor. Däremot var det ju fel av tjejen att åka dit och hämta hindren som en annan inbrottstjuv.

Rent juridiskt tillhör hindren dig, för det som är kvarlämnat på gården/ huset/ lägenheten vid tillträdet som inte är skriftligen avtalat om annat, tillfaller köparen av fastigheten/ lägenheten. Muntligt avtal har ingen juridisk betydelse i detta fallet, då det i köpeavtalet tydligt står det jag ovan nämnt. Detta är en standardformulering i köpeavtal och jag skulle vara mycket förvånad om din mäklare har tagit bort denna klausul.

Å andra sidan 'avtalade' man ju muntligt då TS köpte gården att TS skulle få låna hindren. Tjejen kanske tänkte sig att detta muntliga avtal även fortsättningsvis gällde hindren och inte den klausul som stod i stallplatskontraktet. Jag tycker inte att någon part skött sig "fläckfritt". TS kunde sagt ifrån att "tar du inte med hindren nu så tillfaller de gården" om hon ansåg det när tjejen flyttade sin häst, så hade fallet varit solklart sedan. Det verkade ju dessutom som TS (enligt inlägg 14) inte sagt till köparen av gården att tjejens hinder följde med i köpet, utan endast den döda kvinnans, så varför sätta sig på tvären över huvud taget egentligen?

Nåja, rent juridiskt har TS säkerligen rätt. Jag tycker dock att hon faktiskt skulle sagt till tjejen vid något tillfälle att det var dags att hon hämtade hindren om hon inte ville ha dem konfiskerade istället för att girigt invänta när hon kunde kalla hindren sina. Mig veterligen har tjejen aldrig vägrat att hämta hindren vid tillfrågning, utan bara vid ett tillfälle erbjudit TS att låna dem under en tid, vilket TS verkat gå med på... Jag tycker definitivt att den här historien verkar ha minst två sidor. Däremot var det ju fel av tjejen att åka dit och hämta hindren som en annan inbrottstjuv.

Håller med precis.

U va arg jag blir :mad:
Du har gjort helt rätt!! Man går inte in på någons gård utan tillåtelse!!
Hoppas det löser sig!!

Om jag uppfattat saken rätt så skulle tjejen med hindren komma och hämta dom i princip när hon flyttade från stallet första gången för flera år sen och har hon dessutom en flyttfirma så borde hon vara vuxen nog att ta sitt ansvar och flytta hindren som hon sagt eftersom att plats på den där firman borde finnas om inte annat. Vidare så verkar den tjejen som ska sälja gården inte ha tackat ja till att låna hindren och än mindre ha anledning att låna när inga hästar fanns kvar i stallet. Det skulle ju vara fint om man som inhyrd kan börja sprida ut sina saker gratis hos stall man flyttat ifrån och komma flera år senare och hämta. Jag tycker att det är att utnyttja folk och förbaskat otrevligt när någon klampar runt inomhus på ens egendom mitt i natten.
P.s Man ska väl som vuxen inte behöva låta andra tala om när man ska hämta sina saker, eller?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 357
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka