Just i ett sådant fall som i ditt exempel skulle jag kunna använda punkt oftare ju mer "enkelt skrivsätt" jag hade, som i sms.Generellt tycker jag inte alls att det är något fel på en oskyldig liten punkt, men jag är nog skyldig till att ibland ersätta den med en smiley för att ge mitt meddelande en mer positiv eller avslappnad ton. Fast jag ersätter nog oftare ett utropstecken än en punkt med en smiley, tror jag.
Häromdagen fick jag dock ett sms där punkten kändes just lite tråkig, eller där jag liksom tolkade den som brist på entusiasm och vilja. Jag skrev och frågade om en vän (40 år gammal, själv är jag 34) var sugen på att ses och ta en fika nån dag nästa vecka och hon svarade "Absolut. Ska iväg med jobbet på tisdag men är hemma igen från onsdag och framåt."
Här hade jag nog personligen skrivit det som "Absolut! Ska iväg med jobbet på tisdag men är hemma igen från onsdag och framåt" för att ge meddelandet en lite mer positiv ton, men jag förstår ju att inte alla tänker som jag och är medveten om att jag har en tendens att överanalysera sådant här.
Ett annat exempel är när jag svarade på en väns frågan om när vi kunde ses. Jag gav ett förslag på tid och plats och fick ett enkelt "Ok." tillbaka. Det kändes inte som att hon direkt sprudlade av entusiasm, men där var det nog nästan lika mycket bristen på uppföljning (typ, "det låter trevligt") som själva punkten som satte tonen.
Då är jag bara ute efter att få en skiljeteckensfunktion som delar av i texten. Utan att lägga närmare tankemöda på vilket tecken det skulle vara, och lägga dit ytterligare betydelsemässiga nyanseringar utöver att dela av texten.