Är det otrevligt att använda punkt i sms?

Bukefalos 30 år!

Tolkar du punkt i sms som argt/irriterat/surt?

• Ja - jag är 0 - 30 år.

Röster: 2 0,8%
  • Nej - jag är 0 - 30 år.

Röster: 4 1,6%
  • Ja - jag är 30 - 45 år.

Röster: 17 6,9%
  • Nej - jag är 30 - 45 år.

Röster: 114 46,3%
  • Ja - jag är över 45.

Röster: 4 1,6%
  • Nej - jag är över 45.

Röster: 105 42,7%

• Antal omröstningsdeltagare
    246
Det korta svaret är att det är helt kontextberoende.

Det längre svaret är att anpassning efter mottagaren är helt fundamentalt för all typ av kommunikation. Det är svårare i text än i tal och kan en glad gubbe minska risken för missförstånd så är det ett socialt smörjmedel och energibesparing jag inte tackar nej till.

Chattspråk är textat talspråk. Retorik är talat skriftspråk. Det finns inga kommateringsregler i tal.

Det korta svaret är att det är helt kontextberoende.

Det längre svaret är att anpassning efter mottagaren är helt fundamentalt för all typ av kommunikation. Det är svårare i text än i tal och kan en glad gubbe minska risken för missförstånd så är det ett socialt smörjmedel och energibesparing jag inte tackar nej till.

Chattspråk är textat talspråk. Retorik är talat skriftspråk. Det finns inga kommateringsregler i tal.
Och sms-text finns liksom annat språk med olika stilnivåer.

SMS kan väl gärna vara antingen skrivet talspråk eller avslappnat skriftspråk beroende på vad som skrivs och av/till vem. Så där ligger rätt stor potential för olikheter av det skälet.

Precis som när jag såg/hörde ngn liknande diskussion för ngt år sedan så undrar jag varför (vissa) ungdomar (och en del i deras närhet) tror att de har något slags tolkningsföreträde 😂? Eller varför de tycker att alla andra, inkl de som i det här fallet smsade långt innan de var födda, ska anpassa sig till dem?
Inom åldersgruppen får de likt tidigare generationer ha sin jargong. Men i övrigt behöver de tids nog anpassa sig till/förstå hur andra kommunicerar. Att läsa olika om kompisen eller morfar smsar.
Ibland kan nya etikettsregler bli norm i en vidare krets/samhället. Men långt ifrån alla idéer som de yngre lanserar. Och lite är väl vitsen att kidsen har sina egna koder som avslöjar de hopplösa gamlingarna 😉?

Smart av ts att starta tråd och visa dottern resultatet så hon inte tar illa upp om någon råkar smsa en punkt för mycket 🙂

Personligen skippar jag nog oftast punkten om jag endast skriver en mening i ett sms. Skriver jag längre använder jag skiljetecken. Använder ofta en smiley när jag skickar korta meddelanden på datorn, mer sällan i meddelanden på mobilen då jag är rejält dålig, tränar för lite på att skriva på den :grin:

Jag har nog aldrig skrivit okej och skulle aldrig lägga till en punkt efter det i ett kort meddelande. Skriver ok enbart eller möjligen Ok, om det är så mobilen formaterar texten.

Sedan kan jag tycka att det väl vore bra om vi alla tolererade varandras egenheter lite mer.

Om jag utgår i från mig själv så var jag som ungdom bra mycket sämre på att tolka i kontext, övergeneraliserade ofta och hade snäva perspektiv.

Då blir det ju gärna den typen av kategoriskt tänkande: Sätta punkt är surt.
Så hur mycket handlar om den faktiska värdeladdningen i att skriva "okej." och hur mycket handlar om kapaciteten att som språkbrukare hantera värdeladdning.

Jag minns det som att man såg all typ av värdeladdning som mycket mer betydelsefull och absolut. Och därmed träffade sämre i tolkningen av dess relevans.

Problemet är väl egentligen inte att tal och skrift är lite olika, för det är det ju absolut. Jag säger imorron men skriver imorgon, jag säger dom men skriver de eller dem. Jag kan till och med lägga till en smiley i ett mejl för att förekomma ”är du sur” frågan.

Men problemet för mig blir när unga människor, och vissa unga människors föräldrar, blir så infernaliskt kränkta över exempelvis att vuxna avslutar en mening med punkt så att det förväntas att vuxenvärlden ändrar sig. Eller att vi börjar acceptera seriösa mejl fulla av dom och imon.

Man måste ju kunna anpassa sig utefter vem man skriver med? Jag skriver inte likadant med min femtonåriga kusin, en hyfsat jämngammal kompis eller min 63-åriga ganska stelbenta kollega? Det är ju den nyanseringen som ungdomarna måste lära sig och som de inte får en chans att lära sig om vuxenvärlden genast flaxar dit och kraxar men nu blev lilla Stina kränkt, vi måste genast sluta använda punkt då.

Efter att ha läst den här tråden kommer jag vara ännu mer noggrann med att skriva korrekt svenska i sms. Korrekt skriven text är i mina ögon grunden i att minska missförstånden som uppstår då vi inte kan läsa av minspel, tonfall, kroppsspråk osv. Jag använder emojis men det ser jag inte som en motsatts till den korrekt skrivna texten.

Man måste ju kunna anpassa sig utefter vem man skriver med? Jag skriver inte likadant med min femtonåriga kusin, en hyfsat jämngammal kompis eller min 63-åriga ganska stelbenta kollega? Det är ju den nyanseringen som ungdomarna måste lära sig och som de inte får en chans att lära sig om vuxenvärlden genast flaxar dit och kraxar men nu blev lilla Stina kränkt, vi måste genast sluta använda punkt då.
Fast den nyanseringen förstår ju inte alla vuxna heller alltid, det är ju en personlighetsgrej också hur mycket man tar något bokstavligt. Vissa tar väldigt mycket bokstavligt och då måste man tänka på hur man säger och skriver nånting för att missförstånd ska undvikas. Det handlar inte om kränkta folk eller inte.

Sen också det faktum att om någon ofta skriver på ett sätt och sen plötsligt skriver kort och rakt så kan det mycket väl tyda på att personen antingen inte mår på topp eller är sur för något. Någon som alltid skriver kort och rakt och lite platt tror jag få reagerar på. Min papps tex skriver dåligt när det gäller sms och jag får alltid bara ett "ok" när jag skriver något eller skickar foton eller något. Jag vet att han inte är ointresserad utan han har bara svårt att skriva sms helt enkelt.

Detsamma när man pratar med någon irl men deras ansiktsuttryck inte hänger ihop med det dom säger, då är det också lätt att tolka fel. Iallafall jag har många gånger blivit lite förvirrad när ansiktsuttrycket visar en grej men det dom säger är något helt annat. Det är därför inte smileys är fel att använda i text tycker jag, oavsett åldern på den man skriver till. Det är ju inget annat än ett extra förtydligande i vad man menar.

Det börjar dyka upp i arbetslivet och där är det ett problem. Min 30plus åriga mycket kloka kollega säger att hen uppfattar en tummen upp som oförskämt. Vi kommunicerar dagligen i appar och det går undan. Jag skickar då emoijin 👍 som svar på till exempel: Åker nu. Eller: Hittade eleven.
För mig ett trevligt ok.
Nu har vi pratat om det, och skrattat lite åt hur tokigt det kan bli, men tänk om hen på allvar trott att jag dissar hen. Sjukt.

Känner mig lite ensam med att tycka att sms inte är på liv och död och att det inte är en informativ fakta man levererar när man skriver till någon, det är ju bara en kommunikativ grej där man kort meddelar det man vill på ett enkelt sätt. Ibland räcker det till och med med bara en emoji för att få fram vad man vill. Det är inte så allvarligt att skriva en smiley istället för punkt. Det innebär inte att en person inte kan läsa eller förstå eller skriva för att den tycker att en smiley lättar upp stämningen lite på en mening som annars kan verka kort och rak eller dryg.

Fast den nyanseringen förstår ju inte alla vuxna heller alltid, det är ju en personlighetsgrej också hur mycket man tar något bokstavligt. Vissa tar väldigt mycket bokstavligt och då måste man tänka på hur man säger och skriver nånting för att missförstånd ska undvikas. Det handlar inte om kränkta folk eller inte.

Sen också det faktum att om någon ofta skriver på ett sätt och sen plötsligt skriver kort och rakt så kan det mycket väl tyda på att personen antingen inte mår på topp eller är sur för något. Någon som alltid skriver kort och rakt och lite platt tror jag få reagerar på. Min papps tex skriver dåligt när det gäller sms och jag får alltid bara ett "ok" när jag skriver något eller skickar foton eller något. Jag vet att han inte är ointresserad utan han har bara svårt att skriva sms helt enkelt.

Detsamma när man pratar med någon irl men deras ansiktsuttryck inte hänger ihop med det dom säger, då är det också lätt att tolka fel. Iallafall jag har många gånger blivit lite förvirrad när ansiktsuttrycket visar en grej men det dom säger är något helt annat. Det är därför inte smileys är fel att använda i text tycker jag, oavsett åldern på den man skriver till. Det är ju inget annat än ett extra förtydligande i vad man menar.
Men vi kan ju inte ändra betydelsen av allting. Ok är ett positivt uttryck som betyder ok. En tumme upp betyder ok. Allt är bra. Perfekt. Kör. Det har detta betytt sen det började användas.
Ska vi börja se ordet Välkommen som något negativt, passivt aggressivt? Hen menade säkert att vi inte får komma! Fy fan.

Det börjar dyka upp i arbetslivet och där är det ett problem. Min 30plus åriga mycket kloka kollega säger att hen uppfattar en tummen upp som oförskämt. Vi kommunicerar dagligen i appar och det går undan. Jag skickar då emoijin 👍 som svar på till exempel: Åker nu. Eller: Hittade eleven.
För mig ett trevligt ok.
Nu har vi pratat om det, och skrattat lite åt hur tokigt det kan bli, men tänk om hen på allvar trott att jag dissar hen. Sjukt.
Det kan ju bero på vilka situationer den upplevt tummen upp i i verkliga livet, har den råkat ut för många ironiska tummen upp så kan jag förstå att det kan kännas drygt. Tummen upp kan ju också förknippas med "visst" som ju ofta används ironiskt och drygt. Därför lägger jag oftast till en förmildrande smiley efter tummen upp så det ska verka mindre drygt.. :crazy:

Men vi kan ju inte ändra betydelsen av allting. Ok är ett positivt uttryck som betyder ok. En tumme upp betyder ok. Allt är bra. Perfekt. Kör. Det har detta betytt sen det började användas.
Ska vi börja se ordet Välkommen som något negativt, passivt aggressivt? Hen menade säkert att vi inte får komma! Fy fan.
Som sagt, hur man upplever orden beror på ens erfarenhet av orden irl oftast. Man kopplar ord till uttrycken man är vana vid att se dom i.

Säger någon tex "välkommen" när man ser den och personen har ett kallt/surt uttryck i ansiktet så kan man mycket väl koppla "välkommen" i text som att personen kanske inte menar det riktigt.

Inget konstigt egentligen, jag ser gärna ett utropstecken bakom ett "välkommen" om någon bara ska skriva "välkommen" för det förstärker att man faktiskt är välkommen.

Det ena är inte mer rätt än det andra och att anpassa uttrycken beroende på situation och person man skriver med är aldrig fel. Att göra det lilla extra för att en person ska vara tillfreds är inte jobbigt eller svårt för någon.

Det finns mängder av olika sätt att bygga upp en mening på för att budskapet ska nå fram eller vad man lägger till efter ett ord för att förstärka vad man menar och känner.

Ett ord kan betyda tusen olika grejer och man måste vara lite lite uppmärksam på hur det ser ut eller hur det låter när man säger det. Ord är inte bara ord för alla.

Senast ändrad:
Det kan ju bero på vilka situationer den upplevt tummen upp i i verkliga livet, har den råkat ut för många ironiska tummen upp så kan jag förstå att det kan kännas drygt. Tummen upp kan ju också förknippas med "visst" som ju ofta används ironiskt och drygt. Därför lägger jag oftast till en förmildrande smiley efter tummen upp så det ska verka mindre drygt.. :crazy:
Men det är inte drygt. Det betyder inte ironiskt Visst. Det betyder ok. Och det behöver en lära sig. Annars blir det jobbigt i den verkliga världen.
Någon i den bullriga verkstaden: -Kan jag köra ut lastmaskinen?
Chefen gör "Tummen upp"
Någon vågar inte köra för chefen log inte.

Som sagt, hur man upplever orden beror på ens erfarenhet av orden irl oftast. Man kopplar ord till uttrycken man är vana vid att se dom i.

Säger någon tex "välkommen" när man ser den och personen har ett kallt/surt uttryck i ansiktet så kan man mycket väl koppla "välkommen" i text som att personen kanske inte menar det riktigt.

Inget konstigt egentligen, jag ser gärna ett utropstecken bakom ett "välkommen" om någon bara ska skriva "välkommen" för det förstärker att man faktiskt är välkommen.

Det ena är inte mer rätt än det andra och att anpassa uttrycken beroende på situation och person man skriver med är aldrig fel. Att göra det lilla extra för att en person ska vara tillfreds är inte jobbigt eller svårt för någon.
Jo det är fel. För om vi ska ändra betydelse av varenda ord så blir det obegripligt.

Generellt tycker jag inte alls att det är något fel på en oskyldig liten punkt, men jag är nog skyldig till att ibland ersätta den med en smiley för att ge mitt meddelande en mer positiv eller avslappnad ton. Fast jag ersätter nog oftare ett utropstecken än en punkt med en smiley, tror jag.

Häromdagen fick jag dock ett sms där punkten kändes just lite tråkig, eller där jag liksom tolkade den som brist på entusiasm och vilja. Jag skrev och frågade om en vän (40 år gammal, själv är jag 34) var sugen på att ses och ta en fika nån dag nästa vecka och hon svarade "Absolut. Ska iväg med jobbet på tisdag men är hemma igen från onsdag och framåt."

Här hade jag nog personligen skrivit det som "Absolut! Ska iväg med jobbet på tisdag men är hemma igen från onsdag och framåt :)" för att ge meddelandet en lite mer positiv ton, men jag förstår ju att inte alla tänker som jag och är medveten om att jag har en tendens att överanalysera sådant här.

Ett annat exempel är när jag svarade på en väns frågan om när vi kunde ses. Jag gav ett förslag på tid och plats och fick ett enkelt "Ok." tillbaka. Det kändes inte som att hon direkt sprudlade av entusiasm, men där var det nog nästan lika mycket bristen på uppföljning (typ, "det låter trevligt") som själva punkten som satte tonen. Det hade nog varit ännu värre att få en enkel "tumme upp" som svar dock :D

Vi har klarat att kommunicera i text i tusentals år utan att majoriteten av mänskligheten missuppfattat ENKLA ord. Nu går det helt plötsligt inte. Folk gråter för att någon skriver en korrekt mening eller använder en korrekt betydelse av ett ord. Jag tog ordet Välkommen som är ett varmt ord som betyder att jag bjuder in till något. Då duger inte det.
Gå och kamma er!

Jo det är fel. För om vi ska ändra betydelse av varenda ord så blir det obegripligt.
Som sagt, ett ord kan betyda tusen olika saker beroende på hur det uttrycks, ord är inte bara ett ord. Jag tycker nog att vi borde kommit såpass långt i samhället för att förstå att ord kan vara både traumatiserande och skadliga.

Att gå den lilla lilla extra biten och förtydliga litegrann är inte fel och skadar inte någon. Antingen i form av smileys eller genom skiljetecken. Vi har i alla år också faktiskt använt oss av skiljetecken för att få fram vad vi menar känslomässigt.

Det blir tex inte en mindre korrekt mening för att man lägger till ett skiljetecken för att få fram känslan så varför bli så upprörd att folk lägger till en smiley istället för ett skiljetecken. Samma funktion men olika tecken. Och smileys har trots allt använts flitigt dom senaste typ 30 åren iallafall så det bör inte vara så konstigt längre.

Att bry sig om hur den andra man skriver med uppfattar en är aldrig fel. Bara för att du uppfattar ett ord på ett sätt innebär inte det att alla uppfattar dom på det sättet. Folk har olika erfarenhet och olika bagage och uppfattar ord och meningar på olika sätt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka