Är det verkligen okej att kräva böjprov på en 3:åring? (halvblod)

Fashionistan

Trådstartare
Jag ska byta försäkringsbolag och dom vill ha en fullstädig besiktning med böjprov!
Besiktningen i sig är ju helt okej, lyssna på hjärta osv...

Men är det verkligen rätt att böja en 3:åring som inte ens är inriden? (Skrittar fritt med ryttare än så länge)

Tycker att detta låter knepigt, vad gör man? Kan man ringa o fråga eller måste man lita på att vet kan böja så att min lilla tös inte får men? :cry:

Sv: Är det verkligen okej att kräva böjprov på en 3:åring? (halvblod)

Ska man köpa häst o göra besiktning för det görs böjprov from 3 år så visst är det okej.

För det första; byt inte försäkringsbolag!

För det andra; om du ändå tvunget ska byta så gör en så grundlig besiktning det bara går. Risken är annars eller kanske ändå att när nåt händer så kommer förs.bolaget hävda att skadan uppkommit innan du tecknade försäkringen. Har hört en del historier som inte varit roliga i detta ämne.

Det är självklart okej, iallafall i mina ögon. Annars får man ju inte reda på hästens aktuella status, det behöver ju inte finnas något på plåtar etc för att det ska finnas något på böjprov.
Och det går inte att böja sönder en häst så den får men för livet.

Skulle inte heller byta försäkringsbolag, för riskfyllt.

Se till att hästen är uppvärmd innan böjprovet

Inte konstigt att försäkringsbolaget vill gardera sig.

Se bara till att det är en riktig hästveterinär som böjer och inte nån hästrädd koveterinär, så vet veterinären vad de gör och då behöver du inte vara orolig. Reagerar en ung häst på böjprov, just eftersom den ska vara "ung och fräsch" är ju något allvarligt fel. Personligen tycker jag det är mycket värre att böja gamla hästar, alltså typ 18+.

Min "nya" häst besiktigades med böjprov i november han var då 3½ och gick klockrent genom allt, såg det inte som konstigt att de böjde honom. Detta dock självklart efter arbetsprovet så att han var säkert uppvärmd.

Tack alla nu kan jag känna mig lugnare! Hon ska göra sitt direkt efter hagen så hon har ju gått o rört sig hela tiden innan! :laugh:

En häst utsätter ju så vitt jag kan se sina ben för en form av böjprov varje gång den ligger ner så jag förstår inte vad som inte skulle vara ok med ett böjprov?

Om man värmer upp den så kan vissa småskavanker försvinna. För ärligast prov ta den direkt ur boxen.

Försäkringsbolagen måste ju dra gränsen någonstans och den är vid 3 års ålder även om hästen inte är inriden. En veterinär som är van att böja skadar inte din häst :)

Nu har vet vart ute och jag är jätteglad! :laugh:

Hon blev först böjd och sen longerad, UA på ALLT! :bump:

Trodde inte att det skulle vara något men man blir ju så nervös! :o;)

Dessutom sa vet att hon var mycket vacker, trevlig och välväxt! :love::D

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
3 137
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 502
Senast: Nethril
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 635
Senast: skuggi
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Gifted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka