Är jag ensam om att stänga av mobiltelefonen på natten?

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stänger aldrig av telefonen men har däremot ”stör ej” schemalagt varje natt. Har inlagt att några utvalda personers samtal ska släppas igenom om de ringer, övriga släpps igenom om de ringer flera gånger på raken. Allt annat tystas.

Tycker det är en bra balansgång. Jag kan känna mig lugn med att kunna nås om det verkligen skulle behövas, men behöver inte bli störd annars.

Hur många har ni som kontaktar er mitt i natten?!

Jag gör inget särskilt med mobilen på kvällen - sätter dne på laddning typ. Blir aldrig störd - detta kan väl knappast vara ett problem som folk har?

Da mitt telefonnummer ar fran andra sidan av USA dar Jag bor nu och har tre timmars tidskillnad finns det manga som tanklost skulle kunna ringa tidigare an Jag vill ga upp sa min telefon ar pa "sovlage" fran 8:30 pm till 5:00 am. Familj och nara vanner vet att om de ringer 3 ganger i snabb foljd sa ringer de igenom.

När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något så jag behöver använda den kan jag enkelt sätta på den igen. Det har hänt en gång i mitt vuxna liv attj jag behövde använda mobilen på natten och då fick jag sätta på den. . När jag var barn fanns inga mobiler.

Jag har varken barn eller djur så behöver inte vara nåbar för någon annans skull. Hade jag haft barn som till exempel var iväg hos kompisar eller djur till exempel i ett stall någonstans hade jag resonerat på annat sätt.

Ni som inte direkt har någon annan att ta hänsyn till och inte behöver vara nåbara för någon annan hur resonerar ni?
Telefonen är på stör ej från insomning till uppstigning, schemalagt.

Skulle det uppstå akutläge är jag inte riktigt bekväm med att behöva starta upp telefonen från avstängd som tar runt 1,5-2 minuter. Och stör ej funkar bra.

När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något så jag behöver använda den kan jag enkelt sätta på den igen. Det har hänt en gång i mitt vuxna liv attj jag behövde använda mobilen på natten och då fick jag sätta på den. . När jag var barn fanns inga mobiler.

Jag har varken barn eller djur så behöver inte vara nåbar för någon annans skull. Hade jag haft barn som till exempel var iväg hos kompisar eller djur till exempel i ett stall någonstans hade jag resonerat på annat sätt.

Ni som inte direkt har någon annan att ta hänsyn till och inte behöver vara nåbara för någon annan hur resonerar ni?
Jag använder mobilen som väckarklocka. Men jag har satt av nåbarheten på natten. Finns några personer som kan komma fram på natten. Men inga sms och liknande kommer in.

Slår av Wi-Fi och mobilt internet, men låter telefonen vara på. Använder den som väckarklocka, och kan behöva bli nådd av jobbet även om det inte är lika mycket nu som i höstas när jag gick som timvikarie. Då ringde bemanningen typ kl 6 på morgonen 😅

Jag har eventuellt på ljudlös, beroende på om folk skickar meddelande eller inte den tid jag försöker somna. Har jag väl somnat brukar inte meddelande väcka mig.

Telefonsamtal är en annan femma, men det är bara om det hänt något som någon skulle ringa nattetid. Jag vill vara nåbar vid en kris.

I övrigt har jag nästan alltid alarm på, så telefonen måste vara igång.

Jag har aldrig ljudet på. Misslyckas varje gång som jag försöker sätta på det inför viktiga samtal:rofl:
Använder telefonen för att styra chromecasten eftersom jag somnar till tvn och för att jag inte ska stänga av alarmen via smartklockan måste telefonen vara nära med undantag om den behöver laddas. Brukar då ta ur den på nattten när jag är uppe för att kissa.

Notiser har jag avstängt jämt för de flesta appar och de som inte har avstängt är för att de inte stört mig. Det är bara sms, samtal och någon enstaka notis som syns på själva apparna. Mindre distraherande om jag aktivt behöver gå in på t.ex Messenger. Ibland kan ett reklamsms som kommer sent eller tidigt störa lite men inte allvarligt. Ringer någon när jag är svintrött en morgon är det mest troligt att jag tror dennes samtal är ett alarm och inte reagerar som om det vore ett samtal:bag:

Skulle någon ringa mig på natten tänker jag att det är viktigt så jag skulle svara om min hjärna förstod att det var ett samtal.

Jag kör på " Stör ej" läge på natten. Oftast.
Mest för att slippa ev notiser. Och så har jag larmväckning på den så kan/vill inte stänga av den.
Och sen så har jag vissa "favorit" kontakter som kan ta sig igenom den oavsett ifall jag skulle ta en lååång sovmorgon och då ev missa jobbtid (chef/kollega kan höra av sig på morgon och fråga om jag kan/vill följa med på jobb samma dag tex) eller annan viktigt skulle hända. 😅

Jag har nog ingen i min bekantskapskrets som inte hade kunnat ringa 112 istället för mig 🙈

Det finns mycket man kan behöva hjälp med akut som inte är nåt för 112 att hjälpa till med. T.ex. husdjuren struntar 112 fullständigt i. Inte deras uppdrag.

Det kan ju också vara så att 112 ringt och att ens stöd behövs ändå. Jag har iaf människor i mitt liv vars akuta situationer är viktigare för mig än nattsömnen. Sånt händer så extremt sällan att det inte finns nån anledning för att blockera det och göra mig otillgänglig.

Det finns mycket man kan behöva hjälp med akut som inte är nåt för 112 att hjälpa till med. T.ex. husdjuren struntar 112 fullständigt i. Inte deras uppdrag.

Det kan ju också vara så att 112 ringt och att ens stöd behövs ändå. Jag har iaf människor i mitt liv vars akuta situationer är viktigare för mig än nattsömnen. Sånt händer så extremt sällan att det inte finns nån anledning för att blockera det och göra mig otillgänglig.
Husdjuren mina är hemma :) men är dom borta har jag på telefon hela dygnet faktiskt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

Katt, Andra Djur