Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Alltså, jag ser ju då inte "att bli mördad pga att jag inte hör mördaren närma sig" som en reell risk i min vardag. Därför tycker jag det är lite väl starkt att börja idiotförklara folk som rör sig ute i samhället med hörlurar på.
Jag skulle aldrig ha hörlurar i mörker, jag tycker att det är osmart att inte ha uppsikt omkring sig. Det har dock inget med mord att göra, mer med t ex väskryckare. Man är ett lättare offer om man skärmar av sig.

Näe, jag är inte särskilt rädd för att bli utsatt för brott. Rör mig sällan inne i stan nu för tiden, men när jag gör det är jag inte orolig oavsett område, tid på dygnet eller eventuellt sällskap. Inte när jag åker till stockholm heller, fast det är mycket mer folk osv där. Jag har koll på ev. väska och har väl ett halvt öga på min omgivning, men det är mest för att ha lite allmän koll bara och inte specifikt för att undvika brott. Jag umgås dessutom en del med okända män, ofta på tu man hand och i en relativt "riskabel" miljö, men jag tycker jag har koll på mig och är inte orolig då heller.

Jag är inte orolig här hemma heller, men går jag på cykelbanan i skogen (det har hänt nåt rån på mobil och nåt våldtäktsförsök där under de år jag bott här) så har jag kanske lite extra koll på eventuellt folk jag möter eller går bakom/framför. Oftast är det andra hundpromenerare som känns rätt harmlösa.

Låser dörren på natten och lämnar (nästan) aldrig bilen olåst och såna grejer, det är jag uppvuxen med så det går på automatik. När jag var liten hade vi en hund som öppnade dörren och traskade ut på egna upptåg, så då fick vi ha dörren låst även dagtid. Dock med nycklarna i, så folk skulle kunna komma in :D Såhär i efterhand inte så säkert kanske, men vi hade så i över 5 år och det mesta som hände var att det ringde på dörren en handfull gånger av någon välmenande förbipasserande som ville berätta att vi glömt nycklarna i dörren.

Har varit utsatt för mindre brott, men inget som påverkar mig på det sättet.

Jag skulle aldrig ha hörlurar i mörker, jag tycker att det är osmart att inte ha uppsikt omkring sig. Det har dock inget med mord att göra, mer med t ex väskryckare. Man är ett lättare offer om man skärmar av sig.
På samma sätt har jag mentalt fokus på min ryggsäck när jag går i Brunnsparken eller genom Nordstan. Där är alltid sådan trängsel att ficktjuvar har ett enkelt jobb. Jag ser det inte som rädsla, utan säkerhetstänk.

Jag tyckte det var obehagligt när vår granne stal vår post (drabbade flera i vårt lägenhetshus) systematiskt i flera månaders tid eftersom det plötsligt kom ett inkassokrav på en obetald faktura man aldrig fått, och heller inte sett av påminnelse av.
Blev också ID-kapad av den samma och fick därför flera kreditupplysningar gjorda i mitt namn,

Att en granne kan förstöra min privatekonomi (tänk om jag t.ex. fått en anmärkning?) med så enkla medel känns för jävligt. Därför skyddar jag mig mot just den typen av brott idag genom fakturaspärrar hos t.ex. klarna. och anpassat post-fack. Grannen bor inte kvar, men man fick sig en tankeställare.

Har aldrig lurar i om jag går själv och det är mörkt ute, heller inte om jag går själv på avlägsen plats med liten risk för att träffa på andra fotgängare.
Känner mig inte otrygg eller rädd, men skulle inte skärma av mig. Det känns helt enkelt som en onödig risk. Jag skulle heller inte gå ut utan laddad mobiltelefon.

Alltså, jag ser ju då inte "att bli mördad pga att jag inte hör mördaren närma sig" som en reell risk i min vardag. Därför tycker jag det är lite väl starkt att börja idiotförklara folk som rör sig ute i samhället med hörlurar på.
Det handlar inte om risken att bli mördad, det handlar om att man inte hör öht om något eller någon kommer och att man inte märker det förrän det kan vara försent. Det kan vara en lös hund, en älg, en väskryckare eller vad som helst.

Jag tycker det är oansvarigt, jag tror ju inte att jag blir mördad för att jag är utomhus i mörkret, då skulle jag ju sitta inomhus större delen av dygnet vintertid. Om jag hör någonting komma mot mig i mörkret kan jag däremot välja hur jag ska agera istället för att överraskas av vad det nu än är.

Jag tyckte det var obehagligt när vår granne stal vår post (drabbade flera i vårt lägenhetshus) systematiskt i flera månaders tid eftersom det plötsligt kom ett inkassokrav på en obetald faktura man aldrig fått, och heller inte sett av påminnelse av.
Blev också ID-kapad av den samma och fick därför flera kreditupplysningar gjorda i mitt namn,

Att en granne kan förstöra min privatekonomi (tänk om jag t.ex. fått en anmärkning?) med så enkla medel känns för jävligt. Därför skyddar jag mig mot just den typen av brott idag genom fakturaspärrar hos t.ex. klarna. och anpassat post-fack. Grannen bor inte kvar, men man fick sig en tankeställare.

Efter att ha haft problem med kass postgång som orsakat en hel del strul (inte nära anmärkning eller kronofogde, men illa nog med försenad betalning till inkassoföretag) så har jag samtliga fakturor online/e-faktura. Så slipper man lita på posten, eller oroa sig för miss i trapphuset/idiotgrannar!

Efter att ha haft problem med kass postgång som orsakat en hel del strul (inte nära anmärkning eller kronofogde, men illa nog med försenad betalning till inkassoföretag) så har jag samtliga fakturor online/e-faktura. Så slipper man lita på posten, eller oroa sig för miss i trapphuset/idiotgrannar!
Tyvärr så går det inte att lägga alla fakturor som e-faktura, men det är annars det jag helst föredrar, likaså att all annan viktig post från myndigheter mm går till Kivra istället för att valsa runt.

Ja, jag är rädd. För en person. Livrädd. Jag har alltid en väg ut. Alltid en plan för hur jag ska bete mig om personen dyker upp.
Räddare än vanligt när jag besöker min hemstad. Då är jag ständigt på vakt och skulle aldrig t.ex. röra mig på stan ensam. Helst inte med sällskap heller.
Helst är jag inte i min hemstad alls.
Personen är dömd för sina hot men jag tvekar inte en sekund på att personen skulle sätta sina hot i verket om han ser mig.
Jag kommer aldrig slappna av. Utan att tveka kan jag säga att den personen har full koll på var jag befinner mig så gott som varje minut. Inga kontaktförsök från personen sen jag polisanmälde vad jag vet, men samtidigt kan jag aldrig vara säker på att okända folk på nätet t.ex inte är han eller kontaktar mig på uppdrag från honom.
Tragiskt att en person kan förstöra livet så mycket. Förr var jag aldrig rädd för att röra mig var som helst. Nu rör jag mig helst bara mellan hemma/stallet/jobbet

Det handlar inte om risken att bli mördad, det handlar om att man inte hör öht om något eller någon kommer och att man inte märker det förrän det kan vara försent. Det kan vara en lös hund, en älg, en väskryckare eller vad som helst.

Jag tycker det är oansvarigt, jag tror ju inte att jag blir mördad för att jag är utomhus i mörkret, då skulle jag ju sitta inomhus större delen av dygnet vintertid. Om jag hör någonting komma mot mig i mörkret kan jag däremot välja hur jag ska agera istället för att överraskas av vad det nu än är.

Men... Det finns ju jättemånga människor som hör dåligt/inte alls. Nog har de koll på sin omgivning ändå? Dvs det finns flera sätt att hålla koll på omgivningen än med hörseln, så jag ser inte det oansvariga och dumma i att "välja bort" ett sinne om man kan använda sig av andra.

Men... Det finns ju jättemånga människor som hör dåligt/inte alls. Nog har de koll på sin omgivning ändå? Dvs det finns flera sätt att hålla koll på omgivningen än med hörseln, så jag ser inte det oansvariga och dumma i att "välja bort" ett sinne om man kan använda sig av andra.
Instämmer. Jag skulle personligen tycka att mitt liv begränsades mycket mer av att inte kunna lyssna på ljudbok/poddar till och från jobbet varje dag eftersom jag pendlar typ 2 h om dagen, eller att behöva jogga kvällstid utan ljud i öronen (hur sjutton motiverar man sig då?) än av att ev. råka springa ihop med en älg, en lös hund, ett vildsvin eller en väskryckare. Ta väskjävlen då och ha så kul med mina nässprayer, handcremer och min gamla trasiga plånbok utan kontanter.
Jag är varken kampsportare eller elitidrottare, den dagen en våldtäktsman som gett sig fan på att överfallsvåldta just mig dyker upp i parken mitt i stan på väg till bussen så kommer inte ev. varseblivning några sekunder tidigare hjälpa är jag rädd ändå.

Du får ju tycka vad du vill, jag tycker det är oansvarigt att välja bort hörseln när man rör sig på platser med dåligt ljus, i trafiken som tidigare nämnts, där riskerna för personrån eller överfall kan ske alternativt att man råkar ut för en ilsken älg eller lösspringande hund. Du kan ju leka på motorvägen om du känner för det, jag kommer ändå fortsätta tycka det är oansvarigt.

Ja precis.

Men såg du länken i samma inlägg? Du kan nog avskriva bängjage som "poliscitat i vardagen".
Jag såg artikeln. Den förmår inte ändra min känsla kring poliser, språk och tjuvochpolis.

Jag ser det inte heller som min medborgerliga plikt att utveckla ett djupare förtroende för dessa uniformsbärande, beväpnade tjänstemän.

Jag menar, jag gör som man ska. Jag anmäler brott vid behov, jag vittnar i rätten på anmodan etc.

Jag såg artikeln. Den förmår inte ändra min känsla kring poliser, språk och tjuvochpolis.

Jag ser det inte heller som min medborgerliga plikt att utveckla ett djupare förtroende för dessa uniformsbärande, beväpnade tjänstemän.

Jag menar, jag gör som man ska. Jag anmäler brott vid behov, jag vittnar i rätten på anmodan etc.
Men man behöver väl inte "utveckla något djupare förtroende" för att man inte hakar på slängigt polisförakt? Jag tycker att jag läser tillräckligt om konkreta brister hos polisen för att det ska räcka att jag tänker på det.

Tyvärr så går det inte att lägga alla fakturor som e-faktura, men det är annars det jag helst föredrar, likaså att all annan viktig post från myndigheter mm går till Kivra istället för att valsa runt.

Absolut, kivra är bra också!

Vilka fakturor har du märkt inte funkar som e-faktura? Jag har samtliga mina där nu, det enda som skulle avvika vore typ hantverkarfakturor när jag haft nån elektriker hemma eller nått. Men ingen regelbunden faktura har jag i pappersform. Nu när man kan lägga e-fakturor på autobetalning också så blir det ganska svårt för mig att missa nån (mvh en som betalat många påminnelseavgifter förut...)

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 397
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
676
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
914
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka