Bukefalos 28 år!

År små hundar jobbigare än stora?

G

GypsyRoseLee

Våran familj har 2 hundar. En jättefin 4-årig schäfertik vid namn Molly och en ca 6-månaders valp, blandning mellan tax och powderpuff (bland det sötaste man kan finna), Sudden. Sudden är mest min mammas, eftersom att det var hon som tog mest hand om han när han kom, och han har mest tytt sig till henne, men han är älskad av hela familjen. Nu till saken; Molly var väldigt lättlärd som valp, och nu är hon helt underbar. Däremot Sudden. Han verkar omöjlig att lära nånting! Sitt kan han. Men när man är ute med han i koppel drar han bara, som tur är är han ju inte speciellt stark ;)
Men inte nog med det. Han kommer inte på inkallning och han är inte rumsren. Så det är dom viktigaste sakerna till vardags som inte funkar. Suddens uppfödare (som har taxkennel) har sagt att det kan ta upp till 1 år att få en liten hund rumsren. Men jag undrar om det kiommer att bli bättre.. Vi har uppfostrat flera större hundar (mestadels schäfrar, men även collie) och det har gått hur bra som helst. Vi hade även en fransk bulldog ett tag, men hon fick åka tillbaka till uppfödaren när vi bara hade henne på foder. Men med henne funkade ingenting heller! Så nu undrar jag, är det svårare att uppfostra en liten hund? Jag har hört många säga det. Är även tacksam för råd på hur man ska få Sudden att bli lite mer lydig ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Nej det är inte svårare med en liten än en stor! Jag skulle snarare säga att Schäfer och Collie är "enkla" hundar. Det är fel att säga att en hundras är enkel, men du har så mycket gratis i de hundarna som gör att det oftast blir mycket fina och lydiga hundar. Nästan alla Schäfrar jag träffat har varit välbalanserade och haft mycket " will to please" (vilket är ett poppis uttryck man annars använder bland bra Retrievers)

Jag har två Labradorer som är som natt och dag och det är knappast så att jag uppfostrat den ena på ett sätt och den andra på ett annat sätt. De är jätteolika som individer och den ena är ju så mycket enklare just för att hon så gärna vill göra som jag säger (Olika linjer). Hon är mattig och go, men inte hälten så mattig som min kompis Schäfrar :) Den andra jag har är mer självständig och där har jag inte fått nånting gratis. Trots att vi tränat ihop i nått år så bryr min kompis Schäfrar sig inte ett smack om mig såvida jag inte har en korv i handen! (Men de är superglada och trevliga hundar, men deras matte är bäst...) Mina hundar är ju fortfarande bästis med ALLA människor och hundar inom 2 km avstånd!! *he he*

Vallhundar överlag är väldigt trogna mot familjen och har lätt för att strunta i alla som inte tillhör flocken. Det är verkligen egenskaper som underlättar mycket i vardagen anser jag som då har motsatsen till det. När jag hade Belgare så kände man sig ju som tuppen i hönsgården vettja, hon hade ju verkligen vett och sans och var det nån hund som gjorde utfall mot henns så gjorde hon bara en liten lov förnärmat runt den hunden :p Jag har även haft dvärghundar som varit lika lydiga som henne, så storleken spelar ingen roll!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Som Tippan skriver, det är inte svårare bara för att hunden är liten. Men visst är det lite rasbetingat. Jag som har schäfrar får ofta höra att man måste vara extremt duktig för att kunna ha schäfer. Men det är snarare tvärtom. Schäfrar är väldigt lättlärda och som redan är skrivet av Tippan med en jäkla massa "will to please". De vill vara till lags och är därmed många gånger lättare att ha och göra med än tex tax, labbe eller rottis.

Men jag tror även att man blir lite slappare i sin uppfostran när hunden är liten. Som du själv skriver, så är ju hunden inte så jobbig när den drar, just för att den är så liten. Man orkar stå ut med mycket mera olater, då hunden inte är så stor.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Fast Labradorerna är roligare om man misslyckas lite =) De är ju ofta slamsiga och hänger i kopplet och sånna saker, men oftast inte... arga. Eller vad jag nu ska säga för ord. En Schäfer som man misslyckas med totalt är ju för det första större, skrämmer folk mer bara genom sitt utseende och rykte och så har ju fler Schäfrar lite mer försvar att plocka fram. (Jag känner att försvar är fel ord, men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig, aggressivitet är ju ännu mer fel att säga... Men kan bli mer bossiga om inte ägarna klarar dem) Det är ju skillnad på att bli vaktiga eller slicka ihjäl folk, även om det båda är ett himla oskick! Men men... Inte alla som sagt. Det är ju så olika mellan linjer och linjer ändå...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

finns det någon en labbe inte älskar? hos veterinären idag pussade loke allt och alla han kom åt och tyckte att det var JÄTTEROLIGT att vet ville ge just honom en spruta... ;)
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Tja... Jag vet inte... Kan inte komma på det just nu iaf... Jag tycker att det är lite jobbigt. Även om jag kan säga nej eller fot eller liknande, så måste jag ju fortfarande säga det. Skulle jag låta henne bestämma helt själv så skulle hon ju hoppa fram till alla, och undergiven som hon är så ska hon ju upp i mungipan också. Det skulle bli MYCKET pinsamt. Nu är hon ju så pass tränad på det så jag behöver bara säga hennes namn lite lätt, men så skööönt det ska bli när folk helt enkelt inte intresserar henne. Det blir ju lite bättre med åldern...
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

ja det tog ett par år innan loke slutade bry sig om folk vi gick förbi. numera kan han uppföra sig någorlunda bland folk och ska inte pussas och kramas med alla. men börjar de prata med honom är det "heeeeeeeej! vill du bli min nya bästis?"...

lite småjobbigt kan det vara ibland, men hans positiva inställning smittar av sig och han är en bra isbrytare.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Mmm min äldre reagerar ju först när nån börjar att gulla med henne och det är ju helt okej!! Himlars skönt... Nä fy och usch vad trött jag är, och två uttråkade hundar :'( Ingen som vill komma och hjääälpa mig *buhuu* Dags att gå ut med dem. Men 4 h sömn i natt så jag är så matt...
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

usch, ja det låter jobbigt. men här är det inte mycket bättre. snöstorm och marken täckt med sörja tar bort all lust att göra något vettigt...
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Jo, det är ju sant. Misslyckas man med schäfern så är det lätt att den tar över och helt enkelt sköter uppgifter som att vakta husse/matte, hus m.m. Medans en labbe härjar runt genom att hoppa på folk, springa fram till andra hundar och busa, dra i kopplet och vara allmänt jobbiga. :D :angel:
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Jag tycker att det är lite jobbigt. Även om jag kan säga nej eller fot eller liknande, så måste jag ju fortfarande säga det

OCh det är skönt med mina schäfrar. De vet att de ska gå upp fot vid möte. Slipper säga det varje gång, utan de "tänker" själva. De vet att de ska hoppa i diket och sätta sig när de kommer en bil på vägen.

På så sätt är det väldigt skönt. Kompisens labbe är jättelydig, men han får inte in att man kan tänka själva utan ägaren måste hela tiden säga fot eller dike för att han ska utföra det.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Exakt! Å det sitter ju inte på tillgängligheten heller... Min kompis Schäfrar är öppna och härliga. Men... De liksom... Bara inte tycker att det är intressant. Mycket därför är jag lite leds på slamsiga hundar...

(Nu har jag verkligen förstört hela hennes tråd *ojsan*)
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Ja, precis. En annan kompis till mig har haft labbe tidigare och när han var gammal och gick bort skulle hon köpa ny vovve. Hon var i valet och kvalet om hon skulle testa något "nytt". Jag sa schäfer absolut. Hon är inte jättekunnig på hund, men sköter dem bra och är mer än villig att lära. Springer på kurser och föreläsningar.
Hon ansåg att hon inte skulle klara av en schäfer, men jag har hela tiden sagt att det skulle vara lättare än en labbe.

Det blev en labbe och hon har ett helsike med att labben inte ska slicka, hoppa ihjäl folk och springa fram till andra hundar. Labben tycker livet är dödskul. Hade hon haft en schäfer hade hon inte alls haft samma problem
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Nä det känns som att man får lägga ned så mycket tid på "onödigheter". Men skulle man satsa på en jaktvariant så tror jag inte att man behöver det... Det är inte samma hysteriska temprament och så ÄR de mycket följsammare...
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

men så kommer jag här och tycker att schäfrar är lite tråkiga. så sansade på något vis, helt förutsägbara. med en labbe är livet aldrig tråkigt och likartat.

en ras jag tycker verkar lite lagom är i så fall briarden, full patte hela tiden men ändå väldigt fokuserade på sin förare. men så är det pälsen...
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Jo det kan jag också hålla med om... Jag kanske just nu är lite leds på mina lustigkurrar. SNNÖÖÖ! Vad är det för nått??!! De kan ju för &¤#%)(=P/ inte gå, de hoppar fram jämnfotahopp... Så tittar jag avundsjukt på kompisens hundar som bara sitter där medans mina ligger på rygg, kryper och ålar eller bara njutningsfullt äter snön... *mums*
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

:rofl: :rofl: :rofl:

fast min schäfer fick ett tokryck igår, hon hittade en gren som stack upp lite ur snön och den skulle DÖ och när den var dödad skulle det springas ärevarv. så de kan de med. men inte varje dag, året runt.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Ja, fast det är just det som är såå skönt! Att de har vett att uppföra sig och inte skämma ut matte och husse så mkt. :D Mina schäfrar får tokryck nästan varje dag, men det är när vi är ute i skogen och leker/promenerar. Inte när vi möter folk, är bortbjudna eller tränar.

Det är ju det som är så bra med alla raser.Möjligheten att välja. Jag skulle inte klara av att ha en labbe. Eller jo, det skulle jag nog, men labben skulle inte klara av mig. Det skulle bli en deprimerad liten hund som inte skulle förstå varför man aldrig får dra matte genom lerpölar, slicka främmande folk i ansiktet eller åla sig iväg över golvet när man sitter på tunnelbanan.

Min kompis som jag nämde ovan skrattar åt sin hund som inte har någon skam i kroppen när den gör en massa roligheter. Visst det gör jag med, men flera gånger om dagen....nja. Det är inte riktigt lika roligt. :crazy:

Nä, jag är så nöjd med mitt val, och min kompis är såå nöjd med sitt!
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Min hund blir ca 150 cm när hon ålar iväg. Rätt så bra för att vara så liten :P Hon är mästarnas ålare med gummihöfter. Totalt ledlösa. Vet att många valpar efter den hanen är sådana!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp