Bukefalos 28 år!

År små hundar jobbigare än stora?

Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Våran familj har 2 hundar. En jättefin 4-årig schäfertik vid namn Molly och en ca 6-månaders valp, blandning mellan tax och powderpuff (bland det sötaste man kan finna), Sudden. Sudden är mest min mammas, eftersom att det var hon som tog mest hand om han när han kom, och han har mest tytt sig till henne, men han är älskad av hela familjen. Nu till saken; Molly var väldigt lättlärd som valp, och nu är hon helt underbar. Däremot Sudden. Han verkar omöjlig att lära nånting! Sitt kan han. Men när man är ute med han i koppel drar han bara, som tur är är han ju inte speciellt stark ;)

Vad härligt att han är söt! ;) det hjälper till när man skall vara lite olydig och busig...

Tänk på att vara lika konsekvent med honom som med den stora. Tänk om han hade varit stor och dragit i kopplet som han gör? Hade du accepterat det? Om inte, så acceptera inte det på denne lille herre heller. Inte för att du inte klrara att han drar, utan för att det är bra om du är tydlig och konsekvent. Koppelträning är ett utmärkt sätt att lära hunden att han är lägst i rang och att det är du som bestämmer.


Men inte nog med det. Han kommer inte på inkallning och han är inte rumsren. Så det är dom viktigaste sakerna till vardags som inte funkar. Suddens uppfödare (som har taxkennel) har sagt att det kan ta upp till 1 år att få en liten hund rumsren. Men jag undrar om det kiommer att bli bättre..

Det där med rumsrenhet är debatterat. En del riktigt små hundar har problem med att bli rumsrena. Jag har fått förklarat för mig att det kan bero på att ett hem för en sådan lite hund kan upplevas som ett stort territorium som skall skvättas in.

Du skriver att din hund nu är 6 månader och det finns hundar som inte är rumsrena vid den åldern. Hur det går beror på hur snabb man är att läsa av hunden och ta ut den precis när det är dags. Att din hund dessutom är hane kan fördröja rumsrenheten något också, då det sägs att tikar är lättare att få rumsrena.

Var bara uppmärksam på att det inte är könsmognaden som får igång kisseriet. Kissar han och lyfter på benet mot stolsben, hörn eller annat? Om det är så så måste du säga ifrån, för skvättning inomhus är helt förbjudet!

Det där med inkallning - ja, det är ett dilemma för alla. :crazy: I synnerhet om man har självständiga hundar. Träna kontakt, kontakt, kontakt, kontakt och umgås mycket med valpen utan den stora hunden. Sedan är det träning som gäller. Hur man tränar skiljer sig mycket åt, men återkom gärna när du vill ha fler råd, för många här på Bukefalos Hund är jätteduktiga på hundträning.

Vi har uppfostrat flera större hundar (mestadels schäfrar, men även collie) och det har gått hur bra som helst.

Det har säkert att göra med det som de andra skriver om. :) de raser du nämner är föriga och gillar att vara till lags.

Så nu undrar jag, är det svårare att uppfostra en liten hund? Jag har hört många säga det. Är även tacksam för råd på hur man ska få Sudden att bli lite mer lydig?

Jag tror inte att det är svårare, men kanske får du använda andra metoder. Om hunden inte svarar/lyder på det sätt du är van vid så fungerar inte metoden. var lite kreativ och fundera på vad Sudden gillar så skall du se att det är lättare att få honom med på noterna.

Nu vill jag inte sprida fördomar om taxar, men jag har en taxkorsning som inte har varit helt enkel att fostra. Han är otroligt fäst vid mig (enmanshund), vilket gjort det svårt för övriga familjemedlemmar att få honom att lyda. Nu går det bättre, men jag får stå tillbaka lite. Jag tänker på din mamma - om hon är hundens idol - så kanske hon skall hålla en lite lägre profil och ge dig tid med hunden utan att hon är med. Det kan hjälpa lite grand.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Tack för bra svar hör ni! :)
Tänkte bara berätta att Sudden kommer direkt när man lockar han med ex ett gosedjur, lr prasslar med frolic-påsen, men jag vill ju att han ska komma när jag ropar! När vi är ute på promenad och testar att ha han lös lockar jag alltid med frolic, men det är ofta det inte är lika intressant som det han sysslar med :/ Någon som har ett bra tips?
Sen det här med att han inte ska dra i kopplet. Att gå fot är ett senare prokekt tror jag! :P
Jag försökte träna lite med han för nån dag sen när vi var ute. Men han bryr sig ju inte om mig! Jag försöker prata med han, och rycka lätt i kopplet, ge han godis när han gör rätt (fast han inte gör rätt med mening då), ja... jag tror ni fattar :) Men inget funkar ju :´(
Några förslag? :P
Tillsist: Hans rumsrenhet. Nej, han går inte och lyfter på benet mot stolsben och dyligt! Och tur är det.. Han bajsar på en speciell matta alltid, och kissar oftast på golvet, när han gör det.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

GaurdianAngel skrev:
Som Tippan skriver, det är inte svårare bara för att hunden är liten. Men visst är det lite rasbetingat. Jag som har schäfrar får ofta höra att man måste vara extremt duktig för att kunna ha schäfer. Men det är snarare tvärtom. Schäfrar är väldigt lättlärda och som redan är skrivet av Tippan med en jäkla massa "will to please". De vill vara till lags och är därmed många gånger lättare att ha och göra med än tex tax, labbe eller rottis.

Men jag tror även att man blir lite slappare i sin uppfostran när hunden är liten. Som du själv skriver, så är ju hunden inte så jobbig när den drar, just för att den är så liten. Man orkar stå ut med mycket mera olater, då hunden inte är så stor.
GaurdianAngel skrev:
OCh det är skönt med mina schäfrar. De vet att de ska gå upp fot vid möte. Slipper säga det varje gång, utan de "tänker" själva. De vet att de ska hoppa i diket och sätta sig när de kommer en bil på vägen.

På så sätt är det väldigt skönt. Kompisens labbe är jättelydig, men han får inte in att man kan tänka själva utan ägaren måste hela tiden säga fot eller dike för att han ska utföra det.

Jag bara tittar in i förbifarten nu och har av lathet inte läst mer än till dessa citat från första sidan.
Vill börja med att säga att jag gillar Guardian Angels hundkunnande skarpt och det är helt klart ett privilegium att läsa Hans/hennes inlägg! :bow:

En till sak som leder till att man tolererar mer från små hundar är att det är långt ner till dom... det blir krångligare att tillrättavisa dom utan koppel - tycker åtminstone jag. Plus självklart det som Guardian Angel redan sagt.

Sedan det andra om att dina schäfrar tänker själva;
Jag tänkte säga att vad bra! Men hur mkt tid har du lagt på att lära dom det då? Sedan kom jag till sista raden då jag förstod det som att de dragit den slutsatsen själva? Som gammal fågelhundsveteran så trodde jag inte det var möjligt! ;) *skratt* Utan att man måste lära dom genom konsekvent upprepning att hoppa i diket eller gör si eller så då det eller det händer- ett evigt tragglande med andra ord som dessutom måste underhållas kontinuerligt.

Kanske är en shäfer man ska satsa på nästa gång? :)
Jag gillar rasen skarpt men min fru tycker att hundar med "stå-upp-öron" är läskiga och är lite rädd för shäfrar av någon anledning. :cry:

Mvh
björn
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

sedan är ju många småraser avlade till annat än lydnad såsom tex rent sällskap eller varför inte säga det rakt ut? Avlade till prydnadsdjur en gång i tiden för flera hundra år sedan.
Eller till specifika arbetsuppgifter såsom tex drivande hunder vilka är mkt självständiga och inte så kontaktbenägna.

Men så finns det ju kanonfina små lydnadshundar som tex borderterrier! :)

Mvh
Björn
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

GypsyRoseLee skrev:
Tack för bra svar hör ni! :)
Tänkte bara berätta att Sudden kommer direkt när man lockar han med ex ett gosedjur, lr prasslar med frolic-påsen, men jag vill ju att han ska komma när jag ropar! När vi är ute på promenad och testar att ha han lös lockar jag alltid med frolic, men det är ofta det inte är lika intressant som det han sysslar med :/ Någon som har ett bra tips?
Sen det här med att han inte ska dra i kopplet. Att gå fot är ett senare prokekt tror jag! :P
Jag försökte träna lite med han för nån dag sen när vi var ute. Men han bryr sig ju inte om mig! Jag försöker prata med han, och rycka lätt i kopplet, ge han godis när han gör rätt (fast han inte gör rätt med mening då), ja... jag tror ni fattar :) Men inget funkar ju :´(
Några förslag? :P
Tillsist: Hans rumsrenhet. Nej, han går inte och lyfter på benet mot stolsben och dyligt! Och tur är det.. Han bajsar på en speciell matta alltid, och kissar oftast på golvet, när han gör det.

En variant för den tålmodige är att helt enkelt stanna då hunden drar och kopplet spänns. Låta hunden stå där tills den tar kontakt (ser på dig) och kopplet slakar.
Börja gå igen, förmodligen inte mer än ett halvt steg förns hunden börjar dra igen, och börja om igen genom att stanna och vänta ut hunden...... hålla på så tills det sitter att man lika bra kan sakta in och slippa stanna istället för att tvingas till halt då man vill dra fram till något.

Finns andra handfastare metoder men prova det här, det brukar funka bra.

Mvh
Björn
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Oj. :o så trevligt att läsa Ditt inlägg. Blir lite rörd faktiskt! :o :)

Du tänker alldeles rätt när Du funderar på schäfer som nästa ras. ;) Be Din fru att hon är varmt välkommen att få träffa på snälla, väluppfostrade och mkt charmiga schäfrar när hon vill!

Schäfern är trots sina stå-upp-öron :D faktiskt en mycket trevlig ras och inte alls så "knepig/tuff" som många tycks tro. Der är snarare en ganska mjuk ras.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Tackar tackar! :)
Det har jag aldrig hört talas om förut.. ska testa.
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

njaaa... Jag ger då inte mycket för "dagens" border terrier. Avlade utan förnuft, hyperaktiva utan rätt jaktlust och alldeles för stora. Nej tack...

//E
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

På tal om schäfer/labbe. En av "rävarna" på klubben, med så många instruktörsutbildningar man kan ha, SM-deltagare, hemvärnsinstruktör, you name it...
Han bestämde sig för att efter 30 år med schäfer så var det dags för något nytt, en jaktlabbetik. Inga problem, har man haft schäferhanar på 50 kilo uppe i ELIT-klasserna, ja då klarar man det mesta :crazy:

I höstas kom hon, yrvädret och han ska debutera i appellen till våren, tror han... Hon har helt andra funderingar. Han är van vid fokus, ingen konkurrens om vem som är bäst i hundens ögon... Men hlet plötslig kommer det ett löv.. Eller en hund... Eller så kastar någon med nåt... Eller så ligger det en fin pinne nånstans...

Kanske lyckas han debutera i appellen, men en sak vet jag, den dagen han erkänner att schäfer är en lätt hund, då blir han en mycket bättre instuktör.

//E
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Men jag tycker att jaktlabbarna brukar ha mycket mer av det där än vad de vanliga brukar ha, ja alltså förarfokus och koncentration. Men det är väl olika :)

Har själv ett yrväder (vanlig) här hemma som driver mig till VANSINNIGHET!!!! Hon har som gått tillbaka 1 år i sin utveckling och hon bara leker och vill inte göra nått allvarligt alls, såvida jag inte viftar med en falukorv i ansiktet på henne *urk*

För nästan 1 år sedan så trodde jag att det var dags för hennes debut, men hon är mycket sämre nu än för 1 år sedan :confused:

Men men... Om ett år eller två klickar det väl i hennes huvud och så blir hon som en "vanlig" hund. Min äldre var likadan tills hon var drygt 3 år. Dvs bara leka röja leka röja leka röja leka röja.

Pratade med en jaktlabbe uppfödare igår och hennes jäkla hundar vill ju varken leka eller umgås med andra hundar. En sån blir det nästa gång... De ska ha intergritet som heter duga...
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

lady_vip skrev:
njaaa... Jag ger då inte mycket för "dagens" border terrier. Avlade utan förnuft, hyperaktiva utan rätt jaktlust och alldeles för stora. Nej tack...

//E
Nja, som jakthund skulle jag aldrig rekomendera den men som brukshund.

Fast jag ska ju erkänna att jag är lite partisk! Jag har mött tre Borderterrier i tävlingssammanhang inom lydnad med två olika ägare.
Det var några bland de bästa stunderna från den tiden! Helt makalösa hundar och jag vart så impad att jag faktiskt gick på en aggilitytävling bara för att se en av dom. Det här var för 15 år sedan. Personligen tycker jag rasen är (förlåt) asful men jag skulle helt klart kunna tänka mig en om de motsvarar de tre hundarna i temprament och arbetsglädje.

Mvh
Björn
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

GaurdianAngel skrev:
Oj. :o så trevligt att läsa Ditt inlägg. Blir lite rörd faktiskt! :o :)

Du tänker alldeles rätt när Du funderar på schäfer som nästa ras. ;) Be Din fru att hon är varmt välkommen att få träffa på snälla, väluppfostrade och mkt charmiga schäfrar när hon vill!

Schäfern är trots sina stå-upp-öron :D faktiskt en mycket trevlig ras och inte alls så "knepig/tuff" som många tycks tro. Der är snarare en ganska mjuk ras.

Nä vadå, det är ju bara ett sanningens ord du är mkt kunnig! :)

Vad det gäller Schäfer så är det samma anledning som Borderterriern i mitt förra inlägg kan jag ju passa på att erkänna.
Har helt enkelt sett för många schäfrar på tävling, tränat och instruerat för många för att inte våga säga att det är den bästa bruksrasen.
Eftersom det inte kommer bli fler jakthundar för mig så blir det en brukshund nästa gång och då var Schäfern mitt första val. Men det gick bort eftersom hustrun är emot, men jag arbetar på det.... ;)
Vi har en bekant som har en superskarp Jämte en asmesig gråhund och en superfin Schäfer. Det vart mkt kaffe hos dom ett tag på mitt initiativ och frugan vacklade lite i sin inställning till Schäfer..... :rofl:

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

lady_vip skrev:
På tal om schäfer/labbe. En av "rävarna" på klubben, med så många instruktörsutbildningar man kan ha, SM-deltagare, hemvärnsinstruktör, you name it...
Han bestämde sig för att efter 30 år med schäfer så var det dags för något nytt, en jaktlabbetik. Inga problem, har man haft schäferhanar på 50 kilo uppe i ELIT-klasserna, ja då klarar man det mesta :crazy:

I höstas kom hon, yrvädret och han ska debutera i appellen till våren, tror han... Hon har helt andra funderingar. Han är van vid fokus, ingen konkurrens om vem som är bäst i hundens ögon... Men hlet plötslig kommer det ett löv.. Eller en hund... Eller så kastar någon med nåt... Eller så ligger det en fin pinne nånstans...

Kanske lyckas han debutera i appellen, men en sak vet jag, den dagen han erkänner att schäfer är en lätt hund, då blir han en mycket bättre instuktör.

//E
*gapskratt*

Jo det är nog så!

Men man får ha i åtanke att Labbe och Jaktlabbe praktiskt taget är två olika raser idag.

Mvh
Björn
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Visst finns det förarfokus, men när man är labbe och (vad kan hon va nu *räknar*) 7 månader då är det husse i typ fyra och en halv sekund, sen kolla på tanten som leker med trasan.

Men han säger det, "hon har iaf inga problem med att umgås". Han höll på häromdagen med en apport, ut och in i käften och grejade... Så jag gick fram och sa "behöver du lära henne apportera så ska du nog fundera en gång till". Valpen bär ju på allt, så varför hålla på och domidera på detta stenåldersvis...?

Så igår sa han att han hade tänkt om, han lär du numera in ordet vid hennes spontanspporteringar. Varför ta bort hennes glädje med "nä" "apport" "nä" "apport" *spotta* "nä" "apport" "br...." *spotta* "nä" när han kan slipa på spontanapporten på ett roligare sätt i stället.... Lite schäfertänk om man får vara så fördomsfull :angel:

//E
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Eftersom jag har haft border terrier så borde jag vara lite partisk också, men jag har inte träffat någon vettig sedan min dog... :crazy:

Nä, jag håller mig till tyskarna, det är för mycket pajas i border terrier..

//E
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

lady_vip skrev:
Eftersom jag har haft border terrier så borde jag vara lite partisk också, men jag har inte träffat någon vettig sedan min dog... :crazy:

Nä, jag håller mig till tyskarna, det är för mycket pajas i border terrier..

//E

Jo så kan det ju vara, dom borderterriers jag talar om såg jag för ca 15 år sedan.

Sedan skulle inte jag helt lägga ner "Schäfertänket" om jag var han en jakthund ska apportera allt såsom tex äckliga kråkor under prov.
Visst har retrivers en större apportlust men liksom alla hundar tar de ogärna äckliga saker i mun.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Ja klart... Är hon så liten så =) Men då blir det inte appellen till våren inte! Hon måste ju vara 12 mån :D Om jag inte missuppfattade dig!
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

Vi har en bekant som har en superskarp Jämte en asmesig gråhund och en superfin Schäfer. Det vart mkt kaffe hos dom ett tag på mitt initiativ och frugan vacklade lite i sin inställning till Schäfer.....

:rofl: Ja, det låter som rätta takter! Lite mer fika hos dessa bekanta så har hon snart smält! :D
 
Sv: År små hundar jobbigare än stora?

GaurdianAngel skrev:
Schäfern är trots sina stå-upp-öron :D faktiskt en mycket trevlig ras och inte alls så "knepig/tuff" som många tycks tro. Der är snarare en ganska mjuk ras.

Stå-upp-öron är ju det allra finaste (sa hon som har en hund som ser ut som en mycket liten schäfer med väldigt korta ben...) ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp