Arab som familjehäst (första häst)!?

Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Håller inte med dig. Jag köpte min första arab, en klok och mogen herre, efter 25 års riduppehåll, och skakade som ett asplöv första gången jag satt upp på honom. Han bar runt mig länge som om han bar på en dyr porslinsvas - senare, när han märkte att jag hade fått upp självförtroendet och börjat rida lite aktivare, då visade han upp sin pigga sida :p men alltid med en enorm lyhördhet. Mina barn red också på honom och han hittade aldrig på något tok. En häst som tog med sig halva mitt hjärta när han dog :(

Det som jag då skulle säga som slutsats är att araben är fruktansvärt duktig på att läsa av sin ryttare och då gäller det att det är rätt sorts häst helt enkelt.

Betr nerv så visst ska man komma ihåg att det är ett fullblod, men jag tycker att arabens nerv består mest i en enorm vakenhet och intelligens som ibland kan ställa till det för dom. De mest explosiva och "besvärliga" hästar som jag personligen mött har alla varit halvblod.

Återigen - individen, individen, individen.

Hoppas på samma tur för oss, jag har inte varit aktiv på ca 24 år så vi behöver en genomsnäll individ
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 156
Senast: inverterad
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 850
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 789
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp