Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

Sv: Araben och sadeljakten

Jag tycker sadeln ligger rätt uselt på den bilden i rörelse. För smal, för svängd är det första jag tänker på, men ögat kan luras när man ser en bild. Men bra tycker jag inte den ligger. Ryttaren kommer ofelbart att hamna i bakvikt med tanke på hur sätet lutar på just den bilden.

Otacksamt sadelläge med den jättemagen, verkar inte roligt alls att försöka hitta sadel. Själv är jag rätt imponerad av infon som WOS-sadlarna kommer med, just detta med sadelläge/sadelgjordsläge och hur man provar ut sadlar till olika hästtyper. Deras H-gjord är jag jättenyfiken på, ser man på bilderna så verkar det vara en höjdare till de hästar de provat ut den på.

Jag gissar att du itne menade mig? (baserat på att ajg inte har nån bild i rörelse utlagd ;) och att Elsa kanppast har nån jättemage hihi!)

JAg håller med om vad du sa ang. sadeln på Phigalle dock.

på första bilden ser den ut att ligga rätt bra men den ser väldigt lång ut för hästen. Blir nästan så att den trycker på ländryggen.

Glidmattor och annat tycker inte jag fungerar alls. Har du sadelgjordsläget längre fram än vad sadeln ligger så kommer allt dras framåt oavsett vad du stoppar under. Det som kan hjälpa är att du köper en gjord som har magplattan längre fram än vad spännena är. Svängd eller anatomiskt formad med andra ord.

på ridbilden andvänds grannens sadelgjord och den är ngt svängd.

Så hoppsadeln var inget att ha till någon av mina pållar?

På Phigalle tyckte jag den inte låg bra någonstans, för svängd och för smal. På Adele tyckte jag de ffa såg väldigt lång ut, i smalaste laget också.

Gällande sadelläget är det väldigt svårt när de har som dina (och min :crazy: ), gjorden hamnar mitt under magen ungefär, det drar som sagt fram sadlarna hur man än gör, ffa om man har en sadel som är det minsta för smal och inte kommer ner PÅ hästen. Själv har jag även provat svängd gjord men det hjälper inte mer än att sadeln ändå glider fram och ger hästen skav på armbågarna då det som svänger fram hamnar för långt fram och således går emot armbågarna. Hjälper väl inte dig så mycket mer än ger dig en uppgiven suck. ;)

Dessvärre var nog inte hoppsadeln något lyckat utprovande. (men stor eloge till dig att ge dig iväg med båda hästarna sådär, särskilt när ingen av dem är särskilt resvan :bow: )

Ja se dessa araber!

Jag hade med både smabo,granntös på 10 år + min nya medryttare och det var perfekt antal att ha med när man har med två hästar.

Ska försöka hinna med att prova dressyrsadeln i morgon. Sadelutprovaren rek att andvända antiglidpad + svanskappa i ca 3 månader tills hon musklat sej då sadeln åkte fram lite bara genom att man ledde henne några meter i skritt. (borde det inte säga någonting?).
Hmm ... den var iaf superskön att rida på provridningen.

haha har sadelutprovaren 3 månaders kontroll? Låter nästan som det. Använd svanskappan och kom tillbaka och köp ny sadel om 3 månader.

Hade sadelutprovaren endast en helgkurs som utbildning eller vad var det för tomte du var hos? En sadel ska provas fast spänd för att man ska se hur den ligger, så att denne bara lagt på den på ryggen låter ju vansinnigt. Vad mer för sadlar provade ni?

av hoppsadlarna provade den innan en santa cruz och en prestige tror jag att det var.
var pessoan för smal för adele med?

HeJ!

Jag börjar undra vad det är med sadelutprovare och araber??
Min kommer ju också hem med sadlar som ständigt åker fram.. Eller är för långa.. Eller inte passar över ryggen.. Och jag VET att min utprovare "ska vara" duktig och inte har bara en helgkurs, han är sån där engelsk.. men det verkar ju inte hjälpa.. Mummel mummel..

Jag håller iaf med övriga om sadeln (men jag är ingen expert). Kan bara jämföra med bilderna på min sötnos som hade en för lång sadel..

Ska fota min pärla med sadeln endera dagen här, fast jag vet inte om jag vågar lägga ut bilderna igen.. Jag hade typ feber när vi var och provade ut den (det verkar jag alltid ha, är det ett tecken, tro??) och var inte alls så "kaxig" som jag velat vara.

jaja.. sambon överlevde barbacka i lördags så då ska väl jag också göra det- tycker jag..

/ Lavinia

Förlåt, jag har kommit åt helt fel knapp! Dessutom har jag min usla dator där jag bränt upp en del tangenter, därför blev WOW-sadeln WOS-sadeln. WOW är alltså det riktiga namnet på sadeln jag menar. Inne på deras sida hittade jag mycket tänkvärt just om placering av stroppar och vilka man använder, vilken gjord och också mycket om hur bommen är utformad för olika häst/ryggtyper.

När jag väl köper häst ska jag faktiskt sälja av de övriga dressyrsadlarna (fast jag behåller nog den bomlösa) och investera i en WOW istället. Dels för att valmöjligheterna är oändliga och jag till nästa häst kan byta ut de delar som inte längre fungerar, dels därför att ompumpningen av bossorna ger så mycket möjligheter för mig själv att få sadeln att passa i olika utvecklingsstadier (betesfet, i trim etc).

Senast ändrad:

Ja herregud va var det för tomte du var hos? Verkar otroligt oseriöst.

Lavina Det är inte bara araber det gäller det är alla hästar... Det är bara det att araber och andra breda raser så ligger inte sadlarna still på (om det inte är helt rätt).

man får lära sig själv helt enkelt! läs allt du kan komma över om hur en sadel ska ligga och prova många sadlar. se ordentligt på din häst, hur är rygglinjen, sadelgjordsläget och hur mkt plats finns det för sadeln? det är tyvärr så att det finns inte mer än en handfull utprovare som är värda sin titel..

min arabs sadel ligger perfekt, och jag har provat ut den själv. glider inte fram trots att han ser ut som en liten tunna.:p

Vad har du för sadel till M?

Jag försöker läsa och lära mig var jag än kommer åt om sadeltillpassning. Men något som jag tycker är väldigt svårt, det är att hur man ser att en sadel är för rak/ för svängd för en viss häst?
Någon som kan förklara det på ett pedagogiskt sätt :) ?

Och icke att förglömma.. Araberna HAR kortare rygg (ja oftast iaf) och det verkar vissa sadelmakare helt missa att ta hänsyn till..

För min del är det omöjligt att säja om sadeln skaver pga att den är för lång och den rör sej med hennes "bakben" (hur ska jag förklara det?), eller om det är så att den åker fram och pga frambenen som går i sadelgjorden gungar fram och tillbaka. Oavsett vilket verkar det just nu inte finnas en enda sadelgjord som hon inte sparkar på med armbågen.. man blir lite trött..

Jaja, ska försöka fota sadeln idag, igår red jag med den och hon har börjat protestera mot den..

/ lavinia, som snart rider barbacka enbart, tills pållan är ordentligt musklad och DÅ köper en vettig sadel.. jag får väl ramla av helt enkelt..

Provade dressyrsadeln idag, Albion Legend K2 17" MW. Dock har jag läst att den är för ryttare med långa ben och hästar med svängd rygg?? jag som har korta ben och häst med svängd rygg.

Iaf bild från innan ridning.
onsdag004.jpg

onsdag007.jpg

onsdag006.jpg

onsdag008.jpg

med en lånad gjord från affären med speciell ring.
onsdag011.jpg

onsdag012.jpg

kanske inte allra bästa bilderna men här efter ridturen på 40 minuter i skritt och trav.
Jag sitter bra i sadeln, det känns som hästen gillar den för hon går bättre när hon rids i den. Men den åker fram några få cm. Sadelgjorden kanar av magen. Och det blir märken efter sadeln.
Vad tycker ni?
onsdag015.jpg

onsdag020.jpg

onsdag018.jpg

onsdag021.jpg

Den ser lite för lång ut tycker jag, och pga. det så ser det ut som bossorna kommer att trycka in i länden som det brukar bli på för raka sadlar och sluta med att den skjuts frammåt eller hon får ont av trycket där.
Dock tycker jag bredden och själva tyngdpunkten ser bra ut, svs. den hamnar där den ska, förutom att den ser lite lång ut då.

ps. såg att du ju hade skrivit att den hade åkt fram lite haha!
Som sagt jag tror det är främst för att den är lite för lång, och då får samma effekt som en för rak sadel gör (som isabellen du hade först) där bak, och går emot och puttas fram liksom av länden/bossorna där bak.

pps. kommer inte ihåg om jag sagt innan, men kolla på islandssadlar, dom är byggda för korta (väldigt korta i vissa fall) runda hästar utan manke;), och det finns ju väldigt många som är raka nog att ha som dressyrsadlar.
JAg skulle inte köpt den, även om det är en riktigt trevlig sadel.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker den är för smal jag.

Nu tänker jag bara lite men om du får en vidare, som kommer ner på henne mer framtill så kommer den att följa ryggen bättre hela vägen bak och då inte heller putta fram den. Nu är den lite hög fram och sluttar litegran bakåt, och då Albionen är en rätt så rak sadel så ligger den ann mer bak (tänk dig något i bakvikt, vid rörelse framåt så blir det ju än mer bakvikt och så åker det framåt och uppåt i framkant) och vid ridning och rörelse så puttas den således framåt. Får man den lite lättare bak, utan att glappa naturligtvis, genom att få ner den fram, kommer hästen att röra sig under sadeln utan att påverka dess läge.

Om någon mer vetande vill får ni gärna revidera de här tankebanorna. :)

Någon mer om hur Albion dressyrsadeln passar??
Jag har till och med lördag att ha den på så jag måste veta. Den kostar 13.000kr och är andvänd i 20 timmar.
Behövs en vidare bom så har jag hittat en begagnad i stl W för 10.000 som man kan få på öppet köp.
Har även hittat en W men med 17,5" för 8000kr med öppet köp.

Är Albion för rak?
Kan en storlek vidare sitta bättre,ge mindre märken?
Kan det vara så att det är magen som puttar fram sadeln? sadlarna..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd