Araben och sadeljakten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 189
  • Visningar Visningar 21 400

Bukefalos 30 år!

Sv: Araben och sadeljakten

jag har fått tag på en k2 w 17" på en försäljningssida. Men man får köpa den på öppetköp för sadel 10.000 +300kr + frakt eller om det var med frakt och om den inte passar så får man betala frakt tillbaka + 300kr och så får man pengarna man lagt ut för sadeln. rörigt men jag fattade inte riktigt hur dte hängde ihop

Tyvärr håller jag med att dn ligger def. i bakvikt, och ser för smal ut både på så sätt och vinkemässigt på den andra bilden. Som andra nämde hur ska hästen muskla sig i den och de muskler som finns kommer göra ont på om man har den regelbundet eftersom det kommer trycka fel. Fin sadel förutom det dock.

Ok kan ju vara värt att prova kanske då, men jag tror ändå den är en för rak sadel för din häst tyvärr.
Lycka till (igen hihi) :)

Hmm närmare eftertanke när jag satt och kollade på prestige dressyrsadlar (jag vill prova en leonardo, inte leonardo D, utan 'bara' leonardo, ) så såg jag "hippos dressage" modellen, och såg att den ahr ju rundbossor och såg inte så farligt lång ut, den kanske kunde vara värd att prova om du kan, tror din häst kan behöva rundbossor eftersom hon är så kort och lite svängd, är ju större chans att den ligger bra då liksom.

googla på prestige italy och sen in på dressage sadel delen så ser du den där.

Jag har provat Globus Clic i bomvidd 34, se bilder tidigare i tråden.
Jag försökte förklara att jag trodde hon behövde en bredare sadel men det trodde inte alls sadelutpovaren.. Ska kontakta en privatperson som jag hittat på internet om dennes Wide och kolla om öppet köp.

Sorry :o Får skylla på den sena timmen för jag minns mycket väl de bilderna du hade lagt ut på Clicen. 34:an ser lite smal ut, finns en 36:a att prova lättillgängligt så gör det.

Kolla även albionen. Jag har provat båda på min och de låg hyffsat lika förutom att albionen blev för smal och vidare har jag inte fått tag på. Clicen gillade inte jag alls personligen men den låg bra på hästen så jag upplevde dem relativt lika.

Men man får köpa den på öppetköp för sadel 10.000 +300kr + frakt eller om det var med frakt och om den inte passar så får man betala frakt tillbaka + 300kr

Det är väl egentligen det som är nackdelen med att skicka efter sadlar per post, att frakten inte blir så kul att tampas med. Så länge man har en butik i närheten är det smidigt att plocka med sig sadlar hem och prova, men annars är det mer lönsamt att anlita antingen en sadelutprovare som kommer ut eller lasta hästen och åka nånstans där man kan få prova många sadlar på en gång :(

Men givetvis så finns sällan just de sadlarna man verkligen vill prova till hands när man behöver det. Har funderat mycket på det här med sadelutprovning, och efter ett 30? tal sadlar provade under den period jag ägt hästen så skall jag nästa gång jag känner mig sysslolös skaffa en cykel och en frimärkssamling :devil:

Tyvärr håller jag med att dn ligger def. i bakvikt, och ser för smal ut både på så sätt och vinkemässigt på den andra bilden. Som andra nämde hur ska hästen muskla sig i den och de muskler som finns kommer göra ont på om man har den regelbundet eftersom det kommer trycka fel. Fin sadel förutom det dock.
Ja, tyvärr, ni har rätt, jag blev lite överentusisastisk:o, för jag satt bra( inte i bakvikt vilket jag har stor erfarenhet av hur det känns)sadeln låg still, åkte inte fram ( vilket de flesta gör), den var inte för lång ( vilket "alla" är).Och den var smal att sitta i, jag satt helt rätt.
Rätt sadel för mej, men fel för hästen. Och hon kommer först :love:, så jag lägger ner tills vidare och tuffar på i min gamma Hectorsadel, tills jag är klar för nya försök och säkert misstag:crazy:
Fortsätter att följa tråden, den är spännande!

Jag var hos sadelutprovaren i lördags och fick hem rodrigo pessoa som inte passade och albion k2 som dom tycker ör det enda tänkbara för min häst i dagsläget tills hon är mer igång.

Adele gillade inte alls clicen och jag tyckte om den så där tills jag satt i albion som både jag och häst är förvånade över hur sjön den var men den ligger ju inte 100 ändå. Mitt sto har ju även eller har varit mkt framtung,tyngt i handen enormt och gått på bogarna extremt. Hon har inte gjort det de sista två månader men hon har jätte ont i högbra bogen/halsen. Ger nassage och strech och dte verkade hjälpa i början men vet inte längre. Hon har även testat akupunktur och dipl massör men det verkar inte hjälpa helt och hållet.

Provred i Prestige versillles idag men den låg inte bra. För smal och bakvalvet låg minst fem cm högre än framvalvet. Den var skön för rumpan men jag hade inget bra knästöd i den,jag som är van vid dressyrsadlar. Jag älskade k2 men den låg inte helt 100. Tots sadelutprovare och divers så orkar jag inte leta efter den rätta sadeln längre iaf när det gäller hopp och dressyr. Istället åkte jag till min tränare och köpte en westernsadel som jag vet ligger helt perfekt på Adele. Så får jag leta vidare efter dressyrsadel senare när hon är mer i form.

Bra beslut! När hon fått mera muskler och är i gång helt så kan du ge dig in i sadelletandet igen! Förhoppningsvis med bättre resultat denna gång.

Lycka till med hästen!

*kl*

Lånat hem en Albion K2 dressyr i W men det blev samma ruggningar som i MW. Passade ingen av hästarna.

har nu provat två hoppsadlar till hästarna. En Globuc clic 36 och en presige golden star 36 dock släppte sadlarna ngt bak på båda hästarna. Mins märke fick stoet av prestigen dock kändes den ngt för smal.

Orkar inte bläddra igenom hela tråden.

Men har du provat Morris&Nolan? Eller Crown? Båda dom sadlarna har legat bra på min "svåra" häst.

Och så har grannen två km bort ett par sadlar till salu.:D

Bara att komma och prova. Jag kan knata ner med dem till JF's ridhus, inte många meter.

Hoppas du hittar en snart!
Jag har gett upp på en dressyrsadel med bom och ska köpa en Fhoenix vogue (kankse vore nåt för dig? finns på softsad*les i sverige) eller en sesantion G3 bomlös, blir nog en vogue (velar fram och tillbaka hela tiden) för den är mest som en normal dressyrsadel.
Då passar den jämt iallafall och då har jag 'bara' en hoppsadel att hitta sen :S

OH förresten!
Vet att du antagligen vill ha en dressyr, men HDR har breda bomvidder om du inte redan provat.
Jag var lite sugen på en HDR fletcher (hopp) men alla HDR ska gå att få i liknande till en 38 i globus, tror kanske att en 34 HDR är liknande en 36 i globus.
HDR har ju ändå ganksa många modeller o är ju inte astronomiskt dyra.

Vilken bra ide!!
Vad för sadlar har du? stl?

Kan försöka få med någon av granntöserna så kan jag ta med båda hästarna bort eller ev gubben om vi skulle vara barnlediga vid tillfället. Annars kan jag alltid ställa in en av hästarna i stallet hos J så länge.

*KNAPPLÅN*

Jag tänkte hoppa in lite här med min tös som liknar din Adele! Och vi hittar ingen sadel som passar och jag tror faktiskt inte att det ens finns en som passar till 100%. Jag har läst om H-gjord och tror att det kan vara något för oss då det största problemt är att sadelgjorden hamnar för långt fram och drar med sig sadeln som i sin tur fastnar vid bogbladen och ligger där och skaver...

Jag rider i denna sadel just nu, dock sällan (mindre än en gång/vecka). Övrig tid barbacka med en tjock padd med kanaler fastsatt med täckesgjorden under min beniga rumpa!

Jag har fått tipset om en Fhoenix Standard el. Vogue till min tös så just nu sparar vi till en sådan. Men jag tvivlar på att den kommer sitta still också. Som ni ser på bilderna så är det ju som att sätta en sadel på en boll eller nåt!
:crazy:

Exakt hur dåligt ligger sadeln tycker ni?
:confused:
Elinsbilder192.jpg

Elinsbilder121.jpg

det kanske skulle underlätta om du hade sadelgjorden åt rätt håll;) du har vänt den bak och fram...

det kanske skulle underlätta om du hade sadelgjorden åt rätt håll;) du har vänt den bak och fram...

Men då går ju liksom böjen MOT hennes runda mage istället för "runt" den... eller? :confused: Men då ska jag ändra på den genast! Kanske problemet är löst då... (usch, min stackars lilla häst med en sådan matte...)

;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Dressyr sadel colbert brothers Flo
  • Bygga lösdrift
  • Totaldissad sadel
  • Övervaknings kamera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund