Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Timpa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 555
  • Visningar Visningar 302 094
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

*lånar knapp*

*Den mentala biten nedärvs inte utan beror på hantering, dvs den behöver man inte diskutera

Man kan forma sin häst mkt genom hantering-JA! Men den mentala biten nedärvs.Hästar har olika grader av nerv och flyktinstinkt som är medfött.Hästar är individer...man kan aldrig ta en häst och säga att resten av hästvärlden "skall vara sån".En normal häst är mkt formbar.

Men att uttala sej om tex en häst som kanske är iväg på show etc som man inte känner närmare bör man inte uttala sej om.Hästen kan vara ovan vid utställningar el miljön-ngt kan ha hänt på vägen som orsakat onödig stress så att hästen därav beter sej "konstigt".Ibland kan det räcka med att fel person håller i andra änden av grimskaftet för att öka stressen ytterligare...om denne är någon som hästen inte känner el har förtroende för.

När man diskuterar hingstar...man pratar inte negativt om en hingst som man sett ett par få avkommor efter.En avkomma har en mor och en far...och den som sätter största prägeln på sin avkomma är i regel stoet.Så innan man uttalar nåt negativt om någon hingst och dess avkommor bör man ha sett en hel del och dessutom kunna stå för det man säger.Ett par avkommor ger ingen tumregel för vad just den hingsten lämnar.

*KL*
Är det verkligen ingen som vill tipsa om en hingst som skulle kunna passa till mitt sto? :confused: Av de hingstar som jag sett personligen så gillar jag Om El Tanam bäst, men tror inte han är helt rätt på just det här stoet? De har så olika exteriör att jag oroar mig för att det kan bli "precis vad som helst"? Kaiser är en annan liten favorit - kanske passar stoet bättre extreriört? Mentalt är hon självständig, väldigt cool och hetsar inte upp sig i onödan. Hon är en bra mamma som uppfostrar sina ungar väl. De två avkommor hon har fått har även begåvats med hennes stabila psyke.

Kom igen nu! Det här är väl ändå inte bara ännu en KFIB-församling där man bara kommenterar varandras hästar om man känner varandra väl och redan kliat varandras ryggar länge? *hoppas INTE* Jag tål kritik, både när det gäller mitt sto, mig själv, mina åsikter och för all del min ridning. Ta en titt på bilderna, stammen och tänk på de hingstar som ni själva sett/känner till. Vem tror ni skulle komplettera min dam väl?

Jag har inte heller kunnat läsa alla inlägg, skumt.

Kassiopeja: Jag har ju ett sto med en övervägande egyptisk mamma och en mixad pappa med El Shaklan-linjer som jag är väldigt nöjd med. Så jag tror inte att din första tanke om Om el Tanam till ditt sto är fel alls.

En annan hingst jag tror du kanske kan spana på är El Yashmir. Han är närbesläktad med min stos pappa och min syster har precis köpt sig en mkt trevlig (och snygg) valack efter honom. Där har du ju El Shaklan via El Mokari och så mer egyptiskt via Kaisoon. Han avkommor såg generellt ut att vara stora, rejäla och mkt typade med bra ben.

Jag är förstås inget proffs, är inte känd och detta är mina alldeles egna, personliga åsikter som inte är någon absolut sanning ;)

Jag tycker det är jättesvårt att svara.
Det enda lilla bidrag jag kan lämna
är hur jag själv resonerade i år.

Till ett av mina ston (helpolsk) behövde jag lite mer höjd
samt ett bättre kors till henne.

Huvud, hals och rörelser har hon gott av själv
och det ligger starkt nedärvt från både mor och far.
Hennes mor har verkligen ett mkt bra kors dessutom
men det "klack" inte riktigt till för just detta sto.

Jag valde Rohara Bacara e Padron Psyche.
Han har ett vackert trekantigt huvud men framförallt
det jag just saknade, ett bra kors. Vidare kan han trava på
bra och är väldigt, väldigt trevlig. Jag har träffat honom
många ggr dels på utställningar dels i hemmiljö.
Du kan läsa mer om honom här http://www.mttrainingcenter.com/Stallions/Bacara/default.htm
Han är ju ung och obeprövad, dock har han fått två föl
varav ett har jag sett och det såg i mina ögon bra ut.
Han rids in nu och om allt blir som det tänkts så är
det ridutveckling som gäller åren framöver för honom.
Mer fakta får du givetvis om du ringer dem själv.

Nu hoppas jag att jag har haft rätt ingredienser
i soppan men det vet man aldrig förrän efteråt.:rofl:
Annika

Kollade på video av El Yashmir nu och han är väldigt lik mitt sto. Nästan så jag börjar undra om det verkligen är vettigt att lägga på något med så pass lik stam? Mitt sto är ju linjeavlat på Nazeer (som så många helegypter världen över) och då främst via Kaysoon. Kanske är det han som gör att de ser så pass lika ut? Tycker tyvärr att El Yashmir också verkar ha samma kors som min dam, men videon kanske ger en skev bild av hingsten?
Ibland kan jag också tycka att linjeavelsprocenten är lite väl hög på mitt sto, kanske är därför jag mest tittar på nåt att köra en outcross med? Är själv väldigt förtjust i diamond cross (egyptiskt/polskt) så kanske en helpolsk hingst? Något som ger lite storlek (hon är ett ponnysto) vore väl inte heller fel... Jag är inte ute efter några 160-avkommor, men gillar spannet mellan 150-155 och undviker gärna just ponnystorlek.

Hmmm... Rohara Bacara kanske kan vara ett namn för mitt sto i framtiden, men jag ser nog hellre flera avkommor som vuxna innan jag provar en hingst. Gillar hans HALS skarpt i alla fall!

Men hallå, du ska väl inte betäcka damen ;) Alla små söta hingstföl du tittat på då!? ;)

Men hallå, du ska väl inte betäcka damen ;) Alla små söta hingstföl du tittat på då!? ;)
Näeh.. det blir inte JAG som betäcker, men betäckas ska hon ju likafullt, eller hur? Sen funderar jag på att skriva in en framtida avelsrätt i mitt försäljningskontrakt också.... :idea:

Det var nåt skumt...kunde inte heller läsa mitt egna inlägg.Men nu verkar det ju funka igen.;)

Elton eller Preference då som Salaterka puffade för tidigare i tråden? Elton tyckte jag såg ut att ha en jättefin rumpa! :d Har tyvärr aldrig sett honom IRL.

Premier skulle visst också tillbaka till Sverige igen inför nästa säsong. Vet inte om han är över ponnymått dock men det finns det säkert andra här som gör. :)

Ah ja det vore ju fint, skriv in att du har rätt till ett föl på henne med valfri hingst ;)

Nesjla: SORRY lång tid, men jag har hittat utställningskatalogen där mulsanne var med. TYVÄRR hade jag inte skrivit ner poängen, men Salaterka var med i samma klass, så användaren med samma namn här på forumet kanske har en aning? :) Det var linköping 27-28 maj 2000 ifall någon annan vet :)

Senast ändrad:

Premier är 148 cm.

Och Elton har en jättemaffig rumpa. :D

Carina på Silver Arabians

KL
Hur många vuxna avkommor har Pref. och Elton.
Är väl inte så många.
Premier har väl inga vuxna.

Någon som vet hur mycket det kommer kosta att betäcka med Premier?

Vad synd, men tack för att du tittade efter! Ska kolla med Salaterka om hon kanske har dem. Tack för tipset! :)

Tänkte oxå på det att du blev förtjust i stofölet på den där norska sidan som var länkad till för ett tag sen. Hon är ju efter Bey Gali som har Kubinec som farfar, och honom gillade du oxå har jag för mig.
Så Bey Gali kanske kunde vara nått! :idea: Han rids oxå tror jag och står uppåt landet nånstans, fast kanske lite väl långt upp iofs... :angel:

/Emma

KL
Är väl inte så många.
Preference (källa arabdatasource.com, avkommor efter 1999 finns ej med):

Name Number Foaled Gender Color Dam
STONEWALL SAHR*7615 14 May 1993 Stallion Grey SATYNA
CHRYSMYNTA SAHR*7753 21 Feb 1994 Mare Grey CAPRIFOLIA
NATAC SAHR*8429 28 Feb 1994 Stallion Bay NARCOSA
CASTANIA SAHR*7737 01 Mar 1994 Mare Grey CHAMPIONKA
NIEWIASTA SAHR*8022 02 Mar 1994 Mare Chestnut NIEBIOSA
GAWATZA SAHR*7862 07 Mar 1994 Mare Grey GALOWA
EVANGELISTA SAHR*7805 08 May 1994 Mare Grey ELYRIA PL
SATIRICA DSAH*2692 20 Feb 1995 Mare Grey SATYNA
PEBBLES SAHR*8462 06 Mar 1995 Mare Grey CAPRIFOLIA
GLORIOZA SAHR*8336 13 Mar 1995 Mare Grey GALAXCJA
CISOWKA AHSB*25631 15 Mar 1995 Mare Grey CHAMPIONKA
CONFIDENCE SAHR*8254 25 Mar 1995 Stallion Grey CAROLINE
SHILOH TWO SAHR*8862 25 Mar 1996 Stallion Chestnut SATYNA
EVIDENCE SAHR*8690 12 Apr 1996 Stallion Chestnut ELYRIA PL
STOJA SAHR*9230 06 May 1997 Mare Bay SATYNA
FASMO DSAH*2994 15 Apr 1998 Stallion Bay BAQILLE
AMIRIHE DSAH*2988 14 Jun 1998 Mare Chestnut AMINHE
EUPREFIA SAHR*9710 23 Mar 1999 Mare Grey EUPHRASIA
FUTURE SAHR*9721 30 Mar 1999 Stallion Grey FORTECA
CARIDA FAR*456 18 Apr 1999 Mare Grey CHAMPIONKA

KL
Är väl inte så många.
Elton (källa arabdatasource.com, avkommor efter 1999 finns ej med):

Name Number Foaled Gender Color Dam
ZALON SAHR*8157 06 Feb 1994 Stallion Grey ZADRA PL
BALESZKA SAHR*7702 20 Mar 1994 Mare Grey BABUCZKA
MINITO SAHR*7987 11 Apr 1994 Stallion Bay MININA
EXBIRANZA SAHR*8304 27 Feb 1995 Mare Grey EX BIANA
ENFERNO SAHR*8294 13 Apr 1995 Stallion Bay EPOPEJA PL
MELTONICA SAHR*8406 21 Apr 1995 Mare Grey MEMSAHI
ATTENTAT SAHR*8204 04 May 1995 Stallion Bay ARGENIA
FELA SAHR*8319 07 May 1995 Mare Bay FANTAZJA
WIELKI WALENTINO SAHR*8890 16 May 1995 Gelding Grey WIELKA WANINNA
WARHAMMER SAHR*8543 22 May 1995 Stallion Grey CLOE
BABTCZEBA SAHR*8610 28 May 1995 Mare Grey BABUCZKA
EUPHORBIA SAHR*8688 18 Feb 1996 Mare Grey ESTMICA
ELVIS SAHR*8673 14 Mar 1996 Gelding Grey HAADYAH
EUNEEK SAHR*8687 31 Mar 1996 Stallion Grey EPOPEJA PL
APOKALYPS SAHR*8603 27 Apr 1996 Stallion Grey ARGENIA
AMBRAH NOVA SAHR*8597 25 Jun 1996 Mare Bay ALBALINTA
SALATERKA SAHR*9206 15 Mar 1997 Mare Bay SAPALA
FINONA SAHR*9054 25 Apr 1997 Mare Grey FAIRY
ELMINETTE SAHR*9033 19 May 1997 Mare Bay EL MINA
FARIN SAHR*9389 26 Apr 1998 Stallion Bay EYD FAZUSHKA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 013
Senast: MiniLi
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 417
Senast: athena
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka