Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?
KL
Men varför har då inte Preference använts mer?
30 avkommor mellan 93-99 är ju inte speciellt många.
Uppenbarligen har (hoppas jag läst rätt nu)
tävlas ju några avkommor. Han borde väl vara
ämne för prestationavel "trots" strålande
utställningsresultat.
Likaså Elton.
Är jag helt ute och simmar?
Annika
Ja, du Annika, det borde väl du veta som har använt hingstar som inte varit ”hotta”: han står väl hos fel person… :smirk:
Hade han stått på Oppreva så hade han säkert legat i topp på betäckningarna, eller hos Madde som också har ett brett kundnät (titta bara på Ege, som betäckte mer sin första säsong hos Madde än han hade totalt avkommor under HELA sitt liv).
Det är inte alltid de hingstar som betäcker flest, som är bäst utan det är flera aspekter:
1. Hingsten står hos en hingsthållare med ett brett kundnät, vilket gör att många kommer och tittar på honom.
Om vi tar Preference och Hannah som exempel, så kan jag berätta att hennes stora kundnät är inom nordsvenska brukshästen och hon står med 4 hingstar till avel (Preference, Isvind, Teigeblesen och Fabian). Hon har haft upp emot 40 ston om året till avel (det pendlar vanligtvis mellan 20-30 ston trots att hon är dyrast i Sverige på sina nsv-hingstar. 2006 hade hon Teigeblesen utleasad till Norge där han själv betäckte 30 ston) och av dem var en handfull till Preference. Resten är nordsvenska ston.
2. Många anser att ”ja, men han står ju kvar nästa år också, för hon kommer ju inte att sälja honom. Då betäcker vi med xxx i år istället..”
Det här är så vanligt. Själv vet jag hur det var med Maz (Aladdin-Maricedia/Cedr). Jag hade honom hemma i stallet och betäckte med andra hingstar istället för att ”Maz blir ju kvar”, många andra tänkte samma sak. Jo, kvar blev han… till en decemberdag när han fick en svår kolik och fick tas bort samma dag. Gissa om man grämde sig då!
Nu har många betäckt med Algorytm senaste åren pga att han börjar bli gammal och folk får panik, tänk om han dör!? Och ja, det gör de ju till slut. Hannah själv skrattade lite ironiskt när vi pratade om det här förut, ”ja, om Priffen lever när han är 23 så strömmar folk kanske hit till honom”. Hon har slutat att annonsera och har bara hemsidan som gör reklam för honom.
3. Hur många av er visste ex.vis om Preference? Jag vet att Hannah har annonserat, hingsten är dubbel Rikschampion, men det är dåligt med folk som hör av sig. Han var dessutom en av de ledande fadershingstarna när det gäller utställning efter sina första säsonger. Tror han var no. 1, men det måste jag kolla upp, han slog hingstar som Kulak.
4. Hingsthållaren är duktig på att föra fram sin hingst ex.vis genom att träffa mycket folk eller på internet och det skapar ett intresse för honom och att folk får upp ögonen för hingsten.
Det är inte bara Preference som råkat ut för detta, tidigare nämndes Lekier, du Annika har betäckt med TC Kashmir - för övrigt svensk Rikschampion, men betäckte inte många utomstående ston. Jag har nog bara sett Tosca och Kahir av hans avkommor och då fick han ändå totalt ca 41 avkommor. När han stod här hörde jag knappt någon som ens funderade på att betäcka med honom. Helt otroligt egentligen med tanke på den enormt häftiga härstamning han har! Det är som en ynnest att få in en Nabor-son så sent som på 1990-talet, men det var knappt någon som uppskattade det.
Till syvende och sist så är det tyvärr så att många som betäcker idag är alltför dåligt pålästa när det gäller härstamningar, vad det finns för hingstar och vad de ska leta efter. Förr var folk mer pålästa när det gällde härstamningar och hade en helt annan helheltsbild.
Jag ser fram emot att avelsgruppen i SAHF ska göra sitt för att komma itu med denna situation. Steg 1 är att vi får en korrekt hingstkatalog till våren, så att vi får ett bättre arbetsverktyg att gå efter. (Så om du har en hingst som felaktigt stod med i katalogen pga att han är död, exporterad eller kastrerad: hör av dig till ARAB och åtgärda det. Jag tror att Cleese blir väldigt tacksam för detta! )
Anette