Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Timpa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 555
  • Visningar Visningar 302 097
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

KL
Hur många vuxna avkommor har Pref. och Elton.
Är väl inte så många.
Premier har väl inga vuxna.

Preference har 30 rena arabavkommor och en del arabkorsningar. Som Carinas lista visade så är den förste född 1993, och därmed 13 år gammal. Preference har avkommor som tävlas i hoppning och körning som jag vet om.
Han har flera döttrar i aveln, bland annat Prinsens Arabers Gawatzka, som lämnat de två bra galoppörerna Grand e.Nipr 2002-2004 i Polen med 17 löp (2-1-4-1) och Gwarant e.Wadim 2004-2005 i Polen med 18 löp (3-9-4-1) .

Eltons första föl föddes 1994 och är 12 år gamla. Min Salaterka är 9 år gammal. Jag kommer inte exakt ihåg hur många avkommor han fått efter 1999, men han har nog ungefär lika många avkommor som Preference.
Elton har avkommor som tävlar i distans, western och körning.

Premier fick 16 avkommor i år, och har sedan tidigare ca 15 avkommor varav den första är född 2001. Hans äldsta avkommor är alltså 5 år gamla och finns i England.

Premier blev inmätt i Polen 1999 som 150 cm och på avelsvärderingen i Sverige 2005 till 148 cm. Elton är lika stor som
Premier, Preference är 153-154 cm.

Anette

Intressant att du har bra koll på Cadyk!
Min Bouquet har följande stam (Metat-Bychawa/Cadyk) och ingen har hittills kunnat berätta så mycket för mig om Cadyk mer än att han var fin, typ. ??

Jag har ju tävlat sida vid sida med Barett (som också är e. Metat) och har sett att de exteriört är väldigt lika (fast en är svart och en är vit!), men jag har verkligen undrat över mödernets hästar, så det var roligt att läsa lite om Cadyk.

Sedan tyckte jag Preference var en intressant hingst. Vem har honom och exakt var står han? (Verkar ju vara rätt landsända för mig!)
Eftersom vi har Polen-expretis på tråden frågar jag vad ni tror om följande kombinationer i syfte att få en vacker häst för styrka och hållbarhet:

Jag har två polskstammade ston Relacja och hennes dotter Regna.

Relacja är ett Blommerödssto
e. Algorytm (Algomej-Aleksota/Negatiw)
u. Regina (Probat-Rucasja/Exelsjor)

Regna är e. Saturn och har då följdaktigen denna stam:
e. Saturn (Alegro-Sarabanda/Bandos)
u. Relacja (Algorytm-Regina/Probat)

Vad tror ni om att sätta Preference på någon av dessa? För/nackdelar?

Vad kul att du har Bouquet! Cadyk-döttrarna har lämnat väldigt fina avkommor med bra kroppar, starka ben och trevlig temperament.

Preference står i Osby hos Hannah Andersson. Jag tror att han skulle passa bra till Relacja.
Skulle du betäcka med Regna så skulle du trippla Algonkina, vilket inte är så bra. Kan bli lite väl tuff temperamentsmässigt. Dessutom så skulle avkomman få trippel Bandos, och det kan också hotta till temperamentet.

Reginas helsyster Pruzja producerade jättebra med Pers och fick hingstarna Carl Philip och Fireman. Pers lämnade väldigt bra avkommor med Probat och Palas-döttrar.

Preference lämnar genomgående avkommor med enormt bra trav och de får starka kroppar och bred bringa med bra halsansättning. Hans dotter Glorioza fick 20 på kropp och överlinje som ettåring (stämmer inte det Pi?).
Det som jag älskar med Preference är samma sak som var så fängslande med Etnograf (Engano-Etna), de har "blicken" och en enorm utstrålning. Dessutom har de en väldigt stark hingstkaraktär till skillnad mot vissa hingstar som ser ut som ston.

Preference själv är klassvinnare på Blommeröd och dubbel svensk rikschampion. Han har även lämnat flera avkommor som har gått väldigt bra i utställning som Castania, Glorioza, Natac.

Jag har fått två stoföl efter Preference och jag är jättenöjd med dem (för att inte tala om deras nya ägare, de är supernöjda). De är ganska olika, Sawanka är mer Kuhailan-typ (u. Sapala/Cadyk) och Sawaneczka (u. Salaterka/Elton) är mer Saklawi. Det gemensamma med dem är deras fina kroppar, rörelserna och utstålningen.

Här är en bild på Sawanka som ettåring:
sawanka3.jpg

2007 ska det tillverkas ännu en Preference-avkomma!:banana: Jag måste ju behålla en också!

Om du har några frågor, hör gärna av dig. Jag har bilder på avkommor och du ser lite fler foton på dessa sidor:
http://www.fotografmattsson.com/hannah.html
http://web.telia.com/~u45118337/

Anette

Då kommer man till det här med hur man då avlar när det gäller psyke. Det största problemet tror jag är att man ofta inte vet så mycket om psyket bakåt i stammarna. Jag kan ju egentligen bara bedöma stoet och hingsten (om det inte är semin från långtbort), därefter är det hörsägen. Ovan nämndes Celebes och Ofir som skarpa, vilket var nytt för mig. Jag har hört att man ska passa sig för alltför mycket Pohaniec, men vad vet jag. Det är EN arabdomare som nämnde det i förbifarten en gång. Stämmer det? Om ja, på vilket sätt ger ovanstående hästar svåra eller skarpa avkommor? Den där kunskapen som sitter i gamla stuterichefers kunnande - hur bevarar vi den?

Det var intressant att höra om individer bakåt i stammarna som inte ska "överdoseras" för att inte riskera knepiga avkommor. Har vi på fötterna gällande dem och vilka finns det mer? Ofir är ju samtidigt en av de stora när det gäller prestationsaveln i Polen. Hänger skärpa och prestation ihop? Det här är ju kunskaper som faller bort fort. Är det någon mer som hört att Pohaniec inte ska överdoseras?

När det gäller skärpa och prestation när vi diskuterar Ofir och hans söner, så stämmer det inte eftersom Wielki Szlem är den som varit enastående när det gäller galoppen. Witraz, som hade mycket mer hett temperament, har inte på långa när så bra avkommor.

Däremot tror jag att det kan vara bra med ett viss skärpa i många lägen. Det eller en enorm vilja. Ett perfekt exempel på det är Parys, som är en av de mildaste och snällaste hingstar jag har jobbat med. Han var Årets galoppör i Polen och lämnade bl.a Origan, som också var en suverän galoppör. Istället för den där skärpan hade dessa hingstar ett enormt hjärta och vilja, vilket tror jag tog dem till deras framgångar.

Det diskuterades huruvida Ofir och Celebes också hade ett hett temperament, men det vill jag hävda att det hade de inte.

Ofir var den bästa hingsten under mellankrigsåren på Janow Podlaski. Han var en liten hingst med ett uttrycksfullt huvud. Temperamentet var det ingenting fel på, ska man nämna något som hade kunnat varit bättre så var det hans ben. Däremot så lämnade han avkommor som var korrektare än han själv.
Ofir stals av ryssarna 1939, men användes i liten skala pga sin storlek.

Wielki Szlem var väldigt korrekt, hade en bra typ och ett mycket bra temperament. Han var endast 147 cm. WS fick väldigt korrekta avkommor, även där han betäckte sämre och inkorrekta ston. WS stod till avel under 19 säsonger och fick totalt 147 föl. Hans avkommor har varit enastående galoppörer: Döttrarna Dyska och Kochana är Oaks-vinnare, Omar, Czardasz och Don Lambro är Derby-vinnare och Czort och Czardasz har vunnit Kriteriet varav Czort vann två gånger. Ser man på Witraz avkommor så har endast dottern Kantaryda segrat i Oaks.
WS´s son Czort har sedan visat sig vara en av de bästa fadershingstarna när det gäller galopp med 3 Oaks-vinnare, 5 Derby-vinnare och 3 Kriterie-vinnare efter sig. Dessutom har dessa fortsatt att förärvt sig. Ingrid Kindh´s Pamir har t.ex Derby-vinnaren Elfur (Czort-Ellora) som morfar. Elfur var helbror till El Paso, US National Champion Stallion.

Witraz var enormt vacker med en väldigt fin kropp, men något inkorrekt i sina ben. Han var 153 cm. Witraz nackdel var att han var lite för nervös och blev lätt uppstressad, vilket han även nedärvde till många avkommor. Witraz stod till avel under 15 säsonger och fick totalt 139 föl. Witraz lämnade en rad ston som skapat egna dynastier, som Ellora, Bandola, Arfa, Eleonora, Cosmosa mfl. Bland hans söner är Bask den som utan tvekan haft störst inflytande i arabaveln.

Celebes var endast 146 cm och väldigt korrekt, vilket han även nedärvde till sina avkommor. På grund av sin storlek valdes han inte ut till avelshingst 1952 utan skickades till cirkus. Där stannade han till 1965 och kom sedan till Michalow för sin första säsong som avelshingst 1966. Han har varit ovärderlig för arabaveln i Polen och lämnat otaliga döttrar och söner som har varit väldigt värdefulla.

Roman Pankiewicz (uppfödare till Bask) gjorde ett experiment med Wielki Szlem och Witraz, eftersom de var så nära släkt (WS´s mor Elegantka är efter Bakszysz och Witraz mor Makata är efter Bakszysz-sonen Fetysz. Båda stona var undan Gazella II).
Roman lät hingstarna byta stuteri för att betäcka samma ston och det visade sig att Wielki Szlem inte alls passade Albigowa-stona lika bra som Witraz hade gjort och att Witraz inte passade Nowy Dwor stona lika bra som WS.

Oj, oj, vad det här blev långt… Det är farligt när man börjar pladdra!

Anette

Jag vill också höra mera från salaterka!!! :bow:
*Knapplån*

Anette, eftersom du nu verkar ha kommit in i andra andningen, så har jag en önskelista åt dig som du gärna kan få berätta din story om :) :

1. De mest betydelsefulla polska hingstarna i amerikansk avelshistoria.
2. De första araberna som importerades från Polen till Sverige och vad de har lagt grunden till.
3. Historien om Probat.

Carina på Silver Arabians

Salaterka - eller kansken någon annan:?

Vet ni något mer än det som Kullatorp skrivit på sin hemsida om Lekiers "mörka" historia. Han verkar ha blivit väldigt illa behandlad tidigare. Kanske vill de behålla hans historia för sig själva, vilket jag respekterar.

Men jag blir GALEN när jag hör talas om sådant.

ulrika

Salaterka - eller kansken någon annan:?

Vet ni något mer än det som Kullatorp skrivit på sin hemsida om Lekiers "mörka" historia. Han verkar ha blivit väldigt illa behandlad tidigare. Kanske vill de behålla hans historia för sig själva, vilket jag respekterar.

Men jag blir GALEN när jag hör talas om sådant.

ulrika

Ja, jag vet hela historien och Maria kommer att dela med sig av den på hemsidan så snart det blir tid över att skriva ner den.

Det är en tragisk historia om när de hittade honom på ett stuteri där hästarna svalt ihjäl. Orsaken var problem i familjen som hade hästarna. Maria räddade Lekier och Sanaka (föräldrarna till Leksak). Lekier var i mycket dåligt skick och hade fått väldigt mycket stryk av mannen i familjen. Sanaka var gammal när de fick hem henne, men hon fick några fina sista år innan hon gick bort.

Ja, visst blir man arg, ledsen och uppgiven när man hör om såna här saker. Och tyvärr är det inte det första (eller sista...) stället som sådant förekommit på. :mad:
Det viktigaste är att rädda de hästar som man kan och försöka få dem tillbaka till livet. Flera av de andra hästarna som stod på samma ställe fick veterinären ta bort, så dåliga var de.

Anette

*knapplån*

Ni som kan.... Vilka hingstar skulle ni sätta på mina ston? *snor cleese ide ;)*

Obs, bilderna är inte världens bästa, fler finns på min hemmis

Noora
e. Metat (e.Etat u.Makieta e.Espri)
u.Nasaska (e.Sas u.Napodska e.Narav Ibn Aswan SU)

http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/Noora/noorgalleri2.jpg

Nasaska:
e.Sas (e.Probat u.Saskia e.Gokart PL)
u.Napodska (e.Naraw Ibn Aswan SU u.Pochodnia PL e.Bajdak PL)

http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/Nasaska/nasse2.jpg (hon har kort och grov hals, den vill jag bättra, men just denna bild ser den väldigt kort och tjock ut på....)

White Reflection (den dag det bli dags)
e. Nazeem Ibn Jashana DK (e.FS Eternal Flame - Estashan ibn Estopa)
u.Wimpy (e.Symba - Pacific)

Symba är efter Vympel som stod på Sax arabains i tyskland.

Hon är bara 6 månader ännu, men här är en bild. Jag vill framförallt ha en hingst med bättre halsansättning.

http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/WhiteReflection/white4.jpg

Ni får gärna kritisera mina ston, all kritik är välkommen :) Även dålig, jag vill veta vad som ska bli bättre! Titta gärna på hemmisen på fler kort under respektive hästs namn.

Jättetacksam för alla svar!!! :bow:

Annettsson- det stämmer att gosnosen Glorioza fick 20 på överlinje kropp som ettåring!:) Glorioza finns tyvärr inte heller kvar på denna jord utan är i himlen och busar med Audi och gänget.

TACK ANNETTSSON för dina inlägg!!! Att läsa dina inlägg är nästan samma mys känsla som jag hade när jag var liten och skulle titta på Beppes godnattstund ;)

Kram Pi

Vad kul att du har Bouquet! Cadyk-döttrarna har lämnat väldigt fina avkommor med bra kroppar, starka ben och trevlig temperament.

Preference står i Osby hos Hannah Andersson. Jag tror att han skulle passa bra till Relacja.
Skulle du betäcka med Regna så skulle du trippla Algonkina, vilket inte är så bra. Kan bli lite väl tuff temperamentsmässigt. Dessutom så skulle avkomman få trippel Bandos, och det kan också hotta till temperamentet.

Reginas helsyster Pruzja producerade jättebra med Pers och fick hingstarna Carl Philip och Fireman. Pers lämnade väldigt bra avkommor med Probat och Palas-döttrar.

Preference lämnar genomgående avkommor med enormt bra trav och de får starka kroppar och bred bringa med bra halsansättning. Hans dotter Glorioza fick 20 på kropp och överlinje som ettåring (stämmer inte det Pi?).
Det som jag älskar med Preference är samma sak som var så fängslande med Etnograf (Engano-Etna), de har "blicken" och en enorm utstrålning. Dessutom har de en väldigt stark hingstkaraktär till skillnad mot vissa hingstar som ser ut som ston.

Preference själv är klassvinnare på Blommeröd och dubbel svensk rikschampion. Han har även lämnat flera avkommor som har gått väldigt bra i utställning som Castania, Glorioza, Natac.

Jag har fått två stoföl efter Preference och jag är jättenöjd med dem (för att inte tala om deras nya ägare, de är supernöjda). De är ganska olika, Sawanka är mer Kuhailan-typ (u. Sapala/Cadyk) och Sawaneczka (u. Salaterka/Elton) är mer Saklawi. Det gemensamma med dem är deras fina kroppar, rörelserna och utstålningen.

Här är en bild på Sawanka som ettåring:
sawanka3.jpg

2007 ska det tillverkas ännu en Preference-avkomma!:banana: Jag måste ju behålla en också!

Om du har några frågor, hör gärna av dig. Jag har bilder på avkommor och du ser lite fler foton på dessa sidor:
http://www.fotografmattsson.com/hannah.html
http://web.telia.com/~u45118337/

Anette

Ja är såå himmla nöjd med min älsklings häst Sawanka u Sapala/cadyk e Preference. hon besitter en enormt bra kropp och har ju den där glödande utstrålningen som jag har önskat mig och längtat efter. jag kan varmt rekommendera att välja preference en hingst m det där lilla speciella:banana: :banana:

KL
Men varför har då inte Preference använts mer?
30 avkommor mellan 93-99 är ju inte speciellt många.
Uppenbarligen har (hoppas jag läst rätt nu)
tävlas ju några avkommor. Han borde väl vara
ämne för prestationavel "trots" strålande
utställningsresultat.
Likaså Elton.
Är jag helt ute och simmar?

Annika

Det hörs att Anette har läst på......Roman Pankiewicz senaste "Register of Polish Puebred Arabian Stallions".
En mycket intressant bok med mycket data om de polska hingstarna, något av en bibel för polskintresserade.

För första gången kommer det att finnas mölighet att år 2007 köpa semen från det polska statsturiets hingstar, dvs de hingstar som sturiet använder själv i sitt avel. Kan det blir bättre? Knappast.

Det hade jag tänkt göra i alla fall men har inte bestämt vilken det blir. Ararat? Ganges? Ekstern? Gaspar? Eldon? Vi få se.

En liten tilläg. När man prata med polackerna om hingstar är deras första fråga "vem är hinstens mor?" !! DVS en bra hingst har alltid en exceptionell mor. Ett bra exempel är Ararats mor Arra.
Arra vann Criterium, Oaks och Derby i Polen, dessutom var hon polsk riks champion och European Champion sto. Typ och prestation på top nivå i en och samma individ.

Det hörs att Anette har läst på......Roman Pankiewicz senaste "Register of Polish Puebred Arabian Stallions".
En mycket intressant bok med mycket data om de polska hingstarna, något av en bibel för polskintresserade.

Ja, du har rätt, en av källorna är förstås Roman. Jag har tyvärr inte hunnit läsa hans senaste verk, men den ser ut att vara lika intressant som hans tidigare och jag rekommenderar alla som är intresserade av polska araber att köpa den!

Min information kommer från olika källor, men givetvis också från Roman via våra givande samtal.

Det är oerhört viktigt att poängtera att man bör alltid skaffa sig information från olika källor för att få en rättvis bild av saken.

Anette

KL
Men varför har då inte Preference använts mer?
30 avkommor mellan 93-99 är ju inte speciellt många.
Uppenbarligen har (hoppas jag läst rätt nu)
tävlas ju några avkommor. Han borde väl vara
ämne för prestationavel "trots" strålande
utställningsresultat.
Likaså Elton.
Är jag helt ute och simmar?

Annika

Ja, du Annika, det borde väl du veta som har använt hingstar som inte varit ”hotta”: han står väl hos fel person… :smirk:

Hade han stått på Oppreva så hade han säkert legat i topp på betäckningarna, eller hos Madde som också har ett brett kundnät (titta bara på Ege, som betäckte mer sin första säsong hos Madde än han hade totalt avkommor under HELA sitt liv).

Det är inte alltid de hingstar som betäcker flest, som är bäst utan det är flera aspekter:

1. Hingsten står hos en hingsthållare med ett brett kundnät, vilket gör att många kommer och tittar på honom.

Om vi tar Preference och Hannah som exempel, så kan jag berätta att hennes stora kundnät är inom nordsvenska brukshästen och hon står med 4 hingstar till avel (Preference, Isvind, Teigeblesen och Fabian). Hon har haft upp emot 40 ston om året till avel (det pendlar vanligtvis mellan 20-30 ston trots att hon är dyrast i Sverige på sina nsv-hingstar. 2006 hade hon Teigeblesen utleasad till Norge där han själv betäckte 30 ston) och av dem var en handfull till Preference. Resten är nordsvenska ston.

2. Många anser att ”ja, men han står ju kvar nästa år också, för hon kommer ju inte att sälja honom. Då betäcker vi med xxx i år istället..”

Det här är så vanligt. Själv vet jag hur det var med Maz (Aladdin-Maricedia/Cedr). Jag hade honom hemma i stallet och betäckte med andra hingstar istället för att ”Maz blir ju kvar”, många andra tänkte samma sak. Jo, kvar blev han… till en decemberdag när han fick en svår kolik och fick tas bort samma dag. Gissa om man grämde sig då!:cry:
Nu har många betäckt med Algorytm senaste åren pga att han börjar bli gammal och folk får panik, tänk om han dör!? Och ja, det gör de ju till slut. Hannah själv skrattade lite ironiskt när vi pratade om det här förut, ”ja, om Priffen lever när han är 23 så strömmar folk kanske hit till honom”. Hon har slutat att annonsera och har bara hemsidan som gör reklam för honom.

3. Hur många av er visste ex.vis om Preference? Jag vet att Hannah har annonserat, hingsten är dubbel Rikschampion, men det är dåligt med folk som hör av sig. Han var dessutom en av de ledande fadershingstarna när det gäller utställning efter sina första säsonger. Tror han var no. 1, men det måste jag kolla upp, han slog hingstar som Kulak.

4. Hingsthållaren är duktig på att föra fram sin hingst ex.vis genom att träffa mycket folk eller på internet och det skapar ett intresse för honom och att folk får upp ögonen för hingsten.

Det är inte bara Preference som råkat ut för detta, tidigare nämndes Lekier, du Annika har betäckt med TC Kashmir - för övrigt svensk Rikschampion, men betäckte inte många utomstående ston. Jag har nog bara sett Tosca och Kahir av hans avkommor och då fick han ändå totalt ca 41 avkommor. När han stod här hörde jag knappt någon som ens funderade på att betäcka med honom. Helt otroligt egentligen med tanke på den enormt häftiga härstamning han har! Det är som en ynnest att få in en Nabor-son så sent som på 1990-talet, men det var knappt någon som uppskattade det.

Till syvende och sist så är det tyvärr så att många som betäcker idag är alltför dåligt pålästa när det gäller härstamningar, vad det finns för hingstar och vad de ska leta efter. Förr var folk mer pålästa när det gällde härstamningar och hade en helt annan helheltsbild.
Jag ser fram emot att avelsgruppen i SAHF ska göra sitt för att komma itu med denna situation. Steg 1 är att vi får en korrekt hingstkatalog till våren, så att vi får ett bättre arbetsverktyg att gå efter. (Så om du har en hingst som felaktigt stod med i katalogen pga att han är död, exporterad eller kastrerad: hör av dig till ARAB och åtgärda det. Jag tror att Cleese blir väldigt tacksam för detta! )

Anette

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 551
Senast: MiniLi
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 417
Senast: athena
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 343
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
971
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka