Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Timpa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 555
  • Visningar Visningar 302 097
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabhingst, vilka är intressanta nästa år?

Pippi/Ronja-hästar är väldigt roliga hästar om man kan få de med sig och inte mot sig. Jag har ju haft ett sånt welsh cobsto.

Knallröd fux med massor av extra hårvirvlar om vi vill diskutera folktro. Och massor av egen vilja och integritet. Och ja hon var av "ormdödarsläktet". Men det var alltid liksom 50/50 vem som bestämde där... Jag skulle tycka uppriktigt synd om den NH-gubbe som skulle försöka sig på ngt med den damen.

Intressant med dina tvillingbröder. Värderingar tror man ju ska vara uppfostringsrelaterat.

QUOTE]

Ja jag har funderat på det där. Men i sådant fall borde det ju vara så att hästar blir lika om man uppfostrar dem lika. Men icket det!

Den ena är jätteomtänksam och bryr sig om släktens äldre. Kommer ofta på besök osv.

Den andra är mer självständig och tar inte emot hjälp från familjen - vill själv! Besöker inte så gärna och stannar gärna hemma...

Min mor säger dock att jag och den ena tvillingen är jättelika, samma med min äldsta bror och den andra tvillingen.
Så av 4 syskon är tvillingarna MINST lika :D
Samma föräldrar och samma uppfostran.

Hästarna var det vi skulle prata om *s*
Det tar en stund innan nya hästar finner sig i flocken. Gammelstoet är som jag, inte bråksjuk men bestämd.
Valacken gör som hon vill (bäst så).
Ungstoet gör som gammelstoet för hon har tänkt ta hennes plats så småningom (jo det har hon sagt)
Och jag har präglat gammelstoet mest - haft henne längst.

Så man kan säga att jag gjort mitt genom gammelstoet utan att behöva styra och ställa allt för mycket. Lugn och ro i hagen är så himla skönt, och det tar ett tag för nya hästar att inse det värdet *s*.
Förra julafton var jag och jagade unghäst i snöstormen iförd endast kjol och urringad tröja. Sminket rann under mina blåa ögon och istappar hängde i håret. Snön var upp över knäna och jag var så slut att jag satt mig i snön och vilade....ha ha. Maten i hinken hade jag tappat på vägen så när jag kom fram till hästen så skramlade bara mina tänder.

Gammelhästarna stod kvar i hagen och ungstoet spang nere vid sjön och trumpetade :smirk: Superglad över att ha blivit utputtad från hagen! Och tomten väntade....

Ja ja, kom av mig lite...

Jag ska äta lunch tror jag.

Li

Monkan:måste få spinna vidare på ditt inlägg!
En eller kanske massor av "färska" arabsto ägare går in och läser i denna tråd för att få tips och råd om lämplig hingst!
Och läser här att den hingsten som de tänkt kolla upp inte har alla i kanoten ,poängen är nog endast ett resultat av hårdträning och super skicklig handler,en har träffat en avkomma som hon inte ens vill kommentera här (har frågat privat vem och varför men inte fått något svar ! )
De kanske inte tänker som jag tex :men i så fall gäller väl det de flesta hingstar som visats av honom!! vaddå ???
Tränar inte de andra sina araber för att få bra poäng,eller anlitar proffs handler????
Vass och ouppfostrad eller totalt sjuk i huvet är ju upp till var och en.Tycker inte att en annan hingstägare ska bedöma det!!
Att denna hingst har hoppat 150cm med ryttare (barbacka),behandlar barn på ryggen som äggskal,ärlig och samtliga av hans få avkommor har blivit guldbedömda på utställning,en godkänd son
osv blir ju ointressant då kanske ....
För rykten blir ju aldrig snällare utan i slutändan så blir det ALLTID sjutton resor värre!!(Dessutom så är han ointressant nu,men tänk om hans nya ägare hade planer för comeback)
Jag har massor av negativa åsikter om andras hingstar , skulle ALDRIG lämna ut det på det här sättet.....
och till bornagain ,vaddå alla här kan bedöma .. alla som tittar här skriver väl inte inlägg eller?
mvh Lise(som ägt den vassaste kniven i lådan;) )

KL

Instämmer till fullo med Monkan, Annika, och Carina angående åsikter om hästars temperament, uppställningsbilder/pannkaksrumpor osv! :bow:

Internetforum är ett jättebra ställe att diskutera olika saker, men man får inte glömma bort att mycket är personliga preferenser och åsikter, och inte fakta. :idea:

Nej, så kan det vara.
En sak är då säker: speciellt arabhingstar är både utsatta och känsliga. Som stoägare måste man få TYCKA saker om hingstens exteriör och bolla åsikter och tankar sinsimellan.
Men det måste finnas fakta och ett intresse om/kring hingsten som inte skadar.

Och jag vill fortfarande skylla mycket av hingstarnas beteende på de som håller i och uppfostrar dem.
Det är FÅ hingstar som man kan dutta med och ändå leda i silkessnören kring ston.
Det funkar inte att man inte aktiverar och tillgodoser behoven.
Det går inte att ställa honom i skyltfönster för att sedan ta fram och damma av ibland.

Det är våra araber för smarta för!

Li

Har sett 2 arabsystrar som har samma föräldrar, de såg ut som skönheten och odjuret ungefär!
Precis som det kan bli med människor!
Har ju själv en syrra!:rofl:

Ha ha ha - jag åxå!
Det är nog som min mamma säger: "ja Linda...du är ett litet miraaaakel!" *s*

Li

Jag har flertalet ggr betäckt med samma hingst och samma sto,
alltså helsyskon. Ingen har varit den andra lik.

Idag har jag två halvsystrar, Tosca och Gefion, hemma.
Båda undan Gwiazda, men med olika fäder.
De är helt olika vad det gäller exteriört,mentalt och
temperament.
Båda dock arabtypiska på sitt sätt.

De är hanterade efter deras förutsättningar och det tycker jag är
så oerhört viktigt. Alltså helt individuellt men...och åter igen men..
de har dock samma basrutiner.
Mat efter behov, hagar efter behov, träning efter behov.

Att jag skriver hagar efter behov beror på att när
Gefion får gå i hagen på åkermark så vandrar hon hela tiden.
I skogen med det stora berget är hon helt tillfreds och så
lugn och nöjd.
Där kan hon se vårt hus och hon kan se vårt stall.
Det betyder oerhört mycket för henne.

De andra, Tosca och Gwiazda kan vi lämna överallt.
Gwiazda och Gefion har däremot samma temperament.
Alltid livliga och på G! (Temperament efter mamma Gwiazda)
Tosca är lik sin far TC Kashmir.
Kolugn, gör sitt jobb när hon ska. Bilar kan stryka bakom svansen
på henne utan att hon störs, håller sitt focus.

Så olika kan dom bli, hur nära släkt dom än är.
Vårt människojobb är att se till att de fungerar tillsammans
med oss och det innebär att vara lyhörd inför deras individualitet
och "argument".
Nu fick jag till det:rofl:

Tosca och Gefion är betäckta med samma hingst, Rohara Bacara.
Det skall bli så intressant att se hur han kommer att påverka
två systrars avkommor.
Inte nog med det så är Toscas dotter Tracy även betäckt
med honom!

Annika

För att kanske återgå lite till grundämnet. Jag funderar på vilken hingst som skulle kunna passa till mitt helegyptiska sto nästa år (i brist på Orashan alltså :angel: )?
Så här ser hon ut:
deac64d0d.jpg
DSC_0186.jpg

e. Osiris (Assad x Hamasa Khafifa) u. Padmini (Ramses x Yusria)

Det jag vill motverka är väl hennes toppiga kors och att hon är överbyggd. Det jag vill behålla/förstärka är hennes korta, vackra huvud och gången.

Jag förstår absolut varför du vill trycka på den faktorn så här på ett internetforum:

Godmorgon,:)
Läste ditt inlägg tidigare, där du skrev:

"Funderar nu på om det skulle vara värt det att lägga ut bilder HÄR på de jag har att välja på, men då tycker ju folk så mycket om utstrålning och annat "krafs" ( ) istället för faktisk exteriör och så har jag inte perfekta bilder att visa upp heller tyvärr (lät kompisarna fota och tittade hellre själv genom enbart de egna ögonen när jag var där)."

Vilket i alla fall jag tolkade som en frågeställning, även om det egentligen var till dig själv. Och då ville jag bara säga att ingen kan göra en korrekt exteriörbedömning, ens med bra bilder här. Så har jag förtydligat vad jag menat ;)

Men jag kanske missuppfattade det, och då ber jag om ursäkt. Får skylla på att hissen inte gick hela vägen upp i så fall :rofl:

"Alla" här säger att de avlar för utställning och "bruks". Att det inte är en motsättning. De enda meriter hästarna i regel har är från utställningsringen eller eventuellt någon enstaka galoppstart.

Det jag efterfrågade var HUR ni styrker att hästarna har hög ridbarhet OM det verkligen är prioriterat. Om du vill ha en hopphäst för tävling - måste den ut på banan och visa vad den har. Enstaka hinder på 140 kan en ko hoppa.. Ni skriver om era hästars fina steg - men inte vad som enligt är ett fint steg och hur man styrker det. Är ett fint steg en utställningstrav? Dressyrtävlings schwung? Western jogg? En snål distanslunk? Distans i makligt tempo och sträckor under 120 km - motsvarar vad alla friska hästar ska kunna åstadkomma och vill man ha distansavel måste man IMNHO visa mer.

VAD ÄR ENLIGT ER RIDBARHET, HUR VIKTIG ÄR DEN OCH HUR STYRKER NI DEN? Av Waldorf att dömma genom anekdoter. Anser ni att det räcker? Hur styrker ni då att ni har kompetensen att bedömma ridbarhet? (Om K Kyrklund eller J Brink berömmer en häst för ridbarhet betyder det något - om NN gör det.. tveksamt).

Jag skrev att jag inte ville kommentera de av Etydes avkomma jag träffat - eftersom man tydligen inte fick kritisera, vilket gjorde mig förbannad. Jag blev nyfiken på tsararabians observation och ville försvara hennes rätt att framföra den, eftersom jag hade egen erfarenhet.

Den enda hingst jag nämnt i samband med kanoter är Witraz - det lär inte avskräcka någon ny stoägare från att använda honom ;) (nya stoägare. Han föddes 1938 och är död sedan länge. Han användes dock så flitigt att han fortfarande lever i arabaveln) . Många svenska arabhästar är hårt linjeavlade på Ofir och hans söner. De kan återkomma flera gånger i fjärde, femte och sjätte led. OM det kommer något oönskat den vägen så bör man kanske fundera vilka hingstar man lägger på vilka ston - detta helt utan att glömma bort att det kommit MYCKET önskat den vägen.

Dubbelpost

IMNHO är det inget fel med utställningsavel och en häst som uppfyller rasstandarden torde gå att rida till *husbehov* - dvs lätta klasser. Men om man har andra avelsmål bör man ha någon idé om vad dessa mål är och hur man utvärderar hästarna after dem.

Senast ändrad:

VAD ÄR ENLIGT ER RIDBARHET, HUR VIKTIG ÄR DEN OCH HUR STYRKER NI DEN? Av Waldorf att dömma genom anekdoter. Anser ni att det räcker? Hur styrker ni då att ni har kompetensen att bedömma ridbarhet? (Om K Kyrklund eller J Brink berömmer en häst för ridbarhet betyder det något - om NN gör det.. tveksamt).

Jag skrev att jag inte ville kommentera de av Etydes avkomma jag träffat - eftersom man tydligen inte fick kritisera, vilket gjorde mig förbannad. Jag blev nyfiken på tsararabians observation och ville försvara hennes rätt att framföra den, eftersom jag hade egen erfarenhet.

Jag tycker mig kunna bedöma en hästs ridbarhet genom att titta på den, sitta på den och rida den ordentligt. Under en längre tid.

Har ridit så pass många hästar i olika discipliner och format att man gott märker vilka som är bättre och sämre anpassade till ändamålet.

Bär den upp sig naturligt under ryttare?
Har den lätt för sig?
Har den lätt att jobba rätt och trampa rätt?
Långt eller kort steg?
Behöver den mycket stöd under lång tid, har den scwung i steget?
Rund eller slät galopp?
Har den stora eller små gångarter?
Har den en bra jobbarskalle och en positiv inställning till att göra rätt?
Bra exteriör? (Bra sadelläge - bra längd på ryggen, Bra storlek, Bogar och rörelsefrihet, längd på kotben, skenor osv)
God hoppteknik?

Listan kan göras hur lång som helst. Det finns många saker att se på, inte bara om hsäten kröker på nacken och trumapetar snyggt i hagen...

En bra ridhäst med hög ridbarhet fyllar samtliga mina krav.
Och har mycket mer i förrådet som går att utveckla.

Det är sant att många hästar kan hoppa 140, inte alla en bred oxer på 140 med ryttare med bra teknik.
Men att sitta här och klanka ner på folks bedömningar är meningslöst.
Vad har DU för erfarenheter inom ämnet och rasen?

Berätta gärna om Etydes avkomma så Lise, som ägt Etyde mer än gärna vill ha svar. Och jag! Det finns ju PM!

Li

"Alla" här säger att de avlar för utställning och "bruks". Att det inte är en motsättning. De enda meriter hästarna i regel har är från utställningsringen eller eventuellt någon enstaka galoppstart.

Det jag efterfrågade var HUR ni styrker att hästarna har hög ridbarhet OM det verkligen är prioriterat. Om du vill ha en hopphäst för tävling - måste den ut på banan och visa vad den har. Enstaka hinder på 140 kan en ko hoppa.. Ni skriver om era hästars fina steg - men inte vad som enligt är ett fint steg och hur man styrker det. Är ett fint steg en utställningstrav? Dressyrtävlings schwung? Western jogg? En snål distanslunk? Distans i makligt tempo och sträckor under 120 km - motsvarar vad alla friska hästar ska kunna åstadkomma och vill man ha distansavel måste man IMNHO visa mer.

Den enda hingst jag nämnt i samband med kanoter är Witraz - det lär inte avskräcka någon ny stoägare från att använda honom ;) (nya stoägare. Han föddes 1938 och är död sedan länge. Han användes dock så flitigt att han fortfarande lever i arabaveln) . Många svenska arabhästar är hårt linjeavlade på Ofir och hans söner. De kan återkomma flera gånger i fjärde, femte och sjätte led. OM det kommer något oönskat den vägen så bör man kanske fundera vilka hingstar man lägger på vilka ston - detta helt utan att glömma bort att det kommit MYCKET önskat den vägen.
Jag vill gärna kommentera lite av det du skriver, utan att lägga in några värderingar i det. I princip håller jag med dig om allt i ditt inlägg, men bakom teorierna finns en praktisk verklighet.

* "någon enstaka galoppstart" - Anledningen till att man i Polen startar (nästan) alla unghästar som är planerade att gå i avel på banan är inte i första hand för att se om de är galoppämnen. Det man får veta är ett antal saker; stresstålighet, förmåga till återhämtning, skadebenägenhet och inte minst psyke. Det är sådana egenskaper man sedan går på när man avlar, inte nödvändigtvis de faktiska resultaten. Eftersom det för oss här i Sverige mest handlar om hästar i våra egna hästars stamtavlor, så är det sedan upp till oss att bedöma om vi tror att den avel som bedrivits historiskt har varit ändamålsenlig eller inte.

* "hur styrker ni ridbarhet?" - Förmodligen inte alls. För precis som du säger är det för låg nivå på arabtävlandet i Sverige. Det finns enstaka lysande stjärnor, men vad bevisar det? Jag tror att vi här har en del av den springande punkten.

Det finns helt enkelt för få araber i Sverige. Det föds ca 300 föl per år, jämfört med halvbloden ca 5000 (om jag inte minns fel). Det finns få hingstar som har tillräckligt många avkommor för att det skulle kunna bevisa något även om alla tävlades i samma gren, vilket är ganska otroligt att de skulle göra. Då kommer vi in på nästa hinder.

Vem betalar kalaset? Jag personligen är inte tillräckligt duktig ryttare för att bevisa något. Det jag behöver som uppfödare är duktiga ryttare som vågar satsa på mina uppfödningar och i framtiden kan styrka att de har den höga ridbarhet som jag tror att de har. Men vem är villig att satsa på ett oprövat kort och ändå betala vad det hela har kostat? En nätt liten Moment 22-situation.

Det pratas ofta om att uppfödarna måste bevisa att de har bra hästar. Jag skulle gärna se någon som har en lösning på hur det skulle gå till rent praktiskt. Jag har inte den förmögenhet som krävs för att anställa beridare som tävlar mina unghästar eller för att sätta dem i träning på galoppbanan innan de säljs så vet jag inte hur det skulle gå till. Är arabaveln bara till för de som kan tävla själva eller har mycket pengar?

Om jag visste att jag kunde sälja en fyraåring som bevisat något på tävlingsbanan för 200 000 kr, så skulle jag kunna tänka mig att satsa pengarna, men min sanning är att det är endast inom showmeritering som man har en chans att få tillbaka insatsen.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Carina på Silver Arabians

Låt mig sammanfatta: Avelsmål - utställningshäst med ridbarhet.

*Uställning bedöms med resultat från utställning. Om det nedärvs bedöms med avkommans utställningsresultat.

*Ridbarhet - subjektiv bedömning efter mångårig erfarenhet.

*Den mentala biten nedärvs inte utan beror på hantering, dvs den behöver man inte diskutera

Det jag vill veta är hur man styrker egenskaper - typ halvblodshästarnas BLUPP och tävlingsresultat. Finns det något annat att titta på än uppfödarnas ord? Mycket få arabhästar tävlas i något annat än galopp eller distans, dvs ni som föder upp själva och är intresserad av en sporthäst/allround häst måste ha samma problem om ni t.ex. funderar på en utländsk hingst, där ni inte känner den som givit den subjektiva bedömningen. Vad tittar man på? Kan man få någon hint om ridbarheten utifrån utställningsbedömningar?

Sådant som kan hjälpa oss som inte kan bedömma en hästs kapacitet själva och som inte kan åka land och rike runt för att personligen granska avkommor av de hingstar vi är intresserad av.

Jag ska inte störa er mer.

Sådant som kan hjälpa oss som inte kan bedömma en hästs kapacitet själva och som inte kan åka land och rike runt för att personligen granska avkommor av de hingstar vi är intresserad av.
Nu börjar jag förstå lite av vad du är ute efter... :) Och mitt svar på den frågan är:

Man måste helt enkelt skaffa sig en egen magkänsla och lita på den. Tills dess pratar man med alla man känner och ber om åsikter och råd och läser allt man kommer över och lyssnar på dem som har värderingar som liknar ens egna, men som har mer erfarenhet och sitter på mer information.

Carina på Silver Arabians

Jag som uppfödare av "allsidighetsaraber" blir faktiskt
också väldigt konfunderad av de som avlar på prestation.
Jag kan inte hitta någon starkt verifierat "sportprestationslinje".
Det är alldeles för få hästar ute här i Sverige,
enligt min uppfattning, för att prestationsaveln
skall vara tillräckligt representativ hos resp. uppfödare
av prestationsaraber.
Det sticker upp en och annan som kan förevisa någon/några
avkommor som fungerat kanske i galopp eller distans men det
är allför få tycker jag för att prestationen skall ha en diger
substans i den specifika blodslinjen man hänvisar till.
Obs att jag skriver om utbudet i Sverige!
Annika

Senast ändrad:

*Den mentala biten nedärvs inte utan beror på hantering, dvs den behöver man inte diskutera

:eek:
Menar du på fullt allvar att du inte tror att mentalitet är något som går i arv?
Jösses, där förlorade du mitt förtroende.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 551
Senast: MiniLi
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 417
Senast: athena
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 343
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
971
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka