Arbeta inom försvarsteknologi?

Bukefalos 30 år!

Jag har sökt till ett annat jobb som jag hoppas större på, jag kommer att välja dem om de erbjuder mig ett jobb.
Med det sagt, med dagens situation i mitt nuvarande jobb, samt att jag förstår nyttan i de flesta saker de sysslar med får mig att fundera på detta jobb ändå.

Det kommer bero väldigt mycket på vad företagets syn är på lagar och regler samt deras ideologi. Så en intervju skulle jag vara intresserad av, om de nu skulle vilja gå vidare med mig. Det är inte säkert.
Jo, jag läste hur du hade det på nuvarande jobb. Klart att du ska gå på intervjun!

Jag tror att jag vet var jag står i denna fråga men jag funderar mycket på detta och är intresserad över andras synpunkter.

Om ni skulle erbjudas ett arbete inom ett företag inom försvarsteknologi - vad skulle ni göra?

Jag är en pacifist till naturen och tycker att det är fasansfullt det som händer i världen. Jag tänker då spontant att ett sådant företag växer och expanderar tack vare den osäkra situationen i världen som gör att efterfrågan på sån här teknologi ökar. Vilket gör att jag känner att det är oetiskt att man tjänar på det så att säga.

Samtidigt som situationen i omvärlden är ett faktum och att teknologin handlar om försvar. Det går till någon nytta och som behövs.

Jag kritiserar inte andra som arbetar inom samma område utan jag undrar hur man då kombinerar sina egna tankar/etik med sitt arbete. Kanske ni arbetar eller har arbetat inom något annat område som ni känner/känt att det inte stämt med er politik/etik/moral/etc - jag är intresserad av era tankar också!

Jag arbetar redan inom ett område som jag känner inte stämmer helt med min etiska/moraliska profil så jag vill inte råka svänga in på ett nytt område som jag känner samma sak inför. Därav mina funderingar.
Jag vill inte gärna jobba heltid med något där jag inte kan stå för slutprodukten och dess användning fullt ut så jag vill inte jobba med militär teknik. Likväl jobbar jag på ett företag som har produkter med dubbelt användningsområde, så det förekommer på vissa sätt även om produkten i sig inte är designad för det. Skulle det vara det enda (eller i majoritet) företaget höll på med skulle jag nog välja annat. Nånstans är det roligare att bidra med utveckling inom 3D-kartering, kommunikationssystem, klimatövervakning, cancerbehandling, fusionskraft, ögonbehandlingar, kärlbehandlingar och vinkorksnäsor än styrning av vapen med det uttalade syftet att döda människor och förstöra infrastruktur.

Alltså sånt där som många människor prioriterar att lösa tillsammans och tycker är bra när de inte hamnat i sin allra mest primitiva exekutiva nivå att prioritera att döda varandra.

Senast ändrad:
Detta får du utveckla. Begriper inte.
Pga dagens situation med min nuvarande arbetsgivare (utöver det jag nämnt i den andra tråden) - så vill jag vara extra noga med att företaget i fråga ska ha strikta rutiner kring att följa lagar och regler.

Jag vill inte råka ut för gråa områden där man tänker mera på att tjäna på sina affärer än vad som är lagligt.

Tillägg: Dvs upptäcker jag något som kan vara oroande så ska ledningen/chefen ta det på ytterst allvar och backa på affären om det verkar rimligt oavsett vad det innebär för företaget.

Pga dagens situation med min nuvarande arbetsgivare (utöver det jag nämnt i den andra tråden) - så vill jag vara extra noga med att företaget i fråga ska ha strikta rutiner kring att följa lagar och regler.

Jag vill inte råka ut för gråa områden där man tänker mera på att tjäna på sina affärer än vad som är lagligt.

Tillägg: Dvs upptäcker jag något som kan vara oroande så ska ledningen/chefen ta det på ytterst allvar och backa på affären om det verkar rimligt oavsett vad det innebär för företaget.
Jag hade varit väldigt försiktig med att ställa för specifika frågor kring det. Det kan låta som att du svartmålar nuvarande arbetsgivare och då stryks du direkt ur listan.

Jag vill inte gärna jobba heltid med något där jag inte kan stå för slutprodukten och dess användning fullt ut så jag vill inte jobba med militär teknik. Likväl jobbar jag på ett företag som har produkter med dubbelt användningsområde, så det förekommer på vissa sätt även om produkten i sig inte är designad för det. Skulle det vara det enda (eller i majoritet) företaget höll på med skulle jag nog välja annat. Nånstans är det roligare att bidra med utveckling inom 3D-kartering, kommunikationssystem, klimatövervakning, cancerbehandling, fusionskraft, ögonbehandlingar, kärlbehandlingar och vinkorksnäsor än styrning av vapen med det uttalade syftet att döda människor och förstöra infrastruktur.

Alltså sånt där som många människor prioriterar att lösa tillsammans och tycker är bra när de inte hamnat i sin allra mest primitiva exekutiva nivå att prioritera att döda varandra.
Jag jobbar också med dubbla användningsområden, och nuvarande chefen är inte så glad över att jag försöker reda upp saker och reglerna kring dessa.

Därmed jag känner att det vore skönt med ett företag som är klart och tydliga med vad som gäller, punkt.

Jag är också nyfiken över företagets slutprodukter (vad jag förstått så är det inte vapen) och vad de används för. Det kan jag också fråga om på intervjun.

Jag hade varit väldigt försiktig med att ställa för specifika frågor kring det. Det kan låta som att du svartmålar nuvarande arbetsgivare och då stryks du direkt ur listan.
Hm, samtidigt vill jag vara noga med det så att jag vet om jag kommer att trivas där.
Skulle en fråga om deras rutiner kring lagarna och eventuella upptäcker vara för specifik?

Jag är otroligt värderingsstyrd och har dessutom den sjuka nivån av hybris att jag tror att meningen med mitt liv på jorden är att göra världen bättre. Så för mig är det helt omöjligt att arbeta för ett företag eller organisation vars affärsidé eller verksamhet i någon grad skulle kunna, utifrån mina högst objektiva perspektiv, vara omoralisk eller ohållbar.

Ja, det är ett jätteproblem. Det är inte många jobb jag vill ha. Och även på de jobb jag har/haft och trivts har jag i perioder/situationer fått jobba med mig själv för att stå ut.

Vad hade du känt inför att ställa dessa frågor om företagets ideologi etc på arbetsintervjun?

Om någon utifrån hade frågat oss om hur vi ser på att följa lagar och regler hade jag nog blivit rätt fundersam och undrat varför personen ens söker sig hit. Det finns inte på kartan att göra något annat, och att ens antyda att så skulle vara fallet skulle få mig att undra lite vad personen själv har för agenda och uppfattning.

Däremot är mer specifika frågor om hur man utreder för att säkerställa att inget går fel upp- eller nerströms från oss givetvis välkomna. Eller vilket stöd man har i sitt arbete när man sysslar med prioritering mellan olika samhällsintressen (som ju är det som kan vara svårt hos oss, nästan varje beslut kommer gynna en grupp och missgynna en annan och lagen är liksom lägsta nivån för hur den intresseavvägningen ska göras).

Som rekryterande part hade jag inte varit så intresserad av en sökande som verkar skeptisk till bolaget öht, men uppskattat frågor om hur värdegrunden ser ut och hur man jobbar med den i praktiken, om man ska se det väldigt generellt.

Om någon utifrån hade frågat oss om hur vi ser på att följa lagar och regler hade jag nog blivit rätt fundersam och undrat varför personen ens söker sig hit. Det finns inte på kartan att göra något annat, och att ens antyda att så skulle vara fallet skulle få mig att undra lite vad personen själv har för agenda och uppfattning.

Däremot är mer specifika frågor om hur man utreder för att säkerställa att inget går fel upp- eller nerströms från oss givetvis välkomna. Eller vilket stöd man har i sitt arbete när man sysslar med prioritering mellan olika samhällsintressen (som ju är det som kan vara svårt hos oss, nästan varje beslut kommer gynna en grupp och missgynna en annan och lagen är liksom lägsta nivån för hur den intresseavvägningen ska göras).

Som rekryterande part hade jag inte varit så intresserad av en sökande som verkar skeptisk till bolaget öht, men uppskattat frågor om hur värdegrunden ser ut och hur man jobbar med den i praktiken, om man ska se det väldigt generellt.
Jag tänkte mera som i att hur deras rutiner ser ut kring "röda flaggor" och hur den processen går till.

Gällande ideologi så tänkte jag då mera på etik/moral. Värdegrunden som du säger.
Som i att man tjänar på att världsläget är oroligt, men det vill jag ju inte fråga rakt ut 😅 Jag är nyfiken på deras syn på det och om jag kan instämma i den. Men funderar på hur jag kan ställa den frågan bäst.

Jag tänkte mera som i att hur deras rutiner ser ut kring "röda flaggor" och hur den processen går till.

Gällande ideologi så tänkte jag då mera på etik/moral. Värdegrunden som du säger.
Som i att man tjänar på att världsläget är oroligt, men det vill jag ju inte fråga rakt ut 😅 Jag är nyfiken på deras syn på det och om jag kan instämma i den. Men funderar på hur jag kan ställa den frågan bäst.
Skippa såna frågor är mitt råd, försvarsindustrin rymmer hela spektrat ur etiskt perspektiv, för de som verkar i Sverige är de i huvudsak (med några snedsteg) värdefulla för en stabilare värld så där ser jag inget hinder. Om du är engagerad i någon fredsrörelse eller liknande är det nog däremot klokt att ta upp det.

Skippa såna frågor är mitt råd, försvarsindustrin rymmer hela spektrat ur etiskt perspektiv, för de som verkar i Sverige är de i huvudsak (med några snedsteg) värdefulla för en stabilare värld så där ser jag inget hinder. Om du är engagerad i någon fredsrörelse eller liknande är det nog däremot klokt att ta upp det.
Möjligt men de frågorna känns viktiga för mig för att jag ska kunna trivas med sådant arbete.

Men en sak i taget, är inte ens säkert att jag blir inbjuden på intervju 🤪

Möjligt men de frågorna känns viktiga för mig för att jag ska kunna trivas med sådant arbete.

Men en sak i taget, är inte ens säkert att jag blir inbjuden på intervju 🤪

Om du råkar på någon som väljer bort dig för att du på ett öppet och icke-anklagande sätt frågar hur man jobbar med värdegrund och uppföljning av processer, eller vad det nu kan tänkas vara, då är det ju med största sannolikhet inte heller en arbetsplats där du skulle trivas låter det som?

Jag hade medarbetarsamtal idag, vi tar alltid upp värdegrunden och hur vi förhåller oss till den då. Nu jobbar ju jag för staten vilket gör det lite annorlunda, men att vi som jobbar där står bakom och jobbar i linje med värdegrunden är viktigt. Kan man inte vara överens om det är man inte på rätt ställe. Sen kan man förstås se olika på hur man uppfyller det, och så kommer det alltid vara.

Med tanke på att det finns extremt få yrken som inte krockar med mina värderingar, och ännu färre som jag har en chans att jobba inom, så har jag för länge sedan fått lägga sådant åt sidan. Såklart har även jag gränser för vad som känns ok att jobba med, men spontant tänker jag lite att vad som helst är ok, så länge arbetsvillkoren är bra och jag inte måste göra något rent kriminellt.

Vi är ju rent krasst många som har valt karriär av ideologiska skäl men teknisk sett tjänar mer pengar när läget är eländigt. Jag jobbar med miljöfrågor, och där är ju själva poängen att vi vill kunna avveckla oss själva till stor del i längden. Likadant med tex läkare och veterinärer, inte vill de att deras patienter ska vara sjuka men utan sjuka patienter skulle vi inte behöva så många.

Om du råkar på någon som väljer bort dig för att du på ett öppet och icke-anklagande sätt frågar hur man jobbar med värdegrund och uppföljning av processer, eller vad det nu kan tänkas vara, då är det ju med största sannolikhet inte heller en arbetsplats där du skulle trivas låter det som?

Jag hade medarbetarsamtal idag, vi tar alltid upp värdegrunden och hur vi förhåller oss till den då. Nu jobbar ju jag för staten vilket gör det lite annorlunda, men att vi som jobbar där står bakom och jobbar i linje med värdegrunden är viktigt. Kan man inte vara överens om det är man inte på rätt ställe. Sen kan man förstås se olika på hur man uppfyller det, och så kommer det alltid vara.
Precis vad jag tänker också :up:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka