Arbetsbetyg

Asko

Trådstartare
Min anställning kommer att sluta i slutet på mars. Jag har bett om ett arbetsbetyg från min chef (intygen ordnar en avdelning på jobbet) och hen bad mig då att skriva en lista på mina arbetsuppgifter. Men jag har ingen aning om hur ett arbetsbetyg brukar se ut :o har ni tips eller råd att ge mig?
 
Min anställning kommer att sluta i slutet på mars. Jag har bett om ett arbetsbetyg från min chef (intygen ordnar en avdelning på jobbet) och hen bad mig då att skriva en lista på mina arbetsuppgifter. Men jag har ingen aning om hur ett arbetsbetyg brukar se ut :o har ni tips eller råd att ge mig?
Fast om du fått frågan om att lista dina arbetsuppgifter är det väl förmodligen just det du ska göra, tänker jag? Sedan får väl vederbörande chef ansvara för att utforma arbetsbetyget i "korrekt" format.
 
Min anställning kommer att sluta i slutet på mars. Jag har bett om ett arbetsbetyg från min chef (intygen ordnar en avdelning på jobbet) och hen bad mig då att skriva en lista på mina arbetsuppgifter. Men jag har ingen aning om hur ett arbetsbetyg brukar se ut :o har ni tips eller råd att ge mig?
Menar du arbetsgivsrintyg? Där står inte arbetsuppgifter listade, bara vilken befattning man haft inom företaget och i vilken omfattning man jobbat i fråga om själva arbetet.
 
Menar du arbetsgivsrintyg? Där står inte arbetsuppgifter listade, bara vilken befattning man haft inom företaget och i vilken omfattning man jobbat i fråga om själva arbetet.
Jag tror inte att det är arbertsgivarintyg hon menar, för det är väl det som personal utfärdar. Det TS är ute efter är väl förmodligen ett utlåtande/betyg från närmaste chef. Låter det som i alla fall.
 
Fast om du fått frågan om att lista dina arbetsuppgifter är det väl förmodligen just det du ska göra, tänker jag? Sedan får väl vederbörande chef ansvara för att utforma arbetsbetyget i "korrekt" format.
Ja men jag blev lite osäker. Från början lät det som att jag skulle göra alltihop så att chefen bara behövde skriva under på pappret. Så det känns som att hen vill ha något som hen kan "copy and paste", då vill jag gärna att det ska vara rätt formulerat.
 
När jag bad om ett arbetsintyg, som jag tror man har rätt till, skrev en nära chef ett fint brev och beskrev hur jag var och lite vad jag jobbat med. Det var mer än jag trodde de skulle göra. Låter som din chef inte är så van att skriva sådana?
Hen är lite virrig av sig om jag kan säga så... :angel:😅 därav jag gärna skriver det så bra som möjligt från början så att det underlättar för henom.
 
Jag hade erbjudit mig att skriva ett eget utkast. Sen hade jag tagit boken från hyllan, läst på igen om hur man gör och sen berömt mig själv enligt konstens alla regler. (Det finns många regler.) Sen hade jag bett chefen att ändra det hen eventuellt kände behov av att ändra, men helst med avstämning om justeringarna. Många chefer uppskattar lyckligtvis avlastningen, och slutresultatet lär bli mycket mer användbart.
 
Googla efter en "templet" ... jag vet inte hur mycket som finns pa natet pa Svenska, men jag vet att jag kan hitta "templets" pa i stort sett allt man kan vilja ha, och lite mer, pa Engelska.
 
Jag hade erbjudit mig att skriva ett eget utkast. Sen hade jag tagit boken från hyllan, läst på igen om hur man gör och sen berömt mig själv enligt konstens alla regler. (Det finns många regler.) Sen hade jag bett chefen att ändra det hen eventuellt kände behov av att ändra, men helst med avstämning om justeringarna. Många chefer uppskattar lyckligtvis avlastningen, och slutresultatet lär bli mycket mer användbart.
Men vilken bok? 😅

Nu har jag dock skrivit något, med lite hjälp, som chefen får välja och vraka från, och skickat den. Förhoppningsvis var det okej :up:
 
Jag hade erbjudit mig att skriva ett eget utkast. Sen hade jag tagit boken från hyllan, läst på igen om hur man gör och sen berömt mig själv enligt konstens alla regler. (Det finns många regler.) Sen hade jag bett chefen att ändra det hen eventuellt kände behov av att ändra, men helst med avstämning om justeringarna. Många chefer uppskattar lyckligtvis avlastningen, och slutresultatet lär bli mycket mer användbart.
Om en chef inte orkar ta sig tiden att skriva ett rekommendationsbrev så borde den fundera på att kliva ner lite på stegen i sin anställning, då är chefsjobbet kanske inte helt rätt plats för hen?
 
Men vilken bok? 😅

Nu har jag dock skrivit något, med lite hjälp, som chefen får välja och vraka från, och skickat den. Förhoppningsvis var det okej :up:
Den här t.ex. :) Men hoppas att det går bra!
PXL_20210225_164931575.jpg
 
Om en chef inte orkar ta sig tiden att skriva ett rekommendationsbrev så borde den fundera på att kliva ner lite på stegen i sin anställning, då är chefsjobbet kanske inte helt rätt plats för hen?
Kanske det. Men det spelar inte så stor roll. Dels hade jag inte litat på att just min chef var så engagerad som just jag ville i just det läget, när jag ändå är på väg bort. Dels hade jag inte litat på hens förmåga att använda rätt ord i relation till alla hemliga koder som finns, eller i övrigt skriva ett användbart betyg.
 
Om en chef inte orkar ta sig tiden att skriva ett rekommendationsbrev så borde den fundera på att kliva ner lite på stegen i sin anställning, då är chefsjobbet kanske inte helt rätt plats för hen?
En gång när jag avslutade en anställning så bad chefen mig att göra just en sådan lista som @Asko s chef tycks ha frågat efter. Även om man jobbat ihop i flera år så kan chefen (speciellt om den är chef för många) lätt glömma något och det kan också vara så att man själv är angelägen att vissa saker ska komma med i intyget som chefen kanske inte tänker på är viktigt. I mitt fall så hade jag dessutom haft en annan chef i flera år innan jag fick den som skrev intyget.

Som jag minns det skrev jag bara en lista med arbetsuppgifter/roller som jag haft som jag tyckte var viktiga och trodde kunde ha betydelse vid framtida jobbsökande. Jag tänker att en sådan lista kan t ex innehålla om man :
  • haft kundkontakter eller kontakter med allmänheten
  • arbetat i reception eller med administration (av vad) etc
  • ansvarat för något
  • haft någon ledande ställning
  • varit projektledare
  • använt vissa programvaror eller andra verktyg
  • ingått i samarbeten/grupper
man kan ju välja att lyfta fram sådant som man vill arbeta med i framtiden. Skryt gärna lite. Det du tycker är lätt kan någon annan se som komplicerat och meriterande.

@Asko Gör en lista och fråga om det var det som chefen ville ha eller om hen vill ha något mer.
 
En gång när jag avslutade en anställning så bad chefen mig att göra just en sådan lista som @Asko s chef tycks ha frågat efter. Även om man jobbat ihop i flera år så kan chefen (speciellt om den är chef för många) lätt glömma något och det kan också vara så att man själv är angelägen att vissa saker ska komma med i intyget som chefen kanske inte tänker på är viktigt. I mitt fall så hade jag dessutom haft en annan chef i flera år innan jag fick den som skrev intyget.

Som jag minns det skrev jag bara en lista med arbetsuppgifter/roller som jag haft som jag tyckte var viktiga och trodde kunde ha betydelse vid framtida jobbsökande. Jag tänker att en sådan lista kan t ex innehålla om man :
  • haft kundkontakter eller kontakter med allmänheten
  • arbetat i reception eller med administration (av vad) etc
  • ansvarat för något
  • haft någon ledande ställning
  • varit projektledare
  • använt vissa programvaror eller andra verktyg
  • ingått i samarbeten/grupper
man kan ju välja att lyfta fram sådant som man vill arbeta med i framtiden. Skryt gärna lite. Det du tycker är lätt kan någon annan se som komplicerat och meriterande.

@Asko Gör en lista och fråga om det var det som chefen ville ha eller om hen vill ha något mer.
Jag gjorde en ordentlig lista först men tänkte sedan att den blev för lång. Så jag tog bort punktformen och tog bara med de delar jag kände var viktigast och de delar jag ville framhäva. Så jag hoppas att det blev bra och fungerar lite som en påminnelse för chefen också så att hen kan nyttja listan på ett bra sätt.
 
Om en chef inte orkar ta sig tiden att skriva ett rekommendationsbrev så borde den fundera på att kliva ner lite på stegen i sin anställning, då är chefsjobbet kanske inte helt rätt plats för hen?
En chef, kliva ned?? :eek: Frivilligt??? O_o



:p
 
Kanske det. Men det spelar inte så stor roll. Dels hade jag inte litat på att just min chef var så engagerad som just jag ville i just det läget, när jag ändå är på väg bort. Dels hade jag inte litat på hens förmåga att använda rätt ord i relation till alla hemliga koder som finns, eller i övrigt skriva ett användbart betyg.
Jag undrar om jag när jag får betyget kan notera saker på betyget och be henom se över det, men samtidigt känns det inte riktigt som något man ska peka ut... Hm.
 
En gång när jag avslutade en anställning så bad chefen mig att göra just en sådan lista som @Asko s chef tycks ha frågat efter. Även om man jobbat ihop i flera år så kan chefen (speciellt om den är chef för många) lätt glömma något och det kan också vara så att man själv är angelägen att vissa saker ska komma med i intyget som chefen kanske inte tänker på är viktigt. I mitt fall så hade jag dessutom haft en annan chef i flera år innan jag fick den som skrev intyget.

Som jag minns det skrev jag bara en lista med arbetsuppgifter/roller som jag haft som jag tyckte var viktiga och trodde kunde ha betydelse vid framtida jobbsökande. Jag tänker att en sådan lista kan t ex innehålla om man :
  • haft kundkontakter eller kontakter med allmänheten
  • arbetat i reception eller med administration (av vad) etc
  • ansvarat för något
  • haft någon ledande ställning
  • varit projektledare
  • använt vissa programvaror eller andra verktyg
  • ingått i samarbeten/grupper
man kan ju välja att lyfta fram sådant som man vill arbeta med i framtiden. Skryt gärna lite. Det du tycker är lätt kan någon annan se som komplicerat och meriterande.

@Asko Gör en lista och fråga om det var det som chefen ville ha eller om hen vill ha något mer.
Att lista sina arbetsuppgifter och vad man har jobbat med är väl en sak, men att skriva ett helt rekommendationsbrev med allt vad det innebär är en helt annan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 182
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp