Bukefalos 28 år!

Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

hier

Trådstartare
ÄNTLIGEN! :D

Nu är bollen i rullning. Kom precis från ett möte med FK och AMS och har fått klartecken att börja leta runt efter arbetsplatser att arbetsträna/praktisera på.

Vi kom överens om att jag ska leta efter efter något som är enbart roligt precis såhär i början, eftersom jag behöver få tillbaka livsglädje och läkande element i min vardag. Jag började storböla bara av att prata om hästar och vad de betyder för mig och mitt mående, så där var vi rörande överens om att jag ska försöka hitta arbetsträning på ridskola/hästverksamhet av något slag.

Jag var student innan jag blev sjukskriven så jag har alltså ingen anställning att gå tillbaka till, utan jag ska söka en helt ny arbetsplats. Ungefär som när man söker jobb, fast nu är det att likna vid att jag söker praktikplats utöver ordinarie personal, så att säga.

Nu behöver jag råd av er som har arbetstränat på nytt ställe/i ny bransch: hur gjorde ni när ni kontaktade arbetsgivare?
Vad sa ni? "Hej, har ni tid att ta in en praktikant?", typ?
Hur presenterar man sig?

När det gäller att söka vanliga jobb är jag rutinerad, men den här situationen är helt ny för mig. Jag ska kontakta en arbetsgivare och säga att jag vill praktisera, men jag får inte vara ensam på arbetsplatsen, och jag ska vara utöver ordinarie personal och måste alltid ha en handledare/kontaktperson under passen. Alltså blir jag ingen direkt avlastning för dem, snarare tvärtom. Enda positiva är väl att jag inte kostar något eftersom jag får min ersättning från FK.

Hjälp! Vad ska jag säga?:eek:
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Nu behöver jag råd av er som har arbetstränat på nytt ställe/i ny bransch: hur gjorde ni när ni kontaktade arbetsgivare?

Jag har gjort detta och också tagit emot ett praktikanter i en sådan situation ett antal gånger själv. Mina förslag till dig:
- använd ditt kontaktnät. Det är enklare att lyckas få en placering någonstans i en klubb eller hos ett företag där du är känd, där man vet att du (förhoppningsvis) "kan häst" och ändå kan ge ett plustillskott även om du inte själv får ta ansvar för arbetsuppgifter. Försäkringskassan är noga med detta för att inte sjuka personer ska bli utnyttjade som gratis arbetskraft men det är ju också meningen att du ska få göra saker, inte bara titta på.
- säg som det är. Du är sjukskriven, har inget jobb att gå tillbaka till, har fått godkänt att arbetsträna i ett hästföretag och nu söker du en plats för det. Säg vilken tid det handlar om, vilken omfattning (timmar per vecka) du ska börja på och vilken nivå du hoppas komma upp till, vilken typ av arbetsuppgifter du kan och inte kan göra.
- räkna med att du får göra skitgöra. Jag menar, det är inte så troligt att du blir satt på arbetsuppgiften att träna de fina tävlingshästarna utan snarare putsa, mocka och sopa stallgången.
- bjud till. Visa att du är tacksam och gör ditt bästa för att det ska fungera.
- var realist och börja lågt! Kanske med att hälsa på ett par gånger i veckan. När det känns bra kan du öka. Räkna med att du kommer att bli onormalt trött - det är jättejobbigt att komma igång efter sjukskrivning. Tänk på att det är 100% av din förmåga det handlar om, inte 100% av heltid.

Lycka till!
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Tack :bow: :)

Jag har tyvärr inget kontaktnät i hästbranschen. Och mockning och "skitgörat" är just det jag vill och förväntar mig göra. Absolut inget ridande på tävlingshästar! Jag hade mer tänkt mig t ex hjälpa barn och nybörjare med att göra iordning hästar, antingen på ridskola eller t ex turridningsverksamhet. Sköta markservicen, helt enkelt. Mockning, fodring, in - och utsläpp osv. Bara göra stallgöra, helt enkelt, det är själavårdande för mig, att bara vistas runt hästar.

Ska komma ihåg att inte vara för ivrig med att komma igång på 100%, hade tänkt mig ca 50% :)
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Fast det där är en sanning med modifikation. Den biten att du inte får vara ensam.

Jag var för några år sedan i samma sits som dig. Arbetsträning. Ingen anställning i ryggen utan arbetslös och skulle ut o möta livet igen. Skräckslagen!

Jag hade som tur var en lång relation i ett stall som jag byggde vidare på. Min dagliga tid där gjordes om till arbetsträning. Samma sak, samma tid..bara en mental omställning från min sida.

Jag blev lämnad själv o FK hade inga problem med det öht. Min kontaktperson bodde 100 m bort så behövde jag hjälp var det lätt o få tag i henne. Kan ha varit därför. ;)

När jag sedan hade kommit på fötter där o känt att jag var varm i kläderna, dvs jag hade upptäckt att det faktiskt funkade att titta lite på världen igen. Då var det dags för ett nytt ställe. Dock behövde jag själv aldrig ta kontakt med arbetsgivaren där utan jag hade då hamnat i ett projekt mellan AF o FK som gjorde att jag fick hjälp att hitta praktikplats och även kontakt med dem.
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Jag har tyvärr inget kontaktnät i hästbranschen.
Jag hade mer tänkt mig t ex hjälpa barn och nybörjare med att göra iordning hästar, antingen på ridskola eller t ex turridningsverksamhet. Sköta markservicen, helt enkelt. Mockning, fodring, in - och utsläpp osv. Bara göra stallgöra, helt enkelt, det är själavårdande för mig, att bara vistas runt hästar.

Men är det sant? I så fall hur har du fått kunskaperna som gör att du kan hjälpa nybörjare mm som du skriver ovan? Någonstans måste du ju ha lärt dig saker och ting? Det finns väl någon som känner dig från något stall och vet om du kan sköta hästar eller inte?
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Men är det sant? I så fall hur har du fått kunskaperna som gör att du kan hjälpa nybörjare mm som du skriver ovan? Någonstans måste du ju ha lärt dig saker och ting? Det finns väl någon som känner dig från något stall och vet om du kan sköta hästar eller inte?

I vuxen ålder har jag ju bara ridit medryttarhästar hos privata ägare, det var så jag menade med hästbranschen. Har inte ridit för tränare eller haft kontakt med anläggningar på över 10 år. Jag känner alltså ingen som jobbar med hästar. Men ägare till tidigare medryttarhästar kan ju förstås fungera som referens för mig när jag kontaktar en hästverksamhet, det var kanske så du menade?
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

I vuxen ålder har jag ju bara ridit medryttarhästar hos privata ägare, det var så jag menade med hästbranschen. Har inte ridit för tränare eller haft kontakt med anläggningar på över 10 år. Jag känner alltså ingen som jobbar med hästar. Men ägare till tidigare medryttarhästar kan ju förstås fungera som referens för mig när jag kontaktar en hästverksamhet, det var kanske så du menade?

Precis! När man börjar nysta hittar man ofta användbara kontakter i det kontaktnät man redan har. Har du vänner som rider på ridskola, är uppstallade på större anläggningar? Ägare till medryttarhästar - eller deras kompisar? Eller grannar? Folk du tränat ihop med? Annars är ett tips att prata med den lokala ridskolan eller ridklubben eller ett stort inackorderingsstall eller vad du har i omgivningen. Hästgymnasium kan vara ett annat tips. Min erfarenhet är att hästvärlden är liten. Alla känner alla, åtminstone de lite större och mer aktiva aktörerna. Att du inte känner någon som jobbar med hästar är ju heller inte riktigt sant. Det finns ju många här på bukefalos och säkert har någon kontakter på din ort.
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Oj, det var mycket jag inte hade tänkt på, vilken inspiration!

Jag har faktiskt en specifik ridskola i åtanke eftersom den ligger nära där jag bor. Tänkte iallafall göra ett försök och mejla dem och fråga om de kan tänka sig en praktikant. Nu känner jag förvisso ingen som rider där/jobbar där, men nu när jag kom på att jag kan ta referenser från hästägare så känns det som att jag har lite mer kött på benen :)

Har också sett att det finns hästställen här i Sthlm som är hästterapi-inriktade, men jag tänkte att det kanske är lång kö till dem och de kanske också prioriterar LSS-personer och liknande.

På mötet sa de också att ett annat alternativ kan vara hunddagis. Men jag har väldigt liten hundvana så chanserna känns mindre där.
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Kontakta personligen, maila inte. De får säkert mycket förfrågningar från elever som vill göra PRAO eller allt möjligt. Hästterapiställen vill förmodligen ha betalt för att de tar emot en elev/praktikant/arbetsträningsperson, det är ju deras affärsidé att jobba med hästen som rehabverktyg. Mindre chans där.

God chans kan vara större anläggning som har mycket hästar men inte så mycket personal, typ inackorderingsstall, avelsstall, utbildningsanläggning. Jordbruk som har inackorderingshästar som sidonäring. Skolstall. Finns du i Sth? I så fall kan väl alla som har konkreta tips till TS PM:a sina förslag.
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Kontakta personligen, maila inte. De får säkert mycket förfrågningar från elever som vill göra PRAO eller allt möjligt. Hästterapiställen vill förmodligen ha betalt för att de tar emot en elev/praktikant/arbetsträningsperson, det är ju deras affärsidé att jobba med hästen som rehabverktyg. Mindre chans där.

God chans kan vara större anläggning som har mycket hästar men inte så mycket personal, typ inackorderingsstall, avelsstall, utbildningsanläggning. Jordbruk som har inackorderingshästar som sidonäring. Skolstall. Finns du i Sth? I så fall kan väl alla som har konkreta tips till TS PM:a sina förslag.

Åh, det är så läskigt att ringa som första kontakt.. :o Mina kontaktpersoner i rehabprojektet kan dock hjälpa mig, men det känns bra att åtminstone ha tagit första lilla kontakten själv. Vill inte ringa och störa någon och tvinga människan att tänka på rak arm och fatta ett beslut.

Ja, jag bor i Sthlm, så det torde finnas en del att skriva upp på min lista, så länge de har busskommunikationer. Tips via PM tas tacksamt emot om någon känner någon :)
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Jag jobbar med utredning och rehabilit ering av personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som har en långtidssjukskrivning bakom om sig. Ibland har jag ordnat arbetsträningsplatser och jag är alltid rätt på sak. En hjälp är att ganska omgående nämna arbetsförmedlingen och här får du dra till med att det är på deras uppdrag du ringer osv. Det brukar öppna dörrarna lite. :D
Sen måste du tänka på att Af gör en "koll" på stället du hittar så inga skatteskulder osv får finnas i bagaget hos företaget och likaså upplever jag att det är svårare om det är en enskild firma. Så bäst är att prova med 4H-gård, ridskola o dyl.
Lycka till och kul att du har fått förstående handläggare på Af och FK.
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Åh, det är så läskigt att ringa som första kontakt.. :o Mina kontaktpersoner i rehabprojektet kan dock hjälpa mig, men det känns bra att åtminstone ha tagit första lilla kontakten själv. Vill inte ringa och störa någon och tvinga människan att tänka på rak arm och fatta ett beslut.

Ja, jag bor i Sthlm, så det torde finnas en del att skriva upp på min lista, så länge de har busskommunikationer. Tips via PM tas tacksamt emot om någon känner någon :)

Alltså att ringa är ju spunkjobbigt. ;) Varför inte ta ett besök på en gång? Gå dit o spana i stället. Häng lite. Kolla läget. Ta med dig ett brev, en lapp där du skrivit upp lite vem du är. En tanke bara.

Vilken sida av Sthlm finns du på? Bilburen? Aha..ser ju nu att det är buss som gäller.
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

Sen måste du tänka på att Af gör en "koll" på stället du hittar så inga skatteskulder osv får finnas i bagaget hos företaget och likaså upplever jag att det är svårare om det är en enskild firma. Så bäst är att prova med 4H-gård, ridskola o dyl.

Jag var hos privat aktör, privat egen firma (utan anställda om det spelar in?) o för mig var det aldrig några problem.

Ts, det jag tänker är att tänk brett!
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

På mina praktikplatser har jag fått hjälpa till med just såna här kontakter och det absolut bästa enligt mig är att vara rak och tydlig med en gång så att de vet vad det handlar om. Skriv ner om du behöver minnesstöd när du ringer eller går dit och presenterar dig. Så kommer du inte av dig så lätt om du blir nervös. Tycker du att det är jättejobbigt så träna på någon du känner dig bekväm med. Be vännen spela personen i andra änden.
Att spela upp scenarien är jättebra träning.

Säg inte att du söker praktik eller jobb, utan förklara precis som det är så blir det inget nej pga missförstånd. Jag har varit med om flera gånger att någon fått nej och när vi sen ringt upp så visade det sig att de missuppfattat och ofta har de varit jättepositiva och hjälpsamma när de väl förstått förutsättningarna. Att de inte behöver betala brukar vara lockande, och är det någon som verkligen är intresserad och tycker det är roligt så brukar det vara positivt.

Finns ju såklart surisar som tycker det är jobbigt också, men det är bara att vara tacksam för att de tackar nej så man slipper jobba med bittra tråkmånsar ;)

Lycka till!
 
Sv: Arbetsträna på ny arbetsplats/ny bransch - erfarenheter?

På mina praktikplatser har jag fått hjälpa till med just såna här kontakter och det absolut bästa enligt mig är att vara rak och tydlig med en gång så att de vet vad det handlar om. Skriv ner om du behöver minnesstöd när du ringer eller går dit och presenterar dig. Så kommer du inte av dig så lätt om du blir nervös. Tycker du att det är jättejobbigt så träna på någon du känner dig bekväm med. Be vännen spela personen i andra änden.
Att spela upp scenarien är jättebra träning.

Säg inte att du söker praktik eller jobb, utan förklara precis som det är så blir det inget nej pga missförstånd. Jag har varit med om flera gånger att någon fått nej och när vi sen ringt upp så visade det sig att de missuppfattat och ofta har de varit jättepositiva och hjälpsamma när de väl förstått förutsättningarna. Att de inte behöver betala brukar vara lockande, och är det någon som verkligen är intresserad och tycker det är roligt så brukar det vara positivt.

Finns ju såklart surisar som tycker det är jobbigt också, men det är bara att vara tacksam för att de tackar nej så man slipper jobba med bittra tråkmånsar ;)

Lycka till!

Det är precis detta jag är rädd för - att de ska tro att jag försöker sälja något, eller att jag söker jobb. För så är det ju inte. Men å andra sidan känns det lite som att jag sitter och söker allmosor. Det känns ju mer som att jag skulle ligga arbetsplatsen till belastning snarare än att tillföra något. Även om jag vet att jag kan tillföra något så har jag så taskig självkänsla att det känns som att ingen skulle tycka att jag vore en tillgång, utan att det bara skulle vara jobbigt att köra in en ny person på rutiner och vilka hästar som har behov av vad, osv.

Lite gnälligt kanske :yuck:

Det måste inte vara hästrelaterad verksamhet, men det är min första prioritet. Hunddagis kan också vara ett alternativ, men på det området känner jag mig ännu mer osäker eftersom jag inte är så van vid hundar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett litet dilemma här nu som det skulle vara bra om ni kloka bukisar kunde ge mig lite input. Jag står mest still och stampar...
2
Svar
21
· Visningar
2 004
Senast: Petruska
·
Skola & Jobb Jag har en anställning sen flera år tillbaka. Det har varit kaos på den arbetsplatsen med följden att jag varit långtidssjukskriven i 3...
2
Svar
33
· Visningar
2 609
Skola & Jobb Situation: Liten trevlig arbetsplats. En administrativt anställd, jag. Jag trivs med kollegor och arbetsplats. Jag har arbetsuppgifter...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 145
Senast: Monkie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ny här på forumet, hoppas jag når ut till er genom denna tråd. Mitt dilemma gäller en sak som många fler än jag måste ha varit...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
10 310
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp