Hur försvarar man svartjobb när man byter bransch?

Det är skillnad på om du inte kan visa var du jobbade förra veckan och ett okvalificerat jobb för åtta år sedan när du just gått ur gymnasiet.
Förhoppningsvis har du gjort något mer relevant sedan dess.

Jag gallrar i mitt cv. Jag kan ju knappt själv minnas alla jobb jag haft. De jobb jag hade i mitt cv när jag var 22 har mycket lite relevans för de jobb jag söker nu. Bortsett från när de vill ha någon som stresstålig,då brukar jag slänga in mitt nattjobb på en av stadens mest ökända snabbmatsrestauranger...

Jag skulle vilja ha med mitt hästskötarjobb på CV:t för att det hänger ihop med en av mina motiveringar till varför jag passar för jobbet. Självklart listar inte jag heller upp exakt allt jag har gjort sen jag var 14 år fram tills nu - men hästskötarjobbet råkar vara ett av mina tidigare jobb jag inte vill gallra bort.
 
Jag skulle vilja ha med mitt hästskötarjobb på CV:t för att det hänger ihop med en av mina motiveringar till varför jag passar för jobbet. Självklart listar inte jag heller upp exakt allt jag har gjort sen jag var 14 år fram tills nu - men hästskötarjobbet råkar vara ett av mina tidigare jobb jag inte vill gallra bort.
Det är ändå otroligt långsökt att en arbetsgivare skulle be om en referens eller kolla upp anställningen på en så gammal och oaktuell merit. Det finns ingen anledning för dig att nämna anställningsformen. Skulle de fråga om jobbet så beskriv vad du tagit med dig som är relevant. Inte hur du fick din lön.
 
NEJ jag vet inte hur många gånger jag måste säga det! Jag SKA INTE och jag BRUKAR INTE visa mina deklarationer på arbetsintervjuer, herregud, det är bara ETT SÄTT att kunna bevisa att man har haft vita inkomster från en arbetsplats om man inte har något annat som kan bevisa det - OM DET SKULLE GÅ SÅ LÅNGT ATT MAN MÅSTE BEVISA DET!
Söker du jobb på Säpo? Skulle man ens vilja ha ett jobb som skulle kräva sådana bevis?
Då har jag ändå haft praktik där man blir kollad både mot belastningsregistrer och misstankeregistret.
 
JAG kan inte kolla om var du har jobbat svart - men om du kommer till mig som arbetssökande och visar upp jobb i ditt CV som jag begär referens på och du sedan inte kan ge mig en referens, då skulle jag bli misstänksam och begära in ett arbetsintyg.
Varför skulle de begära in en referens från ett specifikt ställe istället för att som standard fråga efter dina referenser? Du lämnar ut dina referenser som du valt och arbetsgivaren snokar inte upp kontaktuppgifter till random ställen där du jobbat.
 
Jag har också jobbat som rekryterare i ett börsnoterad företag, senare som rätt hög mellanchef, bolaget finns i många länder (dock inte 160) och det som skulle få mig att dra öronen åt mig är det som @Lovisaleonora har svarat på. Du verkar inte veta hur man gör urval och dra upp sådana saker skulle få mig mer misstänksam än ett jobb för 8 år sedan som du inte har papper på.

Referenser vill man ha från nuvarande arbetsgivare + någon mer. Jag har aldrig kollat upp ev lönespecar, deklarationer mm för att veta säkert om någon jobbat på ett jobb de påstår för 8 år sedan som inte har något alls med det jobb man söker däremot kollade vi alltid brottsregistret, att man inte var i ekonomiska svårigheter, och lite annat (företaget är stort (störst?! då i alla fall, nu vet jag inte längre) i säkerhetsbranschen. Vi var alltså rätt noga med bakgrundskollar. Men svartjobb i ungdomsåren? Spelar nada roll, lika mycket som andra "ungdomssynder".
Ja
[]

Ja, och är det SÅ känsligt så är mitt enda råd: nämn det då inte för guds skull. Är det så himla farligt om de får reda på det så bör man ju ABSOLUT inte skriva med det i CV:t liksom.

Däremot är det ju en HELT annan sak om man var i landet illegalt. Då hade jag absolut inte nämnt det. Svartjobb är ju ingenting emot att ha vistats illegalt i ett land.

Ok, good to know att svartjobb är ett ickeproblem i Sverige! Tack för ditt utförliga inlägg! Jag är nu helt klart övertygad av alla här att det inte spelar någon roll om man har jobbat svart eller inte tidigare i sitt liv när [/QUOTE="FormerGroom, post: 17764756, member: 139514"]
Jag tror att din oförmåga att se rationellt på problemet är ett större hinder än det faktiska svartjobbet
 
Ok, hur skulle du se rationellt på problemet? Tar gärna emot tips på hur man borde tänka kring detta.
Jag är själv neurotisk och oroar mig men det känns som du förstorar upp problemet.
Är det en så viktig del i ditt cv som du säger så så ta med det.
Om ni pratar om det på intervjun så lär de nästan garanterat vara mest intresserad av varför dina erfarenheter därifrån gör dig lämpad för jobbet.
När de frågar om referenser så lämnar du ut de du valt ut själv. Då har du valt de från dina senaste jobb.
I det ytterst osannolika fallet där de undrar efter en referens från stalljobbet så hänvisa till du inte längre har någon kontakt, det är ju trots allt åtta år sen. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon arbetsgivare skulle gå vidare längre än så.

En del googlar en däremot... ;)
 
Jag är själv neurotisk och oroar mig men det känns som du förstorar upp problemet.
Är det en så viktig del i ditt cv som du säger så så ta med det.
Om ni pratar om det på intervjun så lär de nästan garanterat vara mest intresserad av varför dina erfarenheter därifrån gör dig lämpad för jobbet.
När de frågar om referenser så lämnar du ut de du valt ut själv. Då har du valt de från dina senaste jobb.
I det ytterst osannolika fallet där de undrar efter en referens från stalljobbet så hänvisa till du inte längre har någon kontakt, det är ju trots allt åtta år sen. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon arbetsgivare skulle gå vidare längre än så.

En del googlar en däremot... ;)
Skulle de i någon slags paranoia pressa vidare och det inte räcker att vara lite luddig så får man väl hantera det? I värsta fall (jag kan knappt ens föreställa mig en sådan situation) så får man väl erkänna läget och vända det till något vettigt "....och det var därför jag sökte mig från den branschen och istället jobbar med X där jag har kunnat..."
 
I en del branscher är det en merit att kunna tänka snabbt under press och och som en anka, kunna se lugn ut fast man paddlar som en galning under ytan...
Vem vet, att hantera en sådan sits snyggt kanske kompenserar för dåligt omdöme när man var ung?
 
NEJ jag vet inte hur många gånger jag måste säga det! Jag SKA INTE och jag BRUKAR INTE visa mina deklarationer på arbetsintervjuer, herregud, det är bara ETT SÄTT att kunna bevisa att man har haft vita inkomster från en arbetsplats om man inte har något annat som kan bevisa det - OM DET SKULLE GÅ SÅ LÅNGT ATT MAN MÅSTE BEVISA DET!
Varför skriker du? Av vad jag kan utläsa av tråden saknar du förutsättningar för att arbeta i en stressig miljö som kräver koncentration o fokus. När du börjar ifrågasätta svar utifrån att de som svarar nog inte arbetat i AB etablerade i 160 länder med 200 000 tusen anställda så framstår du som en patetisk översittare.
 
Jag skulle vilja ha med mitt hästskötarjobb på CV:t för att det hänger ihop med en av mina motiveringar till varför jag passar för jobbet. Självklart listar inte jag heller upp exakt allt jag har gjort sen jag var 14 år fram tills nu - men hästskötarjobbet råkar vara ett av mina tidigare jobb jag inte vill gallra bort.


Jag blev nyligen anstalld av ett av dessa "160 lander 200k+ anstallda" foretag (kanske samma?) och du overskattar bakgrundskontrollerna nagot enormt.
Jag skickade in nagra lonepapper fran mitt davarande jobb och kopia pa mitt universitetsbetyg/diplom - och sen var det klart. De ringde inte ens davarande arbetsgivare for att kontrollera uppgifterna.
 
Jag har också jobbat svart, dock inte i hästbranschen. Betydligt närmare i tiden än för åtta år sen. Med en rövhatt till chef som säkert inte ens minns vad jag heter eller vem jag är = skulle aldrig någonsin gå att använda som referens. Ingen har någonsin frågat om det? Så länge du har någon referens överhuvudtaget bör de faktiskt nöja sig med det. En del kollar ju inte ens upp referensen? Det var ändå en bransch där det är brukligt att utnyttja (ung) arbetskraft svart för att få ner lönerna och skita i kollektivavtal. Så hade de bara velat hade de säkert kunnat vara misstänksamma.
 
Så länge du har någon referens överhuvudtaget bör de faktiskt nöja sig med det. En del kollar ju inte ens upp referensen?.

Fast Näe . 99,99 % av arbetsgivare om vi pratar en kvalificerad tjänst som nu TS noga illustrerat att det tydligen handlar om, hade definitivt reagerat på om du angivit en gammal referens samtidigt som du därefter listat andra betydligt mer relevanta anställningar utan att erbjuda en referens på någon av dessa.

De allra flesta kollar referenser, och garanterat 99 % när det gäller ett kvalificerat arbete . Det finns liksom ingen anledning i en rekryteringsprocess som innebär väldigt mycket tid och engagemang, för att inte nämna investeringen i tid, resurser och ekonomi att rekrytera "fel" att inte inkludera att ringa på referenser eftersom det inte tar någon tid/resurser extra alls, men däremot kan spara detsamma desto mer.
 
Jag kan dock tänka mig att de gör ganska gedigen bakgrundscheck, detta är ett internationellt bolag. Om jag inte längre har kontakt med arbetsgivaren borde jag ju åtminstone kunna lämna ett intyg, hur formulerar jag mig när jag nämner detta då? Är det försvarbart? Säger jag "jag har inget" så listar dom ut att jag har jobbat svart, säger jag "jag har tappat bort det" så tänker dom att jag inte har någon ordning med mig som inte har fixat fram ett nytt, eller som ens tappade bort det från första början.
Nja, jag har aldrig behövt visa sånt och jag jobbar på just ett stort internationellt bolag.
Du kommer väl dessutom bara jobba i en avdelning av det.
Jag jobbar på Nordics-delen.
Du behöver inte referens från varje arbete. Du behöver inte intyg från varje arbete.
Men om frågan kommer upp, kalla det praktik med viss ersättning?

Alltså, hur många här har behövt visa upp "en massa intyg" vid intervjuer överhuvudtaget?
 
Jag skulle vilja ha med mitt hästskötarjobb på CV:t för att det hänger ihop med en av mina motiveringar till varför jag passar för jobbet. Självklart listar inte jag heller upp exakt allt jag har gjort sen jag var 14 år fram tills nu - men hästskötarjobbet råkar vara ett av mina tidigare jobb jag inte vill gallra bort.

Då skriver du det i ditt CV men jag hade nog hellre nämnt det i mitt personliga brev tillsammans med motiveringen till varför jag passar som anställd i deras företag.

Hade även skrivit om jag fortfarande rider mm.

Jag nämner mina styrelseåtagande i mitt personliga brev och även att jag är framgångsrik i min sport och att jag har SM guld i lagspel inom den sporten.

Jag är fortfarande aktiv inom den föreningen.
 
Fast Näe . 99,99 % av arbetsgivare om vi pratar en kvalificerad tjänst som nu TS noga illustrerat att det tydligen handlar om, hade definitivt reagerat på om du angivit en gammal referens samtidigt som du därefter listat andra betydligt mer relevanta anställningar utan att erbjuda en referens på någon av dessa.

De allra flesta kollar referenser, och garanterat 99 % när det gäller ett kvalificerat arbete . Det finns liksom ingen anledning i en rekryteringsprocess som innebär väldigt mycket tid och engagemang, för att inte nämna investeringen i tid, resurser och ekonomi att rekrytera "fel" att inte inkludera att ringa på referenser eftersom det inte tar någon tid/resurser extra alls, men däremot kan spara detsamma desto mer.

Fast det var inte det jag sa. TS jobbade väl på det där hästjobbet, där hon INTE har någon referens, för ÅTTA ÅR SEN? Hon har säkert betydligt nyare erfarenheter, där hon kan ha möjlighet att använda dessa som referens? Vem bryr sig om vad hon gjorde för åtta år sen? Än mindre kollar upp om hon jobbade svart? Så länge hon gjort någonting annat, vitt, sen dess, som kan styrkas?
 
@Kiwifrukt jag kan ju inte gissa vad du menade, jag svarade på det du skrev .
Utifrån det du skrev svarade jag .

Att du nu uttrycker att du menade ngt annat är väl jättebra som förtydligande . Men som sagt - så skrev du inte och jag svarade utifrån det .
Känns onödigt med versaler i ditt svar ? Du behöver inte skrika , jag förstår ändå om du vill förtydliga något du menade ?

Läs gärna ditt eget inlägg igen, som var exakt det jag citerade och svarade utifrån.
 
[...] Alltså, hur många här har behövt visa upp "en massa intyg" vid intervjuer överhuvudtaget?

Jag jobbar på myndighet och jag tror inte jag visade ett enda papper när jag fick mitt jobb (i hård konkurrens). Däremot ringde de mina referenser. Dessa var personer jag jobbat med under den senaste treårsperioden.

Enda gången jag rutinmässigt skickat in intyg är när jag sökt lektorat, men då ska allt styrkas och sakkunnighetsbedömas. Så jag tror du har helt rätt - det är inte speciellt vanligt.

Även jag har jobbat svart i min ungdom, i hotellbranschen i London. När jag var yngre tog jag upp det (jag har papper på det) för att visa att jag var van att jobba under stress och att jag talar bra engelska. Om någon ens brydde sig om det frågade ingen om anställningsformen. Det bör varit uppenbart att det var svartjobb för det var innan Sverige var med i EU.
 
@Kiwifrukt jag kan ju inte gissa vad du menade, jag svarade på det du skrev .
Utifrån det du skrev svarade jag .

Att du nu uttrycker att du menade ngt annat är väl jättebra som förtydligande . Men som sagt - så skrev du inte och jag svarade utifrån det .
Känns onödigt med versaler i ditt svar ? Du behöver inte skrika , jag förstår ändå om du vill förtydliga något du menade ?

Läs gärna ditt eget inlägg igen, som var exakt det jag citerade och svarade utifrån.

Men jag skrev fortfarande att om det aktuella jobbet var för åtta år sen, och hon saknar referens därifrån, så bör det väl inte vara speciellt relevant ändå så länge hon kan redovisa vad hon gjort sen dess? Givetvis håller jag med dig om att det hade sett mycket värre ut för henne om hon enbart hade haft det jobbet, eller om det hade varit den arbetsplats hon jobbat på sist? Men när det är så otroligt långt tillbaka i tiden så trodde jag det var rätt självklart att man kanske inte lägger så stor relevans på vad en person gjorde då? Hon har ju varit tydlig redan från början med att det är länge sen. Jag har aldrig påstått att arbetsgivare skiter i att ringa upp referenser, eller att det inte är viktigt, men det var ju inte fallet här?

Jag jobbade vitt för åtta år sen, med en chef som mycket väl hade kunnat ställa upp som referens, svartjobbet för min del har varit senare. Men jag kan fortfarande inte se hur det i nuläget (när jag har en annan referens från vitt jobb i realtid) kan vara speciellt intressant för en potentiell arbetsgivare att veta hur jag var som tonåring? Man är ju inte ens samma person längre som när man var 18-19. Åtta år är väldigt, väldigt lång tid.

Versalerna var kanske onödiga. Men satt på mobilen och det går inte att fetmarka på den. Därav att versalerna skulle ge mer tyngd åt det jag ville ha fram.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 401
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp