Hur försvarar man svartjobb när man byter bransch?

FormerGroom

Trådstartare
Hej! Ny här på forumet, hoppas jag når ut till er genom denna tråd.

Mitt dilemma gäller en sak som många fler än jag måste ha varit tvungna att hantera vid något skede. Alltså, jag jobbade som hästskötare i 2 år i yngre ålder (detta var för ca 8 år sedan). Självklart jobbade jag svart och i det landet jag jobbade var jag inte skriven; hade ingen försäkring, inget avtal, ingenting vitt. Jag fick lite fickpengar och gratis boende samt den bästa lönen: rida massor och åka runt på tävlingar.

Nu när jag är äldre har jag helt bytt bransch och ska söka jobb på ett stort bolag där konkurrensen om arbetsplatserna är hög. Jag är säker på att de noggrant kollar igenom CV och tar fäste vid allt man har listat upp där om man råkar gå vidare till intervju.

Till frågan: hur ska jag beskriva perioden som hästskötare i CV:t respektive förklara arbetsförhållandet om intervjuaren frågar? Hur har ni försvarat denna tid av ert liv för människor som kanske inte är så toleranta mot att man i praktiken har brutit mot lagen? Det var ju inte så att jag arbetade som hästskötare i syfte att bryta mot lagen, utan syftet var ju att utvecklas ridmässigt. Detta är något jag kan tänka mig att är svårt för någon som inte själv har jobbat som hästskötare att förstå - med andra ord har förmodligen arbetsplatsen dit jag planerar söka svårt att förstå mina handlingar i yngre ålder.

Hjälp! Hur allvarligt ser arbetsgivare på att man har jobbat svart inom hästbranschen? Nekar dom en jobbet endast pga det? Nämnas bör också att jag inte har någon kontakt med den jag var hästskötare åt, så jag har inte heller något bevis till pappers på att jag verkligen har varit hästskötare. Tvivlar också starkt på att jag skulle få någonslags intyg av denne om jag frågade eftersom denne också bröt mot lagen genom att anställa mig svart. Suck.

Tusen tack för alla era svar och idéer om detta!
 
Jag tror ingen arbetsgivare är särskilt trolig att fokusera på dina anställningsförhållanden hos en annan arbetsgivare . Sånt är konfidentiellt och jag som jobbat mycket med rekrytering har aldrig någonsin ställt sådana frågor till en sökande . Man har öht ingen rätt att göra det, och du har heller ingen rätt och än mindre skyldighet att redovisa anställningsförhållanden/villkor till en annan arbetsgivare.
Referenser däremot är a och o .

I övrigt räcker det med att du kan styrka att du jobbat där och anställningsform - tex praktik/deltid/heltid/tillsvidare etc.

Edit : läste resten nu det du lade till :
Om du inte kan få arbetsgivaren att styrka , menar du då att du inte heller får referenser ?
Du behöver sällan styrka tidigare jobb på papper om det gäller okvalificerade jobb ...

Är detta hästjobb öht relevant för jobbet du söker nu ? Enligt vad jag läser är svaret nej .
 
Senast ändrad:
Ok, tack, men till grejen hör ju att jag inte kan få någon referens därifrån heller eftersom jag inte har kontakt med personerna i fråga längre. Av olika anledningar är jag 99% säker på att de inte skulle hjälpa mig i detta läge.
 
Vad ska man alltså säga när rekryteraren ber om referens från just det jobbet? Hur formulerar man sig? Bättre att lämna ut detta från sitt CV helt?
 
Håller med @Jocelyn, behöver inte skriva att det var svart och man måste inte ha referens. Jag har inte referenser till alla mina tidigare jobb i mitt cv och nya arbetsgivare har knappt ens varit intresserade av dom ändå.
Jag tror inte man ska måla fan på väggarna innan man provat. Jag tror inte intervjuaren frågar och skulle de mot all förmodan göra det, behöver du inte ens nämna att det var svart, bara säga vad man gjorde för jobb. Jag tror dock risken att de frågar om just det är minimal. Oftast vill de hellre veta vad du kan göra för dom, för att de ska vara intresserade av att anställa just dig.
 
Vad ska man alltså säga när rekryteraren ber om referens från just det jobbet? Hur formulerar man sig? Bättre att lämna ut detta från sitt CV helt?

Alltså.. jag har nog aldrig lämnat referenser för ett så gammat jobb, någonsin. Och skulle de, mot all förmodan, vilja ha det så är det ju bara att säga som det är, att du inte längre har några kontaktuppgifter till arbetsgivaren?

Släpp det, säger jag. Även jag har jobbat som hästskötare i unga år, svart, och de enda kommentarerna jag har fått vid intervjuer är "åh vad roligt, vad gjorde du där?". Det finns liksom inget större intresse eller värde i vad man hade för anställningsform, särskilt inte för ett jobb för åtta år sedan ;)
 
Om du inte har andra anställningar (de färskaste) att ange referens för blir det ju lite svårt... om du har sådana kan du ju helt bortse från att behöva uppge den tidigare som referens .
 
Vad ska man alltså säga när rekryteraren ber om referens från just det jobbet? Hur formulerar man sig? Bättre att lämna ut detta från sitt CV helt?
Varför skulle det vara intressant för företaget att ringa på referenser på ett jobb du hade för 8 år sedan?

När jag sökte nytt i somras ville företaget jag sökte hos ha 2 referenser så det blev en fd kund jag haft när jag var hovslagare och den andra en brf som företaget jag jobbade på har som kund.
 
Alltså.. jag har nog aldrig lämnat referenser för ett så gammat jobb, någonsin. Och vill de så är det ju bara att säga som det är, att du inte längre har några kontaktuppgifter till arbetsgivaren?

Jag kan dock tänka mig att de gör ganska gedigen bakgrundscheck, detta är ett internationellt bolag. Om jag inte längre har kontakt med arbetsgivaren borde jag ju åtminstone kunna lämna ett intyg, hur formulerar jag mig när jag nämner detta då? Är det försvarbart? Säger jag "jag har inget" så listar dom ut att jag har jobbat svart, säger jag "jag har tappat bort det" så tänker dom att jag inte har någon ordning med mig som inte har fixat fram ett nytt, eller som ens tappade bort det från första början.
 
Om jag inte längre har kontakt med arbetsgivaren borde jag ju åtminstone kunna lämna ett intyg, hur formulerar jag mig när jag nämner detta då? Är det försvarbart? Säger jag "jag har inget" så listar dom ut att jag har jobbat svart, säger jag "jag har tappat bort det" så tänker dom att jag inte har någon ordning med mig som inte har fixat fram ett nytt, eller som ens tappade bort det från första början.
Men vem i hela friden sitter på intyg från ett okvalificerat jobb för åtta år sedan? :confused: Och varför skulle det nya företaget ens börja peta i det där?

Jag fattar inte problemet.
 
Jag kan dock tänka mig att de gör ganska gedigen bakgrundscheck, detta är ett internationellt bolag. Om jag inte längre har kontakt med arbetsgivaren borde jag ju åtminstone kunna lämna ett intyg, hur formulerar jag mig när jag nämner detta då? Är det försvarbart? Säger jag "jag har inget" så listar dom ut att jag har jobbat svart, säger jag "jag har tappat bort det" så tänker dom att jag inte har någon ordning med mig som inte har fixat fram ett nytt, eller som ens tappade bort det från första början.
Varför skulle en ARB givare anta att du jobbat svart bara för att du inte har ett skriftligt intyg från ett okvalificerat jobb för massa år sen ???

Jag har inte på mitt Cv att jag jobbade på ICA under tonåren (vitt) och hade jag lagt till det på CVn mot all förmodan ändå hade ingen arbetsgivare varit ett dugg intresserad om jag har nyare färskare jobb/aktiviteter på CVn och kan erbjuda referenser på det .

Om ngn potentiell ARB givare är väldigt noga utöver det så är det utdrag ut brottsregistret som brukar vara ganska standard dvs väldigt vanligt att det krävs .
 
Men vem i hela friden sitter på intyg från ett okvalificerat jobb för åtta år sedan? :confused: Och varför skulle det nya företaget ens börja peta i det där?

Jag fattar inte problemet.

Eh, jag har intyg och betyg från alla jobb jag har haft (förutom hästskötarjobbet då) och alla skolor jag har gått i eftersom det krävs när man söker jobb/skola? Problemen visar sig när man söker jobb med stenhård konkurrens där man verkligen behöver ha allt på det torra gällande vad man listar upp i CV:t..
 
Jag kan dock tänka mig att de gör ganska gedigen bakgrundscheck, detta är ett internationellt bolag. Om jag inte längre har kontakt med arbetsgivaren borde jag ju åtminstone kunna lämna ett intyg, hur formulerar jag mig när jag nämner detta då? Är det försvarbart? Säger jag "jag har inget" så listar dom ut att jag har jobbat svart, säger jag "jag har tappat bort det" så tänker dom att jag inte har någon ordning med mig som inte har fixat fram ett nytt, eller som ens tappade bort det från första början.

Du förstorar upp ett icke-problem.
 
Eh, jag har intyg och betyg från alla jobb jag har haft (förutom hästskötarjobbet då) och alla skolor jag har gått i eftersom det krävs när man söker jobb/skola?
Jag har aldrig någonsin behövt lämna intyg på varenda anställning jag någonsin haft. Jag listar heller inte varenda anställning jag någonsin haft i mitt CV, irrelevanta okvalificerade jobb tar jag ju bort såklart.

Och ja, jag har sökt jättebra jobb med stenhård konkurrens. Jag har då lämnat in mitt CV med mina relevanta erfarenheter samt tre noga utvalda referenser. Inga intyg och givetvis inte varenda tidigare chef som referens.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 401
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp