Ännu en jobbtråd

Kan det funka med att du skriver i stil med "jag behöver ett svar på detta senast xx/xx. Har jag inte hört något då utgår jag från att du inte har några invändningar"

Kan väl säga att jag tycker det är onödigt taggigt, särskilt till en överordnad. Även om andemeningen är densamma kan man ju unna sig att formulera det snyggare. Varför ta sig ner till den nivå i onödan?
 
Kan väl säga att jag tycker det är onödigt taggigt, särskilt till en överordnad. Även om andemeningen är densamma kan man ju unna sig att formulera det snyggare. Varför ta sig ner till den nivå i onödan?
Ja, nu var det ju andemeningen jag menade, inte en färdig klipp och klistra-formulering.
 
Kan väl säga att jag tycker det är onödigt taggigt, särskilt till en överordnad. Även om andemeningen är densamma kan man ju unna sig att formulera det snyggare. Varför ta sig ner till den nivå i onödan?
Var och en får väl formulera efter sitt eget och företagets stil och ton.

Jag hade - eftersom jag är jag - skrivit att jag vill ha in ändringarna annars går det ut *valfri lämplig dag och tid*
 
Kan väl säga att jag tycker det är onödigt taggigt, särskilt till en överordnad. Även om andemeningen är densamma kan man ju unna sig att formulera det snyggare. Varför ta sig ner till den nivå i onödan?

Jag håller till viss del med, samtidigt har jag varit tvungen att göra det när jag stått med ett projekt i full fart. När jag gjort det har jag begärt att få veta hur vi ska göra något flera gånger utan respons. Eftersom det inte riktigt går att pausa projektet har jag ibland fått ta eget beslut när jag inte ens fått någon respons på ett sådant mail. Ibland har jag fått skit för mitt beslut, ibland inte. Givetvis formulerar jag mig artigt osv.
 
Kan det funka med att du skriver i stil med "jag behöver ett svar på detta senast xx/xx. Har jag inte hört något då utgår jag från att du inte har några invändningar"
Det kan funka på "vanliga" frågor! Risken är ganska stor att hon kommer slänga sig på telefonen för att säga något svamligt och ge något halvdant besked eftersom hon kommer bli stressad av min press, och ändå inte ge mig ett riktigt svar. Men absolut värt att testa, tack! Protokollen vill jag egentligen inte lägga ut utan korrekturläsning, har oftast frågetecken.

Men imorse kändes det lite lättare att åka till jobbet med inställningen att jag ska hålla min rygg fri och "låta skiten fastna i fläkten" :)
 
Många, speciellt lite mindre duktiga småchefer, har inte alls förstått att administration är ett kompetensområde i sig. Utan tror att den personalen är till för att "hjälpa dem", inte försörja organisationen med specifika funktioner.

Då blir det himla besvärligt när det krävs beslutsfattande, strukturerad informationshantering och att anpassa sig till vissa processflöden av dem - från den som skulle "underlätta" inte "göra besvärligt".

Ser allt du skriver som tecken på att du är kompetent och duktig som administratör, men har en arbetsmiljö som gör det svårt för dig att fungera i dina arbetsuppgifter. Ska absolut inte känna dig värdelös.

Ett alternativ kan vara att gå genom facket eller skyddsombudet, om det känns bättre än högre chefsnivå. För det är en arbetsmiljöfråga (bortsett från organisationens intresse av effektiv funktion, men den behöver ju inte du bevaka).

I din professionella roll ligger att påtala problem och föreslå förbättringar, vilket du har gjort så mycket som är ditt ansvar. I rollen som arbetstagare är det din egen hälsa och möjlighet att fungera på arbetsplatsen du ska agera för. Kan det vara så att du glömmer den senare lite grand och att den första tar överhanden för att du är lojal och har stort intresse för ditt arbete?
 
Många, speciellt lite mindre duktiga småchefer, har inte alls förstått att administration är ett kompetensområde i sig. Utan tror att den personalen är till för att "hjälpa dem", inte försörja organisationen med specifika funktioner.

Då blir det himla besvärligt när det krävs beslutsfattande, strukturerad informationshantering och att anpassa sig till vissa processflöden av dem - från den som skulle "underlätta" inte "göra besvärligt".

Ser allt du skriver som tecken på att du är kompetent och duktig som administratör, men har en arbetsmiljö som gör det svårt för dig att fungera i dina arbetsuppgifter. Ska absolut inte känna dig värdelös.

Ett alternativ kan vara att gå genom facket eller skyddsombudet, om det känns bättre än högre chefsnivå. För det är en arbetsmiljöfråga (bortsett från organisationens intresse av effektiv funktion, men den behöver ju inte du bevaka).

I din professionella roll ligger att påtala problem och föreslå förbättringar, vilket du har gjort så mycket som är ditt ansvar. I rollen som arbetstagare är det din egen hälsa och möjlighet att fungera på arbetsplatsen du ska agera för. Kan det vara så att du glömmer den senare lite grand och att den första tar överhanden för att du är lojal och har stort intresse för ditt arbete?
Vilket bra svar! Jag tror min chef ser precis så på mig. Som att jag "hjälper till" och "fixar". Att jag är ensam administratör verkar också skrämma chefen, för om jag slutar eller försvinner så kan inte övrig personal mina arbetsuppgifter (?). Att arbetet skulle effektiviseras och flyta på bättre, och att vi just nu har fått order uppifrån att se över organisationen så att rätt man gör rätt jobb verkar mest vara något som sägs.

Jag tror absolut att du har rätt i att min hälsa och mina möjligheter påverkas av detta. Det är nedbrytande att få arbetsuppgifter och sedan inte få stöd eller respons så att man kan utföra det man har fått i uppgift. Jag börjar känna att jag inte har lust att gå på nästa informationsmöte för IT-utvecklingen, det är liksom ingen idé. Vår verksamhet gör ändå inte som man "ska", fast att information kommer till chefer. Jag har påtalat att vi bör följa de riktlinjer som redan finns för administrationen, då blir det lätt för vem som helst som eventuellt behöver ersätta mig att se vad som ska göras. Men "det tycker inte personalen här". Och jag vill knappast bli osams med alla mina fina kollegor. De har dock andra tjänster än jag och även om de försöker förstå mig så förstår de nog inte riktigt hur det känns när hela ens yrkesroll förminskas.

Vet inte riktigt vad man kan ta upp med skyddsombudet? Jag trivs ju annars, så länge jag inte är för duktig eller försöker göra saker bättre så är allt lugnt. Med en bättre chef hade jag nog haft världens bästa jobb. Jag får alla praktiska saker jag behöver, det är mest det psykiska som tär. Arbetsplatsen är som sagt väldigt liten, vi är 10 stycken allt som allt.

Igår frågade jag om städ har larmkoden inför jul eftersom de har haft jättemycket vikarier sista tiden och det blir ganska jobbigt för dem och chefen om larmet går. Dessutom är de alltid måna om att vara här när någon är på plats och jag vet ju att de inte har någon rutin för att gå in i rätt dörr, larma av och på och så vidare. Svar: "Jag har lämnat den till städcentralen en gång, jag skiter i det faktiskt, det är inte viktigt för mig". Nu har jag fått lite kloka råd här och lät det faktiskt rinna av, jag är inte här, det är inte mitt ansvar och jag har gjort mitt bästa EN gång (inför resten av personalgruppen) och nu släpper jag det.
 
@Monkie: Fy fan rent ut sagt vilken attityd mot städpersonalen!
Eller hur? :( De är liksom inte här för att djävlas och gör ett jätteviktigt jobb som sällan blir uppskattat! Några chokladaskar i städskrubben hade varit en bättre idé än att larmet går liksom!! Förutom att det är taskigt mot alla inblandade (vårt nya larm har aldrig blivit utlöst än och rutinerna sitter med all säkerhet inte eftersom det är jag som brukar vara först på jobbet), så kostar det jättemycket om det blir utryckning :nailbiting:
 
@Monkie: Jag har inte sett något i tråden men har din chef någon chef? Det verkar ju helt vansinnigt att det här får fortgå för snart kommer det att visa sig i siffrorna (förutom att det generellt är förkastligt att behandla folk så här). Några larmutryckningar pga personalen blir dyrt och sticker verkligen ut.

Samtidigt skulle det inte förvåna mig om din chef då skyller ifrån sig på städpersonalen :meh:
 
@Monkie: Jag har inte sett något i tråden men har din chef någon chef? Det verkar ju helt vansinnigt att det här får fortgå för snart kommer det att visa sig i siffrorna (förutom att det generellt är förkastligt att behandla folk så här). Några larmutryckningar pga personalen blir dyrt och sticker verkligen ut.

Samtidigt skulle det inte förvåna mig om din chef då skyller ifrån sig på städpersonalen :meh:
Ja, min chef är bara avdelningschef, sen finns det verksamhetschef och skyddsombud och hela faderullan. :D Jag tror också hon kommer skylla på städpersonalen om larmet går.

Vår verksamhet är garanterat under luppen redan, 40% av personalen är deltidssjukskrivna på grund av stress.
 
Ja, min chef är bara avdelningschef, sen finns det verksamhetschef och skyddsombud och hela faderullan. :D Jag tror också hon kommer skylla på städpersonalen om larmet går.

Vår verksamhet är garanterat under luppen redan, 40% av personalen är deltidssjukskrivna på grund av stress.

Något säger mig att din chef inte blir kvar så länge. Håll ryggen fri som föreslagits :up:
 
@Monkie: Fy fan rent ut sagt vilken attityd mot städpersonalen!

Jag hade resonerat som chefen i den frågan. Om jag anlitar ett städbolag antar jag att de har järnkoll på rutiner kring nycklar o larm, oavsett hur mycket vikarier de anser sig behöva ta in. Jag skulle inte ta på mig ansvaret att sprida uppgifterna på andra sätt. Men man behöver inte uttrycka sig på det viset.

Som chef så har man ofta ganska många underställda. När man ger en uppgift till någon och säger att den är viktigast , betyder det inte att den är viktigast för chefen. Chefen har ofta helt andra frågor högst upp på dagordningen, som ingen underställd ens känner till eller får känna till.

Med det sagt så tycker jag att det finns många tecken på problem, men ibland känns det som anklagelser grundade på en sidas upplevelse blir lite skevt.

Jag tycker det är trevligt att bli påmind om saker när andra uppenbarligen insett att något viktigt missats. Det är på gränsen till illojalt beteende att bara låta det gå fel.

/Chefen
 
Jag hade resonerat som chefen i den frågan. Om jag anlitar ett städbolag antar jag att de har järnkoll på rutiner kring nycklar o larm, oavsett hur mycket vikarier de anser sig behöva ta in. Jag skulle inte ta på mig ansvaret att sprida uppgifterna på andra sätt. Men man behöver inte uttrycka sig på det viset.

Som chef så har man ofta ganska många underställda. När man ger en uppgift till någon och säger att den är viktigast , betyder det inte att den är viktigast för chefen. Chefen har ofta helt andra frågor högst upp på dagordningen, som ingen underställd ens känner till eller får känna till.

Med det sagt så tycker jag att det finns många tecken på problem, men ibland känns det som anklagelser grundade på en sidas upplevelse blir lite skevt.

Jag tycker det är trevligt att bli påmind om saker när andra uppenbarligen insett att något viktigt missats. Det är på gränsen till illojalt beteende att bara låta det gå fel.

/Chefen

Att resonera så är en sak, att uttrycka sig på ett sätt som tolkas som nedlåtande mot en personalgrupp (även om de är inhyrda) och skita i om det blir något problem är en helt annan sak. Jag tycker heller inte att en högre chef ska ha koll på sådana saker i detalj.

Hade den här chefen låtit folk göra sitt jobb och delegerat på ett korrekt sätt hade det varit en icke-fråga. Tex kunde @Monkie kollat av med städbolaget inför jul som en del av sina administrativa sysslor.
 
Att resonera så är en sak, att uttrycka sig på ett sätt som tolkas som nedlåtande mot en personalgrupp (även om de är inhyrda) och skita i om det blir något problem är en helt annan sak. Jag tycker heller inte att en högre chef ska ha koll på sådana saker i detalj.

Hade den här chefen låtit folk göra sitt jobb och delegerat på ett korrekt sätt hade det varit en icke-fråga. Tex kunde @Monkie kollat av med städbolaget inför jul som en del av sina administrativa sysslor.

Det har du rätt i.

Fast jag tolkar några andra inlägg, tips, också som att skita i om det blir problem.
 
Det har du rätt i.

Fast jag tolkar några andra inlägg, tips, också som att skita i om det blir problem.

Det är klart att man inte ska skita i om det blir problem men om man som arbetande "på golvet" försökt lyfta frågorna och få in rutiner utan att få gehör vad ska man göra? I det läget hade jag också sett till att hålla ryggen fri, göra mitt jobb så gott jag kan och hitta något annat innan jag bränner ut mig.

Det är väldigt jobbigt att inte ha befogenheter men sedan få skit när något problem uppstår när man faktiskt inte kunnat påverka. Jag har ofta en liknande position (stort ansvar, liten befogenhet) vilket blir lite pulshöjande ibland.
 
Det är klart att man inte ska skita i om det blir problem men om man som arbetande "på golvet" försökt lyfta frågorna och få in rutiner utan att få gehör vad ska man göra? I det läget hade jag också sett till att hålla ryggen fri, göra mitt jobb så gott jag kan och hitta något annat innan jag bränner ut mig.

Det är väldigt jobbigt att inte ha befogenheter men sedan få skit när något problem uppstår när man faktiskt inte kunnat påverka. Jag har ofta en liknande position (stort ansvar, liten befogenhet) vilket blir lite pulshöjande ibland.

Fast ansvaret ligger där det ligger, så länge man sköter sitt jobb ska man inte få skit. Att medvetet låta saker gå åt helvete genom att inte påminna chefen, var det jag tänkte på. Lojalitetsplikten mot AG går ganska långt utanför lojalitetsplikten mot chefen.

Men samtidigt finns det såklart gränser och ansvar för sig själv också om man mår dåligt av det.

Jag har nog helt enkelt aldrig arbetat på en arbetsplats där förtroendet mellan chef och underställd varit så lågt. Bara det är ett tecken på undermåligt ledarskap.
 
Fast ansvaret ligger där det ligger, så länge man sköter sitt jobb ska man inte få skit. Att medvetet låta saker gå åt helvete genom att inte påminna chefen, var det jag tänkte på. Lojalitetsplikten mot AG går ganska långt utanför lojalitetsplikten mot chefen.

Men samtidigt finns det såklart gränser och ansvar för sig själv också om man mår dåligt av det.

Jag har nog helt enkelt aldrig arbetat på en arbetsplats där förtroendet mellan chef och underställd varit så lågt. Bara det är ett tecken på undermåligt ledarskap.
Jag förstår vad du menar, men i mitt fall är det ju inte så att jag medvetet VILL låta saker gå åt skogen, det ligger inte i mitt intresse alls.

Angående städ, JA det ska fungera. Men om inte jag får reda på av chefen när vi ska ha stängt, och när chefen inte själv vet när vi ska ha stängt tycker jag att det är min plikt att påminna EN gång (innan hade jag nog checkat flera gånger), om att det kan vara en idé att kolla om städ har larmkoden. Deras rutiner är ju dessutom att komma hit när vi är på plats och därmed vet de att det inte behöver sköta larmet. Jag står med ett headset på mig, jag hade gärna gjort jobbet åt chefen, men när chefen uttryckligen ska göra saker själv så låter jag bli.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 150
Senast: Urigurien
·
Äldre Jag har arbetat på samma arbetsplats i ca 10 år (landstinget). Där jag är arbetar ca 40 anställda, i min närmaste grupp 7. Jag har sedan...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 884
Senast: Mussea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp