ardenner= barockämne?

confetti

Trådstartare
funderar nu på att köpa en unghäst av rasen ardenner.
lilla tjejen är beräknad att bli kring 160 och väga runt 800 kg. tänkte på arnaud gilett som red en percheron på globen och den kan ju inte ha vart så hemskt mycket mindre??
eller :confused:
 
Enl. min mått mätt så förstår jag inte vad den gjorde i Globen alls. Mer än att i så fall visa upp rasen och en vacker häst.
Men det är ju helt och hållet upp till vilken syn man har på hur en bra riden häst rör sig eller utför sina skolor.

Vifta på huvudet och sprattla med benen och göra skutt över mark och springa efter mig kan min med som inte ens är inriden, det är vad jag tyckte om det ekipaget ridmässigt.
 
hihi...
jag tycker att det är starkt gjort att vilja bli jagad av en sån jättehäst :rofl:
jo, har också "provat" på capriole med min kille när han bara slamsade och jag jag honom en snärt på halsen så blev han väääldigt upprörd och gjorde en JÄTTEVACKER capriole ;) :d :rofl:
 
Alla raser är lämpade att rida på "barockvis".
Sen har en del lättare för sig och en del andra betydligt svårare.
Om man vill rida dressyr och ändå ha en udda hästras, är det nog att rekommendera barockridning framför "vanlig" dressyr. I alla fall har jag upplevt att de tränare jag ridit för genom åren haft stora problem att hitta fungerande lösningar för hästar som inte är stöpta i halvblodsformen. Inte har det varit särskilt intresserade heller... Sedan jag började med AR har jag aldrig varit med om att någon ryttare/tränare har rynkat på näsan åt någon hästras. Man har den häst man har och gör vad man kan med den :), bra koncept tycker jag! / Miranda
 
Vad snygg han var! Ardennern alltså... Köp den du! Men tänk efter före och provrid ordentligt... Det är ju väldigt mycket häst!!! :crazy:
Det beror väl mycket på hur högt du vill nå med din blivande häst om ardennern lämpar sig men vill man rida mest för nöjes skull och tycker om ardennern som ras (eller individen?) så varför inte? Och vem vet, han kanske kan bli riktigt duktig! Verkade ju redan vara på god väg... :)

Jag har ingen erfarenhet av varken rasen eller akademisk ridning (förutom det jag läst mig till) så detta är bara funderingar och tankar från mig, men lycka till!
själv har jag en bruksnordis... Tycker det är kul när folk vill prova lite ovanligare raser inom olika grenar :banana:
 
Ja, hon brukar oftast ha rätt. Vilket kan kännas som både bra och dåligt! :D

Men jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på den. Du vet inte om ägarna har fler bilder utlagda någonstans?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 637
Senast: Johannna1
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 149
Senast: Bulldoozer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Twirro
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp