Årets bantningstråd

Bukefalos 30 år!

Pål får tyvärr överleva på 3 kg nattetid. Känns trist, men han ska klara sig på det enligt analysen. I gengäld får han 2 hg gräspellets och 1 hg soja så proteinet kommer upp lite.

Hagkompisen som ville öka mängd ute har nu ändrat sig då hennes häst blivit så tjock. Så det är tvära kast. ;)

Våra lever fortfarande på gräset på betet och får halm att äta i boxen på natten. Jag serverar halmen på golvet. Den sprids ut en del, men jag tycker inte att det är ett bekymmer. Vi har bara två hästar och kan inte öppna någon bal nu. Men eftersom det inte är någon tävling på gång i närtid gör det inget. (Det är när vi åker någonstans det behövs hö/hösilage, vi kan ju inte ta med hagen...)
De går i varsin hage pga olika behov just nu.
Jag tycker inte att viktmåttbandet ger tillräcklig precision på hullet, så jag känner istället igenom dem dagligen. Den stora närmar sig rätt läge, men ponnyn har en bit kvar.

Min stora har gått upp i vikt i smyg men min tränare som kommer var sjätte vecka såg det direkt. Det känns som om ston lever på luft så här på hösten så nu blev det vinterhagen för att minska på maten. Jag önskar att jag hade kunnat erbjuda mer konditionsträning men just nu tar jobbet all energi.

Min valack har jobbat i verksamhet i sommar och gått ner bra i vikt. Han skulle absolut kunna gå ner lite till men jag kan inte tävla mot två timmars ridning om dagen så jag får sikta på att han inte ska gå upp i vikt i alla fall. Och verkligen ha målet att han inte ska vara tjock nästa vår.

Jag tror på att få in så mycket naturlig rörelse som möjligt. Nu går han i en hage där det typ är slut på gräset längst fram vid stallet, där vattnet finns och där de gärna hänger, så de måste vandra längst ner i hagen när de blir hungriga. Där finns högt, grovt gräs som vuxit hela sommaren.

Hade egentligen varit guld att ha honom med en eller flera BUSIGA lekkamrater, för han leker gärna om hagkompisen gör det. Men nu går han med ett sto som inte alls vill leka utan bara gosa. Det är ju mysigt det med.

Kan vara med här med. Ponny kom i mars och var då fet. Gick ner lite men blev halt i maj. Vägde då ungefär 40-50 kg för mycket, vägde 480-nåt på våg. Gick upp under konvalescensen var upp och nosade på 500 kg innan det stannade. Har fått ge mer mat än jag önskat inne pga att hon annars sparkar i boxen när det är folk i stallet på kvällarna (och folket inte går med på att göra som jag vill så hon slutar sparka utan istället närmast befrämjar sparkandet). Har dessutom behövt ha henne på gräs delvis då hon behöver slussas tillbaka till sin vinterhage.

Från idag går hon heldagar med munkorg i sin vinterhage, dvs på gräs. Bara hoppas hon får i sig minimalt. Ska försöka stuva om lite i maten inne med nu när jag fått hem båda mina Tekzo Haydrop. Men utmaningen är fortfarande hur fodra vid insläpp så hon inte ska sparka när folk är i stallet mellan typ 19 och 22.

Får idag 6 kg hösilage och 3 kg halm men äter inte upp all halm

Bantningsponnyn hemma hade rymt i natt :(
Stressen när man bara ska morgonfodra innan jobbet (med 10 min marginal innan jag skulle till tåget) och hagen var tom.. så nu har hon väl ätit upp sig ordentligt :arghh:

Just det är jag rädd för med främst min lilla så med en bra vecka (dåligt väder, molnigt osv) öppnade jag för första gången till allt gräs de inte gått på sedan i våras. Håller tummarna att det kommer funka för hennes fångkänslighet och min hästs känsliga mage. Iom hans senskada har jag slut på mindre rutor att öppna lite i taget utan får välja allt gräs eller för stor risk att uppmuntra för mycket spring.

Klippte den lilla för andra gången i helgen och försöker mäta henne när hon är nyklippt. Ett hack ner på bandet mot en månad sedan iaf. Också äntligen fått tummen ur och beställt inserts till hennes GreenGuardmunkorg samt skydd mot skav. Så när de kommer ska jag fixa i ordning den för användning när de har tillgång till mer gräs.

Litet plus för mitt bantande av ponnyn, de ska få två nya hagkompisar vid månadsskiftet vilket har gjort att de även fått en mycket större hage. Hoppas nu att hon får sk pudelfnatt ibland, när hagen äntligen inbjuder till att springa. :heart

Nu är det typ bara lera kvar i bantningshagen, men vi har huuuuur mycket fina gräshagar som helst. Provar nu att ha honom i gräshage med betesreducerare. Trodde aldrig att det skulle gå då han är extremt pillig och uppfinningsrik, han kan klä av sig ett täcke med alla spännen fortfarande knäppta. Men! Thinline betesreducerare, vilken grej! Han som annars klär av sig allt verkar inte det minsta berörd av att ha den på sig. Hittills, ska tilläggas. Mycket möjligt att den ligger i smådelar senare ikväll.

Precis en sån här tråd jag tänkte behövdes i kväll och sen dök den bara upp ;)
Jag kanske mest bara läser här men vägde mina fyra i kväll och har två som ska ner i vikt. Valacken går alltid upp lite på betet så det var ingen överraskning. Det är egentligen mest bara den nya hästen som kom för några veckor sedan som ska gå ner i alla fall 60-70 kg så vi har lite att jobba på där. Det där med att bara vara sällskap i hagen är nu under omvanling och jag kommer behöva gör mer än bara gå lite promenader framöver som var tanken. Hon är äldre men frisk så inga problem där och som tur är och hon gillar när det händer något. Hon ser inte så tjock ut när man tittar på henne, men när man känner på henne och väger så....:rolleyes:

Precis en sån här tråd jag tänkte behövdes i kväll och sen dök den bara upp ;)
Jag kanske mest bara läser här men vägde mina fyra i kväll och har två som ska ner i vikt. Valacken går alltid upp lite på betet så det var ingen överraskning. Det är egentligen mest bara den nya hästen som kom för några veckor sedan som ska gå ner i alla fall 60-70 kg så vi har lite att jobba på där. Det där med att bara vara sällskap i hagen är nu under omvanling och jag kommer behöva gör mer än bara gå lite promenader framöver som var tanken. Hon är äldre men frisk så inga problem där och som tur är och hon gillar när det händer något. Hon ser inte så tjock ut när man tittar på henne, men när man känner på henne och väger så....:rolleyes:

Hur väger du dem? Jag hade önskar det fanns de som åker runt med våg som jag sett finns i UK 😁 Väger alltid när jag är på kliniken men det är bara den stora som varit iväg.

Jag har ingen våg men har börjat måtta ponnyn så att jag har något att utgå från.

Hösilaget är hemma så nu lär jag skicka in analys.
Lekte lite med analysprogrammet häromdagen och insåg att jag har varit slarvig med mängderna eftersom jag bara hivat ut en lämplig hög senaste året och det har varit betydligt mer än lämpligt, så det är inte ett dugg konstigt att ponny är rund...

Troligen kommer det bli ca 4,5-5 kg hösilage och 1,5-2 kilo halm, det kommer bli en utmaning att få ihop det med storhästens betydligt större behov.

Hur väger du dem? Jag hade önskar det fanns de som åker runt med våg som jag sett finns i UK 😁 Väger alltid när jag är på kliniken men det är bara den stora som varit iväg.

Det fanns förut en som åkte runt i typ Västmanland med våg (eller var det Dalarna?) det hade varit toppen för oss med. Jag åker så sällan till klinik, så det känns mer som bonus när de vägs.

Hullkoll av Storm ikväll visade att hon har nästan inget fett kvar över revbenen. Däremot lite fettkudde vid bogarna. Hennes mage är fortfarande lite för rund, men jag känner mig lugnare över henne än över Pål. Där står det verkligen helt stilla, så jag fick dra ner hösilaget till 8 kg. Förhoppningsvis blir det lite spring med nya haggrannar också.

Jag använder viktband. Dom stämmer faktiskt väldigt bra med det jag vägt på klinik eller liknande. :)
Jag har också ett kreatursmåttband. Har bara kollat mot våg på klinik en gång, då skilde det 80 kg. Jag är inte jättenöjd med mitt. För våra hästar av sporthästtyp visar bandet ingen skillnad förrän fetman gått ganska långt. De lägger liksom inte på sig runt bröstkorgen först, utan mer nacken, rumpan och revben. Först därefter kommer det svullnader under måttbandet, men om man låtit det gå så långt har vi en jobbig tid framöver... :meh:
Vi har bara två, så vi kan inte öppna hösilage än. Vi måste anpassa hagarna till deras hull, och har de blivit feta är det jättejobbigt! De måste ju ändå ha mat.

Liknande trådar

• Bygga hovhälsa innifrån på vanvårdad häst.
  • Grovfoder 2023
  • Bra betesreducerare?
  • Vettig bantning av katt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka