Årets upplägg

P

puckis

Siter och funderar lite över årets upplägg av lektioner.
Hur ofta tränar ni för instruktör och tycker ni det är för lite/ för mycket, funkar??
Jag kommer nu i vårat nya stall ha helgträningar en gång i månanden. Ni som provat det hur tycker ni det funkar??

Och jo, vad ligger ni på för nivå. Själv är jag ganska ny inom den akademiska ridningen så jag antar att man behöver lite mer lektioner för att komma igång..
 
Vi är nog bara lite sega på att svara. :D

I vårt stall har vi träning ca var 3:dje vecka för KW. Tidigare red jag för CE (när jag bodde på västkusten) och då tränade vi ca var 6:e vecka, vilket kändes alldeles för lite.

Var 3:dje vecka tycker jag är bra. Man hinner komma någon vart emellen träningarna, men man hinner inte dra på sig för mycket man inte klarar av.

En gång i månaden hade nog jag tyckt vart helt okej.
Jag vet inte om man behöver fler träningar när man är nybörjare än när man har kommit lite länge (mycket längre ska jag inte ens uttala mig om :angel: ). Det jag kan tycka är att man behöver mycket mer teori i början för att komma in i det, men det kan man ju försöka underhålla själv.

Sen är det bra om man är flera som är på samma nivå och att man har någon som kommit lite längre för då kan man hjälpas åt.

Nivå? Tja, vi håller på att rätta "fel" för att kunna komma till ett ordentligt tramp.
 
Jag har en fast tid, med min egen häst, en gång i veckan. Jag rider även en annan häst i stallet som även han har en fast tid en gång/v. Men oftast rider hans matte lektionerna på honom. Sedan har vi helgkurser ca varannan månad. Jag tycker det funkar jättebra! Vi är bortskämda i mitt stall som har våra tränare hos oss 2 fasta dagar i v. Men mkt tacksamma!
I början red jag varannan vecka. Men då jag var osäker och inte ville "göra fel" blev jag överlycklig när jag fick börja rida varje v.
På min egen häst håller jag just nu på och jobbar med piruetterna. På mitt andra lilla hjärta försöker vi få honom att slappna av och gå i en låg och avslappnad form. Han höjer sig gärna trots att han inte klarar av att jobba ordentligt med ryggen då. Tyvärr skadade han sig i hagen för ca 1 v sedan och är jättedålig.. :cry: Ingen ridning där på ett tag..
 
Jag försöker träna för instruktör var 10:e dag el. en gång varannan vecka (beror till stor del på hur mycket tid jag har).

Nivå? Har börjat sakteligen jobba igenom grunderna i trav efter att ha jobbat länge i skritt med bla. skolor och halva steg.
 
Suck.. jag kommer bara till en tränare 2ggr om året.
Sedan får jag rida för mig själv. Tycker det är svårt med "vanliga" dressyrtränare då jag inte hittat någon som jag tycker har vettig träning så då skiter jag hellre i det.
 
jag tränar för Linda Jensen varannan vecka, och för CE tränade jag förut var sjätte vecka med spider :)

har kommit till tramp och passage delen,har även blickat in en del i galopparbetet. :p
 
Med Bandit funkade det allra bäst att träna rätt sällan - kanske med 3 mån mellanrum. Mest för att vi fick så mycket att tänka på varje gång och långsiktiga grejer att jobba med. Åkte mest till tränaren när jag kört fast och helt enkelt inte kunde hitta nån väg själv, vilket väl inte var SÅ ofta. De senaste åren har vi nog tränat i snitt 4 gånger per år..

Men med damerna nu är det annorlunda - jag kör fast var och varannan dag. Men mest är det JAG som behöver hjälp, gärna 1 gång i månaden (eller kanske oftare), men kan egentligen inte träna så ofta med båda två (just pga det långsiktiga arbetet, jag vill gärna ha tid att prova själv och se resultaten på egen hand, leta lösningar själv) - utan det funkar bättre med varannan månad på vardera, men så är arbetet rätt lika på dem och jag kan plocka med mej lektionen på den ena till arbetet på den andra också.

Visst kan det vara vettigt att rida relativt ofta för tränare i början - mest för att "lättare" kunna vänja om dåliga vanor, och förändra sin sits och inverkan, samt greppa grundidéerna och filosofin. Men jag anser faktiskt att det är av ondo att rida ofta för tränare när man väl har kommit igång - beror givetvis på tränaren - men det är mycket lätt att falla i fällan att inte tänka själv om man har tillgång till tränare för ofta. Om du inte rider så ofta för tränare måste du ägna mer tanke på träningen själv, hur du kan lösa problemen - och prova dej fram. Jag upplever iaf att jag lär mej bra mycket mer på det viset.
 
Jag rider för instruktör en gång i månaden, tycker att det är alldeles tillräckligt om man ska hinna fundera på det man lärt sig och att arbeta vidare hemma.

Jag arbetar mycket med skolorna i trav och halvsteg, känner lite på galopparbetet emellanåt (men det borde jag väl i ärlighetens namn låta bli tills trampet funkar bättre... :o).
 
Tränare med ren akademisk inriktning har jag hittills bara ridit för två gånger per år, tycker detta har funkat bra. Det ger mig en vink om hur vi ligger och vad för övningar jag kan ha mest nytta av i fortsatta träningen.

Tränar för tillfället inte alls min egen häst, nivån på de andra hästar jag rider är förhållandevis låg. Mycket skolor.

Frida
 
Joo, men det går FORT! :D

Vill inte förstöra den fina formen, så hon har fått galoppera i det tempo hon jobbar bäst just nu...rally!
Nä, kanske inte så illa, men jag tror att jag ska vänta lite med galoppen tills hon blivit lite starkare i bakkärran...
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp