Jozze
Trådstartare
En kollega vill avla på sin dalmatinertik. Jag trodde att jag hade pratat ur honom de funderingarna för en tid framöver åtminstone, när jag föreslog att han borde ställa ut tiken och eventuellt kanske mentaltesta innan han börjar planera att ta valpar. Men nu kom han till mig för ca en vecka sedan och bad mig om hjälp att hitta en hane till tikens nästa löp. Kravet? Att den inte bodde i ett visst område i Sthlm för därifrån kom ju hans hund
Han verkar inte veta att folk åker över halva landet för att köpa sina hundar och att eventuella släktingar till henne kan bo i det området lika gärna som i Skövde eller Kiruna.
Hur som helst behöver jag fler argument emot att han ska avla på henne - än åtminstone. Som sagt är hon inte utställd eller mentaltestad, han vet ingenting om föräldradjur eller kullsyskon då han och hans ex köpte hunden av valpköparna och inte uppfödaren vi ca 4 månaders ålder. Tiken är 3,5 år gammal.
Mina argument hittills har varit:
*risk för stor kull = mycket slitage hemma (killen tycker det är jobbigt att plocka upp skit efter sina två vuxna hundar...)
*ansvar gentemot valpar och valpköpare
*hunden har inga meriter what so ever
Hur ser ansvaret egentligen ut gentemot valpköparna? Har de laglig rätt att lämna tillbaka valpen inom en viss tid, eller är det någon slags kodex uppfödare kör med?
Fler argument eller förstärkningar till de jag redan tagit upp mottages tacksamt. Han vacklar just nu, men är nog inte helt övertygad än
Hur som helst behöver jag fler argument emot att han ska avla på henne - än åtminstone. Som sagt är hon inte utställd eller mentaltestad, han vet ingenting om föräldradjur eller kullsyskon då han och hans ex köpte hunden av valpköparna och inte uppfödaren vi ca 4 månaders ålder. Tiken är 3,5 år gammal.
Mina argument hittills har varit:
*risk för stor kull = mycket slitage hemma (killen tycker det är jobbigt att plocka upp skit efter sina två vuxna hundar...)
*ansvar gentemot valpar och valpköpare
*hunden har inga meriter what so ever
Hur ser ansvaret egentligen ut gentemot valpköparna? Har de laglig rätt att lämna tillbaka valpen inom en viss tid, eller är det någon slags kodex uppfödare kör med?
Fler argument eller förstärkningar till de jag redan tagit upp mottages tacksamt. Han vacklar just nu, men är nog inte helt övertygad än