Arrangera tävling - hur får man folk att anmäla i tid(utbruten ur Dressyrsnackis 21)

Bukefalos 30 år!

Precis, man ringde och startanmälde och fick veta att man hade startnummer 17 i LB och att det var 9 starter i LC.
Starttiden försökte man sen räkna ut, men man hade ju inte koll på pauser för prisutdelning eller hur snabb eller långsam domaren och in-/utsläpp var 😅
Det hela skedde ju ofta i två steg. Först skulle man ringa och startanmäla på angiven tid. Sedan, ett par timmar senare, kunde man ringa till en telefonsvarare där startlistorna lästes upp. Ibland med fasta starttider, ibland utan. Ofta var det preliminära startlistor med i ryttarmeddelandet som kom med post i början av veckan innan start, så då kunde man få någon typ av uppfattning utifrån dem.

I dressyren verkar det ibland funka så att alla ligger och lurpassar på varandra, för de vill inte anmäla om det inte blir en vettig klass och man ser inte om det är en vettig klass förrän andra har anmält... I WE är det tvärt om, där händer det alltsom oftast att det blir fullt och vi i klubben har en grupp där vi påminner varandra när anmälan öppnar.

Jag tycker oxå att det är så här, så fort det börjar bli lite starter så kommer de andra efter med sina anmälningar. Vet de som inte tycker det är roligt att tävla om det inte är tillräckligt många starter i en klass så att man inte får poäng vid placering. Men det blir ju varken hackat eller malet om alla väntar på varandra 🙈

Jag tycker ni gör fel som tar bort efteranmälsavgiften och jag är ganska övertygad om att ni hade fått fler starter ändå ju närmare tävlingen ni kom. Vi hade 48 efteranmälda efter att jag la ut startlistan på vår vårtävling fast vi hade efteranmälan.

Trenden är samma på hopptävling, man vill vänta med att anmäla in i det sista och betalar hellre lite extra. Vet en arrangör som fick in över 200 efteranmälda på sin hopptävling sista veckan och det genererade 10,000 extra, detta va i sommar.
Det är hopptävlingar det gäller här. Att få 200 anmälda till en tävling existerar inte längre hos oss. Förr hade vi stora tävlingar på midsommar och då kunde vi få över 300 anmälningar. Men som det är nu får vi vara glada om det kommer någon alls. Förra tävlingen då var det på håret att vi kunde köra. Hade vi inte haft samarbete med den andra klubben och sluppit dom utgifterna så hade vi gått back. Om man ser till tidigare tävlingar så har vi inte haft speciellt mycket efteranmälningar heller så det har nog haft betydelse att vi tog bort extraavgiften.

Det hela skedde ju ofta i två steg. Först skulle man ringa och startanmäla på angiven tid. Sedan, ett par timmar senare, kunde man ringa till en telefonsvarare där startlistorna lästes upp. Ibland med fasta starttider, ibland utan. Ofta var det preliminära startlistor med i ryttarmeddelandet som kom med post i början av veckan innan start, så då kunde man få någon typ av uppfattning utifrån dem.
Så modernt var det aldrig här :D
Men kul med telefonsvararen, var det 80 starter måste det ha tagit en stund att lyssna igenom det röstmeddelanden 😅

Jag tycker oxå att det är så här, så fort det börjar bli lite starter så kommer de andra efter med sina anmälningar. Vet de som inte tycker det är roligt att tävla om det inte är tillräckligt många starter i en klass så att man inte får poäng vid placering. Men det blir ju varken hackat eller malet om alla väntar på varandra 🙈
Poängen struntar jag i, har ingen användning alls för dem, men till och med jag som bara har 5-6 tävlingar per år som funkar med jobb och reseavstånd osv har strukit tävlingar när jag insett att jag blir ensam i klassen…
…så jag förstår att andra resonerar så med, och det vore himla kul om man var åtminstone fem i varje klass. Kanske den där ”procentklassen” i kombination med CR i varje separat klass kunde vara något?
Eller så hoppas jag på fler kreativa grepp som gör att tävlingar går att köra på färre starter per dag, men ändå erbjuda tävling mellan ekipage.

Jag ser samma hos mina elever som tävlar ponnyhoppnining. Man anmäler sig i sista sekunden, ofta bara dagen innan, om man ska tävla. Ofta har de dock pratat och siktat på tävlingen i flera veckor. Och ser i vårat distrikt (Mitt svenska) att flera hopptävlingar har haft väldigt lite anmälda när anmälningstiden gått ut men sen ändå blir fulla klasser. Så det verkar vara så man gör numera
Precis, det här är inte ett dressyrproblem utan ett ridsportproblem. Jag vet inte om det är samma problem inom andra idrotter eller om vi har skapat ett olyckligt system inom ridsporten?

Mvh,
Lady_S

Precis, det här är inte ett dressyrproblem utan ett ridsportproblem. Jag vet inte om det är samma problem inom andra idrotter eller om vi har skapat ett olyckligt system inom ridsporten?

Mvh,
Lady_S

Det känns speciellt att det är det för hopp och dressyren.

Så känner ännu mer att det kanske är avgifter i tre steg som kan vara värt att prova 👍

Vet man att orsaken till sena anmälningar är just det ekonomiska?
Gör ni som tävlar (här på dressyrsnack) så?

Jag är ju ett så fyrkantigt planeringsfreak så jag gör fortfarande som för 20 år sedan och anmäler helst när anmälan öppnar… man kan ju återta anmälningarna enkelt innan betaldagen på de flesta tävlingar. Är det betalning vid anmälan kanske jag är mer försiktig men har jag tänkt tävla har jag redan behövt söka ledigt den helgen och lagt skoning och träningar och annat runt det för att passa så jag brukar oftast veta redan i februari då tävlingsplaneringen är klar vilka tävlingar jag ska rida.

I februari?
Här ändras det hej vilt under hela året. Tävlingar flyttas, tas bort och kommer till löpande. Bara de riktigt stora som ligger fast.

Jag anmäler ibland så sent som kvällen innan, har varit med om för många gånger där jag fått ställa in sent inpå och avgiften brinner inne. Oftast är betaldag mer än en vecka innan. Hade jag vetat att jag kunde ta tillbaka anmälan närmare tävling hade jag förmodligen kunnat anmäla tidigare.

Det hade också hjälpt om man kunde se i propositionen vilken domare som dömer vilken klass och inte bara en allmän lista på domare. Jag är väl inte genomkinkig men vi har några riktigt trista domare i distriktet som inte är så roliga att rida för.

Jag anmäler ibland så sent som kvällen innan, har varit med om för många gånger där jag fått ställa in sent inpå och avgiften brinner inne. Oftast är betaldag mer än en vecka innan. Hade jag vetat att jag kunde ta tillbaka anmälan närmare tävling hade jag förmodligen kunnat anmäla tidigare.

Det hade också hjälpt om man kunde se i propositionen vilken domare som dömer vilken klass och inte bara en allmän lista på domare. Jag är väl inte genomkinkig men vi har några riktigt trista domare i distriktet som inte är så roliga att rida för.

Ja, domare påverkar mig också.
Brukar vara väldigt jämt hur jag ligger till i procent förutom en domare som varje gång legat minst 5 % lägre med trista kommentarer. Ser jag att hen ska döma kommer jag inte anmäla innan jag vet vilken klass hen kommer döma.
Kanske grinigt men mitt självförtroende är tillräckligt svajigt ändå 😅

Ja, domare påverkar mig också.
Brukar vara väldigt jämt hur jag ligger till i procent förutom en domare som varje gång legat minst 5 % lägre med trista kommentarer. Ser jag att hen ska döma kommer jag inte anmäla innan jag vet vilken klass hen kommer döma.
Kanske grinigt men mitt självförtroende är tillräckligt svajigt ändå 😅
Det är ju riktigt trist att det ska behöva vara så... Å ena sidan känner jag att vi behöver ha lagom med krav på oss funktionärer om vi ska ha några kvar (och om några nya ska vilja bli), men samtidigt så är det ju viktigt att vi funktionärer jobbar på ett sätt för att fler ska vilja tävla. :( Svårt.

Mvh,
Lady_S

Det är ju riktigt trist att det ska behöva vara så... Å ena sidan känner jag att vi behöver ha lagom med krav på oss funktionärer om vi ska ha några kvar (och om några nya ska vilja bli), men samtidigt så är det ju viktigt att vi funktionärer jobbar på ett sätt för att fler ska vilja tävla. :( Svårt.

Mvh,
Lady_S

Jo, så är det ju absolut. Tror dock att nästan alla dom tävlar regelbundet har någon domare de undviker om möjligt.
Här är det ju tätt med både tävlingar och finns många domare, har nog snart ridit för alla i vårt distrikt och det är trots allt bara en jag inte känner mig riktigt överens med.
Sen kan man ju bli lite förvirrad över att de kan döma så himla olika men det brukar ändå jämna ut sig så totalen blir typ samma iaf.

Mvh,
Lady_S

Jo, så är det ju absolut. Tror dock att nästan alla dom tävlar regelbundet har någon domare de undviker om möjligt.
Här är det ju tätt med både tävlingar och finns många domare, har nog snart ridit för alla i vårt distrikt och det är trots allt bara en jag inte känner mig riktigt överens med.
Sen kan man ju bli lite förvirrad över att de kan döma så himla olika men det brukar ändå jämna ut sig så totalen blir typ samma iaf.
Jag har en specifik som jag undviker helt. Resultatlistan brukar bli ”rätt” dvs det ekipaget som man tyckte skulle vinna brukar göra det, men på jättelånga poäng jämfört med andra domare. Så ska man exempelvis jaga kval i msvb1 där marginalerna är minimala så väljer jag bort den tävlingen om hen dömer.

Angående domare blir det ju oxå svårt att sätta ut när folk väljer att anmäla in i det sista. Nu på vår sommardressyr hade ja ju lyxproblem att en domare fick 47 starter så fick ge en klass till en annan domare. Det känns ju också lite ”taskigt” att ändra i det sista då säkert någon anmält för att man gillar den domaren, men är det max 40 är det ju det.

Jag fattar ju att man inte vill förlora sina pengar men ibland spelar det ju ingen roll hur sent man anmäler, vi spontan anmälde Skrållan till tävling i måndags som är på söndag. Idag har hon kolik och vi fick stryka och får inte tillbaks pengarna då jag inte behövt ta ut veterinär. Men det är ju vad det är och har inte råkat ut för det speciellt många gånger att man inte kan åka. Jag hoppas ju att vi slipper ta ut veterinär och då blir ju 330kr billigt att förlora

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat