Bukefalos 28 år!

Artikeldiskussion!

Sv: Artikeldiskussion!

Det är så tråkig att hästen ska hamna mellan två extremeti (hoppas du förstå mig), på ena siden där djurrätts aktivister skulla helst se ett "total häst förbud" och hästsporten där "pengar styr över hästen valbefinnenda".

Fast notera att artiklen (den som TS hänvisar till) förespråkade förbud mot hinderlopp, inte förbud mot "allt".
(Jag tror nog att vi är många som har börjat fundera lite, om hinderlopp typ Grand National är något man borde ha öht.)

Men jag håller med i stort - man måste hitta ett rimligt förhållningssätt mellan ytterligheterna. Jag förstår inte varför hästfolk ska gå i försvarsställning och slänga taggarna utåt så fort någon kritiserar hästsporten. Det är klart att det är mycket som går att diskutera.
 
Sv: Artikeldiskussion!

F ö här är en artikel som jag hittade på en diskussionsforum, där man diskuterar just det skribenten tar upp. Vet inte hur kunnig denna person är men h*n verkar veta en del tycker jag. OBS h*n skriver om amerikanska förhållanden. (Fetstilen har jag lagt dit.)

"The trend for breeders and owners seems to be speed, speed,& more speed. They seem to want a YOUNG horse that has brilliant speed- so they bred for it. They want results and wins now not later. They aren't breeding for a "stayer" horse- a horse that can race until it's 5-10 years old like they used too.

The breeders don't necessarily take into account that the stallion or mare who retired unsound. They spent the money to fix the horse but it seems the latest progeny are more fine boned than in past generations and more suseptible to injury. I think weakened breeding lines greatly contribute to bone weakness in the modern thoroughbred.

Stallions also "cover" many more mares than they did generations ago. Average 100+ per stallion- per breeding season. The breeders demand x amount of dollars to breed to a stallion because of his race record AND his family tree.

I don't think horses today are "coddled" which makes them weaker boned. I do think they are confined to a stall much more than they should be. Horses are roaming & social animals. I think horses should be allowed to run in a pasture, roll, and run around and just be horses- especially young horses. I think exercise in a natural environment- on grass would improve the bone density of young horses and make them strong. As for older horses they should be "turned out" too. To keep their fitness and mental happiness.

If breeders breed for speed only, it's no wonder horses are thin boned than in the past."

OBS jag säger inte att detta är en korrekt uppfattning. Jag konstaterar bara att den finns.

Bra inlägg!

Jag tror det ligger en hel del i vissa saker, bland annat att man avlar så hårt på populära hingstar, vissa förekommer så ofta att det blir snudd på inavel till slut. Tex hörde jag (också av amerikansk fullblodsavelskälla) för några år sen att inflationen i Northern Dancer lett till bla svagare kotor och fler skador på många hästar. Har ingen som helst egen statistik men det var hämtat ur en seriös artikel om amerikansk fullblodsavel.

Ang den omtalade artikeln:
Jag vet inte om alla stallarna vid de stora banorna idag ännu har hagar i så stor omfattning att hästarna går ute mera. I annat fall kan det stämma med box i 23 timmar/dygn, vilket man kan ha olika åsikter om hästen lider av eller inte...

Att det är en enorm belastning på varje framben i en galopptävling stämmer också, det finns mätningar på det. Men då är det väl konstigt att inte organisationerna bakom galoppen satsar på banunderlag som håller en hög kvalitet? DÄR har djurrättsorganisationerna en stor uppgift, men har man nån gång drivit frågan? Det tror jag vore välkommet om man gav sig in på. Har man drivit på i den högst konkreta och viktiga frågan?

Artikeln innehåller tyvärr generaliseringar som gör att många inte tar till sej det som är viktigt. Hur många av de omtalade skadorna beror på dåligt banunderlag? Kanske är det inte de långa benen utan snålhet med underhåll av banorna som är det stora problemet.:cool:

Hästarna tävlas vid två år och det finns forskning som visar att det är stärkande att träna tidigt. Men är det bra att starta en tvååring elva gånger på en säsong? Det vore önskvärt att de som ska vara hästexperter inom djurrättsorganisationerna satte sej in i frågorna för att få en vettig underbyggd diskussion istället kan jag tycka.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Jag förstår inte varför hästfolk ska gå i försvarsställning och slänga taggarna utåt så fort någon kritiserar hästsporten. Det är klart att det är mycket som går att diskutera.

Håller fullkomligt med dej, det kom ju fram inte minst i diskussionen på westernforumet hur låst det blir, ang distanstränaren som kritiserade kårens dressyrkunskaper samt ofta i diskussioner om rollkur mm mm. "Rör inte min sport". Lite mer öppna borde vi väl kunna vara? Ligger det något i synpunkterna, vad är problemen och vad kan man göra?
 
Sv: Artikeldiskussion!

Give a finger they take the arm, activister har en tendens att gå till det extrem, igår var det western reining på Buckeberg, nu är det hinder lop bana, imorgan fält tävling, eller hoppning? såna folk kan alltid hitta det negativa att hoppa på.
 
Sv: Artikeldiskussion!

*kl*

Det som stör mig mest är att organisationer som Djurens Rätt osv har oftast inga som helst faktagrunder på det de uttalar sig om. Ingen har brytt sig tillräckligt för att forska i ämnet utan de ser bara en sak och sen är det så överallt. De får skygglappar och har rätt till varje pris.

Jag tycker det är pinsamt att se vad de hittar på.

Skulle de istället ta reda på fakta och faktiskt lägga fram bra förslag så skulle de komma så mycket längre i sitt arbete.

Jag tycker inte det är rätt att alla djur ska räddas till varje pris... Tex. har jag en arbetskamrat som nu har "räddat" en 9-årig tik med 3 ben från Rumänien.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Var får du detta ifrån?

Till skillnad från många organisationer så har faktiskt Djurens Rätt en väl utarbetad faktabas byggd på en hel del forskning.

I detta fall var det denna skribent som lade fram en del konstigheter, inte värst bra skrivet och knappast till Djurens Rätts fördel och det är oturligt för en organisation som arbetar för att stärka djurskyddslagarna och värna om våra vänner. Var artikeln dålig, ja. Var syftet med en artikel som tar upp problematiken kring att använda hästar på detta viset dåligt, nej knappast.
 
Sv: Artikeldiskussion!

I så fall är alla deras talesmän mycket okunniga i ämnet. Jag har många gånger diskuterat med dem och jag tror aldrig jag har fått några vettiga svar.
 
Sv: Artikeldiskussion!

I så fall är alla deras talesmän mycket okunniga i ämnet. Jag har många gånger diskuterat med dem och jag tror aldrig jag har fått några vettiga svar.

Jag tycker du ska gå till deras sajt och läsa deras hästsidor. Det dom skriver om hästar skulle nog dom flesta här på Buke skriva under med besked, med undantag för det dom skriver om hästsport, vilket ju är själva konflikthärden. Men jag tycker inte alls att det är fel att det finns folk som är beredda att sticka ut och säga obekväma saker. Kanske man till slut kan mötas i mitten. Det brukar gå till så i en demokrati (lyckligtvis ska man säga).
 
Sv: Artikeldiskussion!

Give a finger they take the arm, activister har en tendens att gå till det extrem, igår var det western reining på Buckeberg, nu är det hinder lop bana, imorgan fält tävling, eller hoppning? såna folk kan alltid hitta det negativa att hoppa på.

Hitta...visst finns det en hel del negativt för dom att "hoppa på", som dom inte behöver jobba speciellt hårt för att hitta?
 
Sv: Artikeldiskussion!

Utan att vara särskilt insatt i galopp och trav-världen så har jag mycket svårt att tro att underlaget är boven. med dåligt underlag, lättare olyckor, inga hästar, inga pengar. Med så mycket pengar i omlopp så lägger man så mycket pengar på anläggningen. Tvärtom skulle jag tro att dom är mycket duktigare på underlag än 'ridfolket', det är ju trots allt det som ska göra att deras hästar håller och springer in pengar åt dom.

.. men jag kan ha fel!
 
Sv: Artikeldiskussion!

... Men jag tycker inte alls att det är fel att det finns folk som är beredda att sticka ut och säga obekväma saker. Kanske man till slut kan mötas i mitten. Det brukar gå till så i en demokrati (lyckligtvis ska man säga).

När hästansvariga skriver en debattartikel i den stilen är det inte att sticka ut hakan och "säga obekväma saker", utan det blir lite löjeväckande.

Det gagnar ingen. Djurens rätt inser förmodligen inte själva hur fel det blir, att de gör dem de vill hjälpa en björntjänst eftersom de skjuter bredvid målet.

Det är klart att vissa saker behöver diskuteras och eventuellt förändras, men skriver man på det viset med överdrifter och sensationslystnad så kommer man ingen vart alls.

OM de verkligen ville ha en förändring, så borde de istället komma med rejält underbyggda fakta och söka dialog istället för att ägna sig åt pajkastning och påståenden om föhållanden som verkar horribla.

Se bara tråden om bremsning under hästnyheter. När man dissikerade deras tolkning av de svar de fått från SJV och SvRF och påpekade att de läste in sånt som inte stod skrivet, möttes det av tystnad.

Vi var fler som frågade varifrån de fått uppfattningen att bremsning blivit vanligare, om de fanns undersökningar och statistik. Personen som i debatten påstod sig vara från Djurens rätt är fortfarande svaret skyldig.
Den enda information om hur vanligt det är är på DR:s egen hemsida där de skriver att de anser att det blivit vanligare.

Tomtar :angel:
 
Sv: Artikeldiskussion!

Utan att vara särskilt insatt i galopp och trav-världen så har jag mycket svårt att tro att underlaget är boven. med dåligt underlag, lättare olyckor, inga hästar, inga pengar. Med så mycket pengar i omlopp så lägger man så mycket pengar på anläggningen. Tvärtom skulle jag tro att dom är mycket duktigare på underlag än 'ridfolket', det är ju trots allt det som ska göra att deras hästar håller och springer in pengar åt dom.

.. men jag kan ha fel!

Jag tror inte heller att underlaget är problemet.
Jag tror det är farten vad gäller trav och galopp. En travtränare sade en gång till mig att vid varje hovisättning i ett travlopp (full speed, uppenbarligen) blir det två tons belastning...

Farten samt att man tränar för unga hästar med för hård belastning. Tror inte att mängdträningen som görs med unga travhästar (skritt eller långsam joggande trav) egentligen ligger bakom skadorna.
Vad gäller galopp, är det min åsikt att det är galet att sitta på en ettåring. Och den åsikten står jag för.

Jag håller med artikelförfattaren om att galopplöp med hoppning inte borde vara tillåtna med tanke på trängsel vid hindren.:crazy:
Att resten av artikeln är mest spekulativ och tendentiös vad gäller åsikter om avel, är en annan historia. Visst är man inom alla kapplöpningssporter intresserade av hastigheten, men hästägaren torde vara minst lika intresserad av hållbarhet. Det blir inte många insprungna kronor om hästen går sönder innan den kommer till start...
 
Sv: Artikeldiskussion!

Visst är man inom alla kapplöpningssporter intresserade av hastigheten, men hästägaren torde vara minst lika intresserad av hållbarhet. Det blir inte många insprungna kronor om hästen går sönder innan den kommer till start...

Läs citaten som jag klistrade in från nätet.....

När jag Googlade runt efter info om detta med galopphästar så hittade jag dessutom vetenskapliga undersökningar som visade på enorma skadefrekvenser bland 2-åringar pga hård träning.

Betr underlag så är det också någonting som verkar vara en aktuell diskussion inom galoppvärlden, ffa i USA - man börjar testa olika sorters syntetunderlag pga att de är mer stötdämpande än naturliga underlag.
 
Senast ändrad:
Sv: Artikeldiskussion!

När hästansvariga skriver en debattartikel i den stilen är det inte att sticka ut hakan och "säga obekväma saker", utan det blir lite löjeväckande.

Det är fortfarande ingen av er som ogillar artikeln som har kunnat peka på några konkreta faktafel i den.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Detta anser jag vara felaktigt som fakta, eller att det skulle vara vanligt förekommande:

Trav- och galopphästar utsätts för oupphörligt lidande

anledningen till att hästar egentligen springer, nämligen flock- och flyktinstinkt, och inte för sitt nöjes skull.

Du kan tvinga hästar att både springa, hoppa och göra dressyrkonster mot deras vilja. Det ligger inte i deras natur att protestera och göra revolt

Dessa hästar börjar tränas vid ett års ålder och tävlas vid två år.

Många av dem tillbringar dessutom upp till 23 timmar om dygnet i stallet, då de inte tävlar, fråntagna kontakt med en flock och fråntagna frihet att röra sig som de vill.

livet för dessa hästar består av en serie oupphörliga påfrestningar.

Dessutom sätter hästen vid galopp endast ner ett ben i taget, vilket gör att all tyngd hamnar på ett enda ben

Modet i dag är hästar med osannolikt tunna, långa ben som kan springa fort men som lätt bryts.

Det är onaturligt för hästar att springa i maxtempo i andra situationer än när de flyr i panik.

De avlas dessutom på att ha extremt stor flyktinstinkt, något som inom sportens kretsar ironiskt nog kallas för löphuvud.

Enligt djurskyddslagen är det helt förbjudet att utsätta djur för lidande under träning och tävling. Mot bakgrund av detta är det svårt att se att galopp- och travtävlingar över huvudtaget kan få anordnas

Det är skrivet som att ALLA hästar i sporterna trav och galopp har det såhär. Och att det går till såhär ÖVERALLT. Jag tycker det här är smutskastning av en sport (jag håller endast på med hoppning, dressyr och trav, men har svårt att tro att det ser ut såhär inom galoppen) Det finns inga förslag på vilka förbättringar som kan göras, inget som kan diskuteras, - sporterna borde förbjudas! Jag ser inget som förbättrar hästarnas tillvaro med det här, det enda som händer är att folk som inte har kontakt med dessa delar av hästsporter blir lurade att tro att vi/dom som håller på med trav och galopp verkligen utsätter våra hästar för oupphörligt lidande. Inte professionellt skrivet! Fast dressyr och hoppsidan fick sig ju en känga med, för hästar "tvingas ju till dressyrkonster och runt hoppbanor", för hästar kan inte protestera??
 
Sv: Artikeldiskussion!

Jag tror inte heller att underlaget är problemet.
delvis kl
Fast relativt nyligen var det en olycka där en galopphäst störtade under ett lopp på Täby och expertkommentatorn på TV (en av de största tränarna i Sverige om jag har fattat det rätt) påpekade då att bevattningsanläggningen på denna bana var trasig det hade alltså inte gått att vattna banan och han ansåg att loppen borde flyttats till dirttrack banan då gräsbanan var för hård. Han stack ut näsan ganska ordentligt och kritiserade ju banans ansvariga då de lät loppen gå på en bana som alltså för tillfället inte var i toppskick.

På Svensk Galopp http://www.svenskgalopp.se/sg/nyheter-skg/nyheter/942-graesbanorna-pa-taeby-galopp.html kan man läsa en hel del om just detta bla ... Tyvärr finns det ett antal olyckliga omständigheter som samspelat och som bidrar till svårigheterna till att med kontinuerlig och ”rätt” bevattning få ett gräsunderlag som på ett så optimalt sätt som möjligt kan garantera säkerheten för hästar och ryttare och som möjliggör en tävlingsverksamhet i enlighet med utskrivna propositioner... Så att ett optimalt underlag ger säkrare lopp verkar de flesta inom galoppen vara överens om och synnerligen dumt då att låta löpen gå på en bana där man inte kunnat sköta underhållet på bästa sätt

Saxat från artikeln
Detta är ett talande exempel på anledningen till att hästar egentligen springer, nämligen flock- och flyktinstinkt, och inte för sitt nöjes skull.

Fast tittar man på en flock hästar så nog kan det springas både länge och fort av bara lekfullhet? Framför allt en flock yngre hästar men även äldre hästar kan dra iväg i rejäla rusher av ren glädje utan någon annan orsak än bus och för sitt egna höga nöjes skull?

Många av dem tillbringar dessutom upp till 23 timmar om dygnet i stallet, då de inte tävlar, fråntagna kontakt med en flock och fråntagna frihet att röra sig som de vill.

Hur många? Det här tycker jag dock verkar vara en minst lika stort problem bland övriga ridsporter där hästar inte få gå i hage pga skaderisken och sedan tränas enbart i ett ridhus för ägaren vågar inte rida ut. Galopphästar får i alla fall sträcka ut ordentligt på banan. Det jag skulle vilja se är hur många procent av alla Sveriges (friska) hästar som inte får gå ut alls eller står själva i en liten fyrkantshage.

Vi har ju en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html. Artikel författaren menar alltså att "många" fortfarande bryter mot denna regel? Detta tycker jag är bra att det lyfts fram men fortfarande förekommer det inte bara inom trav och galopp och många är ett synnerligen luddigt antal. Jag skulle vilja se en undersökning och siffror på hur många det är som fortfarande bryter mot denna regel om det nu är så vanligt att "många" hästar inte dagligen får möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Och om det nu är så många som bryter mot denna regel är det hittills någon som blivit anmäld för brott mot denna regel och blev det någn förbättring?
 
Senast ändrad:
Sv: Artikeldiskussion!

Okej vi tar dom en och en.

Trav- och galopphästar utsätts för oupphörligt lidande

Det är inte Djurens Rätt som har skrivit det. det är Aftonbladets debattredaktör som har skrivit den rubriken som tolkning av artikeln. Dom väljer gärna uppseendeväckande rubriker. Djurens Rätt skrev "oupphörliga påfrestningar", vilket du själv citerar nedan.

anledningen till att hästar egentligen springer, nämligen flock- och flyktinstinkt, och inte för sitt nöjes skull.

Det är helt klart att det går att diskutera hur mycket som är det ena eller det andra. Även jag kan säga "ja men dom älskar att springa ju" men exemplet som hon ger, med hästen med det brutna benet som ändå försöker hänga med, är tankeväckande eller hur? Den hästen sprang inte för sitt nöjes skull ju.

Du kan tvinga hästar att både springa, hoppa och göra dressyrkonster mot deras vilja. Det ligger inte i deras natur att protestera och göra revolt

Jag tycker faktiskt att det ligger mycket i det. Hästar är otroligt förlåtande, godmodiga djur. Det är många lägen där man tycker att en häst borde stanna upp och helt sonika slänga av ryttaren, men dom gör det sällan.

Dessa hästar börjar tränas vid ett års ålder och tävlas vid två år.

Läs på.

Många av dem tillbringar dessutom upp till 23 timmar om dygnet i stallet, då de inte tävlar, fråntagna kontakt med en flock och fråntagna frihet att röra sig som de vill.

Jag vet inte om detta är standard i galoppsporten i Sverige, men det är standard i alla andra länder som jag känner till. Och det gäller inte bara galoppsporten, jag tvivlar starkt på att Totilas får gå ut o springa runt med hagkompisar.

livet för dessa hästar består av en serie oupphörliga påfrestningar.

Det är väl så för alla idrottare på elitnivå? Människor som hästar? Med den skillnaden att hästar inte har valt det själva.

Dessutom sätter hästen vid galopp endast ner ett ben i taget, vilket gör att all tyngd hamnar på ett enda ben

Sorry men nu visar du upp egna bristande kunskaper. Titta på denna berömda bildserie så ser du hur det går till.

http://www.worldsfamousphotos.com/index.php/2008/02/10/sequence-of-a-race-horse-galloping-1887/

Modet i dag är hästar med osannolikt tunna, långa ben som kan springa fort men som lätt bryts.

Har du inte läst citaten som jag klippte in?
Jag kan ingenting om galoppavel men lite Googlande ledde mig till ett antal sidor där man skrev om just detta och oroade sig för benkvalitén hos dagens galopphästar. Och det finns ett par exempel från nutid där berömda vinnarhästars ben har vips plötsligt gått sönder på flera ställen. Vilket ju är lite konstigt i en topptränad atlet?

Det är onaturligt för hästar att springa i maxtempo i andra situationer än när de flyr i panik.

Ja det är i alla fall onaturligt för dom att springa flera km i maxtempo i annat än panik. Håller du inte med?

De avlas dessutom på att ha extremt stor flyktinstinkt, något som inom sportens kretsar ironiskt nog kallas för löphuvud.

Varför skulle det vara fel? Det är klart att man avlar på löphuvud! Varför skulle man göra något annat?

Enligt djurskyddslagen är det helt förbjudet att utsätta djur för lidande under träning och tävling. Mot bakgrund av detta är det svårt att se att galopp- och travtävlingar över huvudtaget kan få anordnas

Just där sticker man ut hakan och är kontroversiell, och även jag tvekar om jag kan hålla med. Men det är inte ett faktafel - det är en åsikt.

Att artikeln provocerar håller jag absolut med om, men jag tycker att dom sakliga grunderna för att såga den är tunna.

Som jag skrev förut så förstår jag inte varför vi hästmänniskor ska slänga taggarna utåt så fort någon kritiserar hästsport. Som hästälskare borde vi allihop, hela tiden, fundera och reflektera över var gränsen går för hur vi får nyttja/utnyttja hästar. (Detsamma gäller för alla djur enl min personliga åsikt.)
 
Sv: Artikeldiskussion!

Jag är en hästmänniska som inte gillar hästsport. Det kan verka märkligt, men jag vill inte vara medlem i Svenska Ridsportförbundet, för de får pengar av STC/ATG. För mig är det smutsiga pengar som djur utnyttjas till att få ihop. Gillar egentligen inte direkt någon verksamhet där hästar utnyttjas i vinstsyfte. Detta gäller givetvis alla djur :)
 
Sv: Artikeldiskussion!

Att ta En häst med brutet ben som exempel för alla våra hästar som springer löp och dra sanningen efter det?
Jag vet hur benen rör sig, men det låter som i artikeln att de står på ENDAST ett ben i taget. Samt, var vill hon komma? Ska vi byta till någon bättre egenpåhittad gångart som skulle vara bättre?? Det finns inga förslag på förbättringar, bara ren kritik.

Ang. utevistelsen så är artikeln vinklad som att just trav/galopp hästar står inne 23 timmar per dygn. Jag skulle säga att det inte är så. Finns fler ridhästar som står inne och endast går i ridhus, samt att det är lag på att hästarna ska ha möjlighet att få röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Jag har travhäst, har jobbat med travhästar, jobbar på tävlingsdagar, står i stall bland travhästar bredvid travbanan. Det jag reagerar på är att "dessa hästar" som att alla verkligen tävlar vid två års ålder. Min premade som tvååring, (alltså inte ett tävlingslopp)ja, men många väntar tills hästen är tre med att både kvala och tävla. Allt är skrivet för att få med sig dom som inte har insikt i hur det går till, för att skapa dåliga rykten och smutskasta travsporten.

Man avlar på de som har löphuvud, som har bra exteriör och hållbarhet. Andra har inget i aveln att göra, det är mest amatöruppfödare som betäcker sitt "fina sto" då det avlas på fel individer. Sen extrem flyktinstinkt tycker jag är fel att översätta till löphuvud. Hästar med extrem flyktinstink är inte lugna harmoniska och trygga, en ärlig häst som ger allt har löphuvud. Inte en med extrem flyktinstinkt. Hästar som "flyr" är för stressade i travlopp och skulle ganska fort galoppera bort sig.

Jag skulle säga att sveriges travsport är ledande när det gäller träning, veterinär, hästvård, foder, hovvård osv. Det krävs licens för att träna travhäst och det är veterinärer på plats vid tävling och dopingkontroller, samt att djurskyddslagarna följs bra på det flesta håll.
En häst som inte trivs och inte vill springa går inte att tvinga, den kommer inte prestera, då tas den ur tävling.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 221
Senast: Livi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 688
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp