Bukefalos 28 år!

Artikeldiskussion!

Sv: Artikeldiskussion!

Att ta En häst med brutet ben som exempel för alla våra hästar som springer löp och dra sanningen efter det?
Jag vet hur benen rör sig, men det låter som i artikeln att de står på ENDAST ett ben i taget. Samt, var vill hon komma? Ska vi byta till någon bättre egenpåhittad gångart som skulle vara bättre?? Det finns inga förslag på förbättringar, bara ren kritik.

Ang. utevistelsen så är artikeln vinklad som att just trav/galopp hästar står inne 23 timmar per dygn. Jag skulle säga att det inte är så. Finns fler ridhästar som står inne och endast går i ridhus, samt att det är lag på att hästarna ska ha möjlighet att få röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Jag har travhäst, har jobbat med travhästar, jobbar på tävlingsdagar, står i stall bland travhästar bredvid travbanan. Det jag reagerar på är att "dessa hästar" som att alla verkligen tävlar vid två års ålder. Min premade som tvååring, (alltså inte ett tävlingslopp)ja, men många väntar tills hästen är tre med att både kvala och tävla. Allt är skrivet för att få med sig dom som inte har insikt i hur det går till, för att skapa dåliga rykten och smutskasta travsporten.

Man avlar på de som har löphuvud, som har bra exteriör och hållbarhet. Andra har inget i aveln att göra, det är mest amatöruppfödare som betäcker sitt "fina sto" då det avlas på fel individer. Sen extrem flyktinstinkt tycker jag är fel att översätta till löphuvud. Hästar med extrem flyktinstink är inte lugna harmoniska och trygga, en ärlig häst som ger allt har löphuvud. Inte en med extrem flyktinstinkt. Hästar som "flyr" är för stressade i travlopp och skulle ganska fort galoppera bort sig.

Jag skulle säga att sveriges travsport är ledande när det gäller träning, veterinär, hästvård, foder, hovvård osv. Det krävs licens för att träna travhäst och det är veterinärer på plats vid tävling och dopingkontroller, samt att djurskyddslagarna följs bra på det flesta håll.
En häst som inte trivs och inte vill springa går inte att tvinga, den kommer inte prestera, då tas den ur tävling.

Men snälla du, vet du inte hur en häst rör sig? Varför envisas du med att dom inte sätter ner ett ben i taget när dom galopperar i fyrsprång? Har du tittat på bilderna?

Och det är väl inte bra om NÅGON häst står inne 23 timmar om dygnet? Och så vidare, och så vidare. Varför ska det räcka med att säga "det är minsann värre inom andra grenar"?

Det är hur tydligt som helst att du har gjort det jag skrev om - ut med taggarna för att någon kritiserar din sport, i stället för att fundera över om det faktiskt kan ligga något i det hon säger. Du började faktiskt den här tråden med att fullständigt idiotförklara människan som skrev - det är väl bra att du nu argumenterar sakligt i alla fall. Bryr man sig verkligen om hästsport så får man faktiskt vara beredd att ta debatten och inte bara vifta bort alla som protesterar mot det dom uppfattar som oschysst behandling av djur som idioter.
 
Sv: Artikeldiskussion!

KL

Det är många med mig som skrattar åt sådana artiklar och de som står bakom.

De hade kunnat göra gott om de inte blivit så löjligt.

Att skriva att alla inom trav/galopp har de så är ju att skjuta sig själv i foten för är nog bara de som inte har en aning om verkligheten som tar artikeln på allvar.

Visst finns de massor att förbättra inom all hästsport och även bland de som har hästar utan att tävla. Men på de sättet ändras inget


Skulle skriva massor men tar två citat bara:
Dessa hästar börjar tränas vid ett års ålder och tävlas vid två år.
Har ingen koll på galopphästarna men enligt statistik från travet så startar 240 av de svenska 2åringar av kullen på 3382 så de är i minoritet som startar så tidigt.

Jag är helt emot att tävla 2åringar. Ett premielopp på senhösten helt ok om hästen är mogen för de

https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.1296!/menu/standard/file/arsstatistik_2009.pdf

Många av dem tillbringar dessutom upp till 23 timmar om dygnet i stallet, då de inte tävlar, fråntagna kontakt med en flock och fråntagna frihet att röra sig som de vill.
Har väll aldrig efter 20 år varit i ett stall som de varit så. Enda gången de stått inne var pga skada och sträng boxvila som veterinär ordinerat
 
Sv: Artikeldiskussion!

kl

Jag tycker att hon blandar ihop sakerna lite här:

1. Hinderhästarna rids inte in som 1åringar och startar lopp som 2åringar det gäller bara slätloppshästar/travhästar
2. att en häst springer med brutet ben tror jag har till viss del att göra med flockinstinkten men också med adrenalin att göra
3. hon har till viss del rätt att hästen under vissa moment då de går riktigt fort bara har ett ben i marken men då man läser hennes artikel får man uppfattningen att hästen alltid bara har ett ben i marken.
4. Hon försöker med sin artikel ge intrycket att hästarna ALLTID spenderar 23h på box vilket jag tycker är väldigt ovanligt i Sverige även innan lagförändringen, kan faktiskt sträcka mig så långt att det nästan är vanligare bland framförallt eliten inom hoppning & dressyr att de hästarna sällan eller aldrig får gå i hagen med den tama ursäkten att "min häst tycker inte om det".
5. "Det ligger inte i deras natur att protestera och göra revolt" jag bara Que??? eller visst de vill följa flockledaren men med den meningen ger hon intrycket att hästen inte har en egen vilja.
 
Sv: Artikeldiskussion!

*kl*

Jag har varit hos proffstränare på Jägersro. Där var det absolut så att hästarna stod inne hela dygnet, förutom då de motionerades.
 
Sv: Artikeldiskussion!

*kl*

Jag har varit hos proffstränare på Jägersro. Där var det absolut så att hästarna stod inne hela dygnet, förutom då de motionerades.
Hur håller dom hästarna?

Sånt är helt galet och har aldrig varit i kontakt med sånt utan tom hingsten som köptes in för 1,5 miljon var ute runt 7-20 och sommartid dygnet runt med sin kompis
 
Sv: Artikeldiskussion!

*kl*

Jag har varit hos proffstränare på Jägersro. Där var det absolut så att hästarna stod inne hela dygnet, förutom då de motionerades.

*kl*
Och jag har varit hos flertalet tränare inom galoppen och där står hästarna inne då dom inte motioneras. Ett exempel kan vara 30 minuters motion för varje häst. Vissa hästar kan vara ute i en liten paddock, träckas för hand eller gå i walkern, men det handlar inte om någon längre tid.

Vanligast inom galoppen är att hästarna rids in som 1,5 åringar med målet att startas som 2-åringar för att sedan matchas för de stora löpen. Men endast en liten andel kommer till start över huvudtaget. Men de tränas dock.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Sa någon varför de inte fick gå ut?

Nyfiken hur andra tänker


Trivs bättre i boxen, springer för mycket i hagen, blir för lat, för många
hästar för få hagar, kan skada sig, finns inte tid, för att det alltid har varit så osv..
 
Sv: Artikeldiskussion!

Vad menar du med "hur håller de hästarna"? :)

De står inne hela tiden, sedan är det inte mer med det. Stallen på Jägers har tillhörande små "hagar", 1-2 per stall. Men det är inte ofta eller länge de används.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Jag har även erfarenhet ifrån detta i hoppstall, där fick ett antal hästar stå inne emellan träningarna, i alla fall höst, vinter och vår för "det blir så geggigt i hagarna". De hade inte hagar så det räckte så det blev att några fick stå inne flera dagar i veckan, om inte hela. Hagarna var små fyrkanter.
 
Sv: Artikeldiskussion!

kl

Jag tycker att hon blandar ihop sakerna lite här:

1. Hinderhästarna rids inte in som 1åringar och startar lopp som 2åringar det gäller bara slätloppshästar/travhästar
2. att en häst springer med brutet ben tror jag har till viss del att göra med flockinstinkten men också med adrenalin att göra
3. hon har till viss del rätt att hästen under vissa moment då de går riktigt fort bara har ett ben i marken men då man läser hennes artikel får man uppfattningen att hästen alltid bara har ett ben i marken.
4. Hon försöker med sin artikel ge intrycket att hästarna ALLTID spenderar 23h på box vilket jag tycker är väldigt ovanligt i Sverige även innan lagförändringen, kan faktiskt sträcka mig så långt att det nästan är vanligare bland framförallt eliten inom hoppning & dressyr att de hästarna sällan eller aldrig får gå i hagen med den tama ursäkten att "min häst tycker inte om det".
5. "Det ligger inte i deras natur att protestera och göra revolt" jag bara Que??? eller visst de vill följa flockledaren men med den meningen ger hon intrycket att hästen inte har en egen vilja.


Och jag tycker att hon har många poänger - det är en artikel, inte en vetenskaplig rapport. Hon gör generaliseringar, men ingenting som är särskilt långsökt.

Som Tussninussen skrev är det väl inget argument emot artikeln att det är lika illa/sämre med utevistelse i hage inom någon annan gren? Just denna artikel handlar inte om hopp-dressyrhästar. Det är ju inom ens eget gebit som man kan göra ändringar, ta till sig information och göra det bättre.

Och jag håller helt med henne om att hästar generellt är enormt godmodiga och relativt tyst accepterar en jäkla massa skit. Både i hantering och ridning. Om de bråkar finns det lugnande medel, det finns hjälptyglar, brems, spö, eller valfri form av disciplinering. Alla levande individer har en egen vilja, men orsaken till att vi har hästar är ju att de är så lätta att tämja och är så samarbetsvilliga. Se bara på sporthästarna och allt de gör för att deras människa ber dem.

Man bör inte lita blint på Djurens Rätt. Men man ska ta till sig informationen, och faktiskt se över djurhanteringen.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Virriga jag *s*

Menad att skiva hur håller hästarna. Känns som skadorna borde vara värre med så lite rörelse

För en annan så känns de väldigt främmande med den typen av hästhållning utan på alla ställen jag varit på så har de varit modell ju mer hagvistelse ju bättre
 
Sv: Artikeldiskussion!

Jag har även erfarenhet ifrån detta i hoppstall, där fick ett antal hästar stå inne emellan träningarna, i alla fall höst, vinter och vår för "det blir så geggigt i hagarna". De hade inte hagar så det räckte så det blev att några fick stå inne flera dagar i veckan, om inte hela. Hagarna var små fyrkanter.

Jag har också den erfarenheten från inackorderingsstall där det varit dressyr och hopphästar uppstallade. Små fyrkantiga upptrampade hagar och vid minsta antydan till regn eller snö eller blåst eller minusgrader fick hästarna stå inne i stället. För de, enligt stallägaren, vill inte gå ut ändå. Nej inte i sådana hagar det fattar väl jag också. Ibland går hästarna ut i skift vilket gör det extra rörigt då en häst får stå inne på förmiddagen och boxgrannen kanske inne på eftermiddagen. Vilket kan göra hästar som ju är flockdjur oroliga.

Nu vet jag inte hur mycket det förekommer idag då jag nu har eget stall (sedan 5 år) med stora hagar och ligghall men det förekommer inte bara inom galoppen. Jag har ingen galopptränare i min närhet men en travtränare och där är hästarna ute dagligen i flockar. En häst går själv jag tror det är en hingst men den har en ganska stor hage kortaste sidan är nog mer än 30 meter. Då är ridstallarna här omkring sämre på detta med hagvistelse

Och det är bra att det tas upp i artikeln angående hästars utevistelse men kan man inte göra en undersökning då? Hur vanligt är det egentligen? För det är bra att det uppmärksammas men att bara skriva "många" känns mycket vagt.

För läser man bara här på buke så skriver en del att det är jättevanligt och andra att det förekommer ytterst sällan så många antar jag kan vara allt mellan 5% och 95% känns det som
 
Senast ändrad:
Sv: Artikeldiskussion!

Tyvärr Eva Carlsson, så är det sådana här artiklar som löjliggör seriösa organisationers arbete. Hela journalistkåren är idag en samling fjöntar som skriver för att framhäva sig själv snarare än att framföra debattinlägg baserat på studier av verkligheten.

Tyvärr säger jag också att detta drabbar tredje part, nämligen de djur (eller människor) som verkligen skulle behöva en seriös debatt utan allt trams.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Och jag tycker att hon har många poänger - det är en artikel, inte en vetenskaplig rapport. Hon gör generaliseringar, men ingenting som är särskilt långsökt.

Som Tussninussen skrev är det väl inget argument emot artikeln att det är lika illa/sämre med utevistelse i hage inom någon annan gren? Just denna artikel handlar inte om hopp-dressyrhästar. Det är ju inom ens eget gebit som man kan göra ändringar, ta till sig information och göra det bättre.

Och jag håller helt med henne om att hästar generellt är enormt godmodiga och relativt tyst accepterar en jäkla massa skit. Både i hantering och ridning. Om de bråkar finns det lugnande medel, det finns hjälptyglar, brems, spö, eller valfri form av disciplinering. Alla levande individer har en egen vilja, men orsaken till att vi har hästar är ju att de är så lätta att tämja och är så samarbetsvilliga. Se bara på sporthästarna och allt de gör för att deras människa ber dem.

Man bör inte lita blint på Djurens Rätt. Men man ska ta till sig informationen, och faktiskt se över djurhanteringen.


Jag skrev inte heller att det var ett argument för att det skulle vara OK eftersom att det förekommer inom en annan gren, utan jag skrev att de erfarenheterna som jag har inom galopp/trav så får hästarna gå ute (iallafall i Sverige) självklart finns det undantag jag har inte personligen varit på alla trav/galoppstall.
sedan berättade jag om mina erfarenheter från olika proffsryttare inom hoppningen där hästarna inte alls får gå i hagen.
Anledningen att jag berättade om båda dessa två separata erfarenheterna är för att påvisa att man inte kan göra så stora generaliseringar som hon gör i artikeln alla galoppörer/travhästar mår inte dåligt och alla ridhästar mår inte bra. Det förekommer att hästar står på box 23h/dygn inom alla grener men att hon tar upp det som ett argument för att just förbjuda galoppsporten anser jag är fel om hon skulle använda sig av det argumentet för att förbjuda all sport där det sker tycker jag att det hade varit OK.

ja jag kan hålla med dig att de flesta hästarna är godmodiga men då kommer vi tillbaka till samma sak igen, viss typ av tvång förekommer inom alla grenar inom ridsporten och för att använda det som argument för att förbjuda en viss gren är inget hållbart argument. det enda rätta hade då varit att förbjuda all ridsport eftersom det förekommer tvång inom alla grenar.

Nej jag tycker inte att man ska lita blint på någon, djurens rätt har bra åsikter (ibland) ;) men jag tycker att de tacklar denna frågan fel då det inte är en lösning att förbjuda något utan jag tycker att de i stället ska lägga energi på att göra det mer säkert för hästen.
Bättre hinder? säkrare hinder? färre hästar i löpen? avståndsregler (t.ex man får inte ligga för tät intill andra hästar både inom trav och galopp)? osv.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Tycker precis som många redan sagt att det finns lite fakta i texten som jag inte är så säker på om hon verkligen kollat upp ordentligt.

T.ex när hon nämner galoppen. Här börjar jag undra, för så vitt jag vet har hästarna bara ett framben i marken i galopp också. Det är inte som fyrsprång, självklart. Men man kan ofta se hästar som "står" på ena frambenet på galoppbilder.

Men när det gäller många tävlingsstalls hantering av hästar är det väl inte den bästa. Så där har hon en poäng. Även om jag tvekar på vissa saker som tas upp....
Bara för att en häst avlas fram till att vara en ex. galopp-/travhäst betyder inte det att den tycker om det. Men många hästar tvingas ändå att bli tävlingshästar inom den grenen, för att människan tycker att den ska vara det. Skulle hästen inte klara av att finna sig i vad den gör, eller vara mindre foglig, är risken stor att den går till slakt. Och det är då man börjar undra lite om hästen är en häst eller en maskin i dessa människors ögon...
 
Sv: Artikeldiskussion!

ALLA: JA jag vet och ser hur hästarna rör benen i galopp. men som några andra få jag uppfattningen att hon menar att det ENDAST står på ett ben i taget. Som har ALL vikt. Hon sriver att det blir extrem belastning då. Men att de sätter ner ett ben i taget, i och med att det blir en fyrtakt i fyrsprång är inte samma sak som att de BARA STÅR PÅ ETT BEN HELA TIDEN
 
Sv: Artikeldiskussion!

Ja, det är så löjligt skrivet så det inte är sant. Hur gör hon själv när hon går? Tar inte ett ben hela vikten hela tiden? Hur gör katter, hundar och andra fyrfota djur? :eek:
 
Sv: Artikeldiskussion!

haha precis, jag har i fantasin funderat på hur gångarten ser ut då. Innan ett ben sätts ner måste den alltså fort hinna dra upp dom andra? Då blir det svävningsmoment ( hopp upp i luften) Mellan varje steg ;) För att sen landa på bara ett i taget ;) Haha.

Sen så tror jag att hästens fyrsprångsgångart är bra i lägena hästen ska springa så fort. Förstår inte om hon menar att man borde välja en annan gångart eller? Galopp är naturligare att springa fort i än trav.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Men när det gäller många tävlingsstalls hantering av hästar är det väl inte den bästa. Så där har hon en poäng. Även om jag tvekar på vissa saker som tas upp....
Bara för att en häst avlas fram till att vara en ex. galopp-/travhäst betyder inte det att den tycker om det. Men många hästar tvingas ändå att bli tävlingshästar inom den grenen, för att människan tycker att den ska vara det. Skulle hästen inte klara av att finna sig i vad den gör, eller vara mindre foglig, är risken stor att den går till slakt. Och det är då man börjar undra lite om hästen är en häst eller en maskin i dessa människors ögon...

Om vi kallar det att hästarna "tvingas" till att bli tävlingshäst inom trav eller galopp (även om jag skulle säga - tränas för):cool: Och de sen inte tycker det är kul, inte klarar det, eller inte är nog bra, så tas de ganska fort ur tävlingar. Man fortsätter inte harva på år efter år för att tvinga till fortsatt tävling. Jag tycker det är bra att man kan ta ur hästar som inte passar eller vill tävla. Men då kommer vi till ett nytt problem - Alla vet hur travarens status ser ut som ridhäst, att det ofta är personer som bristfälliga kunskaper som köper billigt eller får en häst. Det finns andra trådar om det här, men så länge tillgången är större än efterfrågan på travhästarna så står jag för att jag tycker slakt kan vara för HÄSTENS bästa, inte pga att männsikan ser hästen som en maskin. Jag vill inte att mina hästar hamnar oönskade någonstans... Lite OT men :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 253
Senast: Livi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: Fiorano
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 823
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp