Bukefalos 28 år!

Artikeldiskussion!

Sv: Artikeldiskussion!

ALLA: JA jag vet och ser hur hästarna rör benen i galopp. men som några andra få jag uppfattningen att hon menar att det ENDAST står på ett ben i taget. Som har ALL vikt. Hon sriver att det blir extrem belastning då. Men att de sätter ner ett ben i taget, i och med att det blir en fyrtakt i fyrsprång är inte samma sak som att de BARA STÅR PÅ ETT BEN HELA TIDEN

Vaddå BARA STÅR PÅ ETT BEN HELA TIDEN - som att hon skulle mena att hästen hoppar fram på ett ben eller?

Nu läser du artikeln som F-n läser Bibeln.

Tittade du på bildsekvensen jag länkade till? Där ser man tydligt att hästen har ALL vikt på ett ben i taget. Precis som hon beskrev.

Detta var en av dina grunder för att idiotförklara människan, dvs att hon "inte vet hur en häst rör sig". Men hon hade alltså rätt, har du förstått det nu?
 
Sv: Artikeldiskussion!

Om vi kallar det att hästarna "tvingas" till att bli tävlingshäst inom trav eller galopp (även om jag skulle säga - tränas för):cool: Och de sen inte tycker det är kul, inte klarar det, eller inte är nog bra, så tas de ganska fort ur tävlingar. Man fortsätter inte harva på år efter år för att tvinga till fortsatt tävling. Jag tycker det är bra att man kan ta ur hästar som inte passar eller vill tävla. Men då kommer vi till ett nytt problem - Alla vet hur travarens status ser ut som ridhäst, att det ofta är personer som bristfälliga kunskaper som köper billigt eller får en häst. Det finns andra trådar om det här, men så länge tillgången är större än efterfrågan på travhästarna så står jag för att jag tycker slakt kan vara för HÄSTENS bästa, inte pga att männsikan ser hästen som en maskin. Jag vill inte att mina hästar hamnar oönskade någonstans... Lite OT men :)

Skillnaden här mellan att vara häst eller elitidrottare är att hästar verkligen måste vinna eller bokstavligen försvinna. Det är ett fåtal som hamnar på topp, sedan ett antal som folk förbarmar sig över och använder som familjehästar med varierande resultat och sedan ett stort antal som slaktas.

Om jag ser till hur travaren som jag har tagit hand om och hans skick som 7-åring så är det rätt uppenbart vad han har utsatts för, han var ett magert mentalt vrak med skador i benen och han har varit i normal träning av kända tränare. Han har vad som kallas för ett bra löphuvud och hade stor potential men från att ha varit mycket lovande så gick han till att inte vara värd någonting på mindre än ett år. Har fått mig att tänka många gånger på det moraliska med att utsätta hästar för detta då denna typ av grenar är enormt påfrestande för hästens kropp.

Jämför detta lite med de som spelar på trav, vissa vinner mycket, andra försvinner men då ekonomiskt. Vad är det som är så bra med det?
 
Senast ändrad:
Sv: Artikeldiskussion!

Jag ska inte påstå att jag brinner för sporten eller absolut inte spelandet (spelar aldrig även fast jag jobbar inne i videostudion på travdagar), jag håller inte heller på med sporten för pengarnas skull (har lagt ut 200 000 under två år på hästen, men hon har sprungit in 12 000 genom ett premielopp).

Jag håller på med trav för att jag gillar hästarna, träningen och farten. Sedan om min häst springer in lite pengar är det ett plus, då blir inte min hobby lika dyr.
 
Sv: Artikeldiskussion!

sandrafors: Förstår att det är många hästar slaktas av den anledningen att de blir för många för antalet köpare. MEN känns ändå som att man borde hitta ett sätt att föda upp travhästar i kanske mindre mängd(?) för att de inte ska behöva slaktas för att de inte duger. Känns lite tragiskt faktiskt, det blir bara människans behov som tillgodoses.

Sen när det gäller dressyrhästar är pressen väldigt hård! Kan inte riktigt påstå att det lyssnas riktigt på vad hästen vill. Har en fd dressyrhäst, som var toppstammad för att bli ett tävlingsämne, men som också såldes runt för att ingen klarade av att rida henne. Det sattes både kandar, sporrar, graman mm. för att få henne dit de ville. Men tydligen lyckades ingen riktigt eftersom hon såldes. När jag köpte henne var hon helt nerbryten, praktiskt taget oridbar. Tog bort både träns och sadel och red henne så, hon har aldrig varit mer avslappnad. Det tycker jag tyder på att hon inte trivdes med det sättet de red/behandlade henne. Ser ofta att det är det samma med andra hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 253
Senast: Livi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 817
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp