MJLee

Trådstartare
Jag börjar fundera på om Megara eventuellt kan ha astma. Hon hulkar utan att det kommer upp något (nu pratar vi kanske en gång i månaden) mer när hon kom till mig. Hon låter dessutom som hon är förkyld ibland. Allmäntillståndet är bra, aktivitetsnivå, lådan, mat osv. Jag pratade med vet när jag var inne med henne särskilt senaste gången när hon fick diagnos inflammation i nedre luftvägarna vilket orsakade kräkandet. De röntgade mage och luftvägar men inte lungorna då och tog blod och urin och allt var rent. Men börjar fundera på om det kan vara astma - jag vet att man inte ska googla för mycket för då är jag på väg in med henne akut.

Ni andra som har astmakatter? Vilka symtom hade de? Jag vet att man kan sätta på dem en mask en till två ggr per dag eller ge tabletter. Hur ställdes diagnosen? Lungröntgen och bronkoskopi?
 
Astma är i mångt och mycket en uteslutningsdiagnos. Röntgen ja, för att utesluta annat som kan orsaka samma symptom. Hulkande låter dock mer som mage/lever/pankreas/irritation i svalget.
 
Astma är i mångt och mycket en uteslutningsdiagnos. Röntgen ja, för att utesluta annat som kan orsaka samma symptom. Hulkande låter dock mer som mage/lever/pankreas/irritation i svalget.

Ja hon fick ju diagnos senast med en inflammation i nedre luftvägarna när hon kräktes. Misstänker att det är något som är fel på hennes mage/lungor/hals. Men det är så svårt när allt är vagt och förekommer så sällan. Och det händer så sällan att det är svårt att få något grepp om det.
 
Inte hela tiden, men ett par gånger om dagen. Andningen rosslade oftare, men inte heller det hela tiden. Lät lite som om hon spann, men kände på strupen att hon inte gjorde det.

Det låter inte som Megara. Hon hulkar precis som hon ska kräkas och det händer kanske en eller två ggr per månad. Sedan snörvlar hon ibland lite som hon är förkyld, vilket enligt vet är pga trånga nosgångar.
 
Tar man röntgen på luftvägar brukar man få med lungorna så man kollar på dem också.
Hulkandet låter mer som magproblem. Astma så brukar ge dem hosta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 095
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
6 753
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 094
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp