Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok TS, jag skall göra en liten jämförelse.
Du tycker att invandrare och asylsökande skall vara tacksamma och rätta in sig i hur vi svenskar lever. Om du för ett ögonblick funderar på hur lätt eller svårt du själv har för att anpassa dig. Du kom till det här forumet och många välkomnade dig. Efter en ganska kort tid blev det rabalder då du ville avsluta dina inlägg med en signatur, vilket inte är kutym här. Flera bad dig avstå men du tyckte det var så viktigt att du fortsatte trots att majoriteten här inte har det.

Du klarade inte av/ville inte anpassa en sådan liten sak som ny medlem på detta forum men du tycker att människor som flyr från krig och misär, ska inrätta sig. Att de gör allt i sin makt för att kunna stanna, då det gäller att klara livhanken, är kanske inte så konstigt. Att du inte kan/vill anpassa dig till ett nytt forum, tja vad säger det dig?
 
TS, känns som du saknar empati och förståelse för andra människor i stort, utan att förhoppningsvis tänkt efter ordentligt. När det kommer till flyktingar är det många gånger inte konstigt att en del utåtagerar. Trots allt flyr många från krig och konflikt, många är jagade.

Det är lätt att ett barn blir traumatiskt, det räcker med en skillsmässa mellan föräldrarna för att ett barn ska visa tecken på trauma här i Sverige, vad tror du inte händer i psyket med de barn då som får fly, ibland själva, från sin familj från till exempel Syrien? Som kanske tappar bort sina föräldrar i flykten? Som kommer hit och inte har en aning om de någonsin ser sina föräldrar igen? Hur hade du reagerat om det var du?

Tror du människor är så svartvita att psyket bara rättar in sig i ett led efter diverse traumatiska upplevelser? Dessutom, och det har du ju själv erfarenhet av, tror du verkligen det är färre människor som flyr som man säkert skulle kunna diagnosera med någon form av diagnos från dessa länder än vad det är här?

Visst kan man säga att de ska rätta in sig i ledet, men du inser säkert själv hur svårt det är för vissa, både svenskar och för invandrare av en rad olika anledningar som många gånger är psykiska. Du är ju, ärligt talat, som förestående skribent säger, kanske inte alltid den smidigaste i ledet själv alla gånger.
Vad gör man då? Snackar skit eller helt enkelt inser att vi alla är olika och behöver olika hjälp och inser att vi alla kanske inte kan rätta in oss i ledet?
Jag föredrar då ett fritt samhälle byggt på en demokrati där alla kanske kan få vara den de är och få hjälp med trauman etc. Inte ett där vi har järnkoll på varenda människa varje minut.

Kriminella människor kommer vi alltid att ha. För min del räcker det gott och väl med de kontroller migrationsverket gör mot asylregister i hela Europa där man lämnar fingeravtryck för att se om det finns dubbla identiteter.
 
Fast när det kommer till deklarationen då fasiken går det bra att samköra register!

Att samköra register för att hitta brottslingar tycker i alla fall jag låter toppen!
 
Fast när det kommer till deklarationen då fasiken går det bra att samköra register!

Att samköra register för att hitta brottslingar tycker i alla fall jag låter toppen!

Ska vi samköra register för att se vilken härkomst man har också då? Om man är homosexuell? Vart drar man gränsen för vad som räknas som brottsling? Är det före eller efter man blir dömd efter ett brott? Utifrån vart man bor?

Det är väldigt lätt att tycka saker men sen hur det ska fungera i praktiken är en annan femma. Se bara på skåne-polisen och deras olagliga register.
 
@athena_arabians @kakan89 Nä jag ser inga problem med att samköra register för någon som är misstänkt för brott. Så som telefonavlyssning och span också sätts på misstänkta.

När det kommer till asylsökande och invandare som söker permanent uppehållstillstånd och medborgarskap tycker jag det är ABSOLUT det borde sättas i system för extra koll och samkörda register regelbundet tills de fått Svenskt medborgarskap
 
@athena_arabians @kakan89 Nä jag ser inga problem med att samköra register för någon som är misstänkt för brott. Så som telefonavlyssning och span också sätts på misstänkta.

När det kommer till asylsökande och invandare som söker permanent uppehållstillstånd och medborgarskap tycker jag det är ABSOLUT det borde sättas i system för extra koll och samkörda register regelbundet tills de fått Svenskt medborgarskap

Vilka register tycker du ska samköras och varför? Ang sista stycket.

Det är väldigt hårt reglerat när man får avlyssna telefoner, vad man får göra med materialet osv. Och den som avlyssnas får (utan att veta det) ett offentligt ombud som ska bevaka att det får rätt till gentemot den som avlyssnas.

Det är alltså inte så att polisen bara för nån är brottsmisstänkt i allmänhet kan avlyssna telefonerna.
 
@athena_arabians @kakan89 Nä jag ser inga problem med att samköra register för någon som är misstänkt för brott. Så som telefonavlyssning och span också sätts på misstänkta.

När det kommer till asylsökande och invandare som söker permanent uppehållstillstånd och medborgarskap tycker jag det är ABSOLUT det borde sättas i system för extra koll och samkörda register regelbundet tills de fått Svenskt medborgarskap

Men det är ju inte omöjligt att samköra register idag, det är bara det att den myndigheten som vill göra det måste se till att få fram så lite överflödig information som möjligt samt i vissa fall begära tillstånd från Datainspektionen.
 
Ska vi samköra register för att se vilken härkomst man har också då? Om man är homosexuell? Vart drar man gränsen för vad som räknas som brottsling? Är det före eller efter man blir dömd efter ett brott? Utifrån vart man bor?

Det är väldigt lätt att tycka saker men sen hur det ska fungera i praktiken är en annan femma. Se bara på skåne-polisen och deras olagliga register.

Det är ju inget brott att vara homosexuell så varför skulle man samköra register för att ta reda på det? Makes no sense.
 
@Alexandra_W ja men det fattar även jag och jag tycker dom kan göra samma med register.

Nu vet jag inte exakt vilka myndigheter asylsökande reggar sig i men gissar tex försäkringskassan och alfakassan samt skatteverket? (Gissning men det har ju kommit fram att folk reggar sig i fler register med olika uppgifter, det torde vara brottsligt eller uppsåt till brott? Och själ för samkörning av register
 
@athena_arabians @kakan89 Nä jag ser inga problem med att samköra register för någon som är misstänkt för brott. Så som telefonavlyssning och span också sätts på misstänkta.

När det kommer till asylsökande och invandare som söker permanent uppehållstillstånd och medborgarskap tycker jag det är ABSOLUT det borde sättas i system för extra koll och samkörda register regelbundet tills de fått Svenskt medborgarskap

Det är bättre vi sätter david-stjärnor på dom så de syns på stan i så fall..
 
@kakan89 jag hoppas du var ironisk nu.

Varför verkar så många vara så rädda för att ställa krav (även minimikrav) på flyktingar/ immigranter som kommer till Sverige??
För att vi lever i en demokrati och har man en demokratis värdegrund inser man det idiotiska i att staten ska hålla register och kontroll på sina medborgare. Det ställs krav på flyktingar/immigranter idag. Jag tror ärligt talat inte du vet vad du pratar om, men det vet jag efter tre år med en man med annan härkomst. Om du visste vilka jäkla krav det ställs på honom för att han ska kunna leva och verka i Sverige. Inklusive flyktingar. Bara att den sidan blundar ni för...
 
@athena_arabians Det är inte rasistiskt att kolla upp folk som vill ha uppehållstillstånd i ett anbat land än det de är född i??

@Cambrie jag vet vad jag talar om. Jag tror också att den största delen vill göra rätt för sig men just nu har såpass stor del inte gjort det, så det blivit synligt och då finns grundlag för att kolla upp närmare hur man kan förhindra det, tex genom att samköra register
 
@athena_arabians Det är inte rasistiskt att kolla upp folk som vill ha uppehållstillstånd i ett anbat land än det de är född i??

@Cambrie jag vet vad jag talar om. Jag tror också att den största delen vill göra rätt för sig men just nu har såpass stor del inte gjort det, så det blivit synligt och då finns grundlag för att kolla upp närmare hur man kan förhindra det, tex genom att samköra register
Nej, det är inte "såpass stor del som inte har gjort rätt". Och nej, du vet inte vad du pratar om när du säger att det idag inte ställs krav på immigranter invandrare flyktingar etc. Som sagt, jag har gått igenom hela proceduren med en man som är här på anhörighetsvandring, det är fan en skymf att säga att det inte ställs krav. Du drar vidare upp försäkringskassa och skatteverk. Okunnigt var ordet, detta är väl de instanser som, lagligt sätt, ofta kör register mot varandra redan? Alfakassan (var det vad du också drog upp?) är ingen asylsökande med i eftersom asylsökande inte får arbeta. Migrationsverket kör sina register på Europas flyktingregister, vilket då visar om personen sökt asyl i ett annat land. Det är okunnigt att tro att det inte redan görs... Att det ska göras hur som helst, nej, då är det ingen demokrati längre.

Du får tolka det hur fasiken du vill vilket kategori jag anser att du tillhör.. När jag läser sådana här trådar undrar jag om skolan har slutat lära ut vad en demokrati är, för demokrati passar uppenbarligen bara er när det passar er själva, annars verkar ni inte vilja leva i en demokrati (som faktiskt handlar om ALLAS RÄTT TILL LIKA VÄRDE, inte bara du som redan bor i Sverige). Skrämmande.
 
Ok TS, jag skall göra en liten jämförelse.
Du tycker att invandrare och asylsökande skall vara tacksamma och rätta in sig i hur vi svenskar lever. Om du för ett ögonblick funderar på hur lätt eller svårt du själv har för att anpassa dig. Du kom till det här forumet och många välkomnade dig. Efter en ganska kort tid blev det rabalder då du ville avsluta dina inlägg med en signatur, vilket inte är kutym här. Flera bad dig avstå men du tyckte det var så viktigt att du fortsatte trots att majoriteten här inte har det.

Du klarade inte av/ville inte anpassa en sådan liten sak som ny medlem på detta forum men du tycker att människor som flyr från krig och misär, ska inrätta sig. Att de gör allt i sin makt för att kunna stanna, då det gäller att klara livhanken, är kanske inte så konstigt. Att du inte kan/vill anpassa dig till ett nytt forum, tja vad säger det dig?
Jag tycker det här var ett mycket otrevligt personligt påhopp på en person som tydligt förklarat att hen har en funktionsvariation som gör att hen uttrycker sig annorlunda.

Fy sjutton för alla som tryckt gillat. Villkorar VI alltså hens närvaro på Buke?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 113
Äldre Jag vet att det finns trådar i ämnet, men trots att jag egentligen vill vara insatt, så är jag helt nollad. Jag har inte tid att sätta...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 484
Senast: labb
·
Svar
34
· Visningar
3 802
Senast: imzork
·
T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp