Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
@athena_arabians Det är inte rasistiskt att kolla upp folk som vill ha uppehållstillstånd i ett anbat land än det de är född i??

@Cambrie jag vet vad jag talar om. Jag tror också att den största delen vill göra rätt för sig men just nu har såpass stor del inte gjort det, så det blivit synligt och då finns grundlag för att kolla upp närmare hur man kan förhindra det, tex genom att samköra register
@Alexandra_W har redan beskrivit väldigt bra problemet med att försöka samköra register över många gånger papperslösa flyktingar. Även om man nu gjorde det, tror du att man får fram någon användbar data om man gör det? Vad ska du använda datan till? De är knappast lagförda i det land de flyr ifrån och även om de vore det så vad är det som säger att det är korrekt data eller att det öht finns något kvar?

Om de svenska registrerna blir förstörda och du tvingas fly hals över huvudet med det du går och står i, tror du Australien vill ta i dig ens med stång om det inte går att få fram någon info om dig?
 
Jag tycker det här var ett mycket otrevligt personligt påhopp på en person som tydligt förklarat att hen har en funktionsvariation som gör att hen uttrycker sig annorlunda.

Fy sjutton för alla som tryckt gillat. Villkorar VI alltså hens närvaro på Buke?

Men att man har en diagnos ger väl inte frikort att komma med smygrasism?!

Jag skulle nog säga att många av oss som svarat TS direkt har tagit hänsyn till TS funktionsvariation och försökt förklara. När det inte tas väl emot och det kommer ännu en kommentar som helt klart uppfattas som smygrasistisk är det väldigt svårt att bortse från den.
 
@Alexandra_W ja men det fattar även jag och jag tycker dom kan göra samma med register.

Nu vet jag inte exakt vilka myndigheter asylsökande reggar sig i men gissar tex försäkringskassan och alfakassan samt skatteverket? (Gissning men det har ju kommit fram att folk reggar sig i fler register med olika uppgifter, det torde vara brottsligt eller uppsåt till brott? Och själ för samkörning av register

Asylsökande är i princip bara registrerade hos Migrationsverket och i en minoritet av fallen hos Skatteverket. Sen finns en hel del hos sjukvården med.

Så jag frågar igen - VAD är det som ska uppnås med en samkörning av register? Vad ska fördelen vara? Vad är det för användbar information man ska få fram?

En asylsökande får ett sk LMA-kort. Tänk dig ett id-kort. Uppgifterna är dock de som personen angett eller det man bedömt är personens mest troliga identitet. Utan ett giltigt (de byts var tredje månad) LMA-kort är en asylsökande otroligt handikappad.

Men du tror de lyckas slå i olika myndigheter olika identitet bara genom att säga det? Och att det skulle ge vilken då fördel?
 
Jag tycker det här var ett mycket otrevligt personligt påhopp på en person som tydligt förklarat att hen har en funktionsvariation som gör att hen uttrycker sig annorlunda.

Fy sjutton för alla som tryckt gillat. Villkorar VI alltså hens närvaro på Buke?
Och jag tycker trots det att alla rasistiska uttryck ska motarbetas. Oavsett vem som står för det. För min del ska inte sådana personer stå oemotsagda. Oavsett anledningen att de uttrycker åsikterna.
 
Jag tycker redan det samkörs väl mycket - och då pratar jag om rätt harmlösa saker; Googlar jag på något speciellt, eller är inne på en hemsida för ett företag som säljer en viss grej, så nog sjutton dyker där upp en annons HÄR PÅ BUKE om exakt den grejjen i nästa ögonblick!! Eller på fb. Till exempel. Det är redan idag rätt bra koll på folk och vad vi gör och vad vi intresserar oss för.
 
Jag tycker redan det samkörs väl mycket - och då pratar jag om rätt harmlösa saker; Googlar jag på något speciellt så nog sjutton dyker där upp en annons HÄR PÅ BUKE om exakt den grejjen i nästa ögonblick!! Eller på fb. Till exempel. Det är redan idag rätt bra koll på folk och vad vi gör och vad vi intresserar oss för.

Fast det är inte staten som gör det i de fallen.
 
Jag tycker det här var ett mycket otrevligt personligt påhopp på en person som tydligt förklarat att hen har en funktionsvariation som gör att hen uttrycker sig annorlunda.

Fy sjutton för alla som tryckt gillat. Villkorar VI alltså hens närvaro på Buke?

Tvärtom tycker jag det var en otroligt relevant jämförelse, som inte bara tydliggör för TS vad det handlar om utan är lätt att förstå för andra som kommer in i diskussionen.

När man som TS gärna vill ha en diskussion för att tydliggöra att det finns VI och DEM där VI har andra spelregler än DEM, då får man nog också tåla en del mothugg. Tack och lov blir det mothugg.
 
Jag tycker det här var ett mycket otrevligt personligt påhopp på en person som tydligt förklarat att hen har en funktionsvariation som gör att hen uttrycker sig annorlunda.

Fy sjutton för alla som tryckt gillat. Villkorar VI alltså hens närvaro på Buke?
Nej, VI har varken villkorat hennes rätt att skriva på buke eller andras rätt att söka asyl. Jag tycker det var en bra jämförelse som kan underlätta för TS att förstå problemet.
 
Nä, tack och lov! Men när redan kommersiella krafter har sån koll på befolkningen, blir man lite fundersam...

Fast du har gett ditt tillstånd till det när du accepterar cookies och när du går med i Facebook etc. Dvs har du läst reglerna och accepterat dem är det knepigt att gnälla över det.

Det går att undvika, man kan skaffa VPN osv. Jag är väl inte överförtjust i att en massa företag lagrar information om mig även fast jag gett mitt medgivande men jag är inte så upprörd över det att jag orkat skaffa VPN. Jag är lite slö också :D
 
Tillägg förresten. Om en asylsökande har tillstånd att arbeta (AT-UND på fackspråk, undantag från kravet på arbetstillstånd) så ska personen ansöka om samordningsnummer och dessutom ska AG som anställer personen meddela det på en särskilt blankett. Det finns även ett lagförslag från 2016 om att alla asylsökande direkt ska få samordningsnummer. Inte för att övervaka utan för att förenkla för både myndigheter och den asylsökande.

Så fortfarande - vad skulle en samkörning ac register göra. HUR skulle något förbättras med det, och VAD?
 
Jag tycker det här var ett mycket otrevligt personligt påhopp på en person som tydligt förklarat att hen har en funktionsvariation som gör att hen uttrycker sig annorlunda.

Fy sjutton för alla som tryckt gillat. Villkorar VI alltså hens närvaro på Buke?
Nej, vi villkorar inte hennes närvaro här det är en del av poängen. Rabalder blev det men inte mer än så. Ts är en klok person och jag känner mig helt trygg i att hon förstår min poäng och liknelse. Människor är olika och det innebär att våra asylsökande och invandrare sannolikt har samma variationsbredd som vi som är på detta forumet har. Att få det på skinnet att förändring och andras känslor/vilja kan kännas orelevant, svårbegriplig och i vissa fall fullständig omöjligt kan vara en aha för vem som hels av oss.
 
Jag tycker det här var ett mycket otrevligt personligt påhopp på en person som tydligt förklarat att hen har en funktionsvariation som gör att hen uttrycker sig annorlunda.

Fy sjutton för alla som tryckt gillat. Villkorar VI alltså hens närvaro på Buke?
Nej jag villkorar verkligen inte någons närvaro här och jag hoppas ingen villkorar min.
Men jag tänker inte diskvalificera ts genom att sätta in henne i ett fack tillhörande dem som en inte ska bry sig så mycket om vad de säger för de är knasiga.
 
Jag antar att det är Rakhmat Akilovs dåd TS på något sätt vill länka till? Det skulle inte hjälpt alls eftersom han som avviken inte fick något bidrag pga avslag av asylansökan. Det enda sättet att upptäcka honom innan var om arbetsgivarens samtliga anställda kontrollerades vid anställning och sedan fortsatte att köras mot MIGs och SKVs register var tredje månad eftersom han slutat sitt arbete redan i Februari och arbetsgivaren inte hade en giltig adress till honom. Reaktionen när hederliga 'svenska' hantverkares fingeravtryck registreras regelbundet och sedan körs mot SKV skulle vara intressant. Eller är det så att enbart bidragstagares fingeravtryck ska registreras och sedan kontrolleras mot SKV för att se om de har flera identiteter och därför fuskar. Man ska alltså göra ett undantag i lagstiftningen att varje persons personuppgifter ska behandlas lika i enlighet med PuL. FK är redan tillräckligt utskällt, förseningar pga samkörningar skulle med största sannolikhet ytterligare försena utbetalningar. Men absolut det kanske kan öka kontrollen att hen inte har dubbla identiteter.

Fö så registreras alla asylsökandes fingeravtryck redan och körs sedan mot SIS (Schengen Information System) där alla som ansökt om asyl - och i allt högre grad vid beviljande av visering - finns registrerade. Visar det sig sedan att de redan ansökt om asyl/visering avvisas de direkt till det landet. Informationen om personen ligger sedan kvar, tror jag, i fem år. Innan tillstånd beviljas görs sedan ytterligare en slagning både mot SIS och MR/BR just för att kolla om personen har begått allvarliga brott (fängelse i straffskalan) i Sverige alternativt har beviljats uppehållstillstånd/medborgarskap i ett annat land. När jag jobbade med just Dublin var det en del som redan var medborgare/hade uppehållstillstånd i ett annat Schengenland och de fick därmed avslag på sin ansökan.

Polisen gör redan samkörning av databaser vid allvarlig brottslighet via Europol. Iofs inte vid bidragsfusk

Saxat direkt från polisens hemsida:

Europol är Europeiska unionens brottsbekämpande organ. Europol samordnar utbytet av underrättelseinformation mellan medlemsstaterna.

Europols uppgift är att hjälpa medlemsstaterna till ett effektivare samarbete för att förebygga och bekämpa grov gränsöverskridande brottslighet och terrorism i Europa.

Europol samlar in, bearbetar och analyserar information från samarbetsländernas brottsbekämpande myndigheter, sprider uppgifterna och samordnar åtgärder. Länderna använder informationen för att förebygga, upptäcka och utreda brott, och spåra brottslingar.

Länder delar information
Europol har sitt säte i Haag i Nederländerna. I Sverige finns en enhet vid polisens nationella operativa avdelning (noa), som fungerar som sambandsorgan mellan Europol, övriga EU-länder och svenska polisen. Enheten samordnar allt informationsutbyte genom Europol.

I gemensamma databaser registrerar medlemsstaterna information om personer som är inblandade i grov gränsöverskridande brottslighet. Övriga länders brottsbekämpande myndigheter får tillgång till informationen.

Utökat mandat
År 2010 fick Europol status som en EU-myndighet. Då utvidgades Europols mandat till att även omfatta brottslighet som inte har ett strikt samband med den organiserade brottsligheten.

Det innebär att Europol kan stödja en medlemsstat med underrättelser och analysresurser i samband med större internationella händelser. Europol ska även stödja medlemsstaterna med att samla in och analysera information från internet.

Utlänningslagen, 8 a Utvisning på grund av brott

1 § En utlänning som inte är EES-medborgare eller familjemedlem till en EES-medborgare får utvisas ur Sverige om han eller hon döms för ett brott som kan leda till fängelse. En sådan utlänning får utvisas också om en domstol undanröjer en villkorlig dom eller skyddstillsyn som utlänningen har dömts till och dömer till en annan påföljd.

Utvisning får dock ske endast om utlänningen döms till svårare påföljd än böter och om
1. gärningen är av sådant slag och övriga omständigheter är sådana att det kan antas att han eller hon kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet här i landet, eller
2. brottet med hänsyn till den skada, fara eller kränkning som det har inneburit för enskilda eller allmänna intressen är så allvarligt att han eller hon inte bör få stanna kvar. Lag (2014:198)

Utlänningslagen beträffande beviljande av permanent uppehållstillstånd och medborgarskap http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010082.HTM

Saxat:

11 § En utlänning kan efter ansökan beviljas svenskt medborgarskap (naturaliseras), om han eller hon har 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),
c) sedan fem år i fråga om övriga utlänningar, och
5. haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt. Lag (2005:722).

Speciella avtal gällande medborgare i andra nordiska länder:

18 § En medborgare i en avtalsstat förvärvar svenskt medborgarskap genom anmälan, om han eller hon 10 § i fråga om medborgarens barn. Lag (2014:481).

3. under denna tid inte har dömts till frihetsberövande påföljd.

Det finns alltså redan mekanismer på plats vad gäller beviljande av medborgarskap och uppehållstillstånd. Vad gäller just SKV antar jag att det isof skulle gälla allvarlig ekonomisk brottslighet som personen i fråga dömts för, men i ett sådant fall finns hen redan registrerad i MR/BR.

Eftersom FK är den myndighet som är ansvarig för utbetalningar och beviljande av bidrag skulle de inte bara behöva begära in fingeravtryck på alla som beviljas bidrag (skulle det endast gälla socialbidrag eller även VAB och andra bidrag som bostadstillägg?) och dessutom tvingas att regelbundet samköra sina register mot SKV som också skulle behöva begära in fingeravtryck kontinuerligt. VAB är väl det bidrag som ligger närmast eftersom det är det bidrag det tydligen fuskas med mest.

Ska begäran av fingeravtryck (för att säkra att det är samma person) åtfölja varje beviljande av utbetalning? Vore roande om varje beviljande av ersättning av VAB åtföljs av begäran om fingeravtryck. Småbarnsföräldrar var redan tillräckligt förbannade på att dagis/skolpersonalen skulle rapportera om föräldern faktiskt var berättigad till VAB.

Var exakt ska fingeravtrycken tas? Polisen som fn är den mest naturliga myndigheten skulle göra uppror alternativt behöva utökas rejält. Man kan göra som i Nederländerna där det finns en maskin som tar fingeravtryck, men det är enbart inom ett begränsat område där du tillfälligt tvingas bo innan verkställighet för att vara berättigad till bidrag.

Hela konceptet faller på sin egen absurditet.
 
Jag tycker redan det samkörs väl mycket - och då pratar jag om rätt harmlösa saker; Googlar jag på något speciellt, eller är inne på en hemsida för ett företag som säljer en viss grej, så nog sjutton dyker där upp en annons HÄR PÅ BUKE om exakt den grejjen i nästa ögonblick!! Eller på fb. Till exempel. Det är redan idag rätt bra koll på folk och vad vi gör och vad vi intresserar oss för.

Det var en del irritation i samband med förra valet när vissa användare plötsligt fick upp SD reklam :cautious: Min gissning är att de varit inne på sidor med politiskt innehåll och som handlade om det kommande valet.

Själv fick jag animerad rysk porr och massor med rysk reklam innan jag installerade adblock. Fattade inte varför men någon påpekade senare att jag varit inne och kollat på ett burma katteri i Ryssland (vilka otroliga katter de har :love:) och att pussy = inte bara katter sas. :grin:
 
@Alexandra_W ja men det fattar även jag och jag tycker dom kan göra samma med register.

Nu vet jag inte exakt vilka myndigheter asylsökande reggar sig i men gissar tex försäkringskassan och alfakassan samt skatteverket? (Gissning men det har ju kommit fram att folk reggar sig i fler register med olika uppgifter, det torde vara brottsligt eller uppsåt till brott? Och själ för samkörning av register

Asylsökande registreras enbart hos MIG eftersom det är enbart MIG de är berättigade till bidrag eller registreras hos någon annan myndighet i Sverige under tiden de ansöker om asyl och om de sedan går under jorden har de inte rätt till något bidrag överhuvudtaget. Du kanske menar arbetskraftsinvandring?
 
Asylsökande registreras enbart hos MIG eftersom det är enbart MIG de är berättigade till bidrag eller registreras hos någon annan myndighet i Sverige under tiden de ansöker om asyl och om de sedan går under jorden har de inte rätt till något bidrag överhuvudtaget. Du kanske menar arbetskraftsinvandring?

Nja asylsökande med AT-UND som jobbar bör ju ha samordningsnummer från SKV med. Men de är ju en minoritet.

Dock blandar TS begreppen invandrare och asylsökande ganska friskt i sina inlägg så jag tror det egentligen avses en stor icke-homogen grupp personen som har det enda gemensamt att de inte fick ett svenskt personnummer vid födseln? Tyvärr.
 
Det är inte rasistiskt att kolla upp folk som vill ha uppehållstillstånd i ett anbat land än det de är född i??

1. Det görs redan - se tidigare inlägg.

jag vet vad jag talar om. Jag tror också att den största delen vill göra rätt för sig men just nu har såpass stor del inte gjort det, så det blivit synligt och då finns grundlag för att kolla upp närmare hur man kan förhindra det, tex genom att samköra register

2. Det görs redan, se ovan.
 
Nja asylsökande med AT-UND som jobbar bör ju ha samordningsnummer från SKV med. Men de är ju en minoritet.

Dock blandar TS begreppen invandrare och asylsökande ganska friskt i sina inlägg så jag tror det egentligen avses en stor icke-homogen grupp personen som har det enda gemensamt att de inte fick ett svenskt personnummer vid födseln? Tyvärr.

Ja jag glömde faktiskt dem eftersom jag inte jobbat på MIG på några år. Men för att förhindra att en person har flera identiteter kommer det fortfarande att krävas fingeravtryck.
 
Ja jag glömde faktiskt dem eftersom jag inte jobbat på MIG på några år. Men för att förhindra att en person har flera identiteter kommer det fortfarande att krävas fingeravtryck.

Ja. Och det kommer inte bli någon nytta av infon heller. okej så NN har angett ett namn till MIG och sen sagt något annat till SKV. Sen då liksom? Vad är vinsten i att få veta det rent så, vad ska man göra med/på grund av infot?

Om de inte hittar på en annan bakgrund när de söker samordningsnummer uppstår aldrig problemet heller eftersom de ska visa LMA-kortet då för att bevisa AT-UND.

(Eller jo det blir problem om personen är reggad hos mig med det stulna/köpa passets uppgifter men envist anger den identitet hen hävdat är dennes rätta till SKV. Då blir det tvärnit eftersom givet namn och vad som står på LMA-kortet krockar. Dvs personen får vackert "fortsätta ljuga" för att få samordningsnummer. Och man är inte ett dugg närmare att ha en aning vad personen *egentligen* har för identitet)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 114
Äldre Jag vet att det finns trådar i ämnet, men trots att jag egentligen vill vara insatt, så är jag helt nollad. Jag har inte tid att sätta...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 484
Senast: labb
·
Svar
34
· Visningar
3 802
Senast: imzork
·
T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp