Äta mer protein!

Bukefalos 30 år!

Värmer du upp yoghurten? Hur beter den sig?
I pastan gör jag det. Den skär sig väl egentligen tror jag 🤔 men smakar bra iaf 😅 jag har psylliumfröskal i oxå så blir ju speciell consistens hursom 😅
Så kanske inte bäst att i princip koka den om man inte fixar att den är oslät 😗

Tack för alla tips! :) Jag noterar att jag i större utsträckning ska använda jordnötssmör och hummus som smörgåspålägg (älskar båda, men blir sällan av att jag ställer mig och gör hummus - ska bli ändring på det!). Grekisk/turkisk yoghurt (inte nödvändigtvis 0%-varianten) kommer det bli mer av, liksom keso (som jag också gillar men "glömt bort") men jag skippar nog kvargen - det tycker jag verkligen inte om. Lägger även ägg till listan - det äter jag visserligen redan men det är ju rätt praktiskt att addera lite extra för mer protein och funkar ju också väldigt bra som smörgåspålägg tycker jag!

Själv äter jag keso till frukost varje morgon med frukt eller bär och naturell musli. Jag gillar keso och dricker te till. Håller mig mätt till lunchtid på vardagar. Men då har jag ett stillasittande arbete. Keso har relativt högt proteininnehåll.
Ja, jag gillar också keso, så får köpa det! Många år sen jag åt det sist! Idag blev det dock grekisk yoghurt (den fetare sorten) + granola och det känns som om det mättar bra :) Jag behöver dock flera frukostalternativ - tröttnar på att äta samma varje dag - så keso är ett jättebra tips att variera med!

En podcast jag precis lyssnade på diskuterade protein och kvinnliga idrottare. Tydligen laggade ofta kolhydratintaget efter långa pass snarare än proteinet iom att det var så mycket prat om protein nu. https://tyngre.se/podcast/tyngre-tr...om-tranar-mycket-kondition-ater-ofta-for-lite (om du är nyfiken på diskussionen)
Absolut intressant, ja! :) Tror dock inte att det berör mig personligen - så hårt tränar jag inte att kolhydratintaget borde vara för litet över tid. Skulle jag hamna på minus dagar jag tränar mer känns det i nuläget inte som ett problem.

Jag äter förvisso kasein också. Men knäcka ner ägg i frukostgröten och prioritera proteinrika mellanmål är mina knep.

En knäckemacka med smarrig tonfiskröra (ex: super/minikeso, tonfisk, rödlök, kokt ägg) på istället för bara en slät smörmacka med ostskiva.

Keso/ost-matmuffins.

Lågfet och högprotein-mejerier som 0% grekisk yoghurt och kvarg. Jag föredrar smaksatta till mellanmål men finns i naturella smaker också. Ca 1 dl grekisk yoghurt och ett äpple så har du bara där ca 10 g protein i ett mellanmål.

Generellt våga vänd på förpackningarna och jämför innehållsförteckningarna på olika produkter, lär dig var proteinet finns.

Lägger tonfiskröran på minnet - den låter god!

Matmuffins låter också intressant, har du något recept att utgå ifrån som grund? Jag tänker att det vore perfekt som snabbfrukost innan jag går ut och tar hand om hästarna före jobbet på vardagar :)

Absolut intressant, ja! :) Tror dock inte att det berör mig personligen - så hårt tränar jag inte att kolhydratintaget borde vara för litet över tid. Skulle jag hamna på minus dagar jag tränar mer känns det i nuläget inte som ett problem.
Mmm det var sagt att de läst flera poddare som skrivit att de behövde mer protein för att inte få trötta ben dagen efter ett tvåtimmarspass i löpning. När det egentligen var extra kolhydrater som hade klarat den skivan :) eller ngt sådant.

Tror inte heller det är ett problem för gemene man. (själv tränar jag inte så att jag alls behöver tänka på vad jag äter. tvärtom :D, alltså jag gillar att träna, det är inte det. Men inte springer jag i två timmar någonstans.)

Mmm det var sagt att de läst flera poddare som skrivit att de behövde mer protein för att inte få trötta ben dagen efter ett tvåtimmarspass i löpning. När det egentligen var extra kolhydrater som hade klarat den skivan :) eller ngt sådant.

Tror inte heller det är ett problem för gemene man. (själv tränar jag inte så att jag alls behöver tänka på vad jag äter. tvärtom :D, alltså jag gillar att träna, det är inte det. Men inte springer jag i två timmar någonstans.)
Nej, jag tränar inte heller så hårt att jag behöver tänka så mycket på att "fylla på" av det skälet - styrketräning ett par dagar i veckan och när det inte är is och snö springer jag 2-3 gånger i veckan (vanligtvis 30-45 minuter).

Däremot känner jag när jag jobbar hårt fysiskt på gården (egen gård, fem hästar som bor här och just nu när det varit många minusgrader ett tag så är det rätt tungjobbat) att "bensinen tar slut" ibland och att jag behöver äta något för att jag blir alldeles matt annars. Den maten jag äter då blir ju något slags mellanmål av det som finns hemma oftast - just nu är knäckebröd med lite "matigare" pålägg en favorit - så det är nog en blandning av kolhydrater, protein och fett. Känns som om kroppen är glad av allt den får i de lägena! :D

Liknande trådar

• Piggare av mer protein?
  • Att hitta sin fysiska hobby
  • Fira utan att äta massor? Tw vikt.
  • Minska sötsug

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat