Äta rätt till träning

Tonfiskröra? Häll av en burk tonfisk i vatten,ha i lite lök och paprika om man tål,lite majonnäs och/eller creme fraiche,kokat ägg om vill, ev saltgurka. Krydda med salt,peppar,dill eller vad man känner för. Ät som den är eller som pålägg på riskakor, knäcke eller bröd. Färdig ärtsoppa på burk? Köp mikromat nån dag om du absolut inte orkar laga nåt. Jag har inte dåligt samvete för att jag ibland äter en färdig portion t.ex ris och currysås. Pyttipanna ur påse? Jag brukar äta hela morötter som sallad så jag inte orkat hacka. Nu är de extra spröda och goda. Eller t.ex körsbärstomater?

Sorry om jag upprepat nåt, lång tråd.
 
Såg gott ut, men det som fick mig att backa var "Sätt på låg i 6-8 h eller hög i 3- 4 h." jag är inte förtjust i att behöva långkoka, har dålig erfarenheter av det. Du vet inte om det går att göra på nått snabbare sätt eller det kanske inte går?
Jodå, du kan säkert tillaga på spisen på, säg, 1-1,5 timme. Så länge du puttrar rören tills kålen är mjuk så ska det funka. De tider som anges är crock-pot-tider. Nyfiken, vad har du för dålig erfarenhet av långkok :confused:? Det är ju det enklaste man kan göra. Maten sköter sig ju själv.
 
Imorgon ska jag äta stuvade makaroner med stekt falukorv, kom däremot inte på något grönt att ha till, stod helt still på vad som passar och då var jag ändå i affären och kikade i frysdisken och bland grönsakerna.
"Det gröna" behöver ju inte nödvändigtvis ätas till maten, utan före eller efter, om du inte tycker att något passar till. Annars skulle jag kunna tänka mig, t.ex, kokt broccoli till.
 
Kan man äta makrill i tomatås till pasta? På nått sätt känns det lite bakvänt, varför vet jag inte. Tydligen mycket jag inte tänkt på att man kan äta ihop.

Imorgon ska jag äta stuvade makaroner med stekt falukorv, kom däremot inte på något grönt att ha till, stod helt still på vad som passar och då var jag ändå i affären och kikade i frysdisken och bland grönsakerna.
Ärtor? Broccoli?
 
Oavsett inget jag fann roligt inte ens med "glimten i ögat", för mig är inte den här situationen det minsta rolig. Att vara en misslyckad människa som måste fråga om hjälp på ett forum för att vården inte kunde hjälpa.... :(

Det verkar som att du kanske inte mår så bra just nu då du klänger fast vid det negativa och det som inte går att göra, samtidigt som du refererar till dig själv som en "misslyckad människa". Misslyckad hur då? För att du efterfrågar recept på enkel mat? Det görs väl i många trådar här på Buke.

Vad tänkte du att vården skulle hjälpa med? Har du någon ätstörning i bagaget? Vill du till dietist kan du ju också söka privat.

Tips när det står stilla i mataffären: ta upp telefonen och googla. T ex "grönsaker till falukorv".
 
@RedHyuuga - du skriver att du varit hos kiropraktor som gett dig övningar men har du testat att gå till fysioterapeut (sjukgymnast)? Du behöver ingen remiss för det utan det är bara att boka tid. :)
Där kan du få enkla övningar som du kan göra hemma, max 30 min kanske?
På så sätt kommer du igång lite försiktigt och kanske du då också får ökad aptit? :)
 
Finns ju påsar med färdigsköljd sallad (jag brukar dock skölja ändå). Ruccola, babyspenat etc. Några småtomater.
Stod och kollade på dom påsarna faktiskt, men de tilltalade mig inte. Ah, kunde ju köpt cocktail tomater, ahja får försöka komma ihåg dom till nästa gång. Måste bli bättre på det där med grönsaker. Ska skriva ner det på inköpslistan direkt.
 
Har du tappat leder 😁
H a... h a... h a..... j ä t t e k u l... är du här för att göra dig rolig på min bekostnad så är det inte vad jag behöver just nu. Jag har tillräckligt med problem irl än att någon ska försöka göra sig lustig i en tråd på nätet. :meh:
 
Tycker du om vinägretter kan du ju marinera ärtor, vaxbönor, haricot verts, bönor, linser, quinoa, grönsaker i valfria blandningar eller bara en av ovan nämnda för sig.
Om du tex har olivolja och Balsamvinäger med mangosmak och Italiensk salladskrydda(finns som kryddburk färdig) kan du göra för fler dagar och ha klart i kylen.

Du kan också om du inte orkar laga ngt bara äta småplock: oliver, såna färdiga tapas-brickor med olika kallskuret, ostar, kronärtskockor etc.

Och chia-pudding gjort antingen på mjölk eller havremjölk med chia-frön och ev smaksättning typ vanilj, kakao, frukt/bär, cocos etc. Då häller du bara ner ingredienserna i en skål/glas och rör om lite innan det ska stå i kylen ett tag.

Och färdig hummus är gott att dippa morötter, blomkål och gurka i tex.
 
Har du ledvärk eller varför nämner du lederna flera gånger?
Jag vet inte, jag minns inte riktigt. Jag har ätit väldigt dåligt på sistone så kroppen gått in och börjat "käka" på reservförrådet och det verkar vara muskler och lederna i första hand. För jag får mer ont i knäna än när jag äter hyffsat. Svårt att förklara.
 
Tonfiskröra? Häll av en burk tonfisk i vatten,ha i lite lök och paprika om man tål,lite majonnäs och/eller creme fraiche,kokat ägg om vill, ev saltgurka. Krydda med salt,peppar,dill eller vad man känner för. Ät som den är eller som pålägg på riskakor, knäcke eller bröd. Färdig ärtsoppa på burk? Köp mikromat nån dag om du absolut inte orkar laga nåt. Jag har inte dåligt samvete för att jag ibland äter en färdig portion t.ex ris och currysås. Pyttipanna ur påse? Jag brukar äta hela morötter som sallad så jag inte orkat hacka. Nu är de extra spröda och goda. Eller t.ex körsbärstomater?

Sorry om jag upprepat nåt, lång tråd.
Går den där röran att göra med något annat än tonfisk? Kan absolut äta tonfisk, men ingen favorit direkt. Så mest nyfiken.
Händer att jag köper bruna bönor, ärtsoppa, risgrynsgröt på korv. Även köpt blodpudding.

Jodå, du kan säkert tillaga på spisen på, säg, 1-1,5 timme. Så länge du puttrar rören tills kålen är mjuk så ska det funka. De tider som anges är crock-pot-tider. Nyfiken, vad har du för dålig erfarenhet av långkok :confused:? Det är ju det enklaste man kan göra. Maten sköter sig ju själv.
Dålig erfarenhet, mamma och farmor har hållt på att elda ner huset, i mammas fall torrkokade det och rökfyllde huset, i farmors fall fattade fläkten eld. Så jag vill helst inte gå ifrån, har råkat ut för samma en gång när jag skulle koka ris trots att jag gjorde på samma sätt som alla andra gånger. Så försöker att inte lämna köket under tiden, ungen känns mer säkrare på det sättet, men jag vet inte. Kanske är nojjig.

"Det gröna" behöver ju inte nödvändigtvis ätas till maten, utan före eller efter, om du inte tycker att något passar till. Annars skulle jag kunna tänka mig, t.ex, kokt broccoli till.
Sant, kanske köper lite bananer nästa gång jag är i affären. Rätt gott att skiva ner i filen. :)
Ärtor? Broccoli?
Slår ett slag för rå broccoli, godare och enklare;)
Jag väljer nog hellre blomkål före broccoli förvisso, nackdelen när jag köper hem blomkål, så tar den slut så fort. :p
 
Det verkar som att du kanske inte mår så bra just nu då du klänger fast vid det negativa och det som inte går att göra, samtidigt som du refererar till dig själv som en "misslyckad människa". Misslyckad hur då? För att du efterfrågar recept på enkel mat? Det görs väl i många trådar här på Buke.

Vad tänkte du att vården skulle hjälpa med? Har du någon ätstörning i bagaget? Vill du till dietist kan du ju också söka privat.

Tips när det står stilla i mataffären: ta upp telefonen och googla. T ex "grönsaker till falukorv".
Ja misslyckad för att jag inte kan äta rätt, vilket enligt mamma och de flest jag pratat med är typ det enklaste man kan göra, ändå så har jag på nått höger vänster misslyckats totalt med den "enkla" grejen.

Förra gången hjälpte de mig i rätt riktning, då var det problem med IBS magen, tänkte om det gick att göra något liknande den här gången också.

@RedHyuuga - du skriver att du varit hos kiropraktor som gett dig övningar men har du testat att gå till fysioterapeut (sjukgymnast)? Du behöver ingen remiss för det utan det är bara att boka tid. :)
Där kan du få enkla övningar som du kan göra hemma, max 30 min kanske?
På så sätt kommer du igång lite försiktigt och kanske du då också får ökad aptit? :)
Det visste jag inte, skulle kunna fråga min väninna om hon vet var jag vänder mig. Hon jobbar som sjukgymnast fast i annan kommun. :)

Tycker du om vinägretter kan du ju marinera ärtor, vaxbönor, haricot verts, bönor, linser, quinoa, grönsaker i valfria blandningar eller bara en av ovan nämnda för sig.
Om du tex har olivolja och Balsamvinäger med mangosmak och Italiensk salladskrydda(finns som kryddburk färdig) kan du göra för fler dagar och ha klart i kylen.

Du kan också om du inte orkar laga ngt bara äta småplock: oliver, såna färdiga tapas-brickor med olika kallskuret, ostar, kronärtskockor etc.

Och chia-pudding gjort antingen på mjölk eller havremjölk med chia-frön och ev smaksättning typ vanilj, kakao, frukt/bär, cocos etc. Då häller du bara ner ingredienserna i en skål/glas och rör om lite innan det ska stå i kylen ett tag.

Och färdig hummus är gott att dippa morötter, blomkål och gurka i tex.
Vingrätter är goda, har dock aldrig lyckats få till en själv som smakar bra. Jag vet det finns en som man har rödlök och i och den är sååå god. Ätit sallad där jag ätit mer sallad än det andra på bordet bara för vinägretten var riktigt smaksig.

Måste man använda olivolja eller går det med rapsolja? Balsamvinäger med mangosmak lät helt klart spännande. Har nog ingen vinäger hemma, så får kolla upp nästa tripp till affären. :)
 
Ja misslyckad för att jag inte kan äta rätt, vilket enligt mamma och de flest jag pratat med är typ det enklaste man kan göra, ändå så har jag på nått höger vänster misslyckats totalt med den "enkla" grejen.

Förra gången hjälpte de mig i rätt riktning, då var det problem med IBS magen, tänkte om det gick att göra något liknande den här gången också.


Det visste jag inte, skulle kunna fråga min väninna om hon vet var jag vänder mig. Hon jobbar som sjukgymnast fast i annan kommun. :)


Vingrätter är goda, har dock aldrig lyckats få till en själv som smakar bra. Jag vet det finns en som man har rödlök och i och den är sååå god. Ätit sallad där jag ätit mer sallad än det andra på bordet bara för vinägretten var riktigt smaksig.

Måste man använda olivolja eller går det med rapsolja? Balsamvinäger med mangosmak lät helt klart spännande. Har nog ingen vinäger hemma, så får kolla upp nästa tripp till affären. :)

Jag skulle nog rek olivolja och inte raps.
Om du gör den enkla varianten jag beskrev ovan kan du ta hälften hälften av olja och vinäger och så tillsätter du så mkt av Italienska salladskryddan som du tycker smakar gott(du provsmakar under tiden).
Vill du kan du ha chili- eller vitlök i. Antingen färskt eller smaksatta såna oljor, eller ha i kryddan Roasted Garlic and pepper tex.

Sen kan man göra goda på olivolja, vitvinsvinäger, dijon-senap, honung och kryddor. Den finns många recept på på nätet tror jag.
 
Jag vet inte, jag minns inte riktigt. Jag har ätit väldigt dåligt på sistone så kroppen gått in och börjat "käka" på reservförrådet och det verkar vara muskler och lederna i första hand. För jag får mer ont i knäna än när jag äter hyffsat. Svårt att förklara.
Du kan nog släppa tankarna på att din ledvärk har att göra med din kost. Och troligen upplever du att du tappat muskler eftersom du inte ridit aktivt på länge. Dina muskler finns där, men du har bara rört dig mindre än förr.

Är det du tycker är gott, promenera raskt i skog och på ojämnt underlag. Gå till en sjukgymnast för råd angående ryggen.
 
Ja misslyckad för att jag inte kan äta rätt, vilket enligt mamma och de flest jag pratat med är typ det enklaste man kan göra, ändå så har jag på nått höger vänster misslyckats totalt med den "enkla" grejen.

Sluta lyssna på henne. Det är nog inte många som äter perfekt eller rätt och man är inte misslyckad för det!

Idag har jag ätit choklad och mango. Jag är inte misslyckad för det.
 
Enda anledningen jag kan komma på där man får ont i lederna pga bristande kost är när man äter för lite mat innehållande B12. Min sambo fick ont i lederna när han var vegetarian och troligtvis var det brist på B12. När han började äta kött igen försvann också ledvärken. Men du är blandkostare väl, @RedHyuuga ?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 227
Senast: Lillefrun
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 946
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp