Äta rätt till träning

Min kompis som har ibs använder en app som heter belly balance. Han säger att gluten är döden för hans mage, och samma med lök. Jag kan ingenting om detta utan lagar mat efter vad som är okej enligt appen, och ändå blir han dålig ibland.
IBS kan skilja sig väldigt mycket från person till person, det som sätter igång det hos mig är inte ens säkert det gör hos någon annan.
När jag fick det provade jag att utesluta både laktos och gluten, utan resultat, så min är lite speciell.
 
Fast det är ju inget ovanligt, att träningen gör ont till en början om man har en skraltig rygg. Skraltig rygg innebär oftast stel rygg och otränade muskler, så det är mer regel än undantag att det gör ont när man börjar röra på och träna den :)
Nu är det inte sånt "ont" jag menar när jag skriver att det gör ont, jag har varit med om att det gjort ont som försvinner när man tränar, men det onda jag pratar om är inte sådan form av ont.
Svårt att förklara i text.
 
Gör man inte övningarna rätt kan det stjälpa mer än hjälpa, vet jag tränade i flera månader och det kändes som det blev sämre, det som funkar bäst nu är vanliga promenader, men det ger ingen direkt styrka.
Varför skulle promenader inte ge styrka? Promenader är det som min naprapat anser vara den i särklass bästa motionen, både för kondition och träning av muskler. Så promenera på du bara :up: !
 
Har inte skrivit att de gör ryggen sämre, men jag kan ej göra dom för det gör ont, dvs moment 22. Nu är kiropraktorn på semester så kan ej få nya övningar.

Jag tror du missförstår, har inte påstått att ryggen kommer bli magiskt bra för att jag äter rätt. Äta rätt är något JAG vill göra för min egen skull, för att må bra själv. Sen är det plus i kanten om jag kan komma igång med träningen också.

Rom byggdes inte på en dag.

Nej, Rom byggdes inte av att stå och stampa heller. ;) En del av mina övningar kan göra ont för stunden men håller jag i träningen regelbundet så minskar det eller försvinner. Om du upplever att det gör ont, korta tiden och/eller antalet repetitioner. Sen kan du fråga efter andra övningar när kiropraktorn kommer tillbaka från semestern. Fortsätt promenera, testa yoga? Och som sagt, köp hem vikter och börja styrketräna. Maten kan komma sen.
 
Nej, Rom byggdes inte av att stå och stampa heller. ;) En del av mina övningar kan göra ont för stunden men håller jag i träningen regelbundet så minskar det eller försvinner. Om du upplever att det gör ont, korta tiden och/eller antalet repetitioner. Sen kan du fråga efter andra övningar när kiropraktorn kommer tillbaka från semestern. Fortsätt promenera, testa yoga? Och som sagt, köp hem vikter och börja styrketräna. Maten kan komma sen.
Så du påstår att jag står och stampar för att jag frågar? Tack för den stöttningen, finner inget roligt i det alls. 😒

Jag vill inte börja träna förrän jag fått ordning på min kost. Det jag äter idag duger inte och kommer ej funka i längden.
 
Hmmm, smoothies görs väl av en såndär ”mixer” eller? Jag äger ingen sådan och har tyvärr knappt plats bland hyllor och bänkar. Nackdel med litet kök. Eller går de att göra på annat sätt?

Havregrynsgröt går fet bort, då jag ej gillar det. Har gjort mannagrynsgröt någon gång i micron, men det tar för lång tid, inget jag hinner på morgonen.

Är det nyttigare med den sortens äggröra du nämner än t ex ett stekt ägg?

Kvarg gillar jag inte heller, likaså pesto tillhör den kategorin också.

För mig är det nästintill omöjligt att laga mat för en portion. Det blir alltid flera, men det blir lite enformigt att äta samma flera dagar i rad, fast kanske inte ska säga något egentligen.

Det går bra att göra smoothie med en stavmixer med, tar inte så stor plats och rätt billigt i inköp på typ ÖoB eller Rusta :)

Ägg är nyttigt i alla former, just att bara röra i stekpannan går fortast.

Drickkvarg är mera som Yoggi än "vanlig" kvarg. Lite hårdare konsistens på vissa märken men man kan hälla i lite vatten eller annan vätska och skaka till önskvärd konsistens.

Om du gillar nötter så är det ju också ett bra alternativ till mat, bara att tugga om du väljer en färdigskalad variant ;) Massa nyttiga fetter och en del protein.
 
Det går bra att göra smoothie med en stavmixer med, tar inte så stor plats och rätt billigt i inköp på typ ÖoB eller Rusta :)

Ägg är nyttigt i alla former, just att bara röra i stekpannan går fortast.

Drickkvarg är mera som Yoggi än "vanlig" kvarg. Lite hårdare konsistens på vissa märken men man kan hälla i lite vatten eller annan vätska och skaka till önskvärd konsistens.

Om du gillar nötter så är det ju också ett bra alternativ till mat, bara att tugga om du väljer en färdigskalad variant ;) Massa nyttiga fetter och en del protein.
Är ej så förtjust i varken yoghurt eller kvarg.
Nötter har jag helt glömt bort, äter inte alla sorters nötter men finns några, kommer inte på vad de heter nu bara.
 
Så du påstår att jag står och stampar för att jag frågar? Tack för den stöttningen, finner inget roligt i det alls. 😒

Jag vill inte börja träna förrän jag fått ordning på min kost. Det jag äter idag duger inte och kommer ej funka i längden.

Du skrev i inlägg #115 att du vrider och vänder på allt innan du ens överväger att testa, därav min kommentar att det inte händer något av att stå och stampa, det var inget illa menat utan skrevs med glimten i ögat.

Jag tror att du skulle behöva analysera mindre och testa mera, för att komma någonstans.
 
Visst funkade det med makrill i tomatsås? Det går att göra en superenkel pastasås mer en sådan burk, 1 dl creme fraiche (i ditt fall hade jag definitivt valt den feta sorten), hackad persilja (finns fryst) och lite extra svartpeppar om man vill. Mer salt behövs inte. Äts med valfri pasta.
 
Du skrev i inlägg #115 att du vrider och vänder på allt innan du ens överväger att testa, därav min kommentar att det inte händer något av att stå och stampa, det var inget illa menat utan skrevs med glimten i ögat.

Jag tror att du skulle behöva analysera mindre och testa mera, för att komma någonstans.
Oavsett inget jag fann roligt inte ens med "glimten i ögat", för mig är inte den här situationen det minsta rolig. Att vara en misslyckad människa som måste fråga om hjälp på ett forum för att vården inte kunde hjälpa.... :(
 
Det här receptet har jag hittat här på buke - jättegott :) ! Och väldigt enkelt. Väldigt få ingredienser och går att äta både varmt och kallt. Med de tillbehör som man gillar. Går att laga i en vanlig gryta också om man inte har någon crock-pot. Innehåller både kött och grönsaker - allt-i-ett :up: !
https://lindalagerstrand.wordpress....kottfarsrora-med-ajvar-och-vitkal-i-pitabrod/
Såg gott ut, men det som fick mig att backa var "Sätt på låg i 6-8 h eller hög i 3- 4 h." jag är inte förtjust i att behöva långkoka, har dålig erfarenheter av det. Du vet inte om det går att göra på nått snabbare sätt eller det kanske inte går?
 
Visst funkade det med makrill i tomatsås? Det går att göra en superenkel pastasås mer en sådan burk, 1 dl creme fraiche (i ditt fall hade jag definitivt valt den feta sorten), hackad persilja (finns fryst) och lite extra svartpeppar om man vill. Mer salt behövs inte. Äts med valfri pasta.
Kan man äta makrill i tomatås till pasta? På nått sätt känns det lite bakvänt, varför vet jag inte. Tydligen mycket jag inte tänkt på att man kan äta ihop.

Imorgon ska jag äta stuvade makaroner med stekt falukorv, kom däremot inte på något grönt att ha till, stod helt still på vad som passar och då var jag ändå i affären och kikade i frysdisken och bland grönsakerna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 236
Senast: Lillefrun
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 951
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp